Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Кметът на Община Варна: "Билетната система в градски транспорт трябва да заработи след следващата общинска сесия"

„Гледаме към втория етап на проекта Интегриран градски транспорт”. Това каза кмета на Община Варна Иван Портних, на въпрос дали са изпълнени всички 10 компонента по проекта. „За следващата година по линия на европейските проекти, се предвижда закупуването на нови автобуси и развитието на интелигентни транспортни системи, преброяване на трафика, светлинното оповестяване и т.н. В момента това което предстои, действително е пускането на билетната система, то е свързано и с решение на ОС Варна и унифициране на тарифните планове и актуализация на самата транспортна схема, което в нашите планове трябва да се случи на следващата сесия и непосредствено след това реално ще пуснем билетната система в действие."- каза още Портних.






Иван Портних: Бюджетът който беше приет на последната сесия на ОС дава рамката за развитие на града през 2017 та година, той гарантира стабилност, реалистичен е, има ясни приоритети и безусловно рекордна макрорамка, защото ако си спомним преди 3 или 4 години достигаше едва 200 милиона, а днес надхвърля 280 милиона, което ясно показва развитието на Варна, подобряване работата на администрацията, а и тази макрорамка е със запазана данъчна тежест, т.е. без увеличени на данъците за хората и без дългови инструменти, с други думи чист бюджет, без кредити.

Считам, че основните ни приоритети, са ясно изразени с 18 милиона е увеличението за здравеопазване, с десетте милиона повече за образование, с обща стойност 104 милиона, което е рекорд. Имаме амбицията да започнем проектиране на сграда на Математическа гимназия, едно престижно учебно заведение, което има сериозни постижения, учениците достойно представят България на олимпиади и други състезания. Така ще решим и конфликта с основното училище. Надявам се да получим подкрепа от правителството за реализирането на тази идея.

В контекста на този бюджет на Варна, кредитния рейтинг на Варна какъв е?

Иван Портних: Стабилен, той е по висок от националния, но няма как на града да е по голям от националния, за това е изравнен с него, с положителна тенденция. Повтарям, този бюджет е изчистен от кредити и дългови инструменти. Комбиниран със средствата които към днешна дата сме защитили по линия на европейските проекти и програми, около 150 милиона, за 2017 година на практика близо 420 милиона лева ще е макрорамката на средствата с които ще можем наистина да осигурим продължаване на обновяване и развитието на града.

Ясно е, че чрез еврофондовете привличаме средства, готова ли е общината след 2020-та година да реагира на липсата им и да търси преки инвестиции, които от своя страна да работят за икономиката на града, чрез данъци и нови работни места?

Иван Портних: Различен ще бъде инструментариума на европейското финансиране след 2020-та година, което ни кара да се подготвим за този период. Самото увеличение на рамката на бюджета, показва, че градът се развива. Ако съдим по косвени показатели, като например стартирането на толкова линии на нискотарифни самолетни компании, е индикатор, че темпът на развитие на Варна е устойчиво. Ако погледнем динамиката на строителство, продажба на имоти- тя също е положителна в сравнение с другите градове на страната. Колкото и да е неизчистена цифрата, но рекордно нисък е показателя за процента безработица във Варна. Реализирахме силен туристически сезон. Все индиректни показатели за подобрената бизнес среда в града. Надяваме се съвместно с общините Аксаково, Девня, Белослав да развием обща икономическа зона, за да съчетаем възможностите и преимуществата на всяка една от тези общини. Виждате че тези общини обхващат Варненското езеро, включването на пристанище Варна Запад.

Запознах новият областен управител с идеята, предстои подписването на меморандум с тези общини. Убеден съм, че създаването на една такава обща икономическа зона ще е от полза за всички общини които участваме  и ще е една сериозна стъпка и предпоставка да сме много по атрактивни за инвеститори създаването на нови работни места.

Знаете, че за Варна се говори като за град чиято икономика е ориентирана към предлагането на услуги, не разчита толкова много на производство?

Иван Портних: Това безусловно е така и в това няма нищо лошо, този сектор няма как да не го развиваме. В този смисъл създаването на целогодишни линии които да свързват града ни е също сериозна стъпка в превръщането на Варна в дестинация за четири сезона, а това означава, че хората ангажирани в туризма, ще имат доходи в много по дълъг период, не само в летния сезон. А и всеки един турист, това са приходи в икономиката на града като цяло. Успоредно с това обаче градът ни трудно вече може да предложи терени за потенциални инвестиции в различни видове производства, а такива интереси има. Именно в тази връзка се сдружаваме в добрия смисъл, със съседните общини, защото разкриването на работни места там, са работни места и за варненци.

