Видин- безпътният кръстопът (част 1)

Югоембаргото
Видин- безпътният кръстопът (част 1)
Снимка: Радио Видин

В "Посоките на делника" ви представихме първата от поредицата теми за обезлюдяването на Видинския регион. През миналата седмица бяха изнесени статистически данни, които показват, че процесът на намаляване и застаряване на населението в страната продължава. В края на 2016 година то е наброявало 7 101 859 души, а по данни на националната статистика област Видин е най-малката в страната. Към 31 декември жителите на областта са едва 88 867. Това е с 2,6% по-малко в сравнение с предходната 2015 година. От всички области в страната Видин е с най-голямо намаление на броя на населението. Според данните на Националния статистически институт, Видин е и регионът с най-ниска раждаемост. Коефициентът на раждаемост, който отчита брой живородени деца на хиляда души население е 6,2. Във Видин е най-висок делът на извънбрачните раждания. Те са 75,5%. Областта е и с най-застаряващо население. 28,9% от жителите са на възраст над 65 години. За страната този показател е 20,7%. 

През годините ние сякаш свикнахме с тези тревожни статистически данни. Коя е обаче истинската причина - това е сложен въпрос.

Защо Видин се превърна в безпътния кръстопът на Българския Северозапад и има ли отношение към проблема наложеното югоембарго през 90-те години- това попитахме Петър Петров, безработен от Видин, бивш търговец на стоки в съседна Сърбия. 
"Беше хубаво, спомням си, че излизахме и продавахме всичко. Хранителни продукти, цигари, гориво и след това всякакви дребни неща. Някои хора си оправиха положението с тази търговия." В онези години служителите на двата гранични контролно- пропускателни пункта при Брегово и Връшка чука имаха доста работа. Автобусите, претъпкани с туристи, чакаха с часове, за да преминат в съседна Сърбия. Една от служителките по онова време се оказа моя позната, но помоли да остане анонимна. 
"Имахме много работа и хората не трябваше да напускат работните си места в предприятията, защото това беше само временно."

По време на югоембаргото често в схемата присъстваше и държавата. Така се случи с прословутия танкер "Хан Кубрат", с който беше извършена най-дръзката контрабандна акция, с изнесени 5000 тона дизелово гориво и над 1000 тона машинно масло за бивша Югославия. Плавателният съд тогава инсценирано беше отвлечен - също като по филмите. Безспорно това подкрепи организираната престъпност и пречупи малкия и среден бизнес в региона. Днес той едва диша. 
"Всеки божи ден при мен идват хора, с молба да бъдат назначени на работа, без да се интересуват от размера на заплатата и аз съм принуден да ги връщам" - казва инж. Жоро Василев, собственик и управител на една от големите строителни компании в региона. 
Цялата тема можете да чуете в звуковия файл. 
Вижте още

Недооценени ли са медицинските сестри в България?

Специалисти по здравни грижи от цялата страна се събраха в столицата и поискаха: стартова заплата равна на три минимални работни заплати за страната, диференцирано заплащане, възможности за продължаващо обучение, по- добри условия на труд. Защо медицинските сестри в България се чувстват недооценени? Диана Богомилова е медицинска сестра с..

публикувано на 21.05.18 в 14:34

В дивия пейзаж на село Струиндол

Преди много години над белоградчишките села Вещица и съседното Струиндол в планината е имало манастир и там хората ходели на големите църковни празници. В днешно време останалите да живеят там са малко, обитаемите къщи се броят на пръстите на ръцете, но хората казват, че така им е спокойно, въпреки липсата на съседи. Преди време ви разказахме за живота..

публикувано на 18.05.18 в 13:18

В. Станев: След ремонта "Цар Симеон Велики" ще е едно от най-хубавите училища в ЕС

Директорът на най-голямото и най-старо видинско училище- "Цар Симеон Велики" , Венцислав Станев гостува в сутрешния блок на Радио ВИДИН "Посоките на делника". В учебното заведение предстои мащабен ремонт за близо 9 млн. лева по европрограмата "Региони в растеж". "Ще е предизвикателство за нас, защото може би ще продължи около 2 години. Ще бъде..

публикувано на 17.05.18 в 14:46

Ще успеят ли протестите на българските международни превозвачи

Българското правителството категорично застана зад браншовите транспортни организации , които отхвърлят предложения от Франция пакет за транспортна мобилност, по-известен като "Закона Макрон" . Това стана ясно миналата седмица, когато същевременно бе решено, че утре, на 17 май, когато европейските лидери са за втори ден в София, транспортният бранш..

публикувано на 16.05.18 в 11:07

"Не след 10, а след 25 години България ще догони средноевропейските доходи"

Ако България запази същите темпове на икономически ръст, до десетина години ще достигне средните доходи на Европейския съюз . Това обяви вицепремиерът и министър на външните работи Екатерина Захариева на синдикален форум за интеграцията на Западните Балкани: "Ние сме пазарна икономика работеща, истинска от не повече от 15 години, но сме в..

публикувано на 15.05.18 в 11:47

Второ качество ли са българските потребители

Качеството на храните у нас, продължава да е различно от онова, което се предлага на европейския пазар. Това показа скорошно изследване на Министерството на земеделието, храните и горите. То обхваща 53 храни и напитки от една и съща търговска марка, предлагани в хипермаркети у нас, както и в Германия, Австрия, Чехия и Италия. Освен в качеството,..

публикувано на 14.05.18 в 14:29