Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Скоростният път Видин-Ботевград ще е готов до 2022 година?

Видинчани готови на протест

Снимка: Радио ВИДИН, архив

Катастрофите по направлението Видин-Ботевград вече станаха ежедневие. Докога Е-79 ще взима жертви, а изграждането на скоростен път ще бъде само предизборно обещание? Отговорите потърсихме в "Посоките на делника".

След отварянето на Дунав мост 2 при Видин-Калафат тежкотоварният трафик в региона рязко се увеличи. Статистиката на моста показва, че среднодневно през него преминават по около 2500, а всяка седмица между 15 000 и 20 000, моторни превозни средства, голяма част от тях- тирове. Ясно е, че състоянието на международния път Е-79 в частта си от Видин до Ботевград не отговаря на засиления трафик. Решението е изграждане на по-широк- четирилентов или магистрален, път. Обещание, което слушаме от години. То беше обявявано като приоритет на всяко от последните няколко правителства, но досега нищо реално не се случи, а преди седмица 21-годишно момиче от Белоградчик загуби живота си и 11 пътници пострадаха, след като ТИР отнесе автобус край монтанското село Смоляновци. На следващия ден новото правителство на Бойко Борисов встъпи в длъжност, а премиерът отново обяви, че модернизирането на пътя Видин-Ботевград е основен приоритет. Изключително важна за следващите години ще е отсечката Видин-Ботевград, потвърди и министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков.

СнимкаМеждународният път Е-79 преминава през центъра на град Димово. Заради трафика от тежкотоварни автомобили се отвориха огромни дупки, къщите около пътя се напукаха и преди година хората излязоха на протест. В резултат на това бе извършен основен ремонт, а старият паваж бе подменен с асфалт. Сега обаче тировете и автомобилите преминават с доста над разрешената скорост през Димово. До пътното платно е местното училище, а най-близкият магазин, в който учениците пазаруват, е на отсрещния тротоар.

"Много е опасно. Непрекъснато дежури учител или някой от персонала. Колите изобщо не спазват ограниченията, няма и кой до контролира. Задължително трябва да се направи околовръстен път и да се пренасочи това движение. Тук е прах, живо чудо, къщите се напукаха. На магия сме се опазили до момента, да не загине някое дете... Постоянно живеем в страх... Голям е проблемът с тези тирове, постоянно сме нащрек... Този път не е подходящ за този трафик... Никъде в Европа няма такова нещо... Много рядко спират на пешеходната пътека... Страх ме е да пресичам, ще ме блъснат...", разказаха пред Красимир Каменов учители и ученици.

Проектът за нов скоростен път Видин-Ботевград включва изграждане на обходен път на Димово, което би успокоило обстановката:

"Това ще реши проблема, иначе чакаме да стане тежко произшествие, за да се вземат някакви мерки. Живея на главната улица и къщата се тресе при всеки преминал тир... Онзи ден един ме блъсна в ръката... Преминават с 80 км/ч, онзи ден щяха да сгазят една жена... От колко години се говори за това обаче нищо не се случва... Пътят е много опасен... Говорят за този път от години наред, ама няма да стане и още две петилетки да минат...", казаха още жители на Димово. Слушатели на Радио ВИДИН добавиха, че абсолютно наложително е изграждането на нов по-широк път до Ботевград и че ако не се вземат мерки, сегашният път скоро ще се превърне в "алея на жертвите на катастрофи".

За Дунав мост 2 тировете пътуват главно по две направления след Монтана- или по международния път през Димово, или през Студено буче-Славотин-Доктор Йосифово-Арчар, който е с около 20 км по-къс. Жителите на монтанските села обаче инициираха подписка с искане тежкотоварният трафик по това направление да бъде забранен, защото пътната настилка е в окаяно състояние, а тежките камиони преминават с висока скорост, често катастрофират и предизвикват вибрации, от които къщите се напукват. Официално вече е въведена такава забрана, но тя ежедневно се нарушава.

СнимкаСпоред Александър Александров- кмета на Община Ружинци, през която също преминава международният път Е-79 и която служи и за връзка с третокласния път през Арчар, е необходимо да се засили контролът на движението, а където трябва да се поставят легнали полицаи и стационарни камери за контрол на скоростта. Преди дни автоцистерна, за щастие- празна, се заби в къща в ружинското село Тополовец.

"Ако и ние в община Ружинци съберем подписка и спрем трафика на тировете, откъде ще минават? Такива забрани не бива да бъдат налагани, но трябва да има засилен контрол. Тези камиони създават страшни неприятности и проблеми на населението. Всяка седмица по 1-2 катастрофи, по 1-2 жертви- нещата стават извън контрол. Относно модернизацията на пътя зная, че Оценката за въздействие върху околната среда е преминала и в момента няма никакви пречки за по-нататъшното изпълнение на този проект. До колкото зная до 2020 година е срокът за очакваното начало на този проект", обясни Александър Александров.

СнимкаЗачестилите катастрофи и рисковете, които крие разминаването с летящите тирове предизвикаха реакцията на жители на Северозапада. В социалните мрежи вече има групи, които настояват за взимане на ефективни мерки. Видинският лекар Емил Мушанов пък обяви, че започва инициатива за протестно спиране на движението по Е-79:

"Откакто отвориха Дунав мост 2 зачестиха катастрофите по Е-79. Смъртните случаи са се увеличили повече от 3 пъти за последните 2 години. Пътят, който е проектиран преди 35 години, не е подходящ за сегашния трафик. Този път два пъти беше изваден от националните приоритети. Положението е плачевно. В момента е опасно да се пътува по този път. Държавата трябваше паралелно с изграждането на Дунав мост 2 да направи и магистрала. Всяко друго решение е компромис със здравето, с живота на хората, които пътуват по това направление. От 5-6 години са приказки за скоростен път, но нищо реално не се случва. Ако политиците и държавата продължават по същия начин да се държат към една не малка част от населението, защото тук са засегнати не само жителите на трите области Видин, Монтана и Враца, а и останалите участници в движението от цяла България и цяла Европа, не виждам друг вариант освен чрез ефективни протести, за да ги накараме да започнат някакъв строеж."

