Българска "Марсианска лаборатория" проучва живота на Марс

Атанас Симов - бъдещ космически инженер
Снимка: личен архив

Марс е изключително интересна планета, враждебна и привлекателна едновременно. Тя е студена, безжизнена и облъчена от радиация. Ние искаме да променим това, искаме да докажем, че на Марс може да се живее, че Марс е нашето бъдеще, че Марс е нашият втори дом. Ние сме уверени, че с новите технологии, с изследователски методи ние можем да можем да осъществим мечта си – да достигнем Марс и се заселим там. Днес обаче ние се изправяме пред опасностите на планета, с които трябва да се справим. Ние трябва да намерим начини да оцеляваме на това отдалечено от нас място на 78 млн.км. Това е истински вълнуващо приключение! С тези думи започва проектът "Марсианска лаборатория" на учениците от МГ "Д-р Петър Берон" във Варна, Атанас Симов, Михаил Серафимов и Никола Славов. Още за любопитното изследване Ви разказваме с Атанас Симов:

Какво представлява самият проект и какво може да даде на човечеството той?

Главната цел на изследванията е да търсим бактерии във водните запаси и измерването на количеството на метан в атмосферата като сравняваме миналото на Земята и Марс чрез вулканите. На базата на задачите, които те ще трябва да изпълняват, ние разработихме от инженерна гледна точка апаратурата, с която трябва да разполагат. За да отговорим на поставените въпроси за метана и живота на Марс ние планираме да бъда създадена система от три спътника около Марс, които ще бъдат в арео-синхронична орбита.  Сателитите около Марс, ще правят проучвания за времето и състоянието на хората в базата. Поради голямото разстояние между Земята и Марс, на сигналите им отнема около 12 мин. за да пропътуват от едната до другата планета. Ще се наложи да изпратим и два сателита в хелио орбита, които да приемат сигналите и да ги препращат към Земята.

Как би оцелял човек в условията на една такава планета каквато е Марс?

Една от най-големите опасности на Марс са пясъчните бури. Друга опасност, която може да застраши живота на хората в базата е слънчева буря. Човешкият организъм не може да издържи на такива високи нива на радиация без предпазни средства на базата. За да се защитим от това базата трябва да има облицовка от алуминии, олово или титаний. Друг начин е да се използват йонизирани капсули или помещения под земята.

Какво би се случило на Марс ако хората, които се заселят под формата на колонии, правят същите бъркотии както на Земята? Хората са основната причина за глобалното затопляне на нашата планета заради различните дейности, които се извършват. Това как би повлияло на живота на Марс?

Марс е студена планета и ако започнем с действията си да причиняваме глобално затопляне би трябвало да създадем изкуствена атмосфера. Така може след време да се стигне до същия ефект както и на Земята. Бих казал, че ако след време искаме да телеформираме тази планета и да отглеждаме различни растения, трябва да използваме точно такъв метод-затопляне.

Много напред във времето мислите,чак до 2060-2070г. посредством проекта "Космическа лаборатория". Мислиш ли, че един ден това ще се случи на Марс?

Да, дори има краткосрочни планове на Марс да се извърши първата колонизация още през 2030-та година. А до 2060-та година технологиите ще напреднат още повече, така че това със сигурност ще се случи.

Цялото интервю може да чуете в звуковия файл:

Атанас Симов и екип изказват благодарност за помощта и подкрепата, които оказаха ръководителят на проекта Силвия Захариева, инж. Костадин Левков, менторът - д-р Веселка Радева, учителят по химия Валери Лилов, съучениците и приятели Георги Войков и Онник Пюзантян.

Екскурзоводът Елка Цветанова: Туристи ми посвещават стихове

Детските си мечти да стане археолог, психолог и артист варненката Елка Цветанова сбъдва наведнъж ставайки... екскурзовод. Когато е в България изявява артистичните си заложби и пред микрофона на Радио Варна, в развлекателното предаване „Ала Бала”. В Световния ден на екскурзовода, 21 февруари представяме щастливия в професията си..

публикувано на 21.02.18 в 10:47
Къню Тодоров

Конната езда - начин за възпитание на децата

Почти цял живот Къню Тодоров тренира конен спорт. От Ямбол e, но от десетина години живее във Варна. 50-ет години не слиза от седлото. И продължава да се състезава. Първият му спомен е как като дете пада от магаре и си чупи ръката. След подобен инцидент повечето деца не поглеждат вече ездитни животни. Не и Къню Тодоров, който и днес продължава да..

публикувано на 20.02.18 в 14:04

Какво е бъдещето на хомеопатията?

Защо учени от БАН призоваха обучението по класическа хомеопатия в медицинските вузове у нас да се прекрати и какво е бъдещето на този вид алтернативна медицина? За Радио Варна коментираха двама лекари-практици. "В един Медицински университет трябва да се изучават само тези научни дисциплини, които почиват на доказателствата. Не би трябвало да..

публикувано на 19.02.18 в 16:58

Историята е жива! Паметта се препредава!

Учениците от предаването на РАДИО ВАРНА "Свободен час" Олга Ангелова и Павло Славов са в редакторския екип на клуб "История" към Първа езикова гимназия във Варна. Миналата година те издадоха брой първи на училищно печатното издание, посветено тематично на 180 години от рождението на Васил Левски. Преди дни излезе от печат брой втори, посветен на..

обновено на 19.02.18 в 08:13

Неда Антонова: Ние нямаме мярка, с която да измерим Левски. Той е недостижим!

"Ако печеля, печели цял народ, ако губя, губя само мене си!" "...времето е в нас и ний сме във времето, то нас обръща и ний него обръщаме" "Без изпит не е приет никой" "Трябва изпит за всеки. Защото има примери: Днес е човек, а утре - магаре" "Не се полъгвайте, че тези които държат парите държат и..