Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как ще се отрази евентуално увеличение на пътните такси

Снимка: Радио ВИДИН


По-високи пътни такси са предвидени в проектобюджета за 2025 г. Тол таксите за превозвачите се очаква да се повишат с около 20%. Димитър Димитров, изпълнителен директор на Камарата на автомобилните превозвачи в България (КАПБ), коментира за Радио ВИДИН, че планираното увеличение е неаргументирано заради лошото състояние на пътищата. Допълни, че тол системата продължава да бъде неефективна и несправедлива. 

"Тол таксата, сама по себе си, тя е само единият аспект. Въпросът е тези такси за какво се плащат. Виждаме плачевното състояние на пътната инфраструктура и не смятам, че нещо се е променило през последните години. И този номер, с който всеки път излизат - "вижте, за да имаме пътища трябва да увеличим таксата", категорично съм против него, защото ние плащаме тол може би повече от 20 години в целия ЕС. И на всякъде тол се плаща при наличие на път, при наличие на автомагистрала... В същото време, много пъти сме се оплаквали от категорично несъществуващи и несправедливи санкции върху превозвачите и в подкрепа на това наше твърдение дойде и решението на Съда на ЕС от миналата година, ноември месец, което обяви цялата санкционна система в България за непропорционална и противоречаща на правото на Съюза..."

На фона на планираното увеличение на тол таксите, превозвачите втора година са принудени да заобикалят стотици километри в Северозапада, за да излязат от страната на Дунав мост 2 при Видин. Това води до допълните разходи, допълни още Димитър Димитров. 

"В момента повече от две години превозвачите се принуждават да обикалят посока Видин през Долни Дъбник, съответно повече от двеста километри на курс в двете посоки, плащайки допълнителни тол такси, увеличавайки времената на управление на водачите, плащайки съответно повече разходи за гориво... Това е ярък пример за липсата на инфраструктура в България, в същото време се казва "на вас ще ви се увеличи тол таксата"..."

Димитър Димитров коментира, че очакваното увеличение на пътните такси ще се отрази както на ползвателите на транспортната услуга, така и потребителите на различни стоки у нас. 

Петър Захариев от Националното сдружение на автобусните превозвачи в България и собственик на транспортна фирма в Монтана коментира, че системата на таксуване е грешна. Проблем по думите му е заплащането за ползване на първокласните и второкласните пътища. 

"За нас, превозвачите в бранша, имам предвид автобусните и товарни превозвачи, означава тотално сгрешена система... Грешна е заради това, защото смисълът на тол системата е този, който ползва най-много, който руши най-много да поеме съответно най-голямата тежест по възстановяване на ползваната пътна мрежа. Проста логика, работи във всички останали държавни, само не в България. А защо не, защото пропътуването на километри на територията на България, да вземем пример Видин-Капитан Андреево струва за един камион, не твърдя, че съм най-точен, от порядъка на 40-50 евро, един 40-тонен камион. За приблизително същите километри в Унгария този камион ще плати 150-160 евро... Защо да сме по-евтини... Втори порок, толуват се само магистрални пътища в ЕС. Да не говорим, че за местни превозвачи съществуват във всички държави - и в Унгария, и в Австрия, и в Германия, успоредни пътища, по които въпросният камион да не ползва магистралата и да не плаща тол такси. Тук, в България, нямаме. Нямаме, защото нямаме такива пътища... Защо стигнахме до там пътища втори клас и те се толуват..."

Евентуално увеличение на тол таксите може да се отрази на цените на билетите при автобусните превози, коментира още Петър Захариев. 

"При автобусните превози не може да се вдигат така просто цените на билетите, защото те са обвързани с дългосрочни договори с възложителите. Но при всички положения, всеки ще се стреми да повдигне малко цената на билета, за да може да компенсира въпросните такси. В крайна сметка всичко рефлектира върху крайния потребител..."

В проектобюджета за 2025 г. е предвидено и връщане на цените на всички винетки до нивата отпреди COVID пандемията, което би означавало годишната винетка отново да струва 97 лева. Междувременно в началото на седмицата от Европейския център за транспортни политики излязоха с позиция да се отложи вдигането на цените на винетките и тол таксите.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Има ли път за младежите от приемни семейства след училище

Последният звънец в училище е началото на пътя към сбъдването на мечтите за Деница, Огнян и Марио . Отраснали са в приемни семейства и имат тяхната подкрепа, за да направят своя избор. Деница завършва Гимназията с преподаване на чужди езици "Йордан Радичков" във Видин. Заедно с Огнян тя е сред младежите, включени в президентската инициатива..

публикувано на 20.03.25 в 12:21

Успя ли бойкотът на хранителните вериги?

Държавата ще се намеси в пазарната икономика и ще определя минималните и максимални надценки между фермери, изкупвачи и търговски вериги, като тепърва ще се фиксират надценки от 10 до 20% за 22 хранителни продукта. Това стана ясно от заявка за Законопроект на аграрното ведомство. Наред с това правителството ще се опита да въведе задължителни..

публикувано на 19.03.25 в 10:45

"Синя България": Само обединена десница може да оттласне българската политика от дъното

Преформатирането на състава на Народното събрание разтърси за пореден път политическия живот у нас. Доверието в изборния процес и в политическата класа в България удари дъното. Това коментира във Видин д-р Петър Москов , лидер на партия "КОД" и представител на коалиция "Синя България":  "Ако до този момент в българското общество имаше абсолютната..

публикувано на 18.03.25 в 13:57

Андрей Вълчев: Решенията на КС и ЦИК по никакъв начин не повишиха доверието в изборния процес

Близо пет месеца след парламентарните избори, Народното събрание увеличи броя на партиите в състава си . "Величие" влиза в 51-ия парламент с 10 депутати, реши Централната избирателна комисия (ЦИК) след постановление на Конституционния съд, което променя резултатите от изборите за Народно събрание проведени на 27 октомври 2024 г. Парламента напускат..

публикувано на 18.03.25 в 12:28

Промяната на потребителското поведение- гаранция за повече и по-достъпни блага

Потребителите трябва да бъдат уверени и подкрепени в своята централна роля за нужните още днес промени, които да гарантират наличието на достатъчно и достъпни за всички ресурси в утрешния ден. Необходима е фундаментална трансформация в начина, по който произвеждаме, разпространяваме и консумираме храна. Това заяви Габриела Руменова от платформата..

публикувано на 17.03.25 в 13:54
Ивайло Иванов, кмет на с. Долна Вереница

Кметът на Долна Вереница: Болно ми е, че се изгуби връзката със селото

Долна Вереница е малко, живописно село, едно от близките до Монтана, само на около 7 км. Това, че е близо до града, е и причината много млади семейства да си закупуват къщи и да избират спокойствието на селския живот, пред шума на града, дори към момента, броят на местните е по-малък, за сметка на придошлите в последните години. Животът в Долна..

публикувано на 14.03.25 в 12:04
Павел Петков

Павел Петков: Нужни са промени в Изборния кодекс, за да се сведат до минимум грешките

Необходими са промени в Изборния кодекс, за да се сведат до минимум грешките при преброяването на резултатите. Това коментира Павел Петков, бивш председател на Районната избирателна комисия във Видин по   повод делото в Конституционния съд за законността на изборите за 51-во Народно събрание. Павел Петков обясни и възможните причини за..

публикувано на 13.03.25 в 15:10