Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Росица Кирова: "Държавата е длъжница на Северозапада"

Два протеста в събота, 27 януари заради инфраструктурата в региона

Снимка: Полина Тодорова

Защо държавата не направи почти нищо за развитието на Северозапада и защо липсата на внимание към този регион е хронична от години? Мнение по тези и други въпроси дава днес в "Гледна точка" Росица Кирова от "Единни за промяна":

"Единни за промяна", като част от широка гражданска инициатива, организира протест на 27 януари - събота, на изхода на град Видин от 11 часа. Организираме го, за да бъдем чути. С това трябва да се започне. За мен е страшно, че никой не отразява това, което се случва на път Е 79- ежедневните катастрофи. Защото човек, ако се вгледа внимателно, ще си даде сметка, че те се случват не заради лошата култура на шофьорите, или заради скоростта, с която се движат, или заради неспазване на знаците и правилата за движение. Този фактор е съществен, но той съществуваше и преди 4, и преди 5, и преди 10 години... Всеки може да прецени, че за да не се случват тези неща, е нужно да имаме подходящи пътища, които да отговарят на трафика и натовареността на пътното трасе, без да има съществени разминавания в това- как го вижда видинското гражданство и как- българското правителство. Защото от години гражданите на Северозапада получават нееднократно обещания, че ще има скоростен четирилентов път, магистрала до Видин и какво ли не още... Все още чакаме обаче.

Обещанията особено се засилиха през последните 10 години, с пускането в експлоатация на Дунав мост 2. Трафикът е 4 пъти над предвиденото, приходите са 5 пъти повече от очакваните, а пътят продължава да не отговаря на условията. Смея да кажа, че това е най-натовареното трасе в момента в България по отношение на тежкотоварни автомобили. И ако трябва да говоря за това, защо има проблем, проблемът е в това, че този трафик, който е генериран от съоръжението Дунав мост 2 (говорим за тежкотоварни автомобили), по никакъв начин не отговаря на габаритите, на състоянието, на релефа, на пътното платно, което обслужва в момента моста, а това е международния път Е 79...

Другото, което силно притеснява всички граждани, включили се в инициативата за магистрален път до Видин, е отказът от какъвто и да е разговор по въпроса. Идеята за магистрала до Видин през последните 5-6 години два пъти отпада и от националните приоритети на държавата... Ние не искаме нищо като подарък. Ние искаме парите от българските данъкоплатци да бъдат разпределяни така, че да развиват цялата територия на българската държава. Аз мисля, че това не е трудно и крайно време е да покажем, че сме непримирими... "

За протест, свързан с инфраструктурни въпроси се готвят и други жители на Северозапада на 27 януари. Протестиращите искат да бъде построен тунел под прохода Петрохан. От Националната гражданска инициатива "Тунел под Петрохан” са внесли в Народното събрание отворено писмо и подписка от името на 16 664 жители на Северозападна България. Очаква се до юни да бъдат започнати реални действия по стартирането на проекта, т.е. - в  документа се настоява до 30 юни да стартира процедура за изграждането на пътното съоръжение. Събирането на подписите е започнало преди година. Подписката беше съчетана и с протести. Това съоръжение ще бъде от полза за цялата българска икономика, коментира за Радио ВИДИН Димитър Николов от инициативния комитет:

"Хората имат абсолютни основания за протеста. Знаете, че Северозападът е най-бедният регион не само в България, но и в целия Европейски съюз. Това е един регион, който е оставен на самотек, без никакви инвестиции от страна на властта. Разликата в инвестициите между Южна и Северна България от началото на членството ни в Европейския съюз до сега, е следната: 85 % от всички европейски инвестиции и тези от българския бюджет, са в Южна България и само 15 % - в цяла Северна България. Т.е. говорим за разлика от 6 пъти в двете еднакви географски половини на България- те са еднакви и по територия, и по население... Тук стои въпросът- кое налага този геноцид към Северна България и конкретно към Северозапада."

Протестът за тунел под Петрохан в събота е от 11 часа, на подстъпите на прохода, съобщиха организаторите.

Целите интервюта и подробности за протестите можете да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Яница Петкова

Яница Петкова: Отново надделяват партийните, а не обществените, интереси

Депутатите от новоизбрания 51-ви парламент положиха клетва. По-трудната задача обаче е да сформират управляващо мнозинство. Ще се намери ли консенсус в парламента или резултатите от изборите вече предопределиха краткия му живот? Непреодолими ли са разделителните линии и докога политиците ще ни предлагат още от същото? Какви са изводите от първия..

публикувано на 12.11.24 в 13:59

Подходящо ли е по-късно начало на учебния ден за по-малките ученици?

Учениците от първи до четвърти клас да започват по-късно училище, предлагат родители. Със започването на учебните часове в 9:00 часа, а не в 7:30 или 8:00 ч.,  учениците ще могат да са по-ефективни в усвояването на знанията и да се представят по най-добрия начин, посочват от Асоциация "Родители". Като пречка за по-късното започване на учебния..

публикувано на 11.11.24 в 11:00
Първан Симеонов

Първан Симеонов: България е изправена пред своеобразен граждански конфликт

Политическото напрежение в навечерието на свикването на 51-вото Народно събрание продължава да расте.  Постоянните нови условия отдалечават партиите от преговори за кабинет.  Ще излъчи ли генерална промяна на политическата сцена предсрочният вот или политическата криза ще продължи да се задълбочава?  Компромис или избори през пролетта?..

публикувано на 07.11.24 в 10:00

Ще бъде ли върнат 20% ДДС за хлебари и ресторантьори?

Проектобюджетът на страната за 2025 година ще е с 3% дефицит. Това заяви служебният министър на финансите Людмила Петкова след заседанието на Националния съвет за тристранно сътрудничество, проведено преди дни. По думите ѝ внасянето на проектобюджета ще бъде забавено и той ще бъде предложен на следващия 51-ви парламент. Става ясно, че в проекта..

публикувано на 06.11.24 в 10:45

Северозападът за 10 години - от "Червена крепост" до "Бастион на ДПС"

За редовно купуване на гласове, контролиран вот и изборни манипулации в България се твърди не от вчера. След последните предсрочни парламентарни избори обаче проблемът изглежда се задълбочи. Редица политически формации поискаха касиране на изборите, президентът Румен Радев също критикува начина, по който бяха проведени. Северозападът често е сочен от..

публикувано на 05.11.24 в 12:47

Лесовъдите като съвременни будители

Държавните горски стопанства от Северозападно държавно предприятие- Враца отбелязаха "Седмица на будителите" с горските педагози с различни прояви, организирани във връзка с покровителя на българската гора- светецът Иван Рилски, чиято памет се почита на 1 ноември.  Държавно горско стопанство Видин  (ДГС-Видин)се включи в "Седмица на..

публикувано на 04.11.24 в 14:18

Охрид - едно от най-старите села в Северозапада

Гостуваме в село Охрид , община Бойчиновци. Къщите в селото са разположени по двата бряга на река Ботуня, а над него се извисява планина Пъстрина. Смята се, че Охрид е едно от най-старите населени места в Северозападна България. Според някои историци на мястото на селото е имало живот още по време на траките. По римско време пък, през него минавал..

публикувано на 01.11.24 в 15:14