Второ място в Международния архитектурен пленер 2018 на тема "Адаптация на Пристанище „Варна – Изток“ спечели екипът Турция/България в състав: Ембре Торбаглу, Кансу Йапики, Угур Челеби, Момчил Димов. Проектът, озаглавен „Crossing Walls”, впечатлява със задълбочения анализ на приемствеността между миналото, настоящето и бъдещето на зоната и оригиналните пешеходни мостове, които свързват Морската градина с Пристанище „Варна-Изток”. Ето какво разказа за проекта българският участник в него - арх. Максим Димов.
- Как международен екип от архитекти стигна до второто място в конкурса за благоустрояване на варненското пристанище?
- Работихме цяла седмица. Започнахме с оглед на мястото: аз съм варненец, познавам пристанището, но колегите от Турция за първи път са във Варна, нямаха представа нито какво ще правят, върху каква теритпория, как изглежда, така че добре се съчетахме.
- Какво представлява Вашият проект?
- Нашият проект е концептуален. Искахме да открием основните точки, които характеризират дадения терен. Тъй като времето беше много кратко, за да се създаде подробен проект, търсихме важните моменти. А такива се оказаха стените, които открихме на място. Това са три стени. Така и кръстихме този проект "Crosissing walls" - пресичането на тези стени. Първата стена това е Вълноломът, който свързва басейна със стария фар. Това е една стена, най-общо казано между морето, зеленината на Морската градина и пристанище Варна-Изток. Там много силно впечатление ни направи една композиция от две фигури, които много говореха за даденото място. Затова може би ни дойде и идеята за това наименование. Момчето от композицията, което сочи към морето, търси да види лодка или кораб... А ние нищо не видяхме - всичко беше много спокойно. Оттам дойдоха и повечето ни идеи. Да можем да направим нещо с това море, да има някаква динамика.
- Кои са другите стени?
- Втората стена е зелена. Тя разделя бул. "Приморски" от пристанище Варна-Изток. Това е една силна преграда, реално съществуваща, която не може да бъде преодоляна в момента, но ние намерихме решение, в което предлагаме терасирането й на нивото на булеварда с достъп до самата територия на пристанището през тази зелена стена. По задание трябваше да се предвиди амфитеатър за 3000 човека. Ние сме използвали високата точка за вход в амфитеатъра, за да може по него да се спускат посетителите и така да се осъществява достъп до територията.
- Това ли ще е входът към новата зона?
- Разбира се има и други входни точки към пристанище Варна-Изток. Опитали сме се да създадем един непрекъснат пешеходен поток. В момента той е прекъснат от светофара на бул. "Приморски". Пешеходното движение там е затруднено от пресичането. Ние предлагаме на нивото на двата дракона, които държат яйце, да започне една пешеходна връзка - мост между тази зона на басейна с пристанище Варна-Изток. Под него ще продължават да преминават колите. Също така вълноломът, който е една по-висока стена спрямо нивото на пристанището, искаме да го свържем с такива пешеходни мостове от лека метална конструкция, които имат различни форми, очертания.
- И коя е третата стена?
- Третата стена е абстрактна. Тя е всички тези индустриални кранове, които се намират на територията на пристанището, но имат много силно визуално въздействие. Гостите от Турция бяха много впечатлени как може да има такава визуална панорама: от една стана към индустриалната зона, от друга - към морската градина. Затова предлагаме върху вълнолома, пак като преодоляване на стената, да се изградят панорамни площадки. Навлезли сме малко повече в детайли във връзките, които биха могли да се осъществят на това място. Така връзка може да осъществи между пристанището и кв. "Галата", ако се изгради една кула на Варна-Изток и от нея тръгне кабинков лифт като връзка с панорамната площадка в кв. "Галата". Така според нас, ще привлечем повече посетители и това спокойно море отново ще се изпълни с някаква дейност, с нови функции. Също така подсилваме оста от басейн Приморски към пристанище Варна-Изток със създаване на нови спортни територии, с различни видове спортни дейности, които да продължат и в морето - с лодки, с яхти, с гребане, с уиндсърф.
Не са достатъчни средствата за археологическите разкопки на Варненския халколитен некропол. Това потвърди д-р Владимир Славчев, ръководител на археологическия екип. Нужни са около 50 000 лева, с които ще се удължи работата на терен и археолозите ще се приближат към пълното проучване на източния район на некропола. Регионалният исторически музей..
Градската художествена галерия “Борис Георгиев” във Варна представя до 16 май тематичната изложба “Пейзажът и градът”. В нея са включени 43 произведения живопис на 37 художници от фонда на художествения музей, създадени от три творчески поколения в българското изкуство. Селекцията е на изкуствоведа Румен Серафимов, главен уредник в Галерията и куратор..
Градската художествена галерия “Борис Георгиев” във Варна представя самостоятелна изложба на Ангел Атанасов - скулптор, чиито творчески интереси са съсредоточени върху чистите форми. Изложбата включва 12 скулптури, изработени в бронз и 4 в дърво, обединени от името “Мелодия и ритъм на формата”. Ангел Атанасов завършва Националната художествена..
Разширението на бул. „Цар Освободител“ беше припознато като приоритетно за реализация и от новия екип на Община Варна. Предвидено е да се прави със смесено финансиране, общинско, държавно и европейско, а най-вероятно и по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). П о този повод днес от администрацията организират обществено обсъждане, от..
Да бягаш с кауза, за да помогнеш на друг. Това прави от близо две години Анна Христова, която е успешен маркетинг специалист. Макар и със сериозен дефицит на желязо, чисто здравословно, Анна се мобилизира, за да продължи да бяга с кауза и да заразява с добро още повече хора от своето обкръжение. Тя участва в маратони и полумаратони в..
Журналистът Анна Заркова ни връща към убийството на бившия премиер Андрей Луканов с новата си книга "Смъртта на Бялата лисица". Казва, че историята ѝ не е абсолютната истина, но е достоверен разказ, в който всички герои са истински личности - с изключение само на един - предполагаемият убиец. Неговата история е измислена, но в резултат на сериозни..
Инвестицията в леко метро е първоначално по-голяма, когато се прави подземно, после за поддържането се дават по-малко средства. Когато се прави по открит способ първоначалната инвестиция е по-малка, а след това за поддържане е по-голяма сумата. Именно това е работата на експертите в този Експертен съвет да намерят оптималното, което е..