Лифт до "Галата" и мостове предлагат млади архитекти за пристанището

Второ място в Международния архитектурен пленер 2018 на тема "Адаптация на Пристанище „Варна – Изток“ спечели екипът Турция/България в състав: Ембре Торбаглу, Кансу Йапики, Угур Челеби, Момчил Димов. Проектът, озаглавен „Crossing Walls”, впечатлява със задълбочения анализ на приемствеността между миналото, настоящето и бъдещето на зоната и оригиналните пешеходни мостове, които свързват Морската градина с Пристанище „Варна-Изток”.  Ето какво разказа за проекта българският участник в него - арх. Максим Димов.

- Как международен екип от архитекти стигна до второто място в конкурса за благоустрояване на варненското пристанище?
- Работихме цяла седмица. Започнахме с оглед на мястото: аз съм варненец, познавам пристанището, но колегите от Турция за първи път са във Варна, нямаха представа нито какво ще правят, върху каква теритпория, как изглежда, така че добре се съчетахме.

- Какво представлява Вашият проект?
- Нашият проект е концептуален. Искахме да открием основните точки, които характеризират дадения терен. Тъй като времето беше много кратко, за да се създаде подробен проект, търсихме важните моменти. А такива се оказаха стените, които открихме на място. Това са три стени. Така и кръстихме този проект "Crosissing walls" - пресичането на тези стени. Първата стена това е Вълноломът, който свързва басейна със стария фар. Това е една стена, най-общо казано между морето, зеленината на Морската градина и пристанище Варна-Изток. Там много силно впечатление ни направи една композиция от две фигури, които много говореха за даденото място. Затова може би ни дойде и идеята за това наименование. Момчето от композицията, което сочи към морето, търси да види лодка или кораб... А ние нищо не видяхме - всичко беше много спокойно. Оттам дойдоха и повечето ни идеи. Да можем да направим нещо с това море, да има някаква динамика.

- Кои са другите стени?
- Втората стена е зелена. Тя разделя бул. "Приморски" от пристанище Варна-Изток. Това е една силна преграда, реално съществуваща, която не може да бъде преодоляна в момента, но ние намерихме решение, в което предлагаме терасирането й на нивото на булеварда с достъп до самата територия на пристанището през тази зелена стена. По задание трябваше да се предвиди амфитеатър за 3000 човека. Ние сме използвали високата точка за вход в амфитеатъра, за да може по него да се спускат посетителите и така да се осъществява достъп до територията.

Снимка


- Това ли ще е входът към новата зона?
- Разбира се има и други входни точки към пристанище Варна-Изток. Опитали сме се да създадем един непрекъснат пешеходен поток. В момента той е прекъснат от светофара на бул. "Приморски". Пешеходното движение там е затруднено от пресичането. Ние предлагаме на нивото на двата дракона, които държат яйце, да започне една пешеходна връзка - мост между тази зона на басейна с пристанище Варна-Изток. Под него ще продължават да преминават колите. Също така вълноломът, който е една по-висока стена спрямо нивото на пристанището, искаме да го свържем с такива пешеходни мостове от лека метална конструкция, които имат различни форми, очертания.

Снимка
- И коя е третата стена?
- Третата стена е абстрактна. Тя е всички тези индустриални кранове, които се намират на територията на пристанището, но имат много силно визуално въздействие. Гостите от Турция бяха много впечатлени как може да има такава визуална панорама: от една стана към индустриалната зона, от друга - към морската градина. Затова предлагаме върху вълнолома, пак като преодоляване на стената, да се изградят панорамни площадки. Навлезли сме малко повече в детайли във връзките, които биха могли да се осъществят на това място. Така връзка може да осъществи между пристанището и кв. "Галата", ако се изгради една кула на Варна-Изток и от нея тръгне кабинков лифт като връзка с панорамната площадка в кв. "Галата". Така според нас, ще привлечем повече посетители и това спокойно море отново ще се изпълни с някаква дейност, с нови функции. Също така подсилваме оста от басейн Приморски към пристанище Варна-Изток със създаване на нови спортни територии, с различни видове спортни дейности, които да продължат и в морето - с лодки, с яхти, с гребане, с уиндсърф.

ВИЖТЕ ОЩЕ

Бонус-Малус - наръчник за двойно наказание

Доцент Йото Йотов е пенсионер с повече от 50 години трудов стаж, от които почти 43 години преподава застрахователна математика. В интервю за предаването " POST FACTUM " той коментира предложения проект за Бонус - Малус и го определи като наръчник, по който да се наказват автомобилистите двойно за едно и също нарушение.  -..

публикувано на 14.12.18 в 16:47

Танцът на страстта - тангото

На деня на тангото, 11 декември, се срещнах с Людмила Кръстева и нейния танго партньор, Милко Матеев. Те ми разказаха за страстта, тъгата и романса през призмата на един от най-емблематичните символи на Аржентина – именно тангото. Чувствате ли се празнично днес? Милко Матеев: Да Людмила Кръстева: Здравейте, разбира се,..

публикувано на 12.12.18 в 13:56

Коледният дух в цветята - как да го пренесем у дома?

Всеки се втурва по Коледа да купува коледни звезди, елхички, борчета, смърчове и всичко, свързано със зимните празници. Как обаче да сме по-различни и да си направим цветно и весело у дома с цветя - чуйте съветите на флорист № 1 за 2017г. Ивайло Иванов: Какъв съвет ще ни дадете, за да сме по-нестандартни в..

публикувано на 10.12.18 в 06:29

Предизвикателството да бъдеш морски пилот

Капитан Неделчо Неделчев е част от екипа, който помага на корабите  да маневрират безаварийно близо до брега, да  влязат или излязат от пристанището. Той е един от малкото в страната висококвалифицирани пилоти, наследници на десетилетна традиция. Неделчо Неделчев е  от Варна и като повечето родени тук, обича морето от малък.   Интервю на..

публикувано на 08.12.18 в 15:40

Бензинът в касова бележка - комично решение на високите цени

След двуседмични протести на „жълтите жилетки”,  Макрон отстъпи за акциза на горивата. У нас финансовото министерство ще въвежда касова бележка за горивата на бензиностанциите, която ще показва стойността на ДДС, акциз, продажна и покупна цена на горивото. Известно ни е, че в сравнение с Франция, ние сме на най-ниските нива на акциза. Затова е..

публикувано на 06.12.18 в 13:00

Традицията на Никулден задължава

Четири часа са необходими, за да се направи тази красива питка за Никулден, разказва ръководителят на дамската група "Веселите кулинарки" от варненското село Изгрев Савка Атанасова. Там спазват традицията за Свети Николай Чудотворец винаги да пълнят шаран, но добре познават и останалите обичаи. Правили сме шарана по няколко начина - и в тесто и без, и..

публикувано на 06.12.18 в 06:30
Джина Брия

Джина Брия: Какви ще бъдем след 10 години зависи от това каква вода пием и каква храна ядем

"Водата е много дълбока и тайнствена материя, чието изучаване изисква методи на физиката, химията и биологията. Отскоро започнах да разбирам тази материя. Много е вълнуващо да се занимаваш с науката за водата." Това каза за предаването "Закуска на тревата" антропологът Джина Брия, която участва в международен научен форум по проблемите на водата в..

публикувано на 04.12.18 в 10:22