Опашките на Дунав мост 2 са заради нарасналия трафик и по-строгия граничен контрол

Снимка: Радио ВИДИН

Отново километрични опашки се образуваха на Дунав мост 2 при Видин Калафат през изтеклата седмица. Колоната от товарни автомобили, чакащи да преминат през граничния пункт с Румъния на изхода на страната надмина 10 километра. Преди време, заради опашките, шофьори блокираха моста, а браншовите организации в международния транспорт поискаха оставките на ръководствата на Агенция "Митници" и на Гранична полиция, ако проблемите не бъдат решени. Състояха се няколко срещи, преговори се водеха и между българските гранични власти с румънските им колеги, отворени бяха нови ленти за преминаване на тежкотоварни автомобили, но сега, в края на лятото отново се стигна до значителни колони от изчакващи, напрежение и негодувание. Каква е причината?

"Проблемът на Дунав мост 2 идва от службите, осъществява се фискален контрол от румънските власти и там има забавяне. От друга страна, нашите гранични власти невинаги пускат всички трасета за преминаване. Бяхме се договорили миналата година през второто трасе за леки автомобили поне от 22 до 6 часа да преминават и товарни автомобили. Според нас причините са комплексни- и в българската, и в румънската администрация. Още миналата година дадохме предложения за оптимизиране на работата на моста. Ясно е, че превозвачите са недоволни да има опашки по граничните пунктове, особено между две държави, членки на Европейския съюз. Едно денонощие чакане на границата ни струва около 150 евро на камион, отделно са неустойките за забавяне на транспорта.", каза Йордан Арабаджиев, изп. директор на Съюза на международните превозвачи.

Заради множеството сигнали за "километрични опашки, многочасов престой и бавно обслужване при преминаването през Дунав мост 2 Видин-Калафат" отправихме запитване до ГД "Гранична полиция", Агенция „Митници“, дружеството, което стопанисва моста и Областна администрация Видин, като представител на държавната власт и координиращ орган със следните въпроси:
-   Каква е причината за образуването на километрични опашки на Дунав мост 2 Видин-Калафат?
-   Какъв контрол се извършва в момента на граничния пункт и възможно ли е оптимизирането му?
-   Назначен ли е достатъчен брой служители, съобразно трафика през моста?
-   Обсъждат и предприемат ли се мерки за облекчаване на преминаването през съоръжението?

От Агенция "Митници" отговориха, че не извършват контрол на всички преминаващи през моста тирове. Проверяват се само камиони, за които има съмнение, че са в нарушение. Тези тежкотоварни автомобили се отделят от опашката, което по никакъв начин не забавя трафика. Забавяне се получава заради румънските гранични служби, които извършват проверки с уред, известен като "туптящо сърце", с който се проверяват всички автомобили за превозване на незаконни мигранти. Другото, което би могло да забавя трафика е пунктът "Пътни такси и разрешителни", защото е само едно гише, обясниха от пресцентъра на Агенция "Митници".

Екипите по границите продължават да работят в условията на летен туристически сезон с изключително интензивен трафик, пък казаха от Главна дирекция "Гранична полиция". При очакван силен трафик се обезпечават със служители всички работни места за осъществяване на гранични проверки, за да може да се преминава по-бързо и безпрепятствено.

От Областна администрация Видин заявиха, че подготвят писмен отговор на поставените въпроси.

любомир низамов"Опашките зависят от трафика, който има определена неравномерност. В края на август и началото на септември се засилва трафикът на леките автомобили, защото много хора се прибират от отпуска, което се усети не само на Дунав мост 2, но и на всички ГКПП-та. Малко след 1 септември трафикът на леките автомобили намаля, но рязко скочи трафикът на товарните автомобили. Обичайно преминаваха до 750 автомобила, докато през последните няколко дни на седмицата преминаваха до 860, което затрудни пропускателната способност. Максималният брой ленти на движение, с които могат да се обработват, са 5. Пропускателният пункт е предвиден да работи в рамките на Шенген, т.е. автомобилите да преминават без граничен контрол, а само да заплащат такси за преминаването на моста, но заради обстановката с мигрантската криза се извършва засилен граничен контрол, а вече и фискален контрол, пътните служби на Румъния, напоследък се извършва и дезинфекция срещу чумата по свинете и преминаването се забавя. Причината е по-обстойният граничен контрол. Обработката на един тир изисква минимум 5 минути. Максималният капацитет за преминаване на товарни автомобили е 850-900 дневно, когато се натрупат повече, винаги се образува опашка. Мисля, че граничните служби си вършат съвестно работата и създават необходимата организация. Опашки обикновено се образуват в неделя, а октомври и ноември са най-натоварените месеци за товарния транспорт. Всяка неделя се нареждат автомобилите, защото магистралите и основните пътища в централна Европа са затворени за товарни автомобили от петък през нощта до 24 часа в неделя. Заради това всички превозвачи в България се опитват от неделя да тръгнат от тук, за да могат към 12 часа вечерта да са на границата на Унгария и да продължат натам след забраната. Това е причината в неделя да е особено засилен трафикът в посока Румъния. Поради същата причина в обратната посока основният трафик влиза в България в петък и събота. Граничните служби гъвкаво се ориентират спрямо трафика колко платна да отворят за леки и за тежкотоварни автомобили", обясни инж. Любомир Низамов, изп. директор на смесеното българо-румънско акционерно дружество "Дунав мост Видин-Калафат".

Повече по темата- в прикачения звуков файл.

Вижте още

Видинчани: "Изборите в България не са честни"

Преди дни депутатите гласуваха промени в Изборния кодекс