Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Паркирането- на късмет

Снимка: Радио ВИДИН

Паркирани автомобили на пешеходната пътека пред офисите на мобилните оператори в началото на ул. "Железничарска" във Видин има всеки ден.

"Не е редно, въобще. В България всичко може. Има закони, но никой не ги спазва. Те извинение нямат, но си мислят, че са безнаказани... Аз и да нямам книжка е неправилно- 5 метра от пешеходната пътека е забранено да се спира, не да се паркира. Не ги глобяват...", коментираха видинчани пред Гергана Панова.

Други шофьори, които бяха спрели по центъра казват, че трудно се намира място за паркиране:

"Трудно е, късмет ако имаш... Трудно е, тук покрай центъра. Нищо не може да се направи... Няма паркоместа... От пазара до музея трябва да бъде отворена улицата "Цар Симеон Велики". В цял свят се чисти нощно време. Чистотата започват да чистят от седем и трийсет, когато е най- големият трафик..."

Ще има ли ефект поставянето на скоби или преместване на неправилно паркиралите автомобили?

"Поне ще има някакъв възпитаващ ефект да се спира там, където е разрешено... Няма да има резултат, защото прекалено много коли са и вече няма къде да се спира..."

По линия на превенцията и обезпечаване на нормалното движение по улиците в града служителите на МВР във Видин изпълняват редица мероприятия, които наред с налагането на санкции имат и и друг резултат, който е видим на по- късен етап. В районите на училищата има униформени полицаи, които следят водачите на автомобили дали се съобразяват с пътната обстановка. Полицията организира ежеседмично акции, в които са ангажирани максимален брой служители и извършва засилен контрол на пътя. Обичайно в града патрулира един автомобил с двама души пътни полицаи и едно от всички техни задължения е да контролират неправилното паркиране.

"Ние се опитваме да съчетаем всички задължения. Ако се насочим към паркирането и престоя, ще дойдете и ще ми зададете въпроса защо не контролирате ТИР-овете или защо не контролирате тези без книжка, или мотористите. Ние се стремим комплексно да си извършваме задължения с малък ресурс, с малко средства, а в същото време да постигнем резултат. Като най- важното за нас е да няма жертви", каза главен инспектор Владимир Герасимов- началник сектор "Пътна полиция" при Областна дирекция на МВР- Видин.

СнимкаНад 830 са санкциите за неправилно паркиране от началото на годината, които са наложени само от  "Пътна полиция". Средно на месец са около 250 за цялата дирекция на МВР във Видин. Много от глобените идват в полицията да се оплачат, пускат и жалби. Някои имат причини, защото и пред домовете си няма къде да спрат заради чужди автомобили. 80% от констатираните нарушения са по сигнали на граждани. Органите на реда могат и да се самосезират, когато видят публикувани снимки в социалните мрежи.

Кметът на Община Видин коментира паркирането по малките улици и организацията на движение в града на среща с граждани, които живеят на улиците "Дунавска", "Горазд", "Никола Палаузов" и "Любен Порчелов":

"Автомобилите все повече и повече се увеличават. Места за паркиране няма. Голяма част от улиците се превърнаха в пешеходни зони и аз затова не разписвам генералния план за организация на движението, защото там е заложено и репатриране, и заскобяване, имаше заложено и тук да се постави една бариера. И в тази връзка всички мои опоненти, и в Общинския съвет ме критикуват постоянно защо тук е толкова натоварено? Защото няма къде да се паркира. Ако почнем заскобяване и репатриране, това означава да тормозим всички вас, без да сме ви подсигурили необходимите паркинги, защото това също трябва да го има. Затова единственият изход е да се спазват правилата, знаците и маркировките."

СнимкаПричините за хаоса в организацията на движението във Видин са комплексни, смята Росица Кирова, общински съветник от групата на "Единни за промяна":

"На последно място бих казала, че автомобилите са станали повече, защото хората в града намаляват и няма логика автомобилите да стават повече. Основният проблем е схемата, която така или иначе е одобрена и действа като организация на движението. Тя е изключително неефективна. Няколко пъти се правиха промени. Първата основна промяна, която, според мен способства за това нещо и за този безпорядък, за тези задръствания в сутрешни и следобедни часове, които наблюдаваме все едно, че сме в Ню Йорк, а все пак сме във Видин, причината е част от улиците, които бяха затворени, по нечие гениално твърдение, че това ще облекчи трафика. Които бяха превърнати в паркинги с решение на Общински съвет, за да се събират някакви пари от "Синя зона". Въвеждането на такава зона трябва да ограничи движението в натоварената част и да създаде възможност за паркиране и то единствено и само в централната градска част, ако има необходимост от такава."
 
Полза от поставяне на скоби и преместването на неправилно паркирани автомобили с паяк няма да има, категоричен е общинският съветник. Полза ще има от подходяща организация на движението, от спазване на правилата за това как да изглеждат пешеходните пътеки и къде трябва да бъдат, от създаване на пешеходни светофари на най- натоварените места в града и от спазване на правилата, които Законът за устройство на територията налага за паркоместата на обществените сгради.

