Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Интересно ли трябва да е училището

Снимка: Радио ВИДИН

Всеки ученик има индивидуални предпочитания към изучаваните предмети, едни са му по-лесни за усвояване, други са по-трудни. Днешните деца искат да им е интересно в училище. Но част от уроците съдържат много информация, понякога учебното съдържание има твърде академичен характер, в немалка част от учебниците се срещат термини, които са им непознати. 

"Всичко учим, няма нещо, което не ни е интересно... Това зависи от учителите... Трябва да ни е интересно... По принцип учим всичко, защото трябва да знаем, но по-забавно е да учим това, което ни е интересно... Учителите трябва да го направят интересно... Зависи от учителите главно, начина им на подход... На мен ми е за двигателите интересно, българският - не. От госпожата зависи да ми бъде интересно...", смятат ученици. 

Един от най-важните аспекти за едно ефективно преподаване е да мотивираме учениците за учебна дейност. Тази мотивация се поражда, когато учениците осъзнават смисъла на собственото си учене и необходимостта от това учене, каза Елка Владимирова, старши учител по биология и химия в ГПЧЕ "Йордан Радичков" във Видин. 

"Важно е не само знанието само по себе си, но и знанията за собствения процес на познание и когато едно дете познава този процес на познание, тогава то е по-сигурно в себе си, тогава то е по-уверено в начина на справяне и емоционално по-стабилно и оттук е мотивирано. Как го постигаме това нещо? Старанието тук е всичко това да достигне до учениците. На първо място примерно, целеполагането от самия ученик. Какво имам предвид? Идеята е учениците не само да знаят целите на обучение по биология и химия, предметите, които аз преподавам, но и да ги приемат като свои лични цели. Затова защото когато един човек приема дадена цел за своя лична, той я преследва доста ефективно и я постига. А какво значи ефективно? Ефективно е да се постигат високи резултати за кратък период от време. Така че учениците на първо място знаят целите на обучение, не само образователните - какво трябва да знам и да мога, а и развиващите. Тъй като обучението развива интелектуалната сфера, емоционалната сфера, мотивационната, социални умения. Често пъти се шегуваме в час с тях и казваме: "Вие трябва да сте много доволни от мен, когато ви създавам трудности по време на самоподготовката вкъщи. Защото благодарение на тези трудности се развива мозъчето". Тук отново цитираме Дарвин, то е свързано и с моята предметна сфера, че "Органи, които много се упражняват, се развиват добре, а неупражняваните закърняват". Така че те наистина приемат факта, че е нужно да има посилни, разбира се, трудности вкъщи и по този начин постигат развитие", заяви Елка Владимирова.

При преподаването и усвояването на даден урок е важно участието на децата. Освен да осъзнават целите, учениците сами трябва да поставят проблемите за обучението в дадения час - сами да го формулират, да посочат начини или ресурси за неговото решаване.

Децата трябва да се учат на това, което ще им бъде от полза, когато пораснат, допълни биологът Елка Владимирова. Учителят не спира да се интересува от успехите и постиженията на своите възпитаници и след завършване на училище. 

Снимка: Румяна Цветева, личен архивДългогодишен преподавател по биология и здравно образование е Румяна Цветева - учител в Профилирана гимназия "Найден Геров" в град Лом. Ръководител е на училищния еко клуб, който организира и провежда различни събития, нейни ученици участват в конкурси и печелят награди. Помага на учениците да изберат професия с часове на терен. Идеята е да видят какво им предстои, ако изберат пътя на биологията, децата да видят какви са съвременните постижения на биологията. Последните години и тя наблюдава демотивация на учениците за учене. 

"Моят предмет, предметът, по който преподавам - "Биология и здравно образование", не е никак лесна наука и не всеки разбира материала, когато си го прочете самостоятелно. Винаги съм се стремяла да преподавам уроците си така, че на учениците да им бъде интересно и да бъде увлекателно. Винаги съм се опитвала да съм в крак със съвременните тенденции, посещавайки различни курсове или пък бучения, които да ми дадат нещо повече от това, което съм придобила като знания и умения по време на своето следване", каза Румяна Цветева. 

