Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Какви участници в движението са велосипедистите

Снимка: Радио ВИДИН

Колоездачи от цялата страна се организираха на протест и отдаване на почит на Мартин Гачев- колоездач, който загина след като беше блъснат от тежкотоварен камион на главен път. Такъв протест с искания за отговорно поведение на всички шофьори се проведе и в началото на невралгичния участък от Мездра до Ребърково. Колоездачите от региона поискаха отговорните институции да обезопасят въпросния участък. Касае се за поставяне на поне два предупредителни знака за наличие на движещи се велосипедисти и от двете страни на пътното платно. Сред хората, които отидоха на събитието е Александър Александров, колоездач от Враца с 15-годишен опит.

"Последните две или три години движението на Е-79 стана много натоварено и особено в този тесен участък между Мездра и Ребърково е някакъв ужас. Сигурно минават между 7 и 10 ТИР-а на минута. По- добре е, когато е наистина много опасно, като този участък, просто да се избягват тия участъци. Има прекрасен панорамен път от Враца през Паволче и Челопек, който излиза пак на дефилето, не е натоварен, няма никакъв риск нито за колоездача, нито за шофьора. Защото не всички шофьори са пияни и целта им е да убиват колоездачи и пешеходци на пътя. Не е добре да слагаме всички под еднакъв знаменател. И аз самият карам кола и виждам, че в повечето случаи видимостта е много ограничена. И едната, и другата страна, и шофьорите, и колоездачите не си дават сметка за опасностите, които има на пътя. Всеки си говори по телефона в колата, всеки сменя станцията на радиото. Никой не спазва ограниченията. Досега не съм виждал колоездач да минава на зелено. И аз самият минавам на червено, винаги на десен завой, защото няма опасност. Караме по тротоарите. И двете страни не спазват закона", сподели Александър Александров.

Според Александър Александров мястото на колоездача не е на магистралата. Не може на място, на което автомобилите се движат със 140 км/ч, да се кара  колело.

На страницата на събитието в памет на Мартин Гачев, което се проведе в столицата, организаторите са съобщили, че са се срещнали с Мая Манолова- омбудсман на България, на която среща са поставени проблемите на колоезденето в страната. С помощта на омбудсмана ще се инициират законодателни промени в Закона за движение по пътищата, и по- специално в частта относно изпреварването и позиционирането на двуколесни пътни превозни средства на пътното платно.

СнимкаКакви участници в движението са велосипедистите провери Венцислав Величков.

"Велосипедистите, повечето от тях, са грамотни участници, но водачите на МПС карат много пъти с несъобразена скорост и ни притесняват... Има определени места за велосипедистите, обаче паркират колите. Опасни са велосипедистите, защото не гледат. Задължително се съобразяват и с колоездачите, и с пешеходците... Според мене трябва да бъдат по-внимателни и да се съобразяват и с другите водачи, а не само да мисли, че знае некъв правилник, а всъщност нищо не знае...", казаха видинчани.

Какво казва Законът за движение по пътищата за велосипедистите? Те са длъжни да спазват всички правила, както и водачите на моторни превозни средства. Статутът на велосипедистите е по- различен от този на шофьорите и на пешеходците.

Снимка"В Закона за движение по пътищата няма раздел, който да вменява конкретни задължения на водачите на МПС да имат по- особено поведение към велосипедистите, както например е посочено в раздел 22- поведение на водачите към пешеходците. Тук важи общото правило на участниците в движението, както за велосипедистите, така и за водачите на МПС да съобразяват своето поведение на пътя с останалите участници и да не създават пречки за движението и предпоставки за настъпване на ПТП", обясни главен инспектор Владимир Герасимов- началник сектор "Пътна полиция"- Видин.

Велосипедът трябва да бъде технически изправен, да има спирачки, звънец, устройство за излъчване на добре различима светлина отпред и червен светлоотразител отзад, да има светлоотразителни елементи по него, за да може да се забелязва в тъмната част на денонощието. Водачът на велосипед е длъжен да ползва светлоотразителна жилетка при управлението на велосипед извън населени места през тъмната част на денонощието и при намалена видимост, да се движи възможно най- близо до дясната граница на платното за движение и т.н.

"Бих ги посъветвал велосипедистите първо да спазват посоката на движение по дадени улици в града, които са еднопосочни, а, за съжаление, велосипедистите, особено в по- напреднала възрастова група, не се подчиняват на знаците, не спазват техните указания и нарушават правилата."

Пътно- транспортните произшествия през миналата година са 10 с участието на велосипедисти. Двама са загиналите, ранените са трима. Жертвите са с нисък социален статус, възрастни хора.