Отправихме официално запитване до Агенция "Пътна инфраструктура" приоритет ли е модернизирането на главен път I-1 в участъка Видин-Ботевград, има ли яснота как може да бъде финансирано изграждането, какъв е реалистичният краен срок за изграждането на този път, какво сочи статистиката за среднодневния трафик в този участък. Ето и отговорът на пътната агенция:

СнимкаНаправлението Видин - Ботевград, който е част от път І-1 (Е-79) Видин - София - Кулата, е сред приоритетните пътни инфраструктурни проекти до 2022 г. Построяването на участъка е от национално и международно значение, тъй като съществуващият първокласен участък не може в достатъчна степен да поеме трансграничния трафик от граничните пунктове при Видин, Оряхово и Дунав мост ІI, обясниха от Агенция "Пътна инфраструктура" и добавиха, че направлението Видин - Ботевград е с обща дължина 167 км и индикативната стойност за неговото изграждане е 846 млн. евро с ДДС. Разделен е на 4 подучастъка, които са с различна степен на проектна готовност.

Агенция "Пътна инфраструктура" търси различни варианти за реализирането на проекта.

През миналата година правителството осигури 27 млн. лв., с които бяха ремонтирани 65 км от международния път Е-79 на територията на областите Видин и Враца. Тежкотоварният трафик от и към Дунав мост 2 вече преминава по ремонтирания първокласен път, с което се повиши безопасността и удобството при пътуване, твърдят от пътната агенция.

Средно на денонощие в периода януари - април м. г. по път I-1 Видин - Монтана са преминали между 2 000 до 3 100 превозни средства, показват данните от автоматичните преброителни пунктове на Агенция "Пътна инфраструктура" в близост до Димово. От тях между 1100-1800 са леките автомобили, между 170-250 лекотоварните превозни средства, а между 450-1000 тежкотоварните МПС с ремаркета средно на денонощие.


Депутатът от Враца Николай Иванов също е поставил актуален въпрос към министъра на регионалното развитие и благоустройството "какъв е времевият разчет и кога ще започне изграждането на скоростния път София-Видин, каква е проектната готовност". Очаква се отговор да бъде даден по време на парламентарния контрол утре.

Повече по темата- в прикачения звуков файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Политическите кризи оставят усещането, че Преходът продължава

В навечерието сме на официалния старт на предизборната кампания, с която ще започне и обратното броене към 9 юни, когато ще гласуваме на националните и европейските избори.  Как ще се отрази натрупаното недоверие в изборния процес, засилило се от честите избори, от още по-честите промени в Изборния кодекс и информационната война по машинно-хартиенния..

публикувано на 25.04.24 в 10:00

На какво се дължи бърнаутът сред българските учители?

За никого не е тайна, че учителската професия има висока обществена стойност. Работещите в сферата прекарват много часове в преподаване, носят отговорност за ученици и често са натоварени с административна дейност. Бързата промяна в начина на работа заради пандемията допълнително доведе до натоварване при тях. Ако учителите не получават подходяща..

публикувано на 24.04.24 в 13:45

С какви послания и амбиции тръгват към предизборната кампания политическите сили?

На 9 юни ще отидем до урните за поредните предсрочни парламентарни избори и за народни представители в Европейския парламент. Официално предизборната кампания ще започне на 10 юни, но неформално тя стартира веднага след като падна кабинетът Денков. В последните дни сблъсъците между основните парламентарни сили са фокусирани върху служебния кабинет на..

публикувано на 23.04.24 в 12:08

Енергиен преход към чиста енергия при конкурентни цени

Сигурността и достъпността на енергията са важна предпоставка, за да имаме конкурентна европейска индустрия. Това заяви председателят на УС на Асоциация на индустриалния капитал в България Васил Велев на конференция на тема "Устойчива и ефективна енергийна система за стабилна и сигурна икономика", която се проведе в София. Проявата беше..

публикувано на 22.04.24 в 16:05

Информационен портал подкрепя развитието на енергийните общности

Българските граждани вече могат да използват информационната платформа "Енергия за гражданите в България" , насочена към подпомагане на развитието на енергийните общности . Платформата е резултат от близо 3-годишна работа на европейския проект SHAREs. За България тя се изпълнява от Черноморския енергиен изследователски център, а координатор е..

публикувано на 22.04.24 в 16:03

Жителите на село Вещица искат параклис

Село Вещица ни посреща със свежест, чистота, зеленина и песен на пойни птички .  Това е населено място, което не може да бъде забравено. Първо поради името си, което е наистина необичайно и второ, когато дойдеш в него, оставаш завинаги запленен от прекрасната природа. Чистота, спретнатост, свежест струи от накацалите къщички. Макар и семпли, те..

публикувано на 19.04.24 в 12:00
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев: Трябва да се промени философията на законодателството ни

България вече няма да бъде една от двете страни в Европа с максимално допустима скорост на движение от 140 км/ч по магистралната мрежа.  Скоростта по аутобаните ще бъде свалена до 130 километра със закон.  В правителствения законопроект се предвижда въвеждане на наказания за нарушаване на средната скорост.  Възможно ли е да се намали пътнотранспортният..

публикувано на 18.04.24 в 11:00