Ще успеят ли протестите на българските международни превозвачи

Снимка: РАДИО ВИДИН

Българското правителството категорично застана зад браншовите транспортни организации, които отхвърлят предложения от Франция пакет за транспортна мобилност, по-известен като "Закона Макрон". Това стана ясно миналата седмица, когато същевременно бе решено, че утре, на 17 май, когато европейските лидери са за втори ден в София, транспортният бранш ще протестира. Какви са исканията на протестиращите и докъде са готови да стигнат международните превозвачи?


12 500 български фирми и превозвачи са заплашени от фалит, ако се приемат правилата, които иска Франция да наложи за почивките на шофьорите на ТИР и техните командировъчни. Най-голямата световна фирма е френска. Идеята на целия този закон е както направиха двойни стандарти за храните, така и работната ръка да бъде с двоен стандарт, коментираха от бранша на международните превозвачи. Потърсихме за мнение Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи в България. Според него, ако бъде въведен този двоен стандарт, българският транспортен бизнес ще бъде унищожен и това ще е удар за икономиката на страната ни: 

"Точно това е стремежът на старите страни- членки на ЕС и най- вече на Франция, които искат да въведат "двоен стандарт" в транспортния бранш чрез няколко регулации, които ще засегнат пряко страните от Централна и Източна Европа. Това ще направи нашите превозвачи неконкурентоспособни." 

Председателят на Съюза на превозвачите в България Йордан Арабаджиев заяви още, че готвените промени ще повлияят пагубно на оборота, като курсовете ще намалеят значително и ще има нови разходи за прибирането на шофьорите, възможни са и масови фалити на фирми. Българските шофьори в Европа са над 40 000, а тези у нас са близо 70 000, като българският транспорт генерира двуцифрен дял от Брутния вътрешен продукт (БВП), коментира още Йордан Арабаджиев.


Миналата седмица транспортният министър Ивайло Московски обяви, че еврокомисарят Виолета Булс ще бъде поканена в България, за да се запознае на място с проблема. След проведената среща в понеделник стана ясно, че на 24 май ще се разбере окончателно дали предлаганите промени ще бъдат приети и гласувани. Предвидените протести, обаче, ще се състоят, като е възможно впоследствие да бъдат предприети и още действия. В интервю за БНР Красимир Лалов, председател на Националния съюз на превозвачите, коментира, че подкрепата на правителството е едно, а действията на ЕС са съвсем друго нещо: 

"Много трудно ще бъде на премиера Борисов да се пребори с френските и немски интереси. Въпросът опира до това, че всяка една държава сама за себе си е започнала да търгува с тези постановки."  Красимир Лалов прогнозира още, че страната ни ще загуби 14 милирда от БВП и 200 000 семейства ще се окажат длъжници, защото няма да имат приходи. Когато тези семейства разберат, че българските фирми фалират, те ще се изнесат в чужбина и нови 600-700 хиляди души ще емигрират от България.


Какви са настроенията на хората, заети в бранша и оптимисти ли са те за са приемливо излизане от ситуацията- това попитахме Мирослав Костадинов, шофьор на товарен камион в Германия.

"Проблемът е най- вече за превозвачите, тъй като ще се наложи те да плащат от джоба си. Тоест увеличават им се многократно разходите. Проблем сред шофьорите няма, дори за тях е по- добре да се приберат до България или да спят на хотел" - коментира Мирослав Костадинов.


На срещата между премиера Бойко Борисов, еврокомисаря по транспорта Виолета Булц и представители на транспортния бранш у нас бе решено българското председателство на Съвета на ЕС да изготви предложение по основните точки от пакета за мобилност, от които българските превозвачи са недоволни, и което да бъде внесено в Комитета на постоянните представители. 

"Надявам се, по време на българското председателство да можем да постигнем общо съгласие за посоката, в която ще върви този пакет" - коментира еврокомисарят пред журналисти.

Единен ли е транспортният бранш в България за протеста- това попитахме Кирил Банев, представител на Националното сдружение на българските превозвачи. 

"Целият ни бранш е единен. Не може десет души да организират подобно мероприятие, а то се организира от един щаб. Мирно е шествието и ще изкараме камионите на "Цариградско шосе". Ще продължим, докато ни се позволи да работим. Доколкото знам от медиите, търси се компромисен вариант, но какво ще стане на 24 май не мога да знам. Браншът ни е единен и няма две мнения по този въпрос" - заяви Кирил Банев.