СнимкаЕвтим Стефанов е директор на Агенцията за регионално развитие и Бизнес център- Видин. Самият той кара колело, има поглед каква е ситуацията и в чужбина. В много други страни от Европейския съюз те са с пълни права, както всички останали.

"И затова правилото е, че по- големият трябва да пази по- малкия, т.е. колите и ТИР-овете трябва да пазят велосипедистите и да ги зачитат като пълноправни участници в движението. Ние сме свикнали да не спираме на пешеходни пътеки, да не зачитаме велосипедистите. А колкото повече хора се движат с колело, толкова по- добре. Съответно харчим по- малко бензин, хората са здрави, защото спортуват. Ние практически нямаме велосипедна инфраструктура във Видин. В идеалния случай тези велоалеи трябва да бъдат направени по главните улици, трябва да има възможност да се придвижват свободно колелетата, както е в много други страни в Европа", каза Евтим Стефанов.

На 11 март предстои да бъде даден старт на проекта на Агенцията за мрежа от електрически велосипеди и зарядни станции в Северна България и още толкова в Южна Румъния. Закупени са 120 електрически велосипеда, които ще бъдат разположени в 16 града в страната и още толкова в северната ни съседка. Между тези точки за наемане на велосипеди ще има зарядни станции. Избрани са оператори на местно ниво, които ще отдават колелетата под наем и ще отговарят за тяхната поддръжка.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Теодор Димокенчев

Теодор Димокенчев: Няма как да има стабилност, докато не премине борбата за надмощие между олигархичните кръгове

Готовност за разговори по приоритети и конкретни политики обявяват парламентарните формации.  Въпреки това, шансовете третият мандат да доведе до съставяне на редовен кабинет изглеждат все по-илюзорни с всеки изминал ден.  Защо се провали 50-тото Народно събрание?  Започна ли процес на разпад в партиите, който е предпоставка за пренареждане на..

публикувано на 25.07.24 в 10:00

КНСБ: 1/3 от българите работят за под 1000 лева месечно - достатъчни ли са?

1453 лв. е необходимият нетен месечен доход за издръжка на живота за работещ, сам живеещ към месец юни тази година. Това е почти колкото за предходното тримесечие - с един лев по-малко. Намаление не е имало от десет години, макар и минимално, което отразява овладяването на инфлацията и по-ниския ѝ темп. Това каза президентът на КНСБ Пламен..

публикувано на 24.07.24 в 10:45

Ще спре ли вносът и продажбата на по-стари автомобили в България

Забрана на вноса на стари автомобили в България е една от мерките, предложени в актуализирания Интегриран план за енергетика и климат.  Документът определя националните цели по петте измерения на плана до 2030 г. - декарбонизация, енергийна ефективност и сигурност, вътрешен енергиен пазар, както и научни изследвания, иновации и..

публикувано на 23.07.24 в 11:00

Успешно ли е лято 2024 за туристическия бранш?

Посланието, което туристическият сектор в България излъчи за лято 2024 е "В България си желан". Около това се обединиха представители на туристическия бранш, държавни институции, експерти в областта на туризма, учени и общественици по време на форума "БГ туризъм - лято 2024", организиран в курортния комплекс Албена през юни. Служебният..

публикувано на 22.07.24 в 10:45

Хората в Челопек: Селото ни е хубаво и спокойно

Красива природа, чист въздух, богата история, спокойни и усмихнати хора. Така ни посреща Челопек - едно планинско село, сгушено в полите на Врачанския Балкан. Част е от община Враца и е разположено на по-малко от 10 км от големия град. Близостта до него е предимство, казват местните . В града намират работа, а децата им ходят там на училище...

публикувано на 19.07.24 в 14:50

Александър Михайлов: Антикорупционното говорене е просто мода

Продължава да се търси формулата за управление в българската политика.  От поредните предсрочни избори ни делят редица нестандартни и екзотични предложения, целящи да съставят кабинет.  Антикорупционните мерки ли са единствената възможност за преодоляване на превърналата се в перманентна криза?  Статуквото дискутираме с анализатора и автор в..

публикувано на 18.07.24 в 10:00

Задължително ли е висшето образование за успешна реализация на младите?

В разгара на лято 2024 поредният випуск средношколци вече пое по пътя на живота. Почти половината от младите хора не виждат възможности за реализация на трудовия пазар в страната. Някои се ориентират към висшите учебни заведения, а други предпочитат работа в чужбина, заради по-доброто заплащане. Голяма част от младите хора, завършили висшето..

публикувано на 17.07.24 в 10:45