Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Пътищата от и към Видин - игра на нерви

9
Снимка: Нивелина Николова

Дългочаканото строителство на магистрален път от София за Видин започна в отсечката Мездра - Ботевград, а докато тя се модернизира, движението от и към Видин се извършва по алтернативни маршрути. За тежкотоварните камиони, пътуващи към Видин, трябва да се използва пътя през Искърското дефиле, а за тези, които пътуват към София, е отворен прохода "Петрохан". Необходимо зло или мисия „животозастрашаваща“ са тези решения за обходни пътища? Според Агенцията за пътна инфраструктура пътят през "Петрохан"  е основно ремонтиран и може да поеме трафика - трасето е с подобрено отводняване, нова асфалтова настилка, маркировка, ограничителни системи и знаци. Въпреки твърденията на Агенцията, да преминеш през прохода "Петрохан", откакто пътуват и тирове е изживяване, което спира дъха и те оставя без думи. Не заради величествената природа, която е около пътя, а заради това, което се случва на пътя, който изобилства от завои и наклони, споделят шофьори. "Необходими са здрави нерви и много търпение"- казва Милен Цветков от Берковица, който има 30 години стаж зад волана и поне по два пъти в седмицата минава през прохода Петрохан:

"В момента е страшно. Много натоварен и се създават предпоставки за ПТП ежеминутно. Откакто пуснаха тировете, просто пътят е предпоставка за смърт. Само сутринта съм изпреварил 38 тира, които едвам лазят из пътя и създават голямо задръстване. Буквално карат с 20 - 30 километра. Има три завоя, които буквално са изровени, които са над 90 градуса. Буквално асфалта го няма от пътя. Те са много стръмни и остри завои, а пък от новия път, където го направиха всички канализации са пропаднали, може би с около 5 - 10 сантиметра. Това го нямаше преди да дойдат тировете. Пътят буквално ще се разруши до един месец. И самите тирове създават ежедневно, даже се чудя как всеки ден няма жертви. Те буквално не могат на някои завои, не могат да си стоят в платното, а се изнасят в другото платно и ако някой човек, който не познава прохода тръгва да се разминава с тях - немислимо е да няма ПТП. Преди беше нормален трафика. Ако тогава се стигаше, да кажем, за около час и десет, и двайсет, сега е около два часа. Зависи колко тирове се навържат един зад друг. Те не спазват между тях дистанция и се натрупват по 3-4 тира, особено чужденците и като се закрепят с 20-30 километра, просто е немислимо да го изпревариш."

Самото трасе не е подходящо за тирове, смята Иван Александров от Видин, който седмично минава два или 3 пъти през прохода със своя камион:

"Най-големият проблем като цяло е: видимостта е доста ограничена. На места почти нулева. Наклоните са с доста висок процент и при малко по-неблагоприятни условия, природни - дъжд, като се има предвид качеството на асфалта, нищо, че пътя е направен горе-долу, нали, при един завой от 270 градуса, защото и такива завои има на "Петрохан", самата композиция при взимането на такъв завой губи сцепление и просто камиона спира, а при едно такова спиране на камион в такъв завой тръгването, особено с 24 тона, е невъзможно. Почти всеки път, когато съм пътувал, винаги има по някой закъсал автомобил, образуват се опашки от 10-15 километра, някой път. Изнервят се шофьорите на камиони. Не им стига времето да стигнат на 250 километра за 4 часа и половина. Леките автомобили - те също се изнервят, нали, че тежкотоварните автомобили натоварват трафика и не могат, нали, да се придвижват. Предприемат рискови изпреварвания, които създават предпоставки за ПТП и то, особено, някой, който не са му издържали нервите тръгне да изпреварва 2 - 3 тира, ако отсреща дойде лека кола и нещо, той се опитва да се бутне между тировете, което значи, че някой трябва да натисне спирачки, а едно натискане на спирачки в този наклон, после тръгването е почти невъзможно. Много тежко е като цяло."

Не по-леко е положението в Искърското дефиле, където трябва да се движат камионите, пътуващи от София към Видин. За съжаление и по двата пътя, въпреки забраните, камиони се движат и в двете посоки, което говори за недостатъчен контрол от служителите на Пътна полиция, смятат шофьори. Другият алтернативен маршрут, определен от АПИ,  за тежкотоварните автомобили е направлението от Монтана по второкласния път II-13 през Борован - Бяла Слатина - Долни Дъбник, а след това през Луковит - Ябланица - АМ "Хемус". Той обаче е по-обиколен с около 200 километра. Използването му оскъпява превоза и удължава времето за изминаването на маршрута и затова не е предпочитан от превозвачите. Очаква се през септември да завърши ремонта на третокласният път Мездра - Роман - Златна Панега, който също ще може да се използва като алтернативен маршрут от МПС над 12 тона и предполага се ще облекчи движението в "Петрохан" и дефилето.

