Ще успеят ли протестите на българските международни превозвачи

Снимка: РАДИО ВИДИН

Българското правителството категорично застана зад браншовите транспортни организации, които отхвърлят предложения от Франция пакет за транспортна мобилност, по-известен като "Закона Макрон". Това стана ясно миналата седмица, когато същевременно бе решено, че утре, на 17 май, когато европейските лидери са за втори ден в София, транспортният бранш ще протестира. Какви са исканията на протестиращите и докъде са готови да стигнат международните превозвачи?


12 500 български фирми и превозвачи са заплашени от фалит, ако се приемат правилата, които иска Франция да наложи за почивките на шофьорите на ТИР и техните командировъчни. Най-голямата световна фирма е френска. Идеята на целия този закон е както направиха двойни стандарти за храните, така и работната ръка да бъде с двоен стандарт, коментираха от бранша на международните превозвачи. Потърсихме за мнение Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи в България. Според него, ако бъде въведен този двоен стандарт, българският транспортен бизнес ще бъде унищожен и това ще е удар за икономиката на страната ни: 

"Точно това е стремежът на старите страни- членки на ЕС и най- вече на Франция, които искат да въведат "двоен стандарт" в транспортния бранш чрез няколко регулации, които ще засегнат пряко страните от Централна и Източна Европа. Това ще направи нашите превозвачи неконкурентоспособни." 

Председателят на Съюза на превозвачите в България Йордан Арабаджиев заяви още, че готвените промени ще повлияят пагубно на оборота, като курсовете ще намалеят значително и ще има нови разходи за прибирането на шофьорите, възможни са и масови фалити на фирми. Българските шофьори в Европа са над 40 000, а тези у нас са близо 70 000, като българският транспорт генерира двуцифрен дял от Брутния вътрешен продукт (БВП), коментира още Йордан Арабаджиев.


Миналата седмица транспортният министър Ивайло Московски обяви, че еврокомисарят Виолета Булс ще бъде поканена в България, за да се запознае на място с проблема. След проведената среща в понеделник стана ясно, че на 24 май ще се разбере окончателно дали предлаганите промени ще бъдат приети и гласувани. Предвидените протести, обаче, ще се състоят, като е възможно впоследствие да бъдат предприети и още действия. В интервю за БНР Красимир Лалов, председател на Националния съюз на превозвачите, коментира, че подкрепата на правителството е едно, а действията на ЕС са съвсем друго нещо: 

"Много трудно ще бъде на премиера Борисов да се пребори с френските и немски интереси. Въпросът опира до това, че всяка една държава сама за себе си е започнала да търгува с тези постановки."  Красимир Лалов прогнозира още, че страната ни ще загуби 14 милирда от БВП и 200 000 семейства ще се окажат длъжници, защото няма да имат приходи. Когато тези семейства разберат, че българските фирми фалират, те ще се изнесат в чужбина и нови 600-700 хиляди души ще емигрират от България.


Какви са настроенията на хората, заети в бранша и оптимисти ли са те за са приемливо излизане от ситуацията- това попитахме Мирослав Костадинов, шофьор на товарен камион в Германия.

"Проблемът е най- вече за превозвачите, тъй като ще се наложи те да плащат от джоба си. Тоест увеличават им се многократно разходите. Проблем сред шофьорите няма, дори за тях е по- добре да се приберат до България или да спят на хотел" - коментира Мирослав Костадинов.


На срещата между премиера Бойко Борисов, еврокомисаря по транспорта Виолета Булц и представители на транспортния бранш у нас бе решено българското председателство на Съвета на ЕС да изготви предложение по основните точки от пакета за мобилност, от които българските превозвачи са недоволни, и което да бъде внесено в Комитета на постоянните представители. 

"Надявам се, по време на българското председателство да можем да постигнем общо съгласие за посоката, в която ще върви този пакет" - коментира еврокомисарят пред журналисти.

Единен ли е транспортният бранш в България за протеста- това попитахме Кирил Банев, представител на Националното сдружение на българските превозвачи. 

"Целият ни бранш е единен. Не може десет души да организират подобно мероприятие, а то се организира от един щаб. Мирно е шествието и ще изкараме камионите на "Цариградско шосе". Ще продължим, докато ни се позволи да работим. Доколкото знам от медиите, търси се компромисен вариант, но какво ще стане на 24 май не мога да знам. Браншът ни е единен и няма две мнения по този въпрос" - заяви Кирил Банев.