Дали гражданите са солидарни с протестите на международните превозвачи и запознати ли с готвените промени - това се опихме да разберем в анкетата по темата: 

"Запознат съм и разбира се, че ги подкрепям- иначе какъв българин съм ... Трябва да се вземе някакво решение ... В Италия съм и пътуваме с тях, и много разчитаме на тях ... Имат право и напълно ги подкрепям" - казаха видинчани


Ако трябва да обобщим- четири са основните въпроса, касаещи хората, заети в транспортния бранш. Първият е свързан с прибирането на превозните средства до родните им места на всеки три седмици, като част от задължителната им почивка. По отношение на втория въпрос- възможността за почивка в кабината на превозното средство или извън нея, Европейската комисия препоръчва да бъдат изградени охраняеми съоръжения за паркиране, с които застрахователите да са съгласни и шофьорите да могат да оставят там превозните си средства и да бъде допустимо те да почиват в камионите си на охраняемите паркинги. Третият въпрос е свързан с каботажа, международния трафик и правилата за командироване, като конкретната препоръка е, че международен трафик за ограничено време трябва да не подлежи на правилата за командироване, но при каботажа правилата за командироване трябва да се прилагат от първия му момент. По отношение на транзита, той също трябва да бъде освободен от тези правила. Четвъртият въпрос е за превозвачите от трети страни и там препоръката е всички правила, които важат за операторите на единния пазар на ЕС, да се прилагат и за тези от трети страни. Освен това държавите членки могат да налагат допълнителни ограничения за превозвачи от трети страни във вид на квоти и разрешителни, които държавите членки издават за превозвачи от трети страни. Ще постигнат ли желания ефект протестите на международните превозвачи - предстои да разберем, а ние се надяваме решението на този казус да ги удовлетвори, за да мога да работят пълноценно и отговорно. 

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.

Вижте още

От Баново до Студено буче

Днес гостуваме на хората от монтанското село Студено буче . Там продължава мащабната рехабилитация на част от третокласния път, основна връзка на селата Студено буче, Доктор Йосифово, Смирненски, Славотин и Дъбова махала с Монтана, Лом и Видин. Ремонтът създава неудобства за пътуващите от селото, но е намалял трафикът от тежкотоварни автомобили, които..

публикувано на 19.10.18 в 13:52

Какво се случва с обещания нов път Видин-Ботевград?

След няколокоседмичните протести на жители на Северозападна България в началото на тази година, на свое заседание Правителството прие решение за изгражадне на модерен четирилентов път от Видин до Ботевград, като разписа конкретни срокове за изпълнението. Още през март трябваше да бъдат отворени обществените поръчки за два от участъците Мездра-Ботевград..

публикувано на 18.10.18 в 13:26

Пазим ли направеното от Общините в зоните за отдих и спорт

Местата, където живеем, се променят с годините, малко или много. Редица от нас ги напускаха, други пък се завръщаха. Едни бяха доволни от облика на родните си места, а други - не. Бяха открити някои придобивки, а други пък бяха заличени и премахнати. Каква е ролята на всички нас при опазването на направеното от общинска и централна власт през..

публикувано на 17.10.18 в 12:15

Спазват ли работното си време кметските наместници

Грижат ли се назначените кметски наместници за хората в малките населени места, спазват ли работното си време, знаят ли какви нужди има преобладаващото там възрастно население? Защо голяма част от кметските наместници са пенсионери и може ли да се каже, че младите пък нямат достатъчно опит и познания да се справят с работата? Помагат ли те при решаването..

публикувано на 16.10.18 в 13:57

Как е най-изгодно да се отопляваме

Въпреки че все още се радваме на топло време през деня, вечерите са хладни. И все по-често поглеждаме към отоплителните уреди. Сезонът на "топлото" наближава, затова и решихме да попитаме кой е най-изгодния начин за отопление- хем да е по-евтино, хем да е топло? Анкетата сред видинчани показва, че през студените месеци всеки се отоплява според..

публикувано на 15.10.18 в 17:25

Паметна плоча на писателя Емил Коралов откриват в село Славотин

Днес разказваме за монтанското село Славотин , намиращо се на около 20 км от Монтана. Там е роден писателят Емил Коралов. Кметската управа е заета с организацията на голямо събитие- отбелязване на 90 години от основаването на читалище "Просвета" и поставянето на паметна плоча с името на българския писател, дебютирал с драматични романи през 30-те..

публикувано на 12.10.18 в 13:19