Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Рестартирай Европа: По-силна - за теб!

Подкрепа за автобусните фирми за преодоляване последствията от COVID-19

Снимка: БГНЕС

Близо 30 милиона лева са изплатени на български автобусни превозвачи за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19. Те са предоставени по процедурата за подкрепа на микро, малки и средни предприятия. Средствата са от прехвърления още в началото на пандемията финансов ресурс от Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" към Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност", обясни Галина Василева, директор на дирекция "Координация на програми и проекти" в министерството:


"Именно тези средства, от този бюджет, 30 милиона лева беше отделен, съгласуван отново с Европейската комисия и направен дизайна на тази конкретна мярка за целево подпомагане на автобусните превозвачи. За целта Министерство на транспорта стана бенефициент по оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" с основна задача да разпредели средствата към крайните ползватели, съгласно предварително поставените критерии, обявената покана. В изпълнение министерството подготви и обяви процедурата и до крайния срок на кандидатстване, който беше 10 ноември 2020 година, бяха подадени общо 639 заявления. Тези заявления бяха оценени. Оценката беше организирана в две оценителни сесии и в резултат бяха одобрени, т.е фирмите, които отговарят на критериите за административно съответствие и допустимост са 580. Тези 580 фирми получиха вече безвъзмездни средства по сключени договори с Министерство на транспорта. Тези средства бяха получени авансово и те подлежат на доказване с представяне на съответните отчети към Министерството, които ще бъдат проверени."


Безвъзмездната помощ по процедурата за всяка от фирмите е до 450 000 лева:


"Постарахме се кандидатстването по тази процедура да стане по максимално опростени правила предвид големия брой кандидати и различните програми и мерки, по които може да се кандидатства. Кандидатите подадоха изцяло по електронен път своите заявления за подкрепа чрез информационната система ИСУН 2020 и към тези заявления трябваше да приложат минимален брой заявления като декларации, заявления и други. Най-общо критериите за оценка на тези заявления бяха ограничени до оценка на административното съответствие и допустимост."


Помощта е за покриване на текущи разходи:


"Също така допустимите разходи, които евентуално ще декларират в последствие, по време на изпълнение на самите проекти, те трябва да са извършени в периода след първи февруари 2020 година и до крайната дата на изпълнение на проекта, на самото заявление за подкрепа, т.е един предишен период преди кандидатстването и след това."


Парите са жизнено необходими за бранша, каза Петър Захариев, собственик на автобусна фирма от Монтана, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България:


"Те помагат. Те спасяват в момента фирми. Въпросът е до кога ще продължи извънредното положение, защото това спасяване е изкуствено дишане за всяка една от фирмите, образно казано. Необходимо ни е да заработим. Добре, хубаво. Благодарим, че  ни се помага. Можеше и по-добре да ни се помага, така както в другите европейски държави по-бързо да става, по-лесно да става. Ще бъде и за нас, и за управляващите по-добър начин на взаимодействие, на взаимоотношение." 


Дори с помощта от държавата, ако не заработи скоро, браншът ще фалира, казва Петър Захариев:


"След  като нищо не работим, а произвеждаме буквално  само разходи и загуби, рано или късно процесът ще приключи. Да,  помага ни се- 60 на  40, 290 лева, стига се до 80 на 20. Наскоро премиерът спомена 90 на 10. Добре, дори да е така, това са само фонд работна заплата, ами останалите неща за едно нормално съществуване на фирмата? Материали, консумативи, да, тази техника при случайния превоз не работи тотално. Тя закъсва. Всяка една такава сложна машина, тя изисква нормална поддръжка за затова, че стои някъде по улиците. Необходими са средства за резервни части. Необходими са средства за елементарната поддръжка на фирмата, дори най- простите- ток, отопление и така нататък, елементарни разходи, които в момента на се покриват, защото нищо не се работи. За автобусните фирми, които изпълняват линейни превози положението не е по-добре. Там пък със страшна сила се произвеждат ежедневно само загуби."


По процедурата на фирми от Северозападния регион са изплатени 2,5 милиона лева, казаха от Министерството на транспорта и съобщенията.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Толовица- красиво, спокойно и безлюдно село

Днес ще посетим село Толовица в община Макреш. Намира се в изключително красива местност по течението на две малки реки, а районът наоколо е зает от гъсти гори. Според местна легенда, първият жител на Толовица се е заселил тук при малко изворче, а селото е кръстено на жена му.  В близост до Толовица започва природният резерват "Магурата", защитен..

публикувано на 20.12.24 в 13:13
Стоил Цицелков

Стоил Цицелков: Нуждаем се от политици, не от партизани в окопите или знаменосци на средновековна чета

Първият мандат за съставяне на правителство ще бъде връчен след Нова година.  Междувременно ГЕРБ и останалите формации продължават да търсят формула за парламентарно мнозинство.  Ще завършат ли преговорите с успех?  Ще посрещнем ли 2025 година с редовен кабинет?  Динамиката на политическата ни сцена дискутираме с изборния експерт Стоил..

публикувано на 19.12.24 в 10:00

Справя ли се туризмът в условията на политическата криза?

Над 100 000 българи ще посрещнат празниците зад граница в края на тази година. От тях около 60% ще посетят близки и приятели, докато останалите ще предпочетат разнообразни туристически дестинации. Тази година празничният период е повече от 10 дни - от 20 декември до 2 януари, което насърчава както семейните, така и корпоративните пътувания...

публикувано на 18.12.24 в 10:45
Румен Гълъбинов

Румен Гълъбинов: Скорошното ни влизане в еврозоната е напълно реално и постижимо

Ставаме ли бавно, но сигурно, пълноправни, равнопоставени и интегрирани европейци? След приемането ни и в сухопътния Шенген, трябва ли следващата ни цел да бъде еврозоната? По темата в "Посоките на делника" разговаряме с икономиста Румен Гълъбинов. "България и Румъния дълго време понасяха негативи, преки и косвени загуби, както и пропуснати..

публикувано на 17.12.24 в 13:25

Росица Кирова: Шенген ще се отрази положително на Видин

България и Румъния стават пълноправни членове на Шенгенското пространство на свободно движение на хора и стоки, след от 1 януари 2025 г. От този момент българите ще могат да пътуват напълно свободно през българо-гръцката граница. В рамките на 6 месеца ще се запази граничният контрол между България и Румъния, но той ще бъде много по-облекчен...

публикувано на 17.12.24 в 11:29

Съобразени ли са специалностите в образованието с нуждите на пазара на труда

На кръгла маса за образованието и пазара на труда бяха идентифицирани основни проблеми в сферата на образованието. Сред тях са: нисък дял на учениците, завършващи средно образование - около 50%; несъответствие между образованието и нуждите на пазара на труда; нужда от популяризиране на професионалното образование; остарели методи на..

публикувано на 16.12.24 в 15:32

Хората на Хубавене - всички заедно в труд и празник

Екипът на Радио ВИДИН гостува на село Хубавене, община Роман. Местните не помнят откъде се е появило днешното име, но смятат, че идва от факта, че в него живеят добри, работни и хубави хора.  До селото ни отвежда нов, асфалтиран път. В центъра ни посреща кокетно малко площадче, тук е и паметникът на загиналите във войните 1912-1913, 1915-..

публикувано на 13.12.24 в 12:00