Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Aгресия и побои над учители в българското училище

4
Снимка: Радио ВИДИН

Когато в средата на 90-те слушах песента на Coolio "Gangster's Paradise", не съм си и помисляла, че в България може да се стигне до подобна ситуация, а в ролята на Мишел Пфайфър да е българска учителка. Как се стигна до саморазправа на родители с хората, които учат деца им? Защо за пореден път станахме свидетели на побой над учител?

По темата говорим с Мария Димитрова, председател на регионален синдикат "Образование" във Видин, Кирил Кунчев- училищен психолог, ученици от горните класове на видински училища и граждани.

Според учениците:"Насилието над учители не е рядкост, но не се взема предвид. Много ученици се държат доста агресивно спрямо учителите, надменно, понякога се стига до заплахи. Държат се грубо и помежду си. Причината? Повечето дванадесетокласници са, меко казано, комплексари"; "Дължи се на системата. Грешката е и в неправилното мислене на учениците, има налагане на една култура, която ги учи да са агресивни, избиващи комплексите си по арогантен начин"; "Насилието над учители е нормално… Шегувам се, разбира се! Не е нормално родител да влезе в час и да набие учител… Проблемът е в семейството!"- така учениците сами маркираха основните причини за случващото се- апатия, неангажираност, лансиране на арогантен начин на поведение. Възрастните, които взеха отношение са, меко казано, шокирани:

"Ние имахме уважение към родителите и учителите"; "Да не се допуска влизане в час с телефон!"…

Темата продължаваме с г-жа Димитрова. След побоя над учителката в Севлиево, синдикат "Образоване" излезе с отворено писмо, кои са основните проблеми за които алармирате? 

Снимка"Синдикат "Образование", отново констатира, че е шокиран от бездействието на институциите от тези зачестили недопустими действия на агресия и побой над учители. В българското училище се прави всичко възможно това да не се случва, аз съм учител и зная какво прави Министерството- има утвърден механизъм за противодействие на училищният тормоз и агресия. Във всяко училище има конструирана комисия за работа с деца в риск и жертви от насилие. Тези комисии чрез анкетни карти установяват риска още в зародиш. Благодарение на ежедневната им работа, до момента във Видин не е констатиран по-тежък инцидент на агресия. Но синдикат "Образование" реагира, защото в страната има няколко случаи, при които учители са потърпевши. Явно родителите, които са изнервени и се доверяват изцяло на своите деца, проявяват този тип агресия и синдикат "Образование" акцентира точно на това. Новият закон, който влиза от 1 август, предвижда създаването на Обществени съвети, които увеличават влиянието на родителите върху директори и учители. Родителите нямат отговорността да търсят и обезпечават допълнително финансиране на учебните звена, да инициират обществени кампании за подобряване на образователните политики, но имат свободата да контролират и да се намесват в управлението на образователния процес, без да имат компетенции за това. Да, има родители, които са учители, научни работници, те са подготвени за това, но обикновено останалите не са."

Какво конкретно предлага Синдикат "Образование"?

"Предлагаме и настояваме да има затворен режим в българските училища. В момента родителите могат да идват, когато искат. Въпреки че в правилниците на видинските училища е написано, че не може по всяко време родител да влиза и да прекъсва учебния час, за да коментира проблем или да изисква документация. Може да се влиза само в т.н. втори час на класа- консултация с родители, който е регламентиран, родителите са запознати с графика му. Абсолютно недопустимо е родителите да се разхождат по коридора, докато тече учебният процес."

Гражданите в анкетата споделиха мнението си за мобилните телефони в час- те да са абсолютно забранени.

"Синдикат "Образование" иска учениците да си оставят мобилните телефони на определено място, а не да звънят и да се оплакват на родителите. Примерно- друго дете се е закачало с тях през междучасието, родителят идва изнервен, почва да се разправя. Законът забранява такъв тип поведение- родител да се разправя с конкретен ученик в училище, който е в конфликт с неговото дете или с учител. Ако родителят е недоволен от учителя, той може да подаде жалба до директора, ако не се вземе под внимание проблемът, следва Регионалният инспекторат. В практиката има такива жалби, на които се е реагирало и не се е стигало до саморазправа! В случаите на побой родителят после съжалява за постъпката си, но е късно. Синдикатът настоява институциите да реагират, родителите да разберат, че не могат да постъпват така!"

Вие, лично като учител, чувствате ли се притеснена?

"Аз работя в начално училище и нашите ученици са малки, ние нямаме такива проблеми, но колегите от големите градове, в по-големи училища, примерно техникуми, те са по-рискови. Там трябва сериозно да се помисли за допълнителни бройки психолози и педагогически съветници. Българският учител е поставен в риск. Явно не са достатъчни само призиви, явно някои родители имат нужда от по-строг режим. Ние настояваме да се установи една спокойна учебна среда, за да може учебният процес да бъде качествен."

От кои институции очаквате помощ?

"Прокуратура, МВР, Комисиите за защита от дискриминация, Агенция закрила на детето, Детска педагогическа стая"

СнимкаНакрая психологът Кирил Кунчев обобщава:"Повечето от анкетираните говореха за уважение и комплексарщина. Липсата на уважение, от там започва проблемът в българското училище. Този проблем е част от цялата духовно-икономическа-социална криза, обхванала обществото ни. Лошото е, че и българското семейство е в криза. Когато родителят няма уважение към учителя, то няма как да искаме детето му да питае уважение. Практиката сочи, че ежедневно възникват проблеми между учители и родители –има категория родители, които искат да изземат функцията на учителя. Това води до конфликти. За да се избегнат подобни ситуации са нужни много срещи и разговори, но без емоция. Когато родителя се държи агресивно, то и класният ръководител отключва защитни реакции. Това не е платформа за конструктивен разговор. Има теми, които трябва да се говорят насаме. За това казвам, че всеки един проблем трябва да се решава индивидуално. Когато учителите имат проблем, важно е да документират  всеки един случай и признак на определено поведение на дете, което би могло да доведе до конфликт с учителя. Класните ръководители познават добре родителите и знаят от кого могат да очакват определен тип агресия- коментар, физическа заплаха, обида. И от тук би трябвало да прилагат един индивидуален подход към тези родители. Когато детето на един потенциално агресивен родител извърши определена постъпка, учителят трябва да си подготви стратегия- разговорът да стъпи върху аргументи, а не върху емоции!"

