Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Възраждането на българските региони тепърва предстои

Снимка: БГНЕС

Последните данни на Евростат сочат, че 5 от 20-те най-изостанали региона в ЕС се намират в България. Единствено Югозападният район със столицата София се представя добре и там показателят за брутен продукт на глава от населението достига 79% от средния в общността. Шанс да се измъкне показва и Югоизточният регион с областни градове като Бургас, Ямбол, Сливен и Стара Загора. За трите региона в Северна България изоставането вече не е новина, а клише. Поради критичния спад на населението под 800 000 души Северозападният регион, който от години е най-изостаналият в ЕС, ще се слее със Северния централен регион.

Пътищата са винаги в началото

Всички критични региони обхващат обезлюдени периферни територии по границите със съседните държави, които са откъснати от вътрешните стопански центрове. Затова трябва да се работи за ускорено развитие на комуникациите и максимално отваряне на нови гранични контролно-пропускателни пунктове. Освен стратегическите магистрали, които в Южна България са почти завършени, а в Северна се строи „Хемус”, България спешно се нуждае от високоскоростни пътища по направленията Север – Юг. На първо място това са Видин – Ботевград ( по протежение на паневропейския Коридор № 10), Русе – Пловдив, Русе – Варна, Силистра – Добрич и Варна – Бургас. Има остра нужда от тунели под проходите „Шипка” и „Петрохан”. Дунавските общини се нуждаят от високоскоростен път по паневропейски коридор № 7, между Видин и Силистра, както и от 3 нови автомобилни моста при Оряхово – Бекет, Никопол – Турну Мъгуреле и Силистра – Калъраш. Предизвикателство е свързването на страната с високоскоростната железница в Европа, която напредва към Балканите по посока Босфора.

Кадрите решават всичко

Голям проблем на българските региони е демографията и емиграцията на работна ръка. Регионите търсят инвеститори, но инвеститорите се оплакват от липсата на кадри и инфраструктура. С кадровия проблем се сблъскваше и социалистическата индустриализация, но хората от селата бързо бяха обучени за новите производства чрез гъвкава система от работна заетост и учене. Днес се връщаме към същия подход, вече наречен дуално обучение, но въпросът е откъде ще дойдат хората? Чрез преодоляване на разликите в доходите. Спрямо европейските доходи регионалните заплати са по-ниски, нарастват бавно, но позволяват да се поддържа приличен стандарт на живот за местните условия.

Отговорността на местните власти и местния бизнес

За да се задържат хората и да се върнат в регионите, трябва активна политика на местните власти и регионална координация. Кметовете и местният бизнес трябва да търсят и привличат инвеститори, да създават възможности за разкриване на работни места. Наистина, много проекти са неизпълними на ниво отделна община или област, но с помощ от държавата и регионално коопериране може да се постигне напредък. Неизползвани резерви за развитието на българските региони има в трансграничното сътрудничество и ориентирането им към големите балкански мегаполиси като Истанбул, Солун, Букурещ и други.

Абсурдно е общини като Видин, Лом, Монтана и Враца, които в България се намират най-близо до сърцето на Европа да са най-изостаналият регион в ЕС. Преди време се водеше напразен спор къде и дали да се строи втори мост между България и Румъния. Скептиците казваха: „Защо ви е мост, като няма път до него”? Други отговаряха: „Защо ви е път, като няма мост”? След 15 години забавяне вече има мост. Оказа се много по-натоварен, от планираното. Днес строителството на път към моста Видин – Калафат изостава и от двете страни на Дунав. Скептиците отново питат: „Защо ви е път и мост, като вече ги няма хората”. Отговорът е: „Това е само началото на пътя към завръщането хората и осигуряване на поминъка им”.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Съгласувани са проектите за трансгранично сътрудничество по програмата Interreg

Бордът на Стратегическия съвет за трансгранично сътрудничество по програма Interreg България – Сърбия 2021-2027 одобри списък с 9 проекта и 3 резервни проектни идеи за изпълнение. Четвъртото заседание на съвета се проведе в Монтана. Съпредседатели бяха..

публикувано на 04.04.24 в 09:26

Спецполицаи извършиха обиски в агенция "Митници"

При акция на ДАНС са извършени обиски в кабинета на директорката на Агенция "Митници" Петя Банкова и на заместника ѝ Людмил Маринов, като са иззети документи и други вещи. След обиските Банкова е отведена на разпит в КПКОНПИ. Тя беше назначена на поста на..

публикувано на 03.04.24 в 16:24

ГЕРБ предлагат продажба или спиране на газопровода „Балкански поток“

Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов заяви, че партията му би подкрепила спиране или приватизация на газопровода "Балкански поток". Повод за изказването му е предложението на „Продължаваме промяната - Демократична България“ (ПП-ДБ) за създаване на временна..

публикувано на 03.04.24 в 15:09