Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Куражът на 80 години сам с яхта да обиколиш света

6
Снимка: Радио Варна

„Създавайки яхтите си сме умували всеки детайл, как да го направим, с какви материали, как да ги намерим, от къде. Беше много трудна задача навремето. Важното е, че  накрая се получи добър резултат. Първите лодки направени от мен не бяха сполучливи. Трудности много. Нямаш познанията. Нямаш умения. Постепенно качеството се подобряваше. Моят брат много държеше на професионалното изпълнение. Той много обичаше компаниите. Това е неговата яхта. В негова памет направих това плаване. Беше много горд, защото каюткомпанията, колкото и да е малка има помещения за всичко.  Десет души могат са се съберат около масата. Да седнат и да си говорят сладки приказки. Яхтата има три отделни спални. Във всяка могат да легнат по двама души. Едната кабина е на носа, а другите две са симетрични в кърмата. Обикновено на яхти с този размер има само две кабини.” Разказва самотният мореплавател д-р Васил Куртев, броени часове след завръщането си във Варна с яхтата "Одесос". Околосветското му пътешествие, започна на 5 август 2015 година. За това време 80-годишният морски вълк е преплавал над 25 000 морски мили. Той е трикратен носител на наградата "Златен глобус" на фондация "Кор Кароли". Призът се връчва за най-добро българско морско ветроходно постижение. Първият печели през 1982 г. за обиколка на Черно море с яхтата "Норд". Две години по-късно е отличен и за участието си в "Остар" със същата яхта. През 2010 г. енаградата му се присъжда за плаването от Каварна до Нюпорт, Роуд Айлънд за периода 1 август 2009 г. – 26 юни 2010 г. с яхтата „Бизоне”. 

Пресичате Атлантика за четвърти път.  Плаването е вече зад гърба Ви.  Кой беше най-трудният преход, кои бяха най-мъчителните мигове, най големите страхове?

Последният етап изненадващо се оказа най-труден за мен. Втората част на Индийския океан, където имаше непостоянни ветрове, слаби, трудно вървеше. Един от последните етапи от Шри-Ланка до влизането към Суец ми отне 44 дни. Това е най-дългият преход в живота ми. Предният, преди години беше 41 дни, когато пресичах Атлантическия океан. Особено трудно беше в Червено море. Пак  така. Няма вятър или пък има вятър, но има чести шквалове със силен, внезапен вятър. В Червено море имаше почти непрекъснато насрещен вятър. После спира. Няма вятър. Стоиш на едно място. Има течение, което те дърпа назад. Голям трафик. За самотен мореплавател е наказание. Имах много неприятности. Ветрилото ми се скъса от един шквал. Вярно е, че всичките ми ветрила са стари. Купени са втора ръка. Това, което се скъса беше ново, но и него съм го използвал петнайсет години, така че и то се брои за старо. Скъса се. Подших го. Залепих му лепенки. Втори път се скъса и беше непоправимо.

Имаше ли моменти, в които да съжалявате, че сте тръгнал на това изпитание?

За мене не беше самоцел да пътувам сам. Аз исках да го направя. В края на живота ми да обиколя земята. Защото целият ми живот е преминал в строене на яхти и плаване с тях. Иначе щях да чувствам, че нещо не съм довършил в живота си. Трябваше да сложа едно капаче отгоре. Да обиколя земята.

Щастлив ли сте?

Много. Върнах се вкъщи жив и здрав. Яхтата е тука. Както казах тя е на моя брат и аз направих плаването в негова памет. Племеникът ми беше любезен и ми даде яхтата на баща си. Осъществих плановете си.

СнимкаНепредвидените трудности в океана възпитават друго отношение, друго поведение, други реакции. Какво прави един яхтсмен, когато всички обстоятелства са против него?

В първия момент те обвзема ужас. Питаш се, какво ще правиш от тук нататък. При мен се случи няколко пъти. На ветровия автопилот в Атлантическия океан се счупи рулят и долната част изчезна. Нито можех да хапна, нито да си почина. Питах се, какво мога да направя. Успях да се справя. Моят брат беше сложил на тази яхта електронен автопилот. Скъп уред. Аз му нямах много доверие, но като се случи така го включих. Преди това го бях изпробвал при слаб вятър. Изтърваше курса и започваше да пиука. Все едно ми каваше, че има проблем. Решавай го! Но при създалата се ситуация ме спаси...

