Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ще успеят ли протестите на българските международни превозвачи

Снимка: РАДИО ВИДИН

Българското правителството категорично застана зад браншовите транспортни организации, които отхвърлят предложения от Франция пакет за транспортна мобилност, по-известен като "Закона Макрон". Това стана ясно миналата седмица, когато същевременно бе решено, че утре, на 17 май, когато европейските лидери са за втори ден в София, транспортният бранш ще протестира. Какви са исканията на протестиращите и докъде са готови да стигнат международните превозвачи?


12 500 български фирми и превозвачи са заплашени от фалит, ако се приемат правилата, които иска Франция да наложи за почивките на шофьорите на ТИР и техните командировъчни. Най-голямата световна фирма е френска. Идеята на целия този закон е както направиха двойни стандарти за храните, така и работната ръка да бъде с двоен стандарт, коментираха от бранша на международните превозвачи. Потърсихме за мнение Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи в България. Според него, ако бъде въведен този двоен стандарт, българският транспортен бизнес ще бъде унищожен и това ще е удар за икономиката на страната ни: 

"Точно това е стремежът на старите страни- членки на ЕС и най- вече на Франция, които искат да въведат "двоен стандарт" в транспортния бранш чрез няколко регулации, които ще засегнат пряко страните от Централна и Източна Европа. Това ще направи нашите превозвачи неконкурентоспособни." 

Председателят на Съюза на превозвачите в България Йордан Арабаджиев заяви още, че готвените промени ще повлияят пагубно на оборота, като курсовете ще намалеят значително и ще има нови разходи за прибирането на шофьорите, възможни са и масови фалити на фирми. Българските шофьори в Европа са над 40 000, а тези у нас са близо 70 000, като българският транспорт генерира двуцифрен дял от Брутния вътрешен продукт (БВП), коментира още Йордан Арабаджиев.


Миналата седмица транспортният министър Ивайло Московски обяви, че еврокомисарят Виолета Булс ще бъде поканена в България, за да се запознае на място с проблема. След проведената среща в понеделник стана ясно, че на 24 май ще се разбере окончателно дали предлаганите промени ще бъдат приети и гласувани. Предвидените протести, обаче, ще се състоят, като е възможно впоследствие да бъдат предприети и още действия. В интервю за БНР Красимир Лалов, председател на Националния съюз на превозвачите, коментира, че подкрепата на правителството е едно, а действията на ЕС са съвсем друго нещо: 

"Много трудно ще бъде на премиера Борисов да се пребори с френските и немски интереси. Въпросът опира до това, че всяка една държава сама за себе си е започнала да търгува с тези постановки."  Красимир Лалов прогнозира още, че страната ни ще загуби 14 милирда от БВП и 200 000 семейства ще се окажат длъжници, защото няма да имат приходи. Когато тези семейства разберат, че българските фирми фалират, те ще се изнесат в чужбина и нови 600-700 хиляди души ще емигрират от България.


Какви са настроенията на хората, заети в бранша и оптимисти ли са те за са приемливо излизане от ситуацията- това попитахме Мирослав Костадинов, шофьор на товарен камион в Германия.

"Проблемът е най- вече за превозвачите, тъй като ще се наложи те да плащат от джоба си. Тоест увеличават им се многократно разходите. Проблем сред шофьорите няма, дори за тях е по- добре да се приберат до България или да спят на хотел" - коментира Мирослав Костадинов.


На срещата между премиера Бойко Борисов, еврокомисаря по транспорта Виолета Булц и представители на транспортния бранш у нас бе решено българското председателство на Съвета на ЕС да изготви предложение по основните точки от пакета за мобилност, от които българските превозвачи са недоволни, и което да бъде внесено в Комитета на постоянните представители. 

"Надявам се, по време на българското председателство да можем да постигнем общо съгласие за посоката, в която ще върви този пакет" - коментира еврокомисарят пред журналисти.

Единен ли е транспортният бранш в България за протеста- това попитахме Кирил Банев, представител на Националното сдружение на българските превозвачи. 

"Целият ни бранш е единен. Не може десет души да организират подобно мероприятие, а то се организира от един щаб. Мирно е шествието и ще изкараме камионите на "Цариградско шосе". Ще продължим, докато ни се позволи да работим. Доколкото знам от медиите, търси се компромисен вариант, но какво ще стане на 24 май не мога да знам. Браншът ни е единен и няма две мнения по този въпрос" - заяви Кирил Банев.