Дали гражданите са солидарни с протестите на международните превозвачи и запознати ли с готвените промени - това се опихме да разберем в анкетата по темата: 

"Запознат съм и разбира се, че ги подкрепям- иначе какъв българин съм ... Трябва да се вземе някакво решение ... В Италия съм и пътуваме с тях, и много разчитаме на тях ... Имат право и напълно ги подкрепям" - казаха видинчани


Ако трябва да обобщим- четири са основните въпроса, касаещи хората, заети в транспортния бранш. Първият е свързан с прибирането на превозните средства до родните им места на всеки три седмици, като част от задължителната им почивка. По отношение на втория въпрос- възможността за почивка в кабината на превозното средство или извън нея, Европейската комисия препоръчва да бъдат изградени охраняеми съоръжения за паркиране, с които застрахователите да са съгласни и шофьорите да могат да оставят там превозните си средства и да бъде допустимо те да почиват в камионите си на охраняемите паркинги. Третият въпрос е свързан с каботажа, международния трафик и правилата за командироване, като конкретната препоръка е, че международен трафик за ограничено време трябва да не подлежи на правилата за командироване, но при каботажа правилата за командироване трябва да се прилагат от първия му момент. По отношение на транзита, той също трябва да бъде освободен от тези правила. Четвъртият въпрос е за превозвачите от трети страни и там препоръката е всички правила, които важат за операторите на единния пазар на ЕС, да се прилагат и за тези от трети страни. Освен това държавите членки могат да налагат допълнителни ограничения за превозвачи от трети страни във вид на квоти и разрешителни, които държавите членки издават за превозвачи от трети страни. Ще постигнат ли желания ефект протестите на международните превозвачи - предстои да разберем, а ние се надяваме решението на този казус да ги удовлетвори, за да мога да работят пълноценно и отговорно. 

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.

Вижте още

Кога младите българи напускат родния си дом и заживяват самостоятелно

Българският мъж напуска родния си дом на 31 години, а жените у нас на 26.5 години- това стана ясно преди дни от проучване на "Евростат". По подобен начин стоят нещата и в редица страни в Югоизточна Европа. В Хърватия разликите са съответно 33.4 срещу 30.4, за Словакия 32.2 срещу 29.4, Унгария 28.8 срещу 26, Гърция 30.7 срещу 28 и Чехия 27.7 срещу 25.1..

публикувано на 23.05.18 в 12:48

Необходим ли е отново рестарт на АЕЦ- Белене?!

В "Посоките на делника" темата дискутираме с икономическия анализатор Евгений Кънев , Иван Аспарухов , областен председател на АБВ за регион Враца и Атанас Костадинов от БСП, член на парламентарната комисия по енергетика. Атомната централа е замислена още през 80-те години на миналия век, но реализирането ѝ е замразено през 1990 г. Опитите за..

публикувано на 22.05.18 в 17:19

Недооценени ли са медицинските сестри в България?

Специалисти по здравни грижи от цялата страна се събраха в столицата и поискаха: стартова заплата равна на три минимални работни заплати за страната, диференцирано заплащане, възможности за продължаващо обучение, по- добри условия на труд. Защо медицинските сестри в България се чувстват недооценени? Диана Богомилова е медицинска сестра с..

публикувано на 21.05.18 в 14:34

В дивия пейзаж на село Струиндол

Преди много години над белоградчишките села Вещица и съседното Струиндол в планината е имало манастир и там хората ходели на големите църковни празници. В днешно време останалите да живеят там са малко, обитаемите къщи се броят на пръстите на ръцете, но хората казват, че така им е спокойно, въпреки липсата на съседи. Преди време ви разказахме за живота..

публикувано на 18.05.18 в 13:18

В. Станев: След ремонта "Цар Симеон Велики" ще е едно от най-хубавите училища в ЕС

Директорът на най-голямото и най-старо видинско училище- "Цар Симеон Велики" , Венцислав Станев гостува в сутрешния блок на Радио ВИДИН "Посоките на делника". В учебното заведение предстои мащабен ремонт за близо 9 млн. лева по европрограмата "Региони в растеж". "Ще е предизвикателство за нас, защото може би ще продължи около 2 години. Ще бъде..

публикувано на 17.05.18 в 14:46

"Не след 10, а след 25 години България ще догони средноевропейските доходи"

Ако България запази същите темпове на икономически ръст, до десетина години ще достигне средните доходи на Европейския съюз . Това обяви вицепремиерът и министър на външните работи Екатерина Захариева на синдикален форум за интеграцията на Западните Балкани: "Ние сме пазарна икономика работеща, истинска от не повече от 15 години, но сме в..

публикувано на 15.05.18 в 11:47