Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Превозвачи на протест- за какво настояват от бранша?

Снимка: Радио Видин

Превозвачи протестират днес в някои големи градове на страната. Сред причините за това са високите цени на горивата, готвеното увеличение на тол таксите и липсата на адекватни политики в сектора. От бранша настояват да се премахне биокомпонента на горивата за 6 месеца и пресмятат, че така те ще поевтинеят с 10-15 стотинки за литър. Искат и намаляване на акциза с 50% за половин година. Очаква се това да доведе до спад с 33 стотинки в цената на литър гориво. Превозвачите са против увеличаването на тол таксите и обхвата на пътната мрежа. Регионалният министър обаче заяви, че не е склонен на отстъпки относно тол таксите, защото са нужни пари за ремонти и строежи на пътищата в страната. Превозвачите дават за изпълнението на условията си срок до 18 май. Ако това не се случи, заплашват със затваряне на магистрали и гранични пунктове. Под каква форма протичат днешните протести и включва ли се и Северозапада? Потърсихме Петър Захариев, председател на УС на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България, който е и собственик на транспортна фирма в Монтана. 

"Беше обявено- това са високите цени на горивата и втората точка, която според мен не е втора а е първа, да го наречем "батака", който се подготвя с тол системата на България. Тя в момента е зле действаща, погрешно организирана, финансовата тежест, която трябва да поемат превозвачите, не я поемат транзитно преминаващите и тези, които най- много ползват и съответно рушат пътя. От 400 млн. лева събрани за миналата година 2/3 са платени от винетки и само 1/3 е платено от тежкотоварни автомобили. Това чудо го няма никъде- нито в ЕС, нито по света ... Един камион в България по тези релации плаща 30 евро, а в Унгария същият камион плаща 145 евро, а в Австрия плаща 150. Естествено, че няма да имаме магистрали както в Унгария, както в Австрия или в други държави. В момента вместо да се въдвори ред и да се направи това, което е в другите държави, в България се измисля супер екзотика за товарене на второкласни и първокласни пътища, вместо това, което е обичайното и нормално в целия свят."

Цените на горивата също са конкретна причина за недоволството на превозвачите, обясни още Петър Захариев, според който могат да бъдат предприети конкретни стъпки в тази насока за тяхното задържане или дори понижение.

През 2020 година в България бе въведено електронно отчитане на пътните такси- винетки и тол, като съвременен начин за събиране на такси за ползване на републиканската пътна мрежа. Събраните по този начин финансови средства трябва да бъдат използвани за поддръжка и развитие на съществуващите и изграждане на нови пътища, както и за пътна безопасност. Системата за събиране на пътни такси е базирана на съвременни технологии, които позволяват удобни начини за заплащане и осъществяване на контрол, без това да забавя и пречи на свободното движение на пътни превозни средства. Още пет други държави в Европа изградиха подобна тол система, това са Германия, Белгия, Словакия, Унгария и Чехия. Какви са недостатъците на българската тол система- това попитахме Стефан Георгиев от Видин, дългогодишен международен шофьор и собственик на товарен камион:

"Първо пътищата ни не отговарят на категориите. Нашите магистрали не отговарят дори и на втори клас път, да не говорим за първи клас път. Турците минават, те са с машинки пак и по първи клас и по втори клас път, за тях няма ограничения кой и откъде ще мине. Това го няма в нито една държава, всеки има маршрутна карта, по която трябва да мине и по която трябва да плаща. По тая тол система най- ощетени са българските превозвачи и това е така, откакто е пусната тол системата ... В Румъния има винетки- винетка 11 евро и минаваш за 24 часа. Това е за всички, всеки един шофьор плаща на ден 11 евро в Румъния, независимо по какъв път ще мине и колко километра ще измине."- уточни Стефан Георгиев.

Протестите са в градовете София, Пловдив, Варна, Бургас, Благоевград и Русе. Организатори са Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътищата (АЕБТРИ), Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ), Българското обединение на шофьорите, Европейски транспортен клъстер, Конфедерацията на автобусните превозвачи, Камарата на автобусните превозвачи, Камарата на автомобилните превозвачи в България и Съюз на международните превозвачи. От бранша настояват за намаление на акциза на горивата с 50% за период от 6 месеца, което ще доведе до намаление на цените с около 0,33 лева на литър за всеки български гражданин. Те обръщат внимание, че поради мерките, наложени срещу Русия, суровият петрол от сорта "Урал“ се търгува с 35 долара за барел по-евтино спрямо сорта "Брент", но това по никакъв начин не поевтинява цената му в България. Потърсихме Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи:

"Всички организации, които са в транспортния бранш, излизат на протест. Това са както превозвачите на товари, така и превозвачите на пътници. Без София в другите градове камионите се събират и ще направят протестно шествие по централните улици на градовете ... Много са недостатъците на българската тол система, като се започне с налагането на компенсаторни такси в размер на 750 лева за всеки недеклариран пътен сегмент, стигне се и до третирането на нашите превозвачи като престъпници по границите, да си плащат съответно тези компенсаторни такси и прозрачността колко милиона километра са генерирани за всяка категория. Значителен е броят на проблемите. Настроенията в бранша като цяло са твърде негативни по отношение на говоренето от страна на управляващите."- подчерта  Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи:

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл към материала.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Толовица- красиво, спокойно и безлюдно село

Днес ще посетим село Толовица в община Макреш. Намира се в изключително красива местност по течението на две малки реки, а районът наоколо е зает от гъсти гори. Според местна легенда, първият жител на Толовица се е заселил тук при малко изворче, а селото е кръстено на жена му.  В близост до Толовица започва природният резерват "Магурата", защитен..

публикувано на 20.12.24 в 13:13
Стоил Цицелков

Стоил Цицелков: Нуждаем се от политици, не от партизани в окопите или знаменосци на средновековна чета

Първият мандат за съставяне на правителство ще бъде връчен след Нова година.  Междувременно ГЕРБ и останалите формации продължават да търсят формула за парламентарно мнозинство.  Ще завършат ли преговорите с успех?  Ще посрещнем ли 2025 година с редовен кабинет?  Динамиката на политическата ни сцена дискутираме с изборния експерт Стоил..

публикувано на 19.12.24 в 10:00

Справя ли се туризмът в условията на политическата криза?

Над 100 000 българи ще посрещнат празниците зад граница в края на тази година. От тях около 60% ще посетят близки и приятели, докато останалите ще предпочетат разнообразни туристически дестинации. Тази година празничният период е повече от 10 дни - от 20 декември до 2 януари, което насърчава както семейните, така и корпоративните пътувания...

публикувано на 18.12.24 в 10:45
Румен Гълъбинов

Румен Гълъбинов: Скорошното ни влизане в еврозоната е напълно реално и постижимо

Ставаме ли бавно, но сигурно, пълноправни, равнопоставени и интегрирани европейци? След приемането ни и в сухопътния Шенген, трябва ли следващата ни цел да бъде еврозоната? По темата в "Посоките на делника" разговаряме с икономиста Румен Гълъбинов. "България и Румъния дълго време понасяха негативи, преки и косвени загуби, както и пропуснати..

публикувано на 17.12.24 в 13:25

Росица Кирова: Шенген ще се отрази положително на Видин

България и Румъния стават пълноправни членове на Шенгенското пространство на свободно движение на хора и стоки, след от 1 януари 2025 г. От този момент българите ще могат да пътуват напълно свободно през българо-гръцката граница. В рамките на 6 месеца ще се запази граничният контрол между България и Румъния, но той ще бъде много по-облекчен...

публикувано на 17.12.24 в 11:29

Съобразени ли са специалностите в образованието с нуждите на пазара на труда

На кръгла маса за образованието и пазара на труда бяха идентифицирани основни проблеми в сферата на образованието. Сред тях са: нисък дял на учениците, завършващи средно образование - около 50%; несъответствие между образованието и нуждите на пазара на труда; нужда от популяризиране на професионалното образование; остарели методи на..

публикувано на 16.12.24 в 15:32

Хората на Хубавене - всички заедно в труд и празник

Екипът на Радио ВИДИН гостува на село Хубавене, община Роман. Местните не помнят откъде се е появило днешното име, но смятат, че идва от факта, че в него живеят добри, работни и хубави хора.  До селото ни отвежда нов, асфалтиран път. В центъра ни посреща кокетно малко площадче, тук е и паметникът на загиналите във войните 1912-1913, 1915-..

публикувано на 13.12.24 в 12:00