Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Какво се случва с обещания нов път Видин-Ботевград?

Снимка: Агенция "Пътна инфраструктура"

След няколокоседмичните протести на жители на Северозападна България в началото на тази година, на свое заседание Правителството прие решение за изгражадне на модерен четирилентов път от Видин до Ботевград, като разписа конкретни срокове за изпълнението. Още през март трябваше да бъдат отворени обществените поръчки за два от участъците Мездра-Ботевград и Видин-Ружинци. Обаче стартира само търгът за Мездра-Ботевград, който пък няколко месеца по-късно бе анулиран заради пропуски в документацията и едва миналата седмица бе отворен повторно.

По този повод народните представители от Видин Цветан Топчиев и Враца Николай Иванов зададоха актуалният въпрос към новия министър на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова.

"Пътят Видин-Ботевград е един приоритетен обект и за мен, и за цялата Северозападна България. Аз Ви уверявам, че като министър на регионалното развитие и благоустройството ще следя лично процедурите и цялата реализация на проекта. За мен беше важно самата документация по процедурата на Мездра-Ботевград да бъде изрядна, така че да нямаме повече обжалвания и да можем в 2019 година да имаме избран изпълнител, да имаме проект, който в средата на 2019-а, поне такова е моето желание, да започне неговата реализация, т.е. реалното строителство. Продължаваме да работим съвместно за реализацията на този проект", обясни Петя Аврамова.

Забавянето за първия обект вече е седем месеца, а по останалите отсечки "Видин - Димово", "Димово - Бела - Ружинци", "Ружинци - Монтана", "Монтана - Враца" и "Враца - Мездра", като че ли все още нищо не се прави. Според правителственото решение, новият път трябва да бъде готов до 2021 година, а най-тежките участъци - до края на 2020 година. Срокът за изпълнение на "Мездра-Ботевград" е три години и не е трудно да се предположи, че официално обещаното през месец март едва ли ще бъде изпълнено в срок. Каква е позицията на протестиращите?

"Забавят се, забавят се е меко казано, всъщност безобразно се забавят. За отсечката Мездра-Ботевград вече има 4-5 месеца забавяне извън договореното с решението на Министерски съвет. Що се отнася до отсечката Видин-Монтана, която всъщност касае всички хора от Видин и е "отсечка на смъртта", последната информация, която имаме е свързана с това, че забавянето се дължи на промяната на общите устройствени планове и изработването на парцеларните планове за общините Видин и Димово. Няма развитие по тази тема или поне ние нямаме такава информация, въпреки че задаваме непрекъснато писмени въпроси. Не зная на какво се дължи, но напълно възможно е с времето ангажиментите да избледняват, да се забравят. Протестите постигнаха едно много ясно решение и то е решение на Министерски съвет с конкретни срокове и с график. Никой не би имал нищо против, ако графикът се забавяше с месец или два, но в случая говорим за доста сериозно закъснение. Аз лично съм възмутена от безхаберието на местната власт на територията на общините, през които преминават тези пътища. Ние направихме това, което зависеше от гражданите- показахме, че искаме това трасе да бъде изградено, показахме, че не сме съгласни да продължават да ни лъжат и дадохме възможност на управляващите да поемат ясни и конкретни ангажименти и да изпълнят тези свои ангажименти. Търсят ни много хора, които питат няма ли да излезем отново на улиците и кога ще излезем. Вече не стои въпросът "дали ще излезем", а "кога", за да покажем, че така не може. Почти година мина от протестите. Незаинтересоваността на тези, които сме избрали за народни представители и да ни управляват от територията на общината, води до всичко, което не се случва на общината, а би трябвало дасе случи. Когато направихме срещата в Министерски съвет по време на протестните действия, ясно ни беше казано, че ако бяха така упорити и настоятелни нашите представители в местната и държавна власт, колкото са били протестиращите, досега отдавна да сме имали път до Видин. Отново ще попитаме какво се случва с проекта, защото освен политическата отговорност тези хора имат и персонална отговорност към всеки един загинал по този път или пострадал, или имал щети, движейки по този път. Защо трябва да се случи нещо като в Своге, за да започнат някакви действия? Надявам се, че няма да се стигне до това отново по доста по-груб начин да изразим своето недоволство, защото за съжаление пътят не се строи докато ние говорим, докато пишем писма. Ще бъде много трагично, ако през януари отново разговаряме за този път и ако тогава си кажем: "Мина една година, а нищо не се случи- излъгаха ни отново". Аз вече не изключвам тази вероятност.", каза Росица Кирова, председател на гражданско обединение "Единни за промяна".

