Ще успеят ли протестите на българските международни превозвачи

Снимка: РАДИО ВИДИН

Българското правителството категорично застана зад браншовите транспортни организации, които отхвърлят предложения от Франция пакет за транспортна мобилност, по-известен като "Закона Макрон". Това стана ясно миналата седмица, когато същевременно бе решено, че утре, на 17 май, когато европейските лидери са за втори ден в София, транспортният бранш ще протестира. Какви са исканията на протестиращите и докъде са готови да стигнат международните превозвачи?


12 500 български фирми и превозвачи са заплашени от фалит, ако се приемат правилата, които иска Франция да наложи за почивките на шофьорите на ТИР и техните командировъчни. Най-голямата световна фирма е френска. Идеята на целия този закон е както направиха двойни стандарти за храните, така и работната ръка да бъде с двоен стандарт, коментираха от бранша на международните превозвачи. Потърсихме за мнение Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи в България. Според него, ако бъде въведен този двоен стандарт, българският транспортен бизнес ще бъде унищожен и това ще е удар за икономиката на страната ни: 

"Точно това е стремежът на старите страни- членки на ЕС и най- вече на Франция, които искат да въведат "двоен стандарт" в транспортния бранш чрез няколко регулации, които ще засегнат пряко страните от Централна и Източна Европа. Това ще направи нашите превозвачи неконкурентоспособни." 

Председателят на Съюза на превозвачите в България Йордан Арабаджиев заяви още, че готвените промени ще повлияят пагубно на оборота, като курсовете ще намалеят значително и ще има нови разходи за прибирането на шофьорите, възможни са и масови фалити на фирми. Българските шофьори в Европа са над 40 000, а тези у нас са близо 70 000, като българският транспорт генерира двуцифрен дял от Брутния вътрешен продукт (БВП), коментира още Йордан Арабаджиев.


Миналата седмица транспортният министър Ивайло Московски обяви, че еврокомисарят Виолета Булс ще бъде поканена в България, за да се запознае на място с проблема. След проведената среща в понеделник стана ясно, че на 24 май ще се разбере окончателно дали предлаганите промени ще бъдат приети и гласувани. Предвидените протести, обаче, ще се състоят, като е възможно впоследствие да бъдат предприети и още действия. В интервю за БНР Красимир Лалов, председател на Националния съюз на превозвачите, коментира, че подкрепата на правителството е едно, а действията на ЕС са съвсем друго нещо: 

"Много трудно ще бъде на премиера Борисов да се пребори с френските и немски интереси. Въпросът опира до това, че всяка една държава сама за себе си е започнала да търгува с тези постановки."  Красимир Лалов прогнозира още, че страната ни ще загуби 14 милирда от БВП и 200 000 семейства ще се окажат длъжници, защото няма да имат приходи. Когато тези семейства разберат, че българските фирми фалират, те ще се изнесат в чужбина и нови 600-700 хиляди души ще емигрират от България.


Какви са настроенията на хората, заети в бранша и оптимисти ли са те за са приемливо излизане от ситуацията- това попитахме Мирослав Костадинов, шофьор на товарен камион в Германия.

"Проблемът е най- вече за превозвачите, тъй като ще се наложи те да плащат от джоба си. Тоест увеличават им се многократно разходите. Проблем сред шофьорите няма, дори за тях е по- добре да се приберат до България или да спят на хотел" - коментира Мирослав Костадинов.


На срещата между премиера Бойко Борисов, еврокомисаря по транспорта Виолета Булц и представители на транспортния бранш у нас бе решено българското председателство на Съвета на ЕС да изготви предложение по основните точки от пакета за мобилност, от които българските превозвачи са недоволни, и което да бъде внесено в Комитета на постоянните представители. 

"Надявам се, по време на българското председателство да можем да постигнем общо съгласие за посоката, в която ще върви този пакет" - коментира еврокомисарят пред журналисти.

Единен ли е транспортният бранш в България за протеста- това попитахме Кирил Банев, представител на Националното сдружение на българските превозвачи. 

"Целият ни бранш е единен. Не може десет души да организират подобно мероприятие, а то се организира от един щаб. Мирно е шествието и ще изкараме камионите на "Цариградско шосе". Ще продължим, докато ни се позволи да работим. Доколкото знам от медиите, търси се компромисен вариант, но какво ще стане на 24 май не мога да знам. Браншът ни е единен и няма две мнения по този въпрос" - заяви Кирил Банев.