Дали гражданите са солидарни с протестите на международните превозвачи и запознати ли с готвените промени - това се опихме да разберем в анкетата по темата: 

"Запознат съм и разбира се, че ги подкрепям- иначе какъв българин съм ... Трябва да се вземе някакво решение ... В Италия съм и пътуваме с тях, и много разчитаме на тях ... Имат право и напълно ги подкрепям" - казаха видинчани


Ако трябва да обобщим- четири са основните въпроса, касаещи хората, заети в транспортния бранш. Първият е свързан с прибирането на превозните средства до родните им места на всеки три седмици, като част от задължителната им почивка. По отношение на втория въпрос- възможността за почивка в кабината на превозното средство или извън нея, Европейската комисия препоръчва да бъдат изградени охраняеми съоръжения за паркиране, с които застрахователите да са съгласни и шофьорите да могат да оставят там превозните си средства и да бъде допустимо те да почиват в камионите си на охраняемите паркинги. Третият въпрос е свързан с каботажа, международния трафик и правилата за командироване, като конкретната препоръка е, че международен трафик за ограничено време трябва да не подлежи на правилата за командироване, но при каботажа правилата за командироване трябва да се прилагат от първия му момент. По отношение на транзита, той също трябва да бъде освободен от тези правила. Четвъртият въпрос е за превозвачите от трети страни и там препоръката е всички правила, които важат за операторите на единния пазар на ЕС, да се прилагат и за тези от трети страни. Освен това държавите членки могат да налагат допълнителни ограничения за превозвачи от трети страни във вид на квоти и разрешителни, които държавите членки издават за превозвачи от трети страни. Ще постигнат ли желания ефект протестите на международните превозвачи - предстои да разберем, а ние се надяваме решението на този казус да ги удовлетвори, за да мога да работят пълноценно и отговорно. 

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Политическите кризи оставят усещането, че Преходът продължава

В навечерието сме на официалния старт на предизборната кампания, с която ще започне и обратното броене към 9 юни, когато ще гласуваме на националните и европейските избори.  Как ще се отрази натрупаното недоверие в изборния процес, засилило се от честите избори, от още по-честите промени в Изборния кодекс и информационната война по машинно-хартиенния..

публикувано на 25.04.24 в 10:00

На какво се дължи бърнаутът сред българските учители?

За никого не е тайна, че учителската професия има висока обществена стойност. Работещите в сферата прекарват много часове в преподаване, носят отговорност за ученици и често са натоварени с административна дейност. Бързата промяна в начина на работа заради пандемията допълнително доведе до натоварване при тях. Ако учителите не получават подходяща..

публикувано на 24.04.24 в 13:45

С какви послания и амбиции тръгват към предизборната кампания политическите сили?

На 9 юни ще отидем до урните за поредните предсрочни парламентарни избори и за народни представители в Европейския парламент. Официално предизборната кампания ще започне на 10 юни, но неформално тя стартира веднага след като падна кабинетът Денков. В последните дни сблъсъците между основните парламентарни сили са фокусирани върху служебния кабинет на..

публикувано на 23.04.24 в 12:08

Енергиен преход към чиста енергия при конкурентни цени

Сигурността и достъпността на енергията са важна предпоставка, за да имаме конкурентна европейска индустрия. Това заяви председателят на УС на Асоциация на индустриалния капитал в България Васил Велев на конференция на тема "Устойчива и ефективна енергийна система за стабилна и сигурна икономика", която се проведе в София. Проявата беше..

публикувано на 22.04.24 в 16:05

Информационен портал подкрепя развитието на енергийните общности

Българските граждани вече могат да използват информационната платформа "Енергия за гражданите в България" , насочена към подпомагане на развитието на енергийните общности . Платформата е резултат от близо 3-годишна работа на европейския проект SHAREs. За България тя се изпълнява от Черноморския енергиен изследователски център, а координатор е..

публикувано на 22.04.24 в 16:03

Жителите на село Вещица искат параклис

Село Вещица ни посреща със свежест, чистота, зеленина и песен на пойни птички .  Това е населено място, което не може да бъде забравено. Първо поради името си, което е наистина необичайно и второ, когато дойдеш в него, оставаш завинаги запленен от прекрасната природа. Чистота, спретнатост, свежест струи от накацалите къщички. Макар и семпли, те..

публикувано на 19.04.24 в 12:00
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев: Трябва да се промени философията на законодателството ни

България вече няма да бъде една от двете страни в Европа с максимално допустима скорост на движение от 140 км/ч по магистралната мрежа.  Скоростта по аутобаните ще бъде свалена до 130 километра със закон.  В правителствения законопроект се предвижда въвеждане на наказания за нарушаване на средната скорост.  Възможно ли е да се намали пътнотранспортният..

публикувано на 18.04.24 в 11:00