Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Пътищата от и към Видин - игра на нерви

9
Снимка: Нивелина Николова

Дългочаканото строителство на магистрален път от София за Видин започна в отсечката Мездра - Ботевград, а докато тя се модернизира, движението от и към Видин се извършва по алтернативни маршрути. За тежкотоварните камиони, пътуващи към Видин, трябва да се използва пътя през Искърското дефиле, а за тези, които пътуват към София, е отворен прохода "Петрохан". Необходимо зло или мисия „животозастрашаваща“ са тези решения за обходни пътища? Според Агенцията за пътна инфраструктура пътят през "Петрохан"  е основно ремонтиран и може да поеме трафика - трасето е с подобрено отводняване, нова асфалтова настилка, маркировка, ограничителни системи и знаци. Въпреки твърденията на Агенцията, да преминеш през прохода "Петрохан", откакто пътуват и тирове е изживяване, което спира дъха и те оставя без думи. Не заради величествената природа, която е около пътя, а заради това, което се случва на пътя, който изобилства от завои и наклони, споделят шофьори. "Необходими са здрави нерви и много търпение"- казва Милен Цветков от Берковица, който има 30 години стаж зад волана и поне по два пъти в седмицата минава през прохода Петрохан:

"В момента е страшно. Много натоварен и се създават предпоставки за ПТП ежеминутно. Откакто пуснаха тировете, просто пътят е предпоставка за смърт. Само сутринта съм изпреварил 38 тира, които едвам лазят из пътя и създават голямо задръстване. Буквално карат с 20 - 30 километра. Има три завоя, които буквално са изровени, които са над 90 градуса. Буквално асфалта го няма от пътя. Те са много стръмни и остри завои, а пък от новия път, където го направиха всички канализации са пропаднали, може би с около 5 - 10 сантиметра. Това го нямаше преди да дойдат тировете. Пътят буквално ще се разруши до един месец. И самите тирове създават ежедневно, даже се чудя как всеки ден няма жертви. Те буквално не могат на някои завои, не могат да си стоят в платното, а се изнасят в другото платно и ако някой човек, който не познава прохода тръгва да се разминава с тях - немислимо е да няма ПТП. Преди беше нормален трафика. Ако тогава се стигаше, да кажем, за около час и десет, и двайсет, сега е около два часа. Зависи колко тирове се навържат един зад друг. Те не спазват между тях дистанция и се натрупват по 3-4 тира, особено чужденците и като се закрепят с 20-30 километра, просто е немислимо да го изпревариш."

Самото трасе не е подходящо за тирове, смята Иван Александров от Видин, който седмично минава два или 3 пъти през прохода със своя камион:

"Най-големият проблем като цяло е: видимостта е доста ограничена. На места почти нулева. Наклоните са с доста висок процент и при малко по-неблагоприятни условия, природни - дъжд, като се има предвид качеството на асфалта, нищо, че пътя е направен горе-долу, нали, при един завой от 270 градуса, защото и такива завои има на "Петрохан", самата композиция при взимането на такъв завой губи сцепление и просто камиона спира, а при едно такова спиране на камион в такъв завой тръгването, особено с 24 тона, е невъзможно. Почти всеки път, когато съм пътувал, винаги има по някой закъсал автомобил, образуват се опашки от 10-15 километра, някой път. Изнервят се шофьорите на камиони. Не им стига времето да стигнат на 250 километра за 4 часа и половина. Леките автомобили - те също се изнервят, нали, че тежкотоварните автомобили натоварват трафика и не могат, нали, да се придвижват. Предприемат рискови изпреварвания, които създават предпоставки за ПТП и то, особено, някой, който не са му издържали нервите тръгне да изпреварва 2 - 3 тира, ако отсреща дойде лека кола и нещо, той се опитва да се бутне между тировете, което значи, че някой трябва да натисне спирачки, а едно натискане на спирачки в този наклон, после тръгването е почти невъзможно. Много тежко е като цяло."

Не по-леко е положението в Искърското дефиле, където трябва да се движат камионите, пътуващи от София към Видин. За съжаление и по двата пътя, въпреки забраните, камиони се движат и в двете посоки, което говори за недостатъчен контрол от служителите на Пътна полиция, смятат шофьори. Другият алтернативен маршрут, определен от АПИ,  за тежкотоварните автомобили е направлението от Монтана по второкласния път II-13 през Борован - Бяла Слатина - Долни Дъбник, а след това през Луковит - Ябланица - АМ "Хемус". Той обаче е по-обиколен с около 200 километра. Използването му оскъпява превоза и удължава времето за изминаването на маршрута и затова не е предпочитан от превозвачите. Очаква се през септември да завърши ремонта на третокласният път Мездра - Роман - Златна Панега, който също ще може да се използва като алтернативен маршрут от МПС над 12 тона и предполага се ще облекчи движението в "Петрохан" и дефилето.

