Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Новите шофьорски курсове ще включват кормуване в мъгла, през нощта и на магистрала

Селфи с инструктора ще доказва изпита

Снимка: Светослав Цветанов





Повече практика и по-малко теория за бъдещите шофьори. Това гласят промени в шофьорските курсове, разписани от образователния министър Красимир Вълчев. По промените е постигнато съгласие в междуведомствена работна група с участието на министерства, КАТ, "Автомобилна администрация" и браншови организации. Задължителните часове по кормуване за кандидат-шофьорите ще се увеличат от 31 на 42 часа. Но времето за теория е намалено с 14 часа - от 40 на 26.

За първи път се предвижда нощно шофиране, както и кормуване в силен трафик, на магистрала и в мъгла. Подготвена е и промяна в учебната документация: 10 от часовете ще са за управление в условия на интензивен трафик. Друга новост са задължителните 6 часа в извънградски условия, 3 от тях на магистрала. Два часа пък са за кормуване през нощта, при намалена или ограничена видимост. Селфи с инструктора ще доказва изпита за книжка, това предвижда електронения контрол, разработван от Министерството на транспорта. 

Промените не са обсъждани с инструкторите, затова може да последват протести, каза Георги Борисов, председател на регионалната структура на Съюза на автомобилните инструктори-Видин.

"Това е предложение, спуснато отгоре. Не всеки, който е взел книжка, разбира от нашата работа. Инструкторът не изпитва, има си изпитват. В разрешителното пише, че обучението е в рамките на видинска област. Тук няма магистрала. Ние нямаме право да напускаме областта. Иначе ще ни глобят. За мъгла трябва да чакаме есента. С увеличението на часовете не значи, че ще се повиши квалификацията. В момента са 6 упражнения - потегляне и спиране, управление на автомобила извънградско, паркиране и последните включват управлението в градски условия. България не започва от София. Трябва да си купим скъпи телефони за селфито. Но по Конституция, ако не съм съгласен, не можеш да ме снимаш".

Снимката на кандидат-шофьора с инструктора в колата ще е сред доказателствата, че часът за кормуване е действителен. В телефоните на курсиста и инструктора ще бъде качено приложение, което да управлява процеса. Електронната система ще локализира автомобила и ще дава старт на часа. В края на кормуването тя отново локализира къде е колата, отчита колко километра са изминати, при каква скорост, с какъв маршрут и кое упражнение е изработено. Накрая ще се прави финално селфи. 

Шофьорските курсове са обучение за цял живот, на мнение е Йонко Иванов, председател на Съюза на инструкторите по авто- мото подготовка и допълва, че Е-79 е най-трудният път - и като качество, и като настилка, и като разширение, затова трябва да бъде подобрен.

"Тези промени произхождат от умението на нашите водачи да шофират по скоростни пътища. Тези неща не че не са записани и в сегашната програма, но не стигат часовете. В момента шофирането е съсредоточено върху определени маршрути. Анализите, които са направени, сочат че малък процент от ПТП-тата стават в населено място. Колегите от вашия регион трябва да разсъждават като професионалисти, защото е факт, че този пътен коридор е един от най-натоварените в Европа. Замислено е до няколко години и в Северозапада да има магистрала. Едно е да шофираш с 25 км, друго е на скоростна отсечка с 90. Ние просто предвиждаме това, което е видно. Всеки смята, че курсът ще се оскъпи - не, просто се увеличават часове, което прави цената по-висока, не самия курс. Един калник е 200 лева, толкова ще ви вземат и са поправяне на щетата. Нека дадем парите за обучение, а не за възстановяване. Никой по конституция не трябва да има книжка. Хората да си правят сметката".

Предложеният електронен контрол може да доведе до протести от автоинструкторите, допълни Иванов.

"Селфитата ни превръщат във фотаджии. Тази система е насочена към парите. Но ние не сме длъжни да имаме хубави телефони, а сега пък ни задължават да плащаме и интернет. Системата я има от Автомобилна администрация, която заснема изпита. Съветвам колегите, ако това бъде прието, да има готовност за протести. Ние сме учители, а не сме престъпници. Ако сме излъгали някого, да потърси Комисията за защитата на потребителя".

Учебни центрове в страната вече тестват електронният контрол, съобщи Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България и добавя, че обучителният период на кандидат-шофьорите включва не повече от пет улици.