Обществените съвети за вас са?

"Положителни, казвам го като училищен психолог. Влизането на родителя в училище, чрез тези легитимни Обществени съвети, ще доведе не само до контрол, но и до помощ, защото в момента я няма обратната връзка. Когато се наруши баланссът в една система и властта е само в ръцете на учителя, а родителят не може да упражнява гласа си- това е дисбаланс. Създаването на тези съвети цели да възстанови този баланс."

Ще бъдат ли готови родителите за това предизвикателство?

"Много важно е да се намерят правилните родители. Порочна е практиката да се привличат удобни родители. Трябва да се търсят активни и компетентни хора, сърцати, защото тази позиция е много властова! И учители, и директори ще се съобразяват с мнението на тези хора."

С психолога разговаряме още за техниката "форум театър", която поставя деца в ролята на учители, така се разбира как те разглеждат собственото си поведение, това на съучениците, учителите и родителите.

"Детето изиграва собствения си учител, като показва как и татко реагира в къщи."

Конкретни препоръки как да помогнем на учител, изпадал в ситуация на някаква форма на насилие, как да се възстанови равновесието?

"Учителят ежедневно изпада в подобни ситуации, ние сега разглеждаме един краен случай. Това, което се случва в семейството, детето го носи в училище, там веригата се затваря. Ученикът започва буквално да тормози учителя, превръщайки го в терен за себеутвърждаване. При такава ситуация много колеги се страхуват да докладват на директора, да споделят проблема, особено при по-меките случаи. Причината- страх, че може да бъде обвинен в несправяне с класа си. Така, не реагирайки, те остават проблема в класа си. И когато дълго властва този проблем, се стига до по-крайни ситуации, като физическо насилие. Необходима е бърза външна подкрепа!"



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

В "Музикална зона": "..., а някой кара колело"

  Световен ден на велосипеда е. Тъкмо повод да се върнем, поне мислено, към това любимо занимание- карането на колело. А ако колоезденето е ваша страст, може би знаете, че то отлично се съчетава със слушането на музика. Особено на песни, посветени на велосипеда.  Оказа се, че велосипедът- тази страст, удобство, спортно хоби- вдъхновява много групи и..

публикувано на 03.06.24 в 09:00

"Музикална зона" в деня на незрящите: Тъмни очила и песен

“Добротата е език, който глухият може да чуе и слепите могат да видят! ” / Марк Твен / На 13 ноември се отбелязва Международния ден на слепите хора и Световния ден на добротата. Двата дни неслучайно са на една дата, защото отношението към различните изразява съчувствие и човешка доброта. Слепите хора се нуждаят от подкрепата на зрящите, а зрящите добри..

публикувано на 13.11.23 в 09:00

Грети Къшева: Бих посъветвала всички момичета да се усмихват!

Преди месец във Видин се състоя конкурсът "Мис и Мистър Северозапад 2023" . Титлата "Мис Северозапад" спечели 19-годишната Грети Къшева от Бяла Слатина. Тя е първа подгласничка на местния конкурс в родния град и факта, че не го печели, я надъхва да се запише за участие в "Мис Северозапад". Грети признава, че никога не е била фен на конкурсите за..

публикувано на 06.10.23 в 15:00

Видинчани благодариха на шампионката Йоана Георгиева с крупно дарение

Най-добрата българска състезателка по кану-каяк в момента - видинчанката Йоана Георгиева, получи неочаквана награда за своите постижения. Група видинчани събраха и дариха на световната шампионка в знак на признателност 10 000 лева.  2023-а е най-успешната засега година за Йоана Георгиева. Тя спечели два медала - златен и сребърен, от Световното..

публикувано на 28.09.23 в 11:37

В „Музикална зона" слушаме Джордж Бейкър Селекшън

    Нещо много приятно ще ни се случи на 11 септември преди обед! На прозореца ни почуква един бял гълъб. И тази птица, символ на чистотата  на човешката душа, ни припомня една популярна песен от 70-те години на миналия век.   "Una paloma blanca" и групата "George Baker Selection"  ще ни донесат  много настроение в септемврийския предиобед...

публикувано на 11.09.23 в 09:00

В Международния ден на театъра слушаме Тодор Колев в "Музикална зона"

Ако не ти е писано да си актьор или музикант, не ти остава друго, освен да се радваш на дарените с тези таланти. Един от хората, който ги притежаваше и който не спира да ни възхищава, е човекът с "опасния чар"- Тодор Колев. И в театъра, и в киното, и от телевизионния екран, и с неговите песни, в които се казва всичко за нас и за живота ни. Той..

публикувано на 27.03.23 в 09:00

"Музикална зона": Песни с красиви женски имена

В женския месец  слушаме песни с красиви имена на жени. Такива са песните и в днешната „Музикална зона“- песни на различни езици, посветени на различни женски имена. Марина, Наталия, Ирена, Анжела, Моника- имаме ги всичките в нашия екип, остава и да разберем какви са техните носителки. Знаейки името на човек, можем да разберем неговия характер, скрити..

публикувано на 20.03.23 в 09:40