Добра новина е, че от началото на юни на прохода Петрохан, в частта регулирана от Монтанската пътна полиция, е станало едно пътно-транспортно произшествие, при което няма участие на товарен автомобил. В зависимост от нуждата на Прохода работят един или два екипа пътни полицаи, като при необходимост се ангажират още служители. Ежедневно се случва пътните полицаи да регулират движението при авариарали тирове, обяснява гл. инспектор Елвис Иванов началник на сектор "Пътна полиция" Монтана, който съветва водачите, минаващи през Петрохан:

"Да бъдат по-внимателни, да не бързат най-вече, да не изпреварват образувалите се колони от автомобили. Най-важното е да проявяват търпение."

А в търпението ние, българите, сме шампиони. Дано са търпеливи и шофьорите, за да няма загубени животи  и спиращите дъха гледки в прохода "Петрохан" и в Искърското дефиле да са само природни. 

Целите разговори по темата чуйте в звуковите файлове.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Ще има ли сняг тази зима

Защо настоящата зима ще бъде по-студена от миналата? За да отговори на този въпрос климатологът проф. Георги Рачев обясни, че трябва да има база за сравнение. Миналата година не е база за сравнение, защото тя беше най-топлата зима откакто съществуват метеорологични наблюдения в България с температури почти 3 градуса над нормата.  "А съвременната..

публикувано на 28.11.24 в 16:37

Село Ослен Криводол с награда от екологична кампания

Село Ослен Криводол в община Мездра получи първа награда в категорията "Най-малкото населено място с голямо въздействие" в кампанията "Искам да съм полезен... рециклирай ме!" за 2024 година и парична награда от 1000 лева. Населеното място за втора година участва в инициативата, разказа Диана Иванова- председател на местното читалище "Развитие..

публикувано на 28.11.24 в 16:33

Всеки квартал на Враца ще има свой цвят при изцъфтяване на дърветата

Засадени са още 500 дървета и храсти във Враца. В поредната инициатива на кампанията "Зелена Враца" бяха озеленени кварталите:  "Дъбника", "Сениче", "Младост", "Медковец", "Металург", "Самуил", "Бистрец" и "Кулата", както и централна градска част. Новозасадените дървета са липа, акация, японска вишна, индийски люляк, розова акация, див рожков,..

публикувано на 28.11.24 в 16:29
Проф. д-р Николай Овчаров

Проф. Николай Овчаров: Видинското царство е просъществувало до 1422 година

Днес на терена на разкопките на Античния римски град Бонония във Видин ръководителят на екипа доц. д-р Здравко Димитров представи информация за проучванията. Над 200 находки са открити за краткия период от разкопките през този сезон, като те продължават. На събитието присъства и изтъкнатият български археолог и специалист по Средновековна история..

публикувано на 28.11.24 в 15:34

Шкумбата в "Час при зъболекаря"

Известният български комик и шоумен Димитър Туджаров - Шкумбата гостува в рубриката "Час при зъболекаря". Той се върна години назад, за да си спомни първата си среща със зъболекаря и я определи като много трудна: "Вътре нещо бучеше: бзззз... Не беше страшно, но втори път гледах да не отида на зъболекар и си миех зъбите всяка сутрин, даже и..

публикувано на 28.11.24 в 12:25
Майкъл Флетли

В "Музикална зона" на 28 ноември 2024 слушаме Ронан Хардиман

Ронан Хардиман е ирландски композитор, роден в музикално семейство, където трите му сестри и един брат свирят на традиционни ирландски инструменти. Стартирайки с поп и рок музика, по-късно се ориентира към материал, следващ ирландските традиции. Един от върховете в творческата му кариера е създаването на музика за спектакъла на Майкъл Флетли..

публикувано на 28.11.24 в 09:00

Подпомагат млади фермери и малки земеделски стопанства

По две интервенции от Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони могат да кандидатстват земеделските стопани. Отворен е приемът на заявления за подпомагане на млади фермери и на много малки земеделски стопанства. До дни се очаква да бъде отворен приемът на заявления за стартова помощ и за нови земеделски стопани. Проектните..

публикувано на 27.11.24 в 17:45