"Ние, които сме "на светло", казваме какво е необходимо. Тези промени засягат сивия сектор. По-добрата подготовка, по-сериозните изпити и гарантирано даване на часовете - всичко това води до поправка на ситуацията, до повишаване на качеството и в крайна сметка до поведение и грамотност на пътя. В 15 центрове вече се тества тази система. Моята информация е, че хората са доволни - курсисти, родители, инструктори, управители на фирми. Няма разумна алтернатива на вкарване на новите системи, дигитализация. Трябва да станем нормална държава. Министърът има смелост да извърши реформи. Обвиняваме, че липсват реформи, но когато се замислят, всеки е недоволен. Отдавна искам изпитът да е с навигация, в която е заложен предварителен маршрут, който да не се знае нито от изпитващия, нито от курсиста. Ние взимаме книжка за цял свят, не за онези няколко улици, на които сме карали постоянно. Това е проблем за цяла България, не само за малките места".

Обсъждането на новите правила продължава. Министерството на транспорта иска да намали корупцията и да накара автоинструктори и кандидат-шофьори реално да вземат изпитите си, завърши Георгиев.

18-годишната Кристина от Видин в момента кара курсовете си. Споделя, че кормуването в интензивен трафик на скоростен път ще е от полза за младите шофьори.

"Засега се справям добре, но е нормално да има трудности, все пак съм млад водач. Изисква се бърза реакция, за да спреш. Промените ги подкрепям - първо, че сме с инструктор, а второ че ще ни е от полза. Вземем ли книжка, ще сме по-спокойни в такава ситуация".

Браншът очаква промените в кормуването за книжка да станат до няколко месеца, ако се работи усилено.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

И през юли продължават преходите във "Врачански Балкан"

Два прехода организира през юли Дирекцията на природен парк "Врачански Балкан". Единият е еднодневен и ще бъде на 7 юли, неделя, а другият е двудневен, на 20 и 21 юли.  "На 7 юли, неделя, преходът ще бъде от квартал "Бистрец" на град Враца до пещера Леденика и след това слизането през местността Тезеро до прохода Вратцата. Самият..

публикувано на 04.07.24 в 16:41
Черен лешояд в полет, снимка: Природен парк

Търсят доброволци за наблюдения на лешояди

Фондация "Екообщност" е участник в международния проект "Живот за брадатия лешояд" от миналата година. Осем партниращи си организации от България, Румъния и Испания работят за възстановяване на лешоядите като вид. Фондация от Испания осигурява птиците, които ще бъдат реинтродуцирани в българската природа. Самият проект цели връщането в природата на..

публикувано на 04.07.24 в 16:27
Патриарх Даниил, тогава все още видински митрополит, по време на изкачването на връх Миджур.

Туристически водач за срещата си с бъдещия патриарх: Впечатли ме с държанието и словото си

При организираното традиционно масово изкачване на връх Миджур преди една година се включва Видинският митрополит Даниил тогава, сега български патриарх. На върха е и Красимир Танков от Монтана- водач на туристическа група . След избирането на митрополит Даниил за български патриарх споделя във Фейсбук снимки на негово светейшество от връх Миджур и..

публикувано на 04.07.24 в 16:23
Награди и кутия за дарения от Благотворителен футболен турнир

Благотворителен турнир за семействата на загинали служители на МВР организират във Видин

Турнир по футбол на малки врати с кауза ще се проведе на 6-и и 7 юли в град Видин. Организатор на турнира е Благомир Кънчев, председател на Спортен клуб "Видапол" при Областната дирекция на МВР, в който към момента членуват над 150 служители. Преди 4 години решихме да направим една благотворителна кауза, във връзка с колегата Пламен Вълков,..

публикувано на 04.07.24 в 15:05

Кога ще възстановят двупосочното движение по булеварда около Здравната каса във Видин

Затвореното пътно платно на видинския булевард "Панония" до Районната здравноосигурителна каса продължава да затруднява придвижването във Видин. Строителните дейности в района, свързани с реконструкцията на канализационния колектор на града, започнаха още миналата година . Заради тях движението в този участък, който се явява основен вход и..

публикувано на 04.07.24 в 15:00

Белоградчик иска песента "Нашият град" за свой химн

Легендарната група "Тангра" ще изнесе самостоятелен концерт в Белоградчик на 5 юли, на централния площад. Още през далечната 1981 година музикантите пристигат в града на скалите, за да запишат видеоклип към песента си "Нашият град ". Парчето се превръща в абсолютен хит за всички времена и своеобразна емблема на Белоградчик. 43 години по-късно тази..

публикувано на 04.07.24 в 15:00
Исторически музей - Белоградчик

Конкурс за въстанието в Северозапада предизвика сериозен интерес

Първият Национален конкурс "Храбростта на героите от лето 1850 в Северозападните български земи", организиран от Исторически музей - Белоградчик, привлече участници от цялата страна. Близо 30 творби са разгледани и оценени от журито общо за всичките категории и възрастови групи. Интересът към конкурса е важен за популяризиране на..

публикувано на 04.07.24 в 14:00