Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Росица Кирова: "Държавата е длъжница на Северозапада"

Два протеста в събота, 27 януари заради инфраструктурата в региона

Снимка: Полина Тодорова

Защо държавата не направи почти нищо за развитието на Северозапада и защо липсата на внимание към този регион е хронична от години? Мнение по тези и други въпроси дава днес в "Гледна точка" Росица Кирова от "Единни за промяна":

"Единни за промяна", като част от широка гражданска инициатива, организира протест на 27 януари - събота, на изхода на град Видин от 11 часа. Организираме го, за да бъдем чути. С това трябва да се започне. За мен е страшно, че никой не отразява това, което се случва на път Е 79- ежедневните катастрофи. Защото човек, ако се вгледа внимателно, ще си даде сметка, че те се случват не заради лошата култура на шофьорите, или заради скоростта, с която се движат, или заради неспазване на знаците и правилата за движение. Този фактор е съществен, но той съществуваше и преди 4, и преди 5, и преди 10 години... Всеки може да прецени, че за да не се случват тези неща, е нужно да имаме подходящи пътища, които да отговарят на трафика и натовареността на пътното трасе, без да има съществени разминавания в това- как го вижда видинското гражданство и как- българското правителство. Защото от години гражданите на Северозапада получават нееднократно обещания, че ще има скоростен четирилентов път, магистрала до Видин и какво ли не още... Все още чакаме обаче.

Обещанията особено се засилиха през последните 10 години, с пускането в експлоатация на Дунав мост 2. Трафикът е 4 пъти над предвиденото, приходите са 5 пъти повече от очакваните, а пътят продължава да не отговаря на условията. Смея да кажа, че това е най-натовареното трасе в момента в България по отношение на тежкотоварни автомобили. И ако трябва да говоря за това, защо има проблем, проблемът е в това, че този трафик, който е генериран от съоръжението Дунав мост 2 (говорим за тежкотоварни автомобили), по никакъв начин не отговаря на габаритите, на състоянието, на релефа, на пътното платно, което обслужва в момента моста, а това е международния път Е 79...

Другото, което силно притеснява всички граждани, включили се в инициативата за магистрален път до Видин, е отказът от какъвто и да е разговор по въпроса. Идеята за магистрала до Видин през последните 5-6 години два пъти отпада и от националните приоритети на държавата... Ние не искаме нищо като подарък. Ние искаме парите от българските данъкоплатци да бъдат разпределяни така, че да развиват цялата територия на българската държава. Аз мисля, че това не е трудно и крайно време е да покажем, че сме непримирими... "

За протест, свързан с инфраструктурни въпроси се готвят и други жители на Северозапада на 27 януари. Протестиращите искат да бъде построен тунел под прохода Петрохан. От Националната гражданска инициатива "Тунел под Петрохан” са внесли в Народното събрание отворено писмо и подписка от името на 16 664 жители на Северозападна България. Очаква се до юни да бъдат започнати реални действия по стартирането на проекта, т.е. - в  документа се настоява до 30 юни да стартира процедура за изграждането на пътното съоръжение. Събирането на подписите е започнало преди година. Подписката беше съчетана и с протести. Това съоръжение ще бъде от полза за цялата българска икономика, коментира за Радио ВИДИН Димитър Николов от инициативния комитет:

"Хората имат абсолютни основания за протеста. Знаете, че Северозападът е най-бедният регион не само в България, но и в целия Европейски съюз. Това е един регион, който е оставен на самотек, без никакви инвестиции от страна на властта. Разликата в инвестициите между Южна и Северна България от началото на членството ни в Европейския съюз до сега, е следната: 85 % от всички европейски инвестиции и тези от българския бюджет, са в Южна България и само 15 % - в цяла Северна България. Т.е. говорим за разлика от 6 пъти в двете еднакви географски половини на България- те са еднакви и по територия, и по население... Тук стои въпросът- кое налага този геноцид към Северна България и конкретно към Северозапада."

Протестът за тунел под Петрохан в събота е от 11 часа, на подстъпите на прохода, съобщиха организаторите.

Целите интервюта и подробности за протестите можете да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Тома Ушев

Тома Ушев: Ако трябва едно правителство да е Слейър, това прилича повече на чалгаджийска формация

Повече от два месеца след предсрочните избори на 27 октомври редовното правителство е факт.  Тройна коалиция, съставена от ГЕРБ, БСП и ИТН, с парламентарната подкрепа на ДПС на Доган, ще управлява страната.  Мнозинството е от 126 депутати.  Какви са хоризонтите пред кабинета "Желязков" и възможно ли е той да бъде устойчив?  Ще успее ли..

публикувано на 16.01.25 в 10:00

Как ще се отрази на ресторантьорския бранш колебливата ставка на ДДС?

От 1 януари заведенията и ресторантите у нас вече работят с 20%-на ставка на ДДС. Според съпредседателя на Българската асоциация на заведения та Ричард Алибегов , засега това не е проблем, тъй като през декември бяха проведени срещи с партиите, които през последните 3 години подкрепят 9% ставка. Това са ГЕРБ-СДС, "ДПС-Ново начало", "Възраждане"..

публикувано на 15.01.25 в 10:45
Петко Петков

Петко Петков, "Галъп": Предстои връщане на фокуса към човека, а не върху крайни и либерални идеологии

Президентът Румен Радев ще връчи първия проучвателен мандат за съставяне на правителство утре , 15 януари, от 12:00 ч. Радев забави връчването на папката, за да даде шанс на партиите да продължат с преговорите. Очаква се да бъде съставено четирипартийно мнозинство, включващо ГЕРБ, БСП и ИТН, с подкрепата в парламента на Ахмед Доган - "Демокрация,..

публикувано на 14.01.25 в 12:41

Защо има дефицит на кадри в строителството

Категорично има дефицит на кадри в строителния бранш. От няколко години фирмите изпитват проблеми с намирането на хора. Причините са няколко, заяви Любомир Качамаков, заместник-председател на Камарата на строителите в България /КСБ/ и председател на най-голямото областно представителство на КСБ- София и София област. Радио Видин: Защо се стига..

публикувано на 13.01.25 в 16:30

Професията "Туроператор" влиза в училищата

Дефицит на кадри има в сектор туризъм, проблемът се изостри след ковид. През този период туристическата дейност беше сред забранените и голяма част  от хората, които работиха в тази сфера просто се пренасочиха към други професии. Това заяви Павлина Илиева- председател на "Обединение Бъдеще за туризма". Радио Видин: Как се..

публикувано на 13.01.25 в 15:39

На какво се дължи недостигът на кадри на пазара на труда

Недостиг на кадри на българския пазар на труда има не от днес и не от вчера, а от много години. Това е един от въпросите, за които Българската стопанска камара алармира вече може би 10 години. Продължава да има недостиг на кадри, като вече става въпрос не само за висококвалифицирани кадри, а за всякакъв тип. Изчисленията са, че българската..

публикувано на 13.01.25 в 15:28

Община Ново село - стремеж към развитие и обновяване

Екипът на Радио ВИДИН гостува на Ново село - голямо, красиво и достолепно село, което е общински център. Намира се на брега на река Дунав.  Богатството и културата на новоселяни са следствие на търговията с вино и грозде по река Дунав и от съхранените традиции - на децата да се дава образование. В миналото е било изключително богато и с доста..

публикувано на 10.01.25 в 12:05