Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Пострадали сте при катастрофа- потърсете защита!

Снимка: Жоро Александров

От началото на годината в област Видин няма загинали при катастрофи. Ранените са 34, спрямо 31 за миналата година.145 е общият брой на пътнотранспортните произшествия. Има установени водачи, употребили алкохол или наркотици.

"Всички знаем, че употребата на алкохол и наркотици и след това управление на моторно превозно средство под влиянието на тези фактори, води до нарушаване на възприятията на водача, нарушаване на неговата адекватна преценка и съответно тези вещества не му позволяват да реагира адекватно в ситуацията, в която попада при управлението на моторно превозно средство и много често това е причината, за да настъпи пътнотранспортно произшествие... Често срещана причина за настъпването на пътнотранспортни произшествия и употребата на алкохол. По-често попадаме на водачи, участници в ПТП, употребили алкохол, отколкото наркотични вещества", съобщи главен инспектор Владимир Герасимов - началник сектор "Пътна полиция" във Видин.

От началото на годината до 3 юни са установени 34 водачи, управлявали МПС след употреба на алкохол и 13 водачи, управлявали МПС след употреба на наркотици.

При произшествията с причинена телесна повреда или значителни материални щети се образува досъдебно производство. Когато няма такива, се образува административно- наказателно производство. Според Наредбата за документите и реда за съставянето им при пътнотранспортни произшествия, член 2, са посочени документите, които се съставят за настъпило ПТП- констативен протокол за ПТП с пострадали лица, протокол за ПТП с материални щети и двустранен констативен протокол за ПТП.

"Изготвят се фотоснимки, които се съхраняват и могат да се предоставят на заинтересованите страни, изготвя се в протоколите схема, попълват се данните на всички участници", допълни Владимир Герасимов - началник сектор "Пътна полиция" във Видин.

Всички пътни инциденти, които са свързани със средна или тежка телесна повреда, както и смърт, са престъпления от общ характер и те се преследват от прокуратурата. Прокурорът и разследващите са хората, които събират всякакви доказателства, за да могат да бъдат реализирани отговорността на извършителя и правата на пострадалата страна. Същото важи и за реализирани материални щети в големи размери. В този случай пострадалият не е необходимо да се снабди с документи, освен тези, които удостоверяват направените разходи за лечение или лекарства. След това в съответното наказателно производство би могъл да предяви граждански иск за възстановяване на тези преки разходи, които са имуществени вреди, освен претенциите за неимуществени вреди.

"Ако се касае за лека телесна повреда, той би могъл да подаде частна тъжба, в която да опише случая, да приложи съответните медицински документи и евентуално да си приложи разходите, ако е направил, за издаване на това медицинско удостоверение или за някакво лечение. Това дали телесната повреда е средна или е лека, е от компетентността на съдебен медик, което се решава в хода на самото дело, но това се решава и в хода на разследването. Може да се получи преминаване от един вид телесна повреда в друг вид", обясни адвокат Пламен Стефанов.

Наказанията винаги са различни и наказателният кодекс определя широки граници при различните ситуации. Наказанията са от година до 8-10 години в най- тежките случаи.

Българинът не е запознат с правата си във всяка една сфера, смята Владимир Тодоров- председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи:


"След пътен инцидент настъпват доста сложни юридически и правни казуси, които са свързани, на първо място, с образуване на досъдебно производство. Това досъдебно производство се образува в случаите, когато имаме пострадал човек със средна телесна или с тежка телесна повреда, или имаме смъртен случай. Това досъдебно производство се води от разследващ полицай, под надзора на наблюдаващ прокурор. Срокът обикновено е 6 месеца, но той се удължава, защото се назначават авто-технически и съдебно- медицински експертизи. Освен това участниците в ПТП-о задължително се разпитват. Има един ключов момент- когато приключи това досъдебно производство пострадалите или техните близки се запознават с материалите от това разследване. И тук е моментът да се правят някакви допълнителни искания или да се дадат някакви нови данни."

Ако се посочи кой е виновен за пътния инцидент, делото влиза в съдебната фаза. В случая държавата води наказателното дело. След произнасянето на съда има и втора инстанция. И ако има вече осъден водач, пострадалите могат да предявят претенции към застрахователната компания по гражданска отговорност на виновния водач. 

Още по темата може да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Жителите на Гъмзово мечтаят младите да се завърнат на село

Днес гостуваме на  село Гъмзово в о бщина Брегово . Намира се по средата на второкласния път, свързващ областния център Видин с Брегово и сръбския град Неготин . Има връзка с Дунав мост 2 и ГКПП пункт „Брегово“. В миналото селото е било съставено от две махали -  българска и влашка . Жителите били работници при турски..

публикувано на 09.08.24 в 16:38
Яница Петкова

Яница Петкова: Предстоящите избори дават възможност да бъде взета поука от допуснатите грешки

За втори път през тази година и за седми от 2021-ва досега ще избираме парламент.  Кои са реалните фактори, продължаващи да задълбочават партийната и политическата криза в страната?  Ще продължи ли тенденцията активността на гражданите да бъде все по-ниска?  Има ли основания да се очаква, че вотът наесен ще приключи изборната спирала?  Действащото..

публикувано на 08.08.24 в 10:00

Остава ли предпочитан ИT секторът у нас?

Българският ИT сектор продължава да расте и няма изгледи това да се промени. Ръстът в индустрията е факт и той ще се запази през следващите години. Това е напълно нормално, предвид факта, че светът ще става все по-дигитален и в ежедневието си ще ползваме все повече и повече дигитални продукти и услуги. До 2025 г. новонаетите специалисти..

публикувано на 07.08.24 в 10:45

Ще има ли нормални пътища в Северозапада?

"Едва ли има по-отвратителен и неподдържан път в Европа от Е79 между Враца и Видин. Това не е път, а мъчение. Държавата е тотално абдикирала." Това написа в социалните мрежи Диана Русинова , председател на Европейския център за транспортни политики.  "Никога през живота си не бях пътувала с тежкотоварен автомобил с полуремарке. Така се случи,..

публикувано на 06.08.24 в 12:18

Тома Ушев: Политиката ни е цирково шоу, а трябва да бъде арена на идеите

Гражданите одобряват предсрочните избори през есента според последните социологически проучвания.  Продължилите през уикенда преговори за съставяне на експертен кабинет, водени от мандатоносителя "Има такъв народ", завършиха с неуспех.  Какъв ще бъде следващият парламент?  Ще продължи ли тенденцията активността на гражданите да бъде все..

публикувано на 05.08.24 в 10:00

Жителите на Паволче мечтаят училищният двор отново да се напълни с деца

Паволче е едно от онези красиви български села, които така омагьосват гостите си, че след това не им се тръгва. Врачанският Балкан, в чието подножие е разположено, богатото минало, свързано с Ботевата чета, и гостоприемството на местните допринасят за това. Хората от Паволче посрещат всеки с радост. Разказват, че живеят в хубаво село, споделят и..

публикувано на 02.08.24 в 14:37
Ивайло Илиев

Ивайло Илиев: Третият мандат се използва маркетингово

Минималните шансове за съставяне на редовен кабинет в 50тото Народно събрание намаляха още в първия ден от преговорите.  Разговорите за приоритети и конкретни политики между формациите обаче продължават.  Ще успее ли "Има такъв народ" да сглоби експертен кабинет?  Съдбата на третия мандат и приближаващите поредни предсрочни избори дискутираме с..

публикувано на 01.08.24 в 10:00