Добра новина е, че от началото на юни на прохода Петрохан, в частта регулирана от Монтанската пътна полиция, е станало едно пътно-транспортно произшествие, при което няма участие на товарен автомобил. В зависимост от нуждата на Прохода работят един или два екипа пътни полицаи, като при необходимост се ангажират още служители. Ежедневно се случва пътните полицаи да регулират движението при авариарали тирове, обяснява гл. инспектор Елвис Иванов началник на сектор "Пътна полиция" Монтана, който съветва водачите, минаващи през Петрохан:

"Да бъдат по-внимателни, да не бързат най-вече, да не изпреварват образувалите се колони от автомобили. Най-важното е да проявяват търпение."

А в търпението ние, българите, сме шампиони. Дано са търпеливи и шофьорите, за да няма загубени животи  и спиращите дъха гледки в прохода "Петрохан" и в Искърското дефиле да са само природни. 

Целите разговори по темата чуйте в звуковите файлове.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Дора и нейният сладък свят

Днес ще ви срещнем с една дама, с която отдавна искаме да ви запознаем. Тя е затвърдена като професионалист в нашия град, и не само, защото нейното име е познато в цялата страна. Става популярна с бисквитите, които рисува и декорира. Но преди да ви разкажем историята за професионалния път на Дора Любенова , ще ви запознаем с нейното минало...

публикувано на 24.04.24 в 17:00

Стартира онлайн семинар "Упътване за родители на будни деца"

Онлайн семинар "Упътване за родители на будни деца" организира Мариана Асенова, журналист, експерт в сферата на образованието, културата и природата. Тя е и създател на Горското школо "Великото навън".  За Мариана Асенова промяната в поведението и мисленето на родители и деца е мисия: "Всички деца се раждат будни, абсолютно съм уверена..

публикувано на 24.04.24 в 13:45

Рахманинов в програмата на видинската Симфониета

Като екстремно изживяване диригентът Петър Димитров определи концерта на Симфониета Видин, който ще дирижира тази вечер. В програмата са включени произведения на Рахманинов, Пучини, Верди и Маскани. Солисти са тенорът Бойко Цветанов, сопраното Евгения Ралчева и пианистката Анелия Господинова. Концертът е предизвикателство за нас, каза..

публикувано на 24.04.24 в 14:00

По-малко ще са гласуващите в община Кула на 9 юни

Дванадесет са секционните избирателни комисии в община Кула за изборите на 9 юни, с една по-малко в град Кула заради намаляване на населението. Закрива се секционно избирателната комисия в бившата детска градина. Жителите на града ще могат да гласуват машинно и с хартиена бюлетина.  Четири са избирателните секции в Кула. Хората в селата ще..

публикувано на 24.04.24 в 09:00

Жителите в село Динково живеят в постоянен страх

В постоянен страх и стрес живеят хората в село Динково, община Ружинци. Пред екип на радио Видин х ората се оплакват от постоянните и неспиращи набези и кражби на техни съселяни.  Хората  не могат сами да се справят, страхуват се, тъй като повечето от тях живеят сами. Казват, че се обаждат в полицията, но полицаите идват,..

публикувано на 23.04.24 в 16:00

В жилищен блок "Янтра" 2 във Видин искат асфалт пред входа си

Хората от жилищен блок "Янтра" 2 във Видин очакват местната общинска управа да се справи с проблем, който от години няма решение. Искат да бъде асфалтирана улицата пред входа им. Казват, че в дъждовно време там се събира вода и всяко излизане от дома им се превръща в изпитание. Налага се с тухли и камъни да правят пътека, за да могат да..

публикувано на 23.04.24 в 14:13

Пет нови професии за учениците от Врачанско

В 61 паралелки на 33 училища ще се обучават учениците на  територията на област Враца.  1443-ма седмокласници имат възможност да продължат образованието си в учебните заведения в областта.  Регионалното управление на образованието (РУО) - Враца обяви държавен план-прием за 2024/2025 година.  15 са профилираните паралелки, 29 са..

публикувано на 23.04.24 в 13:45