Създаването на творческа атмосфера, учениците да могат да мислят свободно, да не се притесняват от грешки са пътищата към привличането на интереса. Един от нейните методи на преподаване, който прилага в часовете си, е моделирането.

"Той повишава интереса на учениците към учебния процес, дава им свобода, кара ги да са активни участници в учебния процес. Т.е. самият процес става по-привлекателен, по-оживен, а това е фактор, който да доведе до формиране на знания, умения и компетентности. Освен това при прилагане на моделирането учителят е по-скоро подпомагащ самостоятелната дейност на ученика, т.е. ние можем да бъде консултанти, можем да бъдем съветници, можем да ги насърчаваме. Водещите, активните участници в учебно-познавателната работа да бъдат именно учениците", допълни Румяна Цветева. 

Цялата тема може да чуете в звуковия файл. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

КНСБ: 1/3 от българите работят за под 1000 лева месечно - достатъчни ли са?

1453 лв. е необходимият нетен месечен доход за издръжка на живота за работещ, сам живеещ към месец юни тази година. Това е почти колкото за предходното тримесечие - с един лев по-малко. Намаление не е имало от десет години, макар и минимално, което отразява овладяването на инфлацията и по-ниския ѝ темп. Това каза президентът на КНСБ Пламен..

публикувано на 24.07.24 в 10:45

Ще спре ли вносът и продажбата на по-стари автомобили в България

Забрана на вноса на стари автомобили в България е една от мерките, предложени в актуализирания Интегриран план за енергетика и климат.  Документът определя националните цели по петте измерения на плана до 2030 г. - декарбонизация, енергийна ефективност и сигурност, вътрешен енергиен пазар, както и научни изследвания, иновации и..

публикувано на 23.07.24 в 11:00

Успешно ли е лято 2024 за туристическия бранш?

Посланието, което туристическият сектор в България излъчи за лято 2024 е "В България си желан". Около това се обединиха представители на туристическия бранш, държавни институции, експерти в областта на туризма, учени и общественици по време на форума "БГ туризъм - лято 2024", организиран в курортния комплекс Албена през юни. Служебният..

публикувано на 22.07.24 в 10:45

Хората в Челопек: Селото ни е хубаво и спокойно

Красива природа, чист въздух, богата история, спокойни и усмихнати хора. Така ни посреща Челопек - едно планинско село, сгушено в полите на Врачанския Балкан. Част е от община Враца и е разположено на по-малко от 10 км от големия град. Близостта до него е предимство, казват местните . В града намират работа, а децата им ходят там на училище...

публикувано на 19.07.24 в 14:50

Александър Михайлов: Антикорупционното говорене е просто мода

Продължава да се търси формулата за управление в българската политика.  От поредните предсрочни избори ни делят редица нестандартни и екзотични предложения, целящи да съставят кабинет.  Антикорупционните мерки ли са единствената възможност за преодоляване на превърналата се в перманентна криза?  Статуквото дискутираме с анализатора и автор в..

публикувано на 18.07.24 в 10:00

Задължително ли е висшето образование за успешна реализация на младите?

В разгара на лято 2024 поредният випуск средношколци вече пое по пътя на живота. Почти половината от младите хора не виждат възможности за реализация на трудовия пазар в страната. Някои се ориентират към висшите учебни заведения, а други предпочитат работа в чужбина, заради по-доброто заплащане. Голяма част от младите хора, завършили висшето..

публикувано на 17.07.24 в 10:45

Проф. Вили Лилков: Нужна е формула за съставяне на временно управление с конкретни задачи

Ситуацията в парламента, както и като цяло за българското общество е изключително тревожна, коментира професор Вили Лилков от "Синя България" . По думите му, последните парламентарни избори не са показали път пред българското общество, а много силно раздробяване на политическия пейзаж. На този фон  няма никаква възможност за съставяне на трайно..

публикувано на 16.07.24 в 16:06