Големите български постижения в яхтеното плаване около света са няколко.  Какво искахте да докажете на себе си и на другите с това плаване?

С натрупания опит получаваш увереност, че можеш да го направиш. Попадал си в различни ситуации. Справял си се. Явно можеш. Няколко пъти съм казвал, като ми кажат, че това е океан: Е, океан...Океанът и той е вода. Който е плавал достатъчно и в Черно море ще се справи. Още веднъж ще подчертая, че не съм си поставял задача да правя рекорди или да плавам сам. Тръгнах с друг. Наложи му се да се прибере. Нямаше кой. Появи се желаещ, много искаше, но направихме един преход и се отказа. Върна се. Известно е, че веднъж съм пресичал океана сам. Аз бях подготвен.

Цялото интервю на Матей Тодоров с д-р Васил Куртев, чуйте в звуковия файл:




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Д-р Владимир Славчев: Варненският некропол не е наша собственост. Той е притежание на нацията

Не са достатъчни средствата за археологическите разкопки на Варненския халколитен некропол. Това потвърди д-р Владимир Славчев, ръководител на археологическия екип. Нужни са около 50 000 лева, с които ще се удължи работата на терен и археолозите ще се приближат към пълното проучване на източния район на некропола.  Регионалният исторически музей..

публикувано на 26.04.24 в 10:15

"Пейзажът и градът" представя три творчески поколения в българското изкуство

Градската художествена галерия “Борис Георгиев” във Варна представя до 16 май тематичната изложба “Пейзажът и градът”. В нея са включени 43 произведения живопис на 37 художници от фонда на художествения музей, създадени от три творчески поколения в българското изкуство. Селекцията е на изкуствоведа Румен Серафимов, главен уредник в Галерията и куратор..

публикувано на 25.04.24 в 17:33

"Мелодия и ритъм на формата" - изложба на скулптора Ангел Атанасов във Варна

Градската художествена галерия “Борис Георгиев” във Варна представя самостоятелна изложба на Ангел Атанасов - скулптор, чиито творчески интереси са съсредоточени върху чистите форми. Изложбата включва 12 скулптури, изработени в бронз и 4 в дърво, обединени от името “Мелодия и ритъм на формата”. Ангел Атанасов завършва Националната художествена..

публикувано на 25.04.24 в 08:20
Факсимиле от проекта за трасе на лекото метро във Варна, публикуван в сайта на Община Варна

Арх. Христо Топчиев: Проектът за бул. „Цар Освободител“ дава приоритет на автомобилите

Разширението на бул. „Цар Освободител“ беше припознато като приоритетно за реализация и от новия екип на Община Варна. Предвидено е да се прави със смесено финансиране, общинско,  държавно и европейско, а най-вероятно и по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). П о този повод днес от администрацията организират  обществено обсъждане,  от..

публикувано на 24.04.24 в 07:58

Ани, която бяга с кауза и заразява с добро!

Да бягаш с кауза, за да помогнеш на друг. Това прави от близо две години Анна Христова, която е успешен маркетинг специалист. Макар и със сериозен дефицит на желязо, чисто здравословно, Анна се мобилизира, за да продължи да бяга с кауза и да заразява с добро още повече хора от своето обкръжение. Тя участва в маратони и полумаратони в..

публикувано на 23.04.24 в 16:08
Анна Заркова

Анна Заркова за събитията от убийството на Луканов и сега: Паметта ни се трие като червило с изтекъл срок на годност

Журналистът Анна Заркова ни връща към убийството на бившия премиер Андрей Луканов с новата си книга "Смъртта на Бялата лисица". Казва, че историята ѝ не е абсолютната истина, но е достоверен разказ, в който всички герои са истински личности - с изключение само на един - предполагаемият убиец. Неговата история е измислена, но в резултат на сериозни..

публикувано на 23.04.24 в 08:30

Проф. Милчо Лепоев: Дали да има леко метро зависи от пътникопотока

Инвестицията в леко метро е първоначално по-голяма, когато се прави подземно, после за поддържането се дават по-малко средства. Когато се прави по открит способ първоначалната инвестиция е по-малка, а след това за поддържане е по-голяма сумата. Именно това е работата на експертите в този Експертен съвет да намерят оптималното, което е..

публикувано на 22.04.24 в 08:15