На 7 ноември 1957 година в автомобилния завод VEB „Sachsenring“ в Цвикау, Германска демократична република се ражда Трабант (Sachsenring Trabant). Гордостта на социалистическото автомобилостроенесе произвежда до 1991 година.
Първият прототип на автомобила, IFA P50 (познат и като Trabant 500), е пуснат през 1957 г. в една нулева серия от 50 автомобила и разполага с двигател с мощност 18 к.с.
Най-популярният модел е Trabant 601, който разполага сдвигател с мощност 19 kW (26 к.с.) и развива максимална скорост от 100 km/h.
Купето е направено от композитния материал дуропласт - фенолформалдехидна смола, армирана с памучни фибри. Методът на производство, който е изключително труден, остава непроменен през тридесетте години от производството му. Различните модели на автомобила тежат между 600 и 700 kg.
През 1990 започва производството на 4-тактови Trabant с двигател на Volkswagen – с 41 к.с. мощност и максимална скорост 130 km/h. След падането на социализма Trabant остава като символ на онази епоха.
За феновете на колата Трабант е просто любов. Срещам Ви с двама от нейните варненски почитатели – Ангел Пеев и Веселин Павлов.
Ангел Пеев е председател на Националния клуб „Трабант” и работи за обединението на всички съмишленици и фенове на Трабант.
Интервютата може да чуете в звуковите файлове:
Много ли са феновете в страната?
Много са. Особено във Велико Търново – там са около 40 – 50. Най-голямата концентрация обаче е в Русе. Колите все още се виждат по улиците, възрастни хора ги карат, млади почитатели на марката също...
Много от колекционерите в България реставрират Трабант 600 и 601 за колекциите си, защото вече стана атрактивен с годините.
60 години Трабант, 100 години Октомврийска революция – всичко това в един ден. Трабант-ът е символ на социализма...
Да, символ на ГДР, на младата социалистическа индустрия на Германия...
Защо Ви е толкова любим?
Това е първата кола, която си закупих от „Мототехника” през 1989 година. С такова желание съм си я карал! Никъде не ме е оставяла, лесна е за поддръжка.
А сега как изглежда Вашият Трабант?
Аз имам няколко трабанта. Единият го направих преди 9 години – за абитуриентския бал на сина ми. Реставрирах го изцяло, художник изрисува капаците и вратите с мотиви от филма „Ледена епоха”. Добавих неони, музика..
Имам още една ежедневна кола и една спортна – за състезания.
Ежедневната карате ли я?
Да, всеки ден си я карам във Варна.
Безопасна ли е?
Трабантът, въпреки че му се подиграват, че е от картон, той е от дуропласт, направен е от цялостно шаси с много дебела ламарина. При удар може външно да изглежда, че калниците са пукат, но самото купе пази пътниците в автомобила.
В клуба имаме много хубави реставрирани трабанти 600 и 600 комби – много рядък модел. Има и направени джип Трабант 4Х4, кабрио, както и лимузина.
Дълга любов е трабантът и за варненеца Веселин Павлов:
Интересно е името „трабант”, буквално преведено от немски означава „спътник”. Още едно значение има тази дума – „пехотинец”, а пехотинците са спътници на основните действия на всяка армия. В този смисъл тази кола е спътник в живота на тогавашните хора, както и на нас.
Спътника в моя живот го имам от ноември 1985 година. Управлявах го и се грижих за него 10 години. След това го продадох и 20 години по-късно го открих отново по отличителни белези, които не се бяха променили. Около 3 години го реставрирах и от миналото лято той е в действие. В перфектно състояние е, на равнището на един автомобил, излязъл от завод.
Една дълга любовна история май?
Да.
На 11 ноември членовете на Националния клуб „Трабант” се събират в Павел баня, за да отпразнуват с ретро парад шейсетия рожден ден на любимата кола – с музика, торта и шампанско.
Не са достатъчни средствата за археологическите разкопки на Варненския халколитен некропол. Това потвърди д-р Владимир Славчев, ръководител на археологическия екип. Нужни са около 50 000 лева, с които ще се удължи работата на терен и археолозите ще се приближат към пълното проучване на източния район на некропола. Регионалният исторически музей..
Градската художествена галерия “Борис Георгиев” във Варна представя до 16 май тематичната изложба “Пейзажът и градът”. В нея са включени 43 произведения живопис на 37 художници от фонда на художествения музей, създадени от три творчески поколения в българското изкуство. Селекцията е на изкуствоведа Румен Серафимов, главен уредник в Галерията и куратор..
Градската художествена галерия “Борис Георгиев” във Варна представя самостоятелна изложба на Ангел Атанасов - скулптор, чиито творчески интереси са съсредоточени върху чистите форми. Изложбата включва 12 скулптури, изработени в бронз и 4 в дърво, обединени от името “Мелодия и ритъм на формата”. Ангел Атанасов завършва Националната художествена..
Разширението на бул. „Цар Освободител“ беше припознато като приоритетно за реализация и от новия екип на Община Варна. Предвидено е да се прави със смесено финансиране, общинско, държавно и европейско, а най-вероятно и по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). П о този повод днес от администрацията организират обществено обсъждане, от..
Да бягаш с кауза, за да помогнеш на друг. Това прави от близо две години Анна Христова, която е успешен маркетинг специалист. Макар и със сериозен дефицит на желязо, чисто здравословно, Анна се мобилизира, за да продължи да бяга с кауза и да заразява с добро още повече хора от своето обкръжение. Тя участва в маратони и полумаратони в..
Журналистът Анна Заркова ни връща към убийството на бившия премиер Андрей Луканов с новата си книга "Смъртта на Бялата лисица". Казва, че историята ѝ не е абсолютната истина, но е достоверен разказ, в който всички герои са истински личности - с изключение само на един - предполагаемият убиец. Неговата история е измислена, но в резултат на сериозни..
Инвестицията в леко метро е първоначално по-голяма, когато се прави подземно, после за поддържането се дават по-малко средства. Когато се прави по открит способ първоначалната инвестиция е по-малка, а след това за поддържане е по-голяма сумата. Именно това е работата на експертите в този Експертен съвет да намерят оптималното, което е..