Лифт до "Галата" и мостове предлагат млади архитекти за пристанището

Второ място в Международния архитектурен пленер 2018 на тема "Адаптация на Пристанище „Варна – Изток“ спечели екипът Турция/България в състав: Ембре Торбаглу, Кансу Йапики, Угур Челеби, Момчил Димов. Проектът, озаглавен „Crossing Walls”, впечатлява със задълбочения анализ на приемствеността между миналото, настоящето и бъдещето на зоната и оригиналните пешеходни мостове, които свързват Морската градина с Пристанище „Варна-Изток”.  Ето какво разказа за проекта българският участник в него - арх. Максим Димов.

- Как международен екип от архитекти стигна до второто място в конкурса за благоустрояване на варненското пристанище?
- Работихме цяла седмица. Започнахме с оглед на мястото: аз съм варненец, познавам пристанището, но колегите от Турция за първи път са във Варна, нямаха представа нито какво ще правят, върху каква теритпория, как изглежда, така че добре се съчетахме.

- Какво представлява Вашият проект?
- Нашият проект е концептуален. Искахме да открием основните точки, които характеризират дадения терен. Тъй като времето беше много кратко, за да се създаде подробен проект, търсихме важните моменти. А такива се оказаха стените, които открихме на място. Това са три стени. Така и кръстихме този проект "Crosissing walls" - пресичането на тези стени. Първата стена това е Вълноломът, който свързва басейна със стария фар. Това е една стена, най-общо казано между морето, зеленината на Морската градина и пристанище Варна-Изток. Там много силно впечатление ни направи една композиция от две фигури, които много говореха за даденото място. Затова може би ни дойде и идеята за това наименование. Момчето от композицията, което сочи към морето, търси да види лодка или кораб... А ние нищо не видяхме - всичко беше много спокойно. Оттам дойдоха и повечето ни идеи. Да можем да направим нещо с това море, да има някаква динамика.

- Кои са другите стени?
- Втората стена е зелена. Тя разделя бул. "Приморски" от пристанище Варна-Изток. Това е една силна преграда, реално съществуваща, която не може да бъде преодоляна в момента, но ние намерихме решение, в което предлагаме терасирането й на нивото на булеварда с достъп до самата територия на пристанището през тази зелена стена. По задание трябваше да се предвиди амфитеатър за 3000 човека. Ние сме използвали високата точка за вход в амфитеатъра, за да може по него да се спускат посетителите и така да се осъществява достъп до територията.

Снимка

- Това ли ще е входът към новата зона?
- Разбира се има и други входни точки към пристанище Варна-Изток. Опитали сме се да създадем един непрекъснат пешеходен поток. В момента той е прекъснат от светофара на бул. "Приморски". Пешеходното движение там е затруднено от пресичането. Ние предлагаме на нивото на двата дракона, които държат яйце, да започне една пешеходна връзка - мост между тази зона на басейна с пристанище Варна-Изток. Под него ще продължават да преминават колите. Също така вълноломът, който е една по-висока стена спрямо нивото на пристанището, искаме да го свържем с такива пешеходни мостове от лека метална конструкция, които имат различни форми, очертания.

- И коя е третата стена?
- Третата стена е абстрактна. Тя е всички тези индустриални кранове, които се намират на територията на пристанището, но имат много силно визуално въздействие. Гостите от Турция бяха много впечатлени как може да има такава визуална панорама: от една стана към индустриалната зона, от друга - към морската градина. Затова предлагаме върху вълнолома, пак като преодоляване на стената, да се изградят панорамни площадки. Навлезли сме малко повече в детайли във връзките, които биха могли да се осъществят на това място. Така връзка може да осъществи между пристанището и кв. "Галата", ако се изгради една кула на Варна-Изток и от нея тръгне кабинков лифт като връзка с панорамната площадка в кв. "Галата". Така според нас, ще привлечем повече посетители и това спокойно море отново ще се изпълни с някаква дейност, с нови функции. Също така подсилваме оста от басейн Приморски към пристанище Варна-Изток със създаване на нови спортни територии, с различни видове спортни дейности, които да продължат и в морето - с лодки, с яхти, с гребане, с уиндсърф.

ВИЖТЕ ОЩЕ
Награждаването на победителите.

Старите кранове ще са основен акцент на пристанището и след превръщането му в зона за почивка

Продължаваме да ви представяме идеите на младите архитекти за бъдещия облик на пристанище Варна-Изток. След като ви запознахме с проекта на българо-турския екип , който беше класиран на второ място в Международния архитектурен пленер на тема "Адаптация на Пристанище „Варна – Изток" , сега е ред на отличниците: екипът Македония/България в състав Ана..

публикувано на 16.10.18 в 15:54

Искрен Пеев: Опазването на морето зависи и от всеки човек

Искрен Пеев е трето поколение моряк. Неговият дядо - проф. Илия Пеев, е преподавател във Военноморското училище, капитан първи ранг от резерва, бил е на подводниците. Бащата д-р Петър Пеев  е бил лекар във Военноморска болница, но преди това е бил на корабите, вкл. на  ветрохода "Калиакра" . От шестгодишен ветроходство изучава и Искрен. Сега е на..

публикувано на 14.10.18 в 18:05

С подкуп и лихва строели църквите през Възраждането

Всички участвали в строителството на храмове в годините на робство, разказва журналистът и краевед Иван Миланов , наследник на главния инициатор за строежа на църквата в село Изгрев - Ханджи Дойчо Янев, който водил и сметките по строителството, а написаното отразява специфичното наречие на тогавашното население. На Петковден храмът..

публикувано на 14.10.18 в 08:10
Мария Чакърова и майка й

Мария Чакърова посвещава юбилейната изложба в галерия "Теди" на майка си

Най-слънчевата варненска художничка Мария Чакърова ще отпразнува 70-годишнината си с изложба в галерия "Теди". Селекцията от 27 платна масло и 16 акварелни миниатюри, рисувани основно през последните две години, е наречена "На майка ми". Авторката споделя с огромна любов: "С майка ми бяхме изключително силно духовно свързани. Тя ме импулсира да направя..

обновено на 11.10.18 в 13:46

Рок, чалга и бира за Дейвид Бекъм от Падина

Дейвид Бътла е англичанин. Странна птица, която повече от 10 години живее в село Падина. Приятелката му от Англия е пребивавала само месец с него в селцето. Не могла да свикне и се завърнала в родината си. Майка му и сестра му още се примиряват с  решението на Дейвид да остане в екзотиката на село в Източна Европа. Надяват се тайно, че един ден ще се..

публикувано на 11.10.18 в 09:39
Нели Рангелова

Нели Рангелова: Моят живот е музиката, моят живот е сцената

Юбилеен концерт в Зала 1 на НДК подготвя поп певицата Нели Рангелова . "40 години на сцена споделени с приятели" е надсловът на музикалното събитие, което ще се състои на 7 октомври.  "Всичко е много динамично, нещата стават страхотни, убийствени, много съм щастлива!(...) Какво по-хубаво за един изпълнител да си чуе песните изсвирени и..

обновено на 07.10.18 в 15:46

До казана за варене на ракия продължава да е горещо

Температурите вече спаднаха, но до казаните за дестилация продължава да е горещо. Промяната във времето тук не се усеща. Напротив - ще продължи да се покачва, защото идва сезона на гроздовата... В древността алкохолните питиета са били давани като награда за добре свършена работа. От векове обаче не е така. И въпреки модерните питиета, българинът..