Да преминем сега към текущите проблеми на Варна. Варненци също имат въпроси свързани със своето житие и битие. Бяха обявени следващите отсечки и булеварди във Варна които ще се рехабилитират изцяло. Какво показва експлоатацията на обновените булеварди до този момент? Има ли такива които с времето се компрометират, ако да, ще се вземе ли предвид изпълнението на новите тази година? Предвидени ли са санкции и обезщетения от изпълнителя на проектите при некачествено строителство?

Иван Протних: Състоянието им се следи, те все още са гаранционни, така че включително сега след зимата ще бъде направена такава оценка.

Кога ще бъдат изнесени данни за оценката на администрацията след проверката?

Иван Портних: Общо взето като минат зимните месеци, ще бъде направен цялостен оглед, там където има някакви констатирани проблеми ще бъдат отстранени, за сметка на изпълнителите разбира се и които и ще бъдат санкционирани. Безусловно е амбициозна програмата по отношение на транспортната инфраструктура- тя включва важни артерии- бул. „Васил Левски” „8-ми Приморски полк”, в кв. Аспарухово „Народни будители”, „Мара Тасева”, бул. „1-ви май”. Там наистина предстои доста мащабно обновяване на оснвните пътни отсечки. Бул. „Цар Освободител” в участъка до от „Приморски” до „Княз Борис”, бул „Съборни” от „Владислав Варненчик” до „Сливница”, т.е. продължава в голяма степен обновяването на пътната инфраструктура. Тези ни усилия ще бъдат съчетани с проектите в междублоковите пространства. Целта ни е след обновяване на основните булеварди, да се обърне по сериозно внимание върху тези зони.

Какво се случва с Аспаруховия мост? Има ли контакти с ресорните министерства, остава впечатление, че нищо не се прави?

Иван Портних: Искрено се надявам така както беше запланирано това да си остане приоритет на АПИ, вторият етап на ремонта да се проведе след приключване на зимния сезон. Знаете че състоянието на неремонтираната отсечка е много лошо, частичната рехабилитация е временно решение. Съоръжението има нужда от ремонт с оглед безопасната му експлоатация.

Жалко е и за новите автобуси, състоянието на пътната настилка в този район. В контекста на новите автобуси, въпрос свързан с интегрирания градски транспорт. На какъв етап е, кой е крайния срок, билетната система не работи, т.е. не са изпълнени всички десет компонента?

Иван Портних: Гледаме към втория етап на проекта Интегриран градски транспорт. За следващата година по линия на европейските проекти, се предвижда закупуването на нови автобуси и развитието на интелигентни транспортни системи, преброяване на трафика, светлинното оповестяване и т.н. В момента това което предстои, действително е пускането на билетната система, то е свързано и с решение на ОС Варна и унифициране на тарифните планове и актуализация на самата транспортна схема, което в нашите планове трябва да се случи на следващата сесия и непосредствено след това реално ще пуснем билетната система в действие. 

Направиха се разчети по отношение бюджета на самия оператор, визирам „Градски транспорт”, направихме статистически ред по отношение на приходите след прехвърляне на линиите от частния превозвач.  Остава висящ въпроса в известна степен с линии като 409, която остана в рамките на частен превозвач. Но вчера (петък, бел. р)  бяха проведени разговори със синдикатите в „Градски транспорт”  по отношение КТД, постигна се съгласие за двегодишен договор което показва усилия за постигане на стабилност и създаване на добра работна среда, което се надяваме да доведе повишаване качеството на услугата. Следващата трансформация която предстои на дневен ред, прехвърляне на част от контролните функции във общинско предприятие „Транспорт и автоматизирана система за регулиране на уличното движение“ (ТАСРУД), тоест то ще генерира приходите от услугата Градски транспорт, а дружеството на практика ще изпълнява функцията на оператор.

Какво включва втората част на Интегриран градски транспорт?

Иван Портних: Наред с продължаване обновяване на уличната инфраструктура, планираме със средства по европейските проекти, да закупим 15 нови автобуси, а правим разчети и в чисто финансов план и самото дружество да инвестира в закупуване и обновяване на автопарка.

Ще се теглят ли заеми за това?