Снимка: Община ВрацаОбщинско предприятие "Паркинги и гаражи" е създадено преди 10 години в град Враца. Предметът на дейност е стопанисване на общински имоти, отдаване срещу заплащане на гаражни клетки и стопанисване на създадената през 2008 година, с решение на Общински съвет- Враца, платена "Синя зона" в централната част на града. Спирането в централната част на града е платено, а "Синята зона" е регулатор на достъпа до центъра. Директор на общинското предприятие е Венчо Кръстев.

"В град Враца ситуацията е следната- в момента броят на автомобили и хора е почти 1:1. Това съотношение предполага едно регулиране на пътникопотока, който се движи в града. Що се касае до икономическия ефект, към момента той е около 25 000 месечно са генерираните приходи от "Синя зона" с ползването на 750 паркоместа", каза Венчо Кръстев.

Има две ценови зони. Централната част на град Враца е с цена 1 лев за 1 час престой и 50 ст. за 30 минути. Втората ценова зона обхваща района пред болницата- бул. "2 юни" и бул. "Никола Войводов" към ж.п. гарата. Почасовото заплащане е 50 ст. за час и 25 ст. за половин час.

Община Враца закупи и репатриращ автомобил през септември миналата година. Екипът, който обслужва паяка е от двама служители на Общинско предприятие "Паркинги и гаражи" и служител на районното полицейско управление от Враца. Освен това със заповед на кмета има определени служители от Общината и предприятието, които отговарят за репатрирането, обясни Венчо Кръстев:

"От Нова година досега санкционираните водачи са над 650, като приходите от тази дейност за Община Враца и за предприятието са в порядъка на около 27 000 лева."

Таксата за репатриране е 50 лева. 25 лева заплащат нарушителите, на които репатрирането не е завършено, т.е автомобилът не е натоварен. В този случай заплащат половината от таксата и автомобилът се освобождава.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Задължително ли е висшето образование за успешна реализация на младите?

В разгара на лято 2024 поредният випуск средношколци вече пое по пътя на живота. Почти половината от младите хора не виждат възможности за реализация на трудовия пазар в страната. Някои се ориентират към висшите учебни заведения, а други предпочитат работа в чужбина, заради по-доброто заплащане. Голяма част от младите хора, завършили висшето..

публикувано на 17.07.24 в 10:45

Проф. Вили Лилков: Нужна е формула за съставяне на временно управление с конкретни задачи

Ситуацията в парламента, както и като цяло за българското общество е изключително тревожна, коментира професор Вили Лилков от "Синя България" . По думите му, последните парламентарни избори не са показали път пред българското общество, а много силно раздробяване на политическия пейзаж. На този фон  няма никаква възможност за съставяне на трайно..

публикувано на 16.07.24 в 16:06
Михаил Миков

Михаил Миков: Тежката политическа фрагментация е пречка за съставяне на редовно правителство

Тежката политическа фрагментация в страната е пречка за съставяне на редовно правителство, коментира председателят на 42-рото Народно събрание и бивш председател на БСП Михаил Миков . На последните избори той участва в политическото обединение "Левицата".      "Всичките опити да се състави правителство при такава фрагментация на Народното..

публикувано на 16.07.24 в 13:33

Обсъдиха състоянието на пътищата в област Видин

На проведено заседание на Областната комисия по безопасност на движението по пътищата (ОКБДП), ръководено от областния управител на област Видин Ани Арутюнян, бе представен анализ на пътнотранспортната обстановка на територията на област Видин за второто тримесечие на 2024 г. В заседанието участваха представители на регионални институции и общини ,..

публикувано на 15.07.24 в 14:53

Село Гомотарци - с бъдеще във винения туризъм и с грижа за опазване на миналото

Гостуваме на Гомотарци, едно село разположило се на брега на река Дунав.  Голямо  и красиво населено място, с няколко площада, с просторни и красиви къщи с големи дворове и трудолюбиви хора. Видинското село се гордее със запазената си църква, големия църковен двор, с ценните стенописи, които са реставриран и с новата трапезария към храма...

публикувано на 12.07.24 в 12:00

Калин Виденов: Геноцидът над Северозапада от страна на ГЕРБ продължава

Все по-илюзорни изглеждат шансовете за съставяне на редовен кабинет в рамките на настоящото Народно събрание.  Политическата криза в страната продължава да се задълбочава.  Предсрочните избори наближават с все по-голяма скорост, а единственият шанс да не се стигне до тях е експертен и технически кабинет с третия мандат.  Как се отразява дългогодишният..

публикувано на 11.07.24 в 10:00

Нуждае ли се от рестарт икономиката ни?

България трябва да извърши смели реформи на пазара на труда и в образованието, защото рискува икономиката ѝ да стане много неконкурентоспособна. Разходите за труд растат ударно и въпреки това не успяват да наваксат изоставането спрямо ЕС, а производителността остава ниска. Трябва да се подобри рязко и средата за инвестиции, които изостават..

публикувано на 10.07.24 в 10:45