Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Опашки от тирове на Дунав мост 2- докога?

Снимка: Радио ВИДИН

Седмицата започна с протест на превозвачи на няколко гранични пункта, сред които и Дунав мост Видин-Калафат. Браншовите организации в международния транспорт заплашиха, че след месец ще поискат оставките на ръководствата на Агенция "Митници" и на Гранична полиция, ако проблемите не бъдат решени. Причина за протеста им е бавното обслужване на товарните превози на граничните пунктове и километричните опашки, които се образуват през последните месеци.  

Рано тази сутрин опашката на моста Видин-Калафат, по данни на Гранична полиция, е била 3 километра, екип на Радио ВИДИН провери ситуацията на място към 9 часа. Тогава имаше само 30-ина тира, които изчакваха, а преминаването се осъществяваше само за около 30-40 минути.  

Според превозвачите, по граничните пунктове има системни проблеми заради недостатъчния брой служители и лошата организация, а от друга страна, проверките в последните месеци са по-обстойни заради бежанския поток. Седмично през моста Видин-Калафат преминават между 15 и 20 000 автомобила. Опашките от тирове понякога достигат и до над 7 километра. Налага се престой с часове, дори и с дни, казват шофьорите.

Снимка"Наистина сме изправени до стената и сме принудени на тези действия. Чака се по много часове. Ще търсим отговорните институции за опашките. Даваме срок от 1 месец и ще искаме оставките", заяви председателят на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт Илиян Филипов.

"В международния транспорт работят 300 хиляди българи. За Дунав мост 2 дадохме 420 милиона лева, а той работи наполовина", посочи председателят на Националното сдружение на българските превозвачи Красимир Лалов.

"Има лоша организация от страна на институциите. Има нежелание на служителите да работят качествено. Те са приели за даденост опашките и не решават проблеми. Не работят на максимална степен. За нас е важно нашите гранични органи да работят бързо и ефикасно. Липсва желание за справяне с проблема", каза Йордан Арабаджиев- изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.

Проблемът с километричните опашки на Дунав мост 2 стигна и до парламента. Народният представител Михаил Миков зададе актуален въпрос към вътрешния министър Румяна Бъчварова. Той подчерта, че проблемът засяга хиляди шофьори, фирми, превозвачи и товари и предупреди, че отклоняването на трафика от моста, който е най-прекият път от Азия до Европа, нанася сериозни загуби на нашата страна.

Снимка"От началото на месец юни по Дунав мост 2 Видин-Калафат средно дневно преминават около 2 500 моторни превозни средства, като по-голямата част от тях са товарни. Оформят се колони, дълги 5 до 7 км в някои дни, а шофьорите чакат от 5 до 10 часа за преминаване. Често се случва, когато някой изпреварва колоната, да се стига до саморазправа. Създава се една изключително бойна обстановка в подстъпите към моста. За екологичната ситуация- няма да коментирам… там няма никакви условия за тоалет за водачите, които прекарват до 10 часа в камиона", заяви Миков.


В отговора си вицепремиерът Румяна Бъчварова обясни, че проблемът с бавното обработване на документите е в румънската страна. Проведена е и работна среща между българските гранични власти с румънските им колеги, на която са поставени въпроси за оптимизиране на дейностите при осъществяване на контрола:

Снимка"Сериозен е проблемът. С новите промени в Шенгенския кодекс вероятно ще се наложи да правим много скоро двоен контрол- от българска и от румънска страна. Много усилия полагаме да се приеме решение, което да ни даде възможност да остане сегашното положение, така че проверките да се извършват само от едната страна. Сегашното забавяне при преминаването на ГКПП Дунав мост 2 е вследствие на допълнителния контрол, извършван от румънските служби. При удължаване на колоната с изчакващи товарни автомобили българската гранична полиция, съгласувано с румънската полиция, включва допълнително изходящо трасе "Автобуси" за извършване на гранични проверки на товарни превозни средства, с което трасетата за товарния трафик се увеличават на 3, но пропускателната способност не може да се увеличи заради забавянето от контрола на румънската служба. Независимо от това се въвеждат мерки от българска страна на всеки пункт. На 19 октомври на ГКПП Видин мост е проведена работна среща, на която са присъствали представители на Граничното управление във Видин, румънската гранична охрана, румънската национална агенция "Пътища и мостове" и смесеното българо-румънско дружество "Дунав мост Видин-Калафат". От българска страна са поставени въпросите относно необходимостта от оптимизиране на дейностите при осъществяване на контрола от службите с цел намаляване на времето за преминаване на товарните автомобили през пунктовете. От румънската национална комисия са уверили, че ще предприемат мерки за увеличаване броя на служителите с цел повишаване ефективността на обработката на товарните автомобили."

