Българско национално радио © 2022 Всички права са запазени

Превозвачи на протест- за какво настояват от бранша?

Снимка: Радио Видин

Превозвачи протестират днес в някои големи градове на страната. Сред причините за това са високите цени на горивата, готвеното увеличение на тол таксите и липсата на адекватни политики в сектора. От бранша настояват да се премахне биокомпонента на горивата за 6 месеца и пресмятат, че така те ще поевтинеят с 10-15 стотинки за литър. Искат и намаляване на акциза с 50% за половин година. Очаква се това да доведе до спад с 33 стотинки в цената на литър гориво. Превозвачите са против увеличаването на тол таксите и обхвата на пътната мрежа. Регионалният министър обаче заяви, че не е склонен на отстъпки относно тол таксите, защото са нужни пари за ремонти и строежи на пътищата в страната. Превозвачите дават за изпълнението на условията си срок до 18 май. Ако това не се случи, заплашват със затваряне на магистрали и гранични пунктове. Под каква форма протичат днешните протести и включва ли се и Северозапада? Потърсихме Петър Захариев, председател на УС на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България, който е и собственик на транспортна фирма в Монтана. 

"Беше обявено- това са високите цени на горивата и втората точка, която според мен не е втора а е първа, да го наречем "батака", който се подготвя с тол системата на България. Тя в момента е зле действаща, погрешно организирана, финансовата тежест, която трябва да поемат превозвачите, не я поемат транзитно преминаващите и тези, които най- много ползват и съответно рушат пътя. От 400 млн. лева събрани за миналата година 2/3 са платени от винетки и само 1/3 е платено от тежкотоварни автомобили. Това чудо го няма никъде- нито в ЕС, нито по света ... Един камион в България по тези релации плаща 30 евро, а в Унгария същият камион плаща 145 евро, а в Австрия плаща 150. Естествено, че няма да имаме магистрали както в Унгария, както в Австрия или в други държави. В момента вместо да се въдвори ред и да се направи това, което е в другите държави, в България се измисля супер екзотика за товарене на второкласни и първокласни пътища, вместо това, което е обичайното и нормално в целия свят."

Цените на горивата също са конкретна причина за недоволството на превозвачите, обясни още Петър Захариев, според който могат да бъдат предприети конкретни стъпки в тази насока за тяхното задържане или дори понижение.

През 2020 година в България бе въведено електронно отчитане на пътните такси- винетки и тол, като съвременен начин за събиране на такси за ползване на републиканската пътна мрежа. Събраните по този начин финансови средства трябва да бъдат използвани за поддръжка и развитие на съществуващите и изграждане на нови пътища, както и за пътна безопасност. Системата за събиране на пътни такси е базирана на съвременни технологии, които позволяват удобни начини за заплащане и осъществяване на контрол, без това да забавя и пречи на свободното движение на пътни превозни средства. Още пет други държави в Европа изградиха подобна тол система, това са Германия, Белгия, Словакия, Унгария и Чехия. Какви са недостатъците на българската тол система- това попитахме Стефан Георгиев от Видин, дългогодишен международен шофьор и собственик на товарен камион:

"Първо пътищата ни не отговарят на категориите. Нашите магистрали не отговарят дори и на втори клас път, да не говорим за първи клас път. Турците минават, те са с машинки пак и по първи клас и по втори клас път, за тях няма ограничения кой и откъде ще мине. Това го няма в нито една държава, всеки има маршрутна карта, по която трябва да мине и по която трябва да плаща. По тая тол система най- ощетени са българските превозвачи и това е така, откакто е пусната тол системата ... В Румъния има винетки- винетка 11 евро и минаваш за 24 часа. Това е за всички, всеки един шофьор плаща на ден 11 евро в Румъния, независимо по какъв път ще мине и колко километра ще измине."- уточни Стефан Георгиев.

