Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Професионалните шофьори - рядка порода или изчезващ вид

2
Снимка: БГНЕС
Свиват ли бизнеса си транспортните фирми у нас и конкурентни ли са на чуждите компании? Според информация на браншовите организации над 3 000 работни места за шофьори са незаети. В същото време възнагражденията растат и стигат до 3 000 лева, а обявените места в бюрата по труда са в пъти по-малко. Недостигът на персонал принуждава редица транспортни фирми да свият бизнеса си. От Националното сдружение на българските превозвачи обясняват проблема с пробойна в образователната ни система. След завършване на професионално училище по автотранспорт преди години се получаваше определена категория, а сега това не е така. Националното сдружение на българските превозвачи е учредено от частни транспортни фирми като неправителствена организация, с цел поддържане на постоянен контакт и повишаване качеството на транспортните услуги. Потърсихме за коментар председателя на структурата Красимир Лалов.

"В началото на прехода около 2 милиона души напуснаха страната ни. Сега тези хора са в активна възраст, но за съжаление ги няма тук. Нещата са сериозни и то не само в нашия сектор. Всички професии са сериозни, но шофьорският занаят е малко странен занаят. Шофьор или се раждаш, или няма как да станеш. За съжаление липсва професионалната подготовка на кадри, която се провеждаше преди години и това е от особено значение за гилдията ни" - каза Красимир Лалов. Партньори на Националното сдружение са международни финансови институции, световни автомобилни производители, петролни компании, европейски спедиторски фирми, наложили се на българския и международния пазар. Развиха ли се българските транспортни фирми през годините и защо има свободни работни места за международни шофьори и в същото време висока безработица?

"Според мен основна роля има професионалната подготовка, която се получаваше в училищата по автотранспорт и дори автошколите в казармата. Сега, за да получиш необходимата категория, трябва да инвестираш много пари и подготовката не е на необходимото ниво" - каза още Красимир Лалов.

Калоян от Мездра е шофьор на ТИР от 15 години и работи в чужбина. В момента е в отпуск и е у дома. Петко Котларски разговаря с него.

"Работя в Италия и Испания и съм доволен от условията там. Професията е доста трудна и отговорна. Трябва да се съобразяваш с много неща и ако някой си мисли, че само се качваш и караш, това не е така. Според мен причината за свободните места в момента е в работодателите. Те изгониха шофьорите с лошите условия на труд и сега няма кой да работи"
- каза Калоян по темата.

Потърсихме позиция и от автошколите. Могат ли те днес да заместят профилираните училища по автотранспорт и бившите военни автошколи?

"Напълно могат. Сегашните часове са много повече, но причината е в работодателите и реализацията, която предлагат на професионалните шофьори след това" - каза автомобилният инструктор Георги Борисов от Видин. Кой е виновен - тепърва ще се разбере. Предстоят разговори между държавата и бранша, за да не се достигне до  внос на чуждестранни шофьори. Потърсихме и няколко обяви в интернет от транспортни фирми от Северозапада, предлагащи работа за професионални шофьори.

"В момента няма свободни места при нас. Транспортираме товари предимно за Европа и нямаме проблем с трудовите възнаграждения, но младите шофьори са неподготвени за тази отговорна професия"
- казаха Пламен Николов и Красимир Перчинков, собственици на транспортни фирми от Монтана.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Политическите кризи оставят усещането, че Преходът продължава

В навечерието сме на официалния старт на предизборната кампания, с която ще започне и обратното броене към 9 юни, когато ще гласуваме на националните и европейските избори.  Как ще се отрази натрупаното недоверие в изборния процес, засилило се от честите избори, от още по-честите промени в Изборния кодекс и информационната война по машинно-хартиенния..

публикувано на 25.04.24 в 10:00

На какво се дължи бърнаутът сред българските учители?

За никого не е тайна, че учителската професия има висока обществена стойност. Работещите в сферата прекарват много часове в преподаване, носят отговорност за ученици и често са натоварени с административна дейност. Бързата промяна в начина на работа заради пандемията допълнително доведе до натоварване при тях. Ако учителите не получават подходяща..

публикувано на 24.04.24 в 13:45

С какви послания и амбиции тръгват към предизборната кампания политическите сили?

На 9 юни ще отидем до урните за поредните предсрочни парламентарни избори и за народни представители в Европейския парламент. Официално предизборната кампания ще започне на 10 юни, но неформално тя стартира веднага след като падна кабинетът Денков. В последните дни сблъсъците между основните парламентарни сили са фокусирани върху служебния кабинет на..

публикувано на 23.04.24 в 12:08

Енергиен преход към чиста енергия при конкурентни цени

Сигурността и достъпността на енергията са важна предпоставка, за да имаме конкурентна европейска индустрия. Това заяви председателят на УС на Асоциация на индустриалния капитал в България Васил Велев на конференция на тема "Устойчива и ефективна енергийна система за стабилна и сигурна икономика", която се проведе в София. Проявата беше..

публикувано на 22.04.24 в 16:05

Информационен портал подкрепя развитието на енергийните общности

Българските граждани вече могат да използват информационната платформа "Енергия за гражданите в България" , насочена към подпомагане на развитието на енергийните общности . Платформата е резултат от близо 3-годишна работа на европейския проект SHAREs. За България тя се изпълнява от Черноморския енергиен изследователски център, а координатор е..

публикувано на 22.04.24 в 16:03

Жителите на село Вещица искат параклис

Село Вещица ни посреща със свежест, чистота, зеленина и песен на пойни птички .  Това е населено място, което не може да бъде забравено. Първо поради името си, което е наистина необичайно и второ, когато дойдеш в него, оставаш завинаги запленен от прекрасната природа. Чистота, спретнатост, свежест струи от накацалите къщички. Макар и семпли, те..

публикувано на 19.04.24 в 12:00
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев: Трябва да се промени философията на законодателството ни

България вече няма да бъде една от двете страни в Европа с максимално допустима скорост на движение от 140 км/ч по магистралната мрежа.  Скоростта по аутобаните ще бъде свалена до 130 километра със закон.  В правителствения законопроект се предвижда въвеждане на наказания за нарушаване на средната скорост.  Възможно ли е да се намали пътнотранспортният..

публикувано на 18.04.24 в 11:00