Дали гражданите са солидарни с протестите на международните превозвачи и запознати ли с готвените промени - това се опихме да разберем в анкетата по темата: 

"Запознат съм и разбира се, че ги подкрепям- иначе какъв българин съм ... Трябва да се вземе някакво решение ... В Италия съм и пътуваме с тях, и много разчитаме на тях ... Имат право и напълно ги подкрепям" - казаха видинчани


Ако трябва да обобщим- четири са основните въпроса, касаещи хората, заети в транспортния бранш. Първият е свързан с прибирането на превозните средства до родните им места на всеки три седмици, като част от задължителната им почивка. По отношение на втория въпрос- възможността за почивка в кабината на превозното средство или извън нея, Европейската комисия препоръчва да бъдат изградени охраняеми съоръжения за паркиране, с които застрахователите да са съгласни и шофьорите да могат да оставят там превозните си средства и да бъде допустимо те да почиват в камионите си на охраняемите паркинги. Третият въпрос е свързан с каботажа, международния трафик и правилата за командироване, като конкретната препоръка е, че международен трафик за ограничено време трябва да не подлежи на правилата за командироване, но при каботажа правилата за командироване трябва да се прилагат от първия му момент. По отношение на транзита, той също трябва да бъде освободен от тези правила. Четвъртият въпрос е за превозвачите от трети страни и там препоръката е всички правила, които важат за операторите на единния пазар на ЕС, да се прилагат и за тези от трети страни. Освен това държавите членки могат да налагат допълнителни ограничения за превозвачи от трети страни във вид на квоти и разрешителни, които държавите членки издават за превозвачи от трети страни. Ще постигнат ли желания ефект протестите на международните превозвачи - предстои да разберем, а ние се надяваме решението на този казус да ги удовлетвори, за да мога да работят пълноценно и отговорно. 

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.

Вижте още

Необходим ли е закон срещу фалшивите новини?!

В "Посоките на делника" темата дискутираме с народния представител от ВМРО и член на Комисията по култура и медии Красимир Богданов , с адвокат Борислав Василев - гост в студиото на Радио Видин и с журналистката Мариана Асенова . От ВМРО обявиха, че ще предложат свой законопроект за борба с фалшивите новини. Могат ли фалшивите новини да..

публикувано на 14.08.18 в 16:24

Стана ли любимо място за отдих паркът от Речна гара до колодрума

Над пет милиона лева са инвестициите на Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" във Видин от 2012 година. Обезопасена е кейовата стена в участъка от Речна гара до колодрума, изграден е предпазен метален парапет с дължина 730 метра, пешеходна алея с тротоарна настилка. Видинчани и гости на града могат да се възползват от 8 нови площадки за..

публикувано на 13.08.18 в 14:48

Хората от Горна Вереница: Опустя селото...

Горна Вереница се намира в община Монтана. Разположено е по международния път Е-79, на около 12 км от общинския център и на 2 км от най-близкото село Долна Вереница. Китното село е сгушено сред склоновете на Веренишко бърдо на Предбалкана. Горна Вереница, както и съседното- Долна Вереница, са обградени от живописна природа, с релеф, който е..

публикувано на 10.08.18 в 14:16

Ще бъдат ли забранени мобилните телефони за учениците в час

Смартфонът е техническо средство, притежавано от около 85% от българските ученици. Приблизително 95% процента от тях имат профил във Фейсбук, а моделите и цените на ученическите смартфони обикновено надвишават тези на техните родители, а средната им цена понякога е много над минималната работна заплата. Използването на мобилни телефони в учебен час е..

публикувано на 08.08.18 в 13:30

Трябва ли да бъде свикано Велико народно събрание?!

"Защо е необходимо Велико народно събрание без жълти павета“?! Това е темата, по която дискутираме в "Посоките на делника" . Гост в студиото на Радио Видин е Даниела Николова от фейсбук групата "Будни за България“. Гледната точка за бъдещия политически модел е и на Огнян Пищиков , депутат в Седмото Велико народно събрание. "Велико народно..

публикувано на 07.08.18 в 16:02

Резултат от климатичните промени ли е дъждовното лято

Тази година лятото е дъждовно и влажно. Заради наводнения пострадаха общините Хайредин, Борован, Мизия и Монтана в Северозападна България. Дъждът повлия на продукцията на земеделските производители и на растенията в градините. Определено създава дискомфорт и когато вали по време на годишната ни отпуска. Променя ли се времето в резултат от изменения в..

публикувано на 06.08.18 в 16:14