Иван Портних: Безусловно считаме, че вече има предпоставки и „Градски транспорт” АД на лизинг да обслужва под една или друга форма закупуването на нов състав, защото това също е икономически обосновано. Знаете че за стария автопарк и разходите са по големи и ремонтите, да не говорим за качеството на услугата. когато дружеството се менажира правилно, то лека полека ще има възможността да върви към такива инвестиционни стъпки. Всички тези разчети ги правим в момента, за да няма увеличаване цената на билета.

Въпросите които ще ви задам са обвързани. Споменахме за новите автобуси. Колкото по нови, толкова по качествена е услугата и отделянето на вредни емисии по малко, безспорно. В този контекст е важно да стане ясно кога ще започне да функционира „Синята зона”?

Иван Портних: В действителност не сме спрели да работим по тази тема. Знаете, че беше обявена обществена поръчка за софтуер който да обслужва „синята зона”. За съжаление все още вървят процедурите по обжалване на самата поръчка. Надяваме се това да мине като процес сравнително бързо, след което на база на избран изпълнител и софтуер, ще бъде пусната поръчка и за функцията „смс паркиране”. След тази процедура, на практика сме в абсолютна готовност поетапно да внедряваме „синята зона”

Една тема която вълнува варненци. В разговор с главния архитект Виктор Бузев, стана ясно, че към собствениците на сгради, които не поддържат своите имоти, ще се предприемат определени стъпки, които да преустановят порочната практика. На какъв етап е тази идея, започнаха ли предписания към такива собственици и ще има ли реални санкции? Питането е и в контекста опазване паметниците на културата, защото отново станахме свидетели отново на самоуправство, което не кореспондира с желанието на жителите на града.

Иван Портних: Знаете че близо две години активно работим по този проблем, защото недопустимо е буквално пред очите ни да изчезва облика на Стара Варна и моя лична амбиция е, да направя възможното е да съхраним духа на Стара Варна и това което е останало от нея.

Извърши се огромна по обем работа по отношение паспортизацията на сградите с културно историческо значение. Направихме необходимите стъпки и внесохме списък с 450 паспортизирани сгради в „Националния институт за недвижимо културно наследство (НИНКН) и предложения за включване на още 300 нови сгради в списъка.

Къде тогава е проблема, защо беше съборена Розовата къща?

Иван Портних: Обяснявам къде е проблема. Проблемът е, че в НИНКН изключително дълго време има организационни проблеми, като част от тях се свеждат до липсата на кадрово обезпечаване. Изключително дълго време там не е назначен конструктор, което е огромна пречка за следващите стъпки които законът ни дава на нас. Без присъствието на такъв представител от НИНКН в моментите на предписание и обследване на определените сгради, документите нямат стойност. Това е и причината за пореден път, на Розовата къща да бъде съборена и общината да не може да реагираме. Защото режимът е уведомителен. Въпросният собственик е длъжен единствено да ни информира как ще си извози отпадъците. В този връзка знаете, че подписах временна строителна забрана за имоти с национално културно значение и се надявам този мораториум да ни даде необходимото време за опазването на останалите сгради с архитектурна стойност, до момента в който и с министерството на културата и НИНКН успеем да направим трайна защита на тези обекти.

През последната година сме разпратили предписания на близо 100 собственика с конкретни срокове, с ясни изисквания. Проблемът е, че те внасяйки своите документи в в „Националния институт за недвижимо културно наследство”, отново се започва една процедура с неясни срокове и ставаме свидетели на това което видяхме онзи ден. Така че в момента заповедтта обхваща: архитектурния резерват "Одесос", къщите по бул. Княз Борис I, по бул. Сливница, по ул. Преслав, бул. Владислав, бул. Мария Луиза, бул. Приморски, районът на Термите на античния Одесос, пл. Митрополит Симеон, пл. Независимост, край и в Морската градина, както и единични сгради, културни паметници с потенциал за опазване, които са отразени в общия устройствен план.

Говорейки за облика на Варна няма как да подмина темата за „дупката”

Иван Портних: Това е обект в сърцето на града тук сме задължени да направим конкурс по подобие за новата сграда на библиотеката. Нядавам се, да привлечем и за този конкурс чуждестранни бюра и архитекти и да получим прекрасни идеи за тази част на града.

Въпросът със собствеността беше ли решен?

