Последното нещо, с което ще се занимава предметът в 11 клас е понятието "идентичност"- различните форми на идентификация с отделните социални групи и правата на тази социални групи. Важни и значими неща, които по един или друг начин отпаднаха от учебното съдържание в новите учебни програми и планове", коментира Георги Кидиков, старши учител по обществени науки и гражданско образование във Видин
Според него младите хора имат пропуски в сферата на гражданското образование:
"Младите хора са слабо запознати. Те са една силна инертна маса, която страшно се влияе от това, което става около тях, но се влияе от външната, формалната страна на нещата, от ефектното, от фойерверките, от опаковката и от гръмките обещания. За да може цялата тази неориентираност да се претрансформира и младият човек да може по-лесно да се ориентира, му е необходим този предмет. Изграждането на гражданско общество става с грамотни хора. За да можеш да бъдеш активен, за да можеш да градиш позиция, трябва да знаеш какви са ти правата и какви са ти задълженията. Защото ние прекалено много акцентираме върху права, а изчезнаха задълженията. Знаем кой за какво ни е длъжен на нас, но ние за какво сме длъжни? Сега всички протести, всички тези неща са точно в контекста на това, че ние искаме държавата да направи нещо за нас, а забравяме, че ние нищо не правим за тази държава..."
Още преди няколко години група студенти по Право от Софийския университет „Св. Климент Охридски” решиха да създадат първата по рода си „Академия за гражданско образование“ у нас. Чрез нея те искат да повишат правната и политическа култура на учениците и да ги насърчат да познават и защитават правата и свободите си, тъй като, според тях, това е една от стъпките по пътя към изграждане на по-справедливо общество. Васил Лозанов е един от създателите на Академията, завършил Право в Софийския университет, но избра учителската професия:
"Повече от 15 години се настоява за въвеждането на такъв предмет, защото това е предмет, който се изучава в много западни училища. Аз като преподавател съм изключително щастлив, че можем да видим в училище най-после един канализиран опит да докараме гражданското образование точно като такова, а не в опаковката на философски дисциплини.
Учениците, с които аз работя в последните три години, по-скоро се интересуват от политически въпроси. Моите наблюдения са, че всъщност са много интересуващи се от света хора, а хората, които се интересуват от света, по един или друг начин сравняват това, което се случва в една държава и друга държава и много често различията ни опират до представата за това каква е политиката на тази държава."
Какви са впечатленията на Васил Лозанов от обществено-политическата грамотност на младите хора- интересуват ли се от процесите в държавата и имат ли изградена гражданска позиция?
"Виждам ежедневно ученици, които спорят във фейсбук дали е позволено полицията да употребява насилие и до каква степен срещу протестиращите, дали протестите са нещо законно или- не, новата конституция ще доведе ли до нещо по-добро или е просто една номинална промяна на закона, която в крайна сметка не означава нищо, когато остават същите хора, които трябва да го прилагат. Именно заради това е важно да учат гражданско образование, за да разбират по-добре тези въпроси. Ние ги запознаваме в рамките на учебния материал с различните гледни точки по тези въпроси и им даваме възможност, чувайки аргументите от няколко страни, да оформят самостоятелно мислене. А в крайна сметка едно добро гражданско общество "се върти" от това гражданите да имат самостоятелно мислене."
Мъдри хора са казали, че само силно гражданско общество може да донесе устойчива демокрация. Дали предметът "Гражданско образование" ще подпомогне този процес, предстои да видим.
Повече по темата- в прикачения звуков файл.
Днес ще посетим село Толовица в община Макреш. Намира се в изключително красива местност по течението на две малки реки, а районът наоколо е зает от гъсти гори. Според местна легенда, първият жител на Толовица се е заселил тук при малко изворче, а селото е кръстено на жена му. В близост до Толовица започва природният резерват "Магурата", защитен..
Първият мандат за съставяне на правителство ще бъде връчен след Нова година. Междувременно ГЕРБ и останалите формации продължават да търсят формула за парламентарно мнозинство. Ще завършат ли преговорите с успех? Ще посрещнем ли 2025 година с редовен кабинет? Динамиката на политическата ни сцена дискутираме с изборния експерт Стоил..
Над 100 000 българи ще посрещнат празниците зад граница в края на тази година. От тях около 60% ще посетят близки и приятели, докато останалите ще предпочетат разнообразни туристически дестинации. Тази година празничният период е повече от 10 дни - от 20 декември до 2 януари, което насърчава както семейните, така и корпоративните пътувания...
Ставаме ли бавно, но сигурно, пълноправни, равнопоставени и интегрирани европейци? След приемането ни и в сухопътния Шенген, трябва ли следващата ни цел да бъде еврозоната? По темата в "Посоките на делника" разговаряме с икономиста Румен Гълъбинов. "България и Румъния дълго време понасяха негативи, преки и косвени загуби, както и пропуснати..
България и Румъния стават пълноправни членове на Шенгенското пространство на свободно движение на хора и стоки, след от 1 януари 2025 г. От този момент българите ще могат да пътуват напълно свободно през българо-гръцката граница. В рамките на 6 месеца ще се запази граничният контрол между България и Румъния, но той ще бъде много по-облекчен...
На кръгла маса за образованието и пазара на труда бяха идентифицирани основни проблеми в сферата на образованието. Сред тях са: нисък дял на учениците, завършващи средно образование - около 50%; несъответствие между образованието и нуждите на пазара на труда; нужда от популяризиране на професионалното образование; остарели методи на..
Екипът на Радио ВИДИН гостува на село Хубавене, община Роман. Местните не помнят откъде се е появило днешното име, но смятат, че идва от факта, че в него живеят добри, работни и хубави хора. До селото ни отвежда нов, асфалтиран път. В центъра ни посреща кокетно малко площадче, тук е и паметникът на загиналите във войните 1912-1913, 1915-..