Повече по темата- в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Калоян Велчев

Калоян Велчев: Предизборната кампания трябва да повдигне въпроса за изказа и приличието

Парламентът обяви първия мандат за неуспешен, с което безпрецедентната ротация остава в историята.  Втората политическа сила не успя да състави кабинет, връщайки празна папка на държавния глава.  Защо се счупи Сглобката?  Кои са причините за разваляне на отношенията между доскорошните партньори?  Какво следва на политическата сцена?..

публикувано на 28.03.24 в 10:00

Има ли бизнесът ресурс да повиши заплатите?

Представителите на бизнеса у нас бяха песимистично настроени за 2023 година, като с подобни опасения навлязоха и в новата 2024 г. Това показват резултатите от традиционното онлайн допитване до членовете на Българска стопанска камара (БСК), проведено сред 784 микро, малки, средни и големи предприятия от цялата страна и от всички сектори на..

публикувано на 27.03.24 в 10:45

Румен Гълъбинов, икономист: Очаквам към средата на годината да сме изпълнили всички критерии за еврозоната

Министерството на финансите публикува за обществено обсъждане проекта на Закон за въвеждане на еврото в Република България. Страната ни може да стане част от еврозоната още през 2025 г. Това каза председателят на Еврогрупата Паскал Донахю, който посети София. Единствено по-високата инфлация у нас спира към момента членството на България..

публикувано на 26.03.24 в 12:29

Социален фонд за климата– подкрепа на прехода към зелена икономика

Преходът към възобновяема и чиста енергия поставя за цел българската енергетика да се декарбонизира и да стане климатично неутрална до 2050 г. Това, обаче, не трябва да се случва по несправедлив начин, особено що се касае до енергийно бедната част от обществото и домакинствата, уязвими от цената на електроенергията и горивата. За тази цел от януари..

публикувано на 25.03.24 в 13:40

Село Рабиша - с прекрасна природа, но без работа за хората

Село Рабиша се намира на път, който води към известната пещера Магурата и към красивото Рабишко езеро.  Най-близкият град е Белоградчик, на 12 км, а на 38 км е Видин.  В миналото Рабиша е било голямо село. През 1946 година жителите са над 1200, с два големи площада и с еднотипни едноетажни къщи, с няколко големи сгради, в които се помещавали..

публикувано на 22.03.24 в 12:20

Тома Ушев: Сглобката е евтин заместител на луксозен продукт от китайски сайт

Бъдещето на властта зависи от извинение към Мария Габриел.  Ще бъдат ли подновени преговорите между партньорите, които не успяха до този момент да постигнат съгласие?  Предстои ли разглеждане на неодобрения проектокабинет?  Безпрецедентната политическа ситуация дискутираме с Тома Ушев , автор в дясната платформа Консерваторъ. Радио ВИДИН : Ако ми..

публикувано на 21.03.24 в 10:00

Намират ли успешна професионална реализация младите хора у нас?

Пазарът на труда в Европа става все по-динамичен, а по всичко личи, че тези процеси ще продължат и занапред. Първото голямо сътресение бе регистрирано с началото на COVID-19 пандемията, когато бяха освободени от работа много хора, а други бяха принудени да преминат към работа от вкъщи. Възстановяването и свързания с него недостиг на..

публикувано на 20.03.24 в 10:30