Михаил Миков настоя да се водят разговори на ниво министри с румънската страна и да се назначат повече служители на моста, докато все още трафикът не се е отклонил към други гранични пунктове заради дългото чакане, което пък би довело до сериозни финансови загуби.

Още по темата- в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Обсъдиха състоянието на пътищата в област Видин

На проведено заседание на Областната комисия по безопасност на движението по пътищата (ОКБДП), ръководено от областния управител на област Видин Ани Арутюнян, бе представен анализ на пътнотранспортната обстановка на територията на област Видин за второто тримесечие на 2024 г. В заседанието участваха представители на регионални институции и общини ,..

публикувано на 15.07.24 в 14:53

Село Гомотарци - с бъдеще във винения туризъм и с грижа за опазване на миналото

Гостуваме на Гомотарци, едно село разположило се на брега на река Дунав.  Голямо  и красиво населено място, с няколко площада, с просторни и красиви къщи с големи дворове и трудолюбиви хора. Видинското село се гордее със запазената си църква, големия църковен двор, с ценните стенописи, които са реставриран и с новата трапезария към храма...

публикувано на 12.07.24 в 12:00

Калин Виденов: Геноцидът над Северозапада от страна на ГЕРБ продължава

Все по-илюзорни изглеждат шансовете за съставяне на редовен кабинет в рамките на настоящото Народно събрание.  Политическата криза в страната продължава да се задълбочава.  Предсрочните избори наближават с все по-голяма скорост, а единственият шанс да не се стигне до тях е експертен и технически кабинет с третия мандат.  Как се отразява дългогодишният..

публикувано на 11.07.24 в 10:00

Нуждае ли се от рестарт икономиката ни?

България трябва да извърши смели реформи на пазара на труда и в образованието, защото рискува икономиката ѝ да стане много неконкурентоспособна. Разходите за труд растат ударно и въпреки това не успяват да наваксат изоставането спрямо ЕС, а производителността остава ниска. Трябва да се подобри рязко и средата за инвестиции, които изостават..

публикувано на 10.07.24 в 10:45
Боян Минков, кмет на община Белоградчик

Боян Минков: Липсата на редовно правителство затруднява работата на общините

Общините са сред потърпевшите от политическата криза в страната ни, коментира кметът на Белоградчик Боян Минков . По думите му политиците трябва разберат, че хората все повече ще ги наказват по време на избори, като все по-малко гласуват. "Има огромни затруднения в работата на общините и ние, кметовете, го усещаме най-силно, защото сме..

публикувано на 09.07.24 в 14:26
Румен Гълъбинов

Румен Гълъбинов: Политическата нестабилност усложнява постигането на стратегическите ни цели- Еврозоната и Шенген

Ако политиците в България не успеят да се разберат и се стигне до нови избори, се усложняват задачите, свързани със стратегическите цели на страната ни- Еврозоната и Шенген, коментира икономистът и финансист Румен Гълъбинов. По думите му, има риск и да не получим в пълен размер средствата по Плана за възстановяване и устойчивост. "Планът за..

публикувано на 09.07.24 в 13:31

Засилен контрол на Инспекциите по труда за недеклариран труд в рискови сектори

Работата без трудов договор е нарушение, за което в Кодекса на труда изрично е регламентирано, че не може да е маловажно . Затова винаги, при установяване на такова нарушение, се налага санкция, която не може да бъде по-малка от 1500 лева и може да достигне до 15 000 лв.   Много е важно всеки работник да разбере, че когато се съгласява да работи без..

публикувано на 08.07.24 в 15:03