Иван Портних: Продължаваме да водим преговори със собственика там, но считам, че сме на финална права, за това си позволяваме да стартираме този конкурс с оглед междувременно да се търси реализация на финансирането му, вероятно и там ще потърсим помощ от правителството.

Въпрос, чисто хипотетично: колко би струвало на Община Варна да е концесионер на градските плажове, примерно този в Аспарухово, който в голямата си част не се поддържа.

Иван Портних: Това е факт по отношение на плажа в Аспарухово и се надявам с инвестициите в пътната инфраструктура и с прехвърлянето на кея на рибни ресурси и парка, съм убеден, че атрактивността ще е по висока и се надявам, държавата да си изпълни ангажиментите по концесионирането и контрола, за да може да имаме качествени и чисти плажове.


Цялото интервю може да чуете в звуковия файл.

Очаквайте подробности




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ
Факсимиле от проекта за трасе на лекото метро във Варна, публикуван в сайта на Община Варна

Арх. Христо Топчиев: Проектът за бул. „Цар Освободител“ дава приоритет на автомобилите

Разширението на бул. „Цар Освободител“ беше припознато като приоритетно за реализация и от новия екип на Община Варна. Предвидено е да се прави със смесено финансиране, общинско държавно и европейско, а най-вероятно и по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). П о този повод днес от администрацията организират  обществено обсъждане,  от..

публикувано на 24.04.24 в 07:58
Анна Заркова

Анна Заркова за събитията от убийството на Луканов и сега: Паметта ни се трие като червило с изтекъл срок на годност

Журналистът Анна Заркова ни връща към убийството на бившия премиер Андрей Луканов с новата си книга "Смъртта на Бялата лисица". Казва, че историята ѝ не е абсолютната истина, но е достоверен разказ, в който всички герои са истински личности - с изключение само на един - предполагаемият убиец. Неговата история е измислена, но в резултат на сериозни..

публикувано на 23.04.24 в 08:30

Проф. Милчо Лепоев: Дали да има леко метро зависи от пътникопотока

Инвестицията в леко метро е първоначално по-голяма, когато се прави подземно, после за поддържането се дават по-малко средства. Когато се прави по открит способ първоначалната инвестиция е по-малка, а след това за поддържане е по-голяма сумата. Именно това е работата на експертите в този Експертен съвет да намерят оптималното, което е..

публикувано на 22.04.24 в 08:15
Илин Димитров

Илин Димитров: Има голяма вероятност заради въздушния Шенген да останем без чуждестранна работна ръка през летния сезон

Туристическият бранш и това лято ще бъде изправен пред проблема с липсата на кадри и това не е новина. Това каза в обзорното предаване на РВ „Позиция“ Илин Димитров, съветник на президента Румен Радев по туризъм, образование и култура. „При вноса на кадри тази година е пълна каша, защото Шенген по въздух, позволява на всички, които влизат в..

обновено на 20.04.24 в 15:34

Alexander Krull (LEAVES' EYES, ATROCITY): Иска ми се холивудските филми за викингите да са по-достоверни

Интервю с Alexander Krull (LEAVES' EYES, ATROCITY) Творческият път на LEAVES' EYES започва преди 21 години. В групата се преплитат съдбите на музикантите от ATROCITY. Няма да сгрешим, ако кажем, че ATROCITY е тяхната по-мрачна, а LEAVES' EYES – по-нежна страна. LEAVES' EYES издадоха „Myths of Fate”, заради който идеологът зад двете групи..

публикувано на 20.04.24 в 15:15

Лекото метро по бул. "Цар Освободител" може да се замени и от електрически автобуси, ако е целесъобразно

"Лекото метро" във Варна ще бъде предимно „потопено“, по земя, а не чрез повдигнато на колони. Шумовото натоварване ще бъде многократно намалено. Това предвижда проектирането на разширението на варненския булевард „Цар Освободител“ според инж. Кольо Червенков. Като част от инженерния екип в проекта, в обзорното предаване на РВ „Позиция“,..

публикувано на 20.04.24 в 15:03

Собствените несгоди в България карат хората да се съмняват в Европейския съюз

Иван Люцканов е създател на проекта "Землевеж" , който представя статистически данни, представени по достъпен начин. Той у частва в подкаста "Европеец", посветен на евроизборите и перспективите пред Европейския съюз,  а домакин на събитието беше Концертното студио на Радио Варна.  "Х аресва ми да мисля, че мотото на подкаста е: "Светът и..

публикувано на 19.04.24 в 08:25