Протестите са в градовете София, Пловдив, Варна, Бургас, Благоевград и Русе. Организатори са Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътищата (АЕБТРИ), Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ), Българското обединение на шофьорите, Европейски транспортен клъстер, Конфедерацията на автобусните превозвачи, Камарата на автобусните превозвачи, Камарата на автомобилните превозвачи в България и Съюз на международните превозвачи. От бранша настояват за намаление на акциза на горивата с 50% за период от 6 месеца, което ще доведе до намаление на цените с около 0,33 лева на литър за всеки български гражданин. Те обръщат внимание, че поради мерките, наложени срещу Русия, суровият петрол от сорта "Урал“ се търгува с 35 долара за барел по-евтино спрямо сорта "Брент", но това по никакъв начин не поевтинява цената му в България. Потърсихме Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи:

"Всички организации, които са в транспортния бранш, излизат на протест. Това са както превозвачите на товари, така и превозвачите на пътници. Без София в другите градове камионите се събират и ще направят протестно шествие по централните улици на градовете ... Много са недостатъците на българската тол система, като се започне с налагането на компенсаторни такси в размер на 750 лева за всеки недеклариран пътен сегмент, стигне се и до третирането на нашите превозвачи като престъпници по границите, да си плащат съответно тези компенсаторни такси и прозрачността колко милиона километра са генерирани за всяка категория. Значителен е броят на проблемите. Настроенията в бранша като цяло са твърде негативни по отношение на говоренето от страна на управляващите."- подчерта  Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи:

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл към материала.

Вижте още
Кметът на село Бързия Атанас Алексов

Кметът на Бързия: Ние сме още живо село

Само на 6 км от Берковица и на 20 км от Монтана е разположено старопланинското село Бързия . То се намира на пътя, който минава през прохода "Петрохан" и е в състава на община Берковица. В центъра на селото са разположени сградите на кметството, читалището, голям супермаркет, магазинчета, пекарна, тото пункт и паметник, посветен на..

публикувано на 25.11.22 в 14:15
Филиалът на Русенския университет във Видин

Реализират ли се успешно българските студенти на пазара на труда?

Безработицата сред завършилите през последните 5 години висшисти спада до рекордно ниско равнище от 2% при нива от 3,5% през миналата година, показва новото издание на Рейтинговата система на висшите училища в България. То беше представено в Министерството на образованието и науката. За първи път през 2020 и 2021 година е преодоляна..

публикувано на 24.11.22 в 10:45

Ще остане ли 9% ДДС за заведенията?

Данък добавена стойност (ДДС) за заведенията да остане 9% и през следващата година, настояват представители на бранша. Според тях ставката за ресторантьори и фитнеси трябва да остане същата, защото това бяха най-засегнатите браншове от пандемията. От пролетта е ползвана тази мярка без ограничение. Искането е с удължаването на параметрите на..

публикувано на 23.11.22 в 10:45

Промяна за чист въздух

Около 1/4 от хроничните заболявания- белодробни, сърдечносъдови, метаболитни, онкологични, се дължат на въздушно заболяване. Това каза във Видин д-р Александър Симидчиев - пулмолог, народен представител, председател на сдружение "Въздух за здраве". Проблемът с мръсния въздух и последиците за здравето може да бъде решен с колективни усилия...

публикувано на 22.11.22 в 15:14

"Демократична България": Ползите от приемането на еврото са стотици пъти повече от рисковете

Депутатите от 48-ото Народно събрание възложиха на правителството да ускори процеса за приемането на еврото с целева дата 1 януари 2024 г. Решението беше прието със 157 гласа „за”, 28 „против” и 23 „въздържали се”. Това решение на парламента провокира множество обществени дискусии. "Демократична България" заяви, че има последователна политика за..

публикувано на 21.11.22 в 14:27

Деян Николов, "Възраждане": Приемането на еврото сега е чиста проба самоубийство

Народното събрание възложи на правителството да ускори процеса за приемането на еврото с целева дата 1 януари 2024 г. От партия "Възраждане" обаче заявиха, че ще инициират референдум за влизането ни в еврозоната. "Ние няма да оставим страната ни да приеме еврото", категоричен е лидерът на партията Костадин Костадинов.   "Позицията на "Възраждане"..

публикувано на 21.11.22 в 13:09

Село Арчар е с нов площад, очаква пречиствателна станция

Село Арчар е възникнало още по времето на римската империя под името Рациария. Намира се на важен кръстопът. От античния град започвал важен път, който минавал през Ниш за Адриатика. По времето на император Аврелиан Рациария станала главен град на провинция Крайбрежна Дакия. Градът процъфтявал. Видинското село се намира в прекрасна местност, на..

публикувано на 18.11.22 в 13:00