Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Пострадали сте при катастрофа- потърсете защита!

Снимка: Жоро Александров

От началото на годината в област Видин няма загинали при катастрофи. Ранените са 34, спрямо 31 за миналата година.145 е общият брой на пътнотранспортните произшествия. Има установени водачи, употребили алкохол или наркотици.

"Всички знаем, че употребата на алкохол и наркотици и след това управление на моторно превозно средство под влиянието на тези фактори, води до нарушаване на възприятията на водача, нарушаване на неговата адекватна преценка и съответно тези вещества не му позволяват да реагира адекватно в ситуацията, в която попада при управлението на моторно превозно средство и много често това е причината, за да настъпи пътнотранспортно произшествие... Често срещана причина за настъпването на пътнотранспортни произшествия и употребата на алкохол. По-често попадаме на водачи, участници в ПТП, употребили алкохол, отколкото наркотични вещества", съобщи главен инспектор Владимир Герасимов - началник сектор "Пътна полиция" във Видин.

От началото на годината до 3 юни са установени 34 водачи, управлявали МПС след употреба на алкохол и 13 водачи, управлявали МПС след употреба на наркотици.

При произшествията с причинена телесна повреда или значителни материални щети се образува досъдебно производство. Когато няма такива, се образува административно- наказателно производство. Според Наредбата за документите и реда за съставянето им при пътнотранспортни произшествия, член 2, са посочени документите, които се съставят за настъпило ПТП- констативен протокол за ПТП с пострадали лица, протокол за ПТП с материални щети и двустранен констативен протокол за ПТП.

"Изготвят се фотоснимки, които се съхраняват и могат да се предоставят на заинтересованите страни, изготвя се в протоколите схема, попълват се данните на всички участници", допълни Владимир Герасимов - началник сектор "Пътна полиция" във Видин.

Всички пътни инциденти, които са свързани със средна или тежка телесна повреда, както и смърт, са престъпления от общ характер и те се преследват от прокуратурата. Прокурорът и разследващите са хората, които събират всякакви доказателства, за да могат да бъдат реализирани отговорността на извършителя и правата на пострадалата страна. Същото важи и за реализирани материални щети в големи размери. В този случай пострадалият не е необходимо да се снабди с документи, освен тези, които удостоверяват направените разходи за лечение или лекарства. След това в съответното наказателно производство би могъл да предяви граждански иск за възстановяване на тези преки разходи, които са имуществени вреди, освен претенциите за неимуществени вреди.

"Ако се касае за лека телесна повреда, той би могъл да подаде частна тъжба, в която да опише случая, да приложи съответните медицински документи и евентуално да си приложи разходите, ако е направил, за издаване на това медицинско удостоверение или за някакво лечение. Това дали телесната повреда е средна или е лека, е от компетентността на съдебен медик, което се решава в хода на самото дело, но това се решава и в хода на разследването. Може да се получи преминаване от един вид телесна повреда в друг вид", обясни адвокат Пламен Стефанов.

Наказанията винаги са различни и наказателният кодекс определя широки граници при различните ситуации. Наказанията са от година до 8-10 години в най- тежките случаи.

Българинът не е запознат с правата си във всяка една сфера, смята Владимир Тодоров- председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи:


"След пътен инцидент настъпват доста сложни юридически и правни казуси, които са свързани, на първо място, с образуване на досъдебно производство. Това досъдебно производство се образува в случаите, когато имаме пострадал човек със средна телесна или с тежка телесна повреда, или имаме смъртен случай. Това досъдебно производство се води от разследващ полицай, под надзора на наблюдаващ прокурор. Срокът обикновено е 6 месеца, но той се удължава, защото се назначават авто-технически и съдебно- медицински експертизи. Освен това участниците в ПТП-о задължително се разпитват. Има един ключов момент- когато приключи това досъдебно производство пострадалите или техните близки се запознават с материалите от това разследване. И тук е моментът да се правят някакви допълнителни искания или да се дадат някакви нови данни."

Ако се посочи кой е виновен за пътния инцидент, делото влиза в съдебната фаза. В случая държавата води наказателното дело. След произнасянето на съда има и втора инстанция. И ако има вече осъден водач, пострадалите могат да предявят претенции към застрахователната компания по гражданска отговорност на виновния водач. 

Още по темата може да чуете в звуковия файл.

Вижте още

Търси се модел за достъпно и ефективно правосъдие

Предлаганата реформа на съдебната карта в България без широко обществено обсъждане крие много рискове - около това становище се обединиха юристи и ръководители на институции на  среща  във Видин, на която бе обсъден  "Модел 4"  за оптимизация на съдебната карта на българските съдилища и прокуратури и разработване на единна информационна система на..

публикувано на 14.06.21 в 13:39

Кметският наместник на село Ошане: Трябва държавна програма за подпомагане в пограничните райони

Ошане е малко село, встрани от главните пътища и в пограничен район. Какво е усещането тук за принадлежността ни към ЕС? Чувстват ли се хората в Ошане пълноправни жители на Общността или само знамето на ЕС на сградата на кметството над налепените на таблото отдолу некролози подсказва, че и това селце е в границите му? Имат ли същите права тук хората и..

публикувано на 11.06.21 в 16:00

Заради решението на екоминистъра - протести ще блокират Е-79 и Петрохан

Процедурата за оценката за въздействие върху околната среда на прединвестиционното проучване на трасето за тунел под Петрохан е спряна от екоминистерството . Причината е, че новият път и тунелът преминават през няколко защитени територии, съобщават от МОСВ. Решението е разписано на 31 май . Решението е незаконосъобразно, аргументираха се на..

публикувано на 10.06.21 в 10:35

Отклоняват тировете от околовръстния път на Видин

"Пътна полиция" отклонява от околовръстния път на Видин тежкотоварните автомобили , чакащи за Дунав мост 2. Временната организация на движение е по разпореждане на пътната агенция. Тировете се пренасочват по бившето трасе за ферибота, каза главен инспектор Владимир Герасимов, началник на сектор "Пътна полиция" към Областната дирекция на МВР..

публикувано на 09.06.21 в 16:00

Съюз на международните превозвачи: За решението на проблема при Дунав мост 2 е нужна координация с румънските власти

Над 8 киломeтра е опашката от товарни автомобили на Дунав мост 2 поне от седмица. Колоната от чакащи на граничния пункт е на изхода от страната. Шофьори коментират, че р аботният им ден не стига, за да преминат.   Потокът през граничния пункт превишава в пъти капацитета му, казаха от Главна дирекция "Гранична полиция", но са категорични,..

публикувано на 09.06.21 в 12:35

Емилия Крумова: Свободата е най-голямото богатство на Неговановци

С "Посоките на делника" гостуваме на село Неговановци. То е част от прочутата със своите лозя и ароматни вина община Ново село. Лозарството и винопроизводството са основен поминък и за Неговановци, където се отглеждат около 2000 декара лозя, изградена е и изба. Цялата земеделска земя на селото се обработва, хората продължават да разчитат на..

публикувано на 04.06.21 в 16:30

Платформи в борбата с фалшивите новини и дезинформацията

Какво е факт и как да различаваме проверената и надеждна информация от фалшивите новини ? Как да познаем манипулативните твърдения , заливащи интернет и медийното пространство?  Фалшивите новини обслужват политически интереси , на мнение са видинчани , които посочиха, че на явлението може да се противодейства чрез задълбочена проверка..

публикувано на 03.06.21 в 10:40