90 годишната Виржиния Лазарова бе сред гостите на 70 годишния юбилей на летище Варна. Официалното откривана на аерогарата се е състояло на 9.05 през 1948 година. Тогава работещите на летището са едва 13 души, спомня си Виржиния. Желаещи да пътуват няма, а линиите са две - северна и южна.
"Докато пътуването с железница от Варна до София трае 14 часа, със самолет се пътува за два часа и половина", отбелязва предимствата вестник "Народно дело" ден след паметното събитие.
От 2006 г. летище Варна е отдадено на концесия на германо-българския консорциум „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД. Инвестирани са над 190 милиона лева, с които бе построен вторият терминал и новата писта за излитане и кацане.
В 70-тата година от създаването си летище Варна очаква да посрещне и двумилионния си пътник. Най-вероятно това ще се случи след края на активния туристически сезон, прогнозира директорът на аеропорта Димитър Костадинов в равносметка за юбилея.
С помощта на Виржиния Лазарова се връщаме към началото в разговор на Даниела Стойнова.
Вие сте работили в бюрото ТАБСО на главната в центъра на Варна
- Точно така. Когато стана ТАБСО /Транспортно-авиационно българо-съветско общество/, преименувахме се от Българска гражданска авиация, аз завършвах висшето си бразование, временно напуснах и по майчинство. Две дъщери имам. Да са живи и здрави.
А някога мечтала ли сте да летите, да бъдете стюардеса например?
- Не никога. Даже съм изпитвала страх да се кача на самолет. Когато пътувахме със съпруга ми до Торонто, защото аз там съм родена, казвах на мъжа ми, че много ме е страх. А той все ми казваше: „Как може да те е страх толкова години работиш на летището и изпитваш страх”.
Благодарение на това, че работите на летището имали ли сте много полети?
- Скандинавските авиолини ми дадоха два безплатни билета на мен и съпруга ми точно до Торонто.
А защо сте родена в Торонто? Баща Ви емигрант ли е бил?
- Баща ми беше македонец. Те македонците много пътешестваха и така той също емигрира, отива в Америка. А майка ми също заминава и се запознава с него и се оженват.
А каква е връзката с Варна?
- Майка ми е варненка.
Някога вестник "Народно дело" пише, че полетът е отнемал два часа и половина
- Така беше. Особено в началото, когато летяха по-малките самолети. След това като полетяха големите самолети полетът не беше толкова дълъг.
А вярно ли е, че са събирани пътници поради липса дори от жп гарата?
- Да. Редовно събирахме пътници от жп гарата всеки ден. Те чакаха за билети, а ние ги агитирахме да пътуват със самолет.
Защото цената колко беше?
- 11 лева и 20 стотинки. По-евтино беше, но хората все още не чувстваха сигурност в самолета.
А вярно ли е, че тук е имало само бараки.
- Беше една дървена барака и 13 души се помещавахме в нея. Сутрин започвахме работа от откриването на летището и продължавахме работа до закриването на летището.
Колко полета имаше?
- Два пъти в седмицата имаше полети. Единият минаваше по северното трасе - Варна - Горна Оряховица – София, а другият по южното трасе - Варна, Бургас, Пловдив, София.
Интересно ли Ви е било като видите новите машини да полетите?
- Еее разбира се, че ми е било интересно. Даже много високо говоря. А как няма да говоря високо. На всяка минута кацат и излитат самолети.
И трябва да ги надвикаш
- Ние работехме, но като отворим прозореца не можем да разговаряме и затваряхме прозореца. Но тогава пък ни ставаше топло и отново отваряхме прозореца и така.
Днес какво мислите за Летище Варна, за новия терминал? Полетите са толкова много.
- Всичко хубаво. Доживях да видя всичко това.
Градската художествена галерия “Борис Георгиев” във Варна представя самостоятелна изложба на Ангел Атанасов - скулптор, чиито творчески интереси са съсредоточени върху чистите форми. Изложбата включва 12 скулптури, изработени в бронз и 4 в дърво, обединени от името “Мелодия и ритъм на формата”. Ангел Атанасов завършва Националната художествена..
Разширението на бул. „Цар Освободител“ беше припознато като приоритетно за реализация и от новия екип на Община Варна. Предвидено е да се прави със смесено финансиране, общинско, държавно и европейско, а най-вероятно и по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). П о този повод днес от администрацията организират обществено обсъждане, от..
Да бягаш с кауза, за да помогнеш на друг. Това прави от близо две години Анна Христова, която е успешен маркетинг специалист. Макар и със сериозен дефицит на желязо, чисто здравословно, Анна се мобилизира, за да продължи да бяга с кауза и да заразява с добро още повече хора от своето обкръжение. Тя участва в маратони и полумаратони в..
Журналистът Анна Заркова ни връща към убийството на бившия премиер Андрей Луканов с новата си книга "Смъртта на Бялата лисица". Казва, че историята ѝ не е абсолютната истина, но е достоверен разказ, в който всички герои са истински личности - с изключение само на един - предполагаемият убиец. Неговата история е измислена, но в резултат на сериозни..
Инвестицията в леко метро е първоначално по-голяма, когато се прави подземно, после за поддържането се дават по-малко средства. Когато се прави по открит способ първоначалната инвестиция е по-малка, а след това за поддържане е по-голяма сумата. Именно това е работата на експертите в този Експертен съвет да намерят оптималното, което е..
Туристическият бранш и това лято ще бъде изправен пред проблема с липсата на кадри и това не е новина. Това каза в обзорното предаване на РВ „Позиция“ Илин Димитров, съветник на президента Румен Радев по туризъм, образование и култура. „При вноса на кадри тази година е пълна каша, защото Шенген по въздух, позволява на всички, които влизат в..
Интервю с Alexander Krull (LEAVES' EYES, ATROCITY) Творческият път на LEAVES' EYES започва преди 21 години. В групата се преплитат съдбите на музикантите от ATROCITY. Няма да сгрешим, ако кажем, че ATROCITY е тяхната по-мрачна, а LEAVES' EYES – по-нежна страна. LEAVES' EYES издадоха „Myths of Fate”, заради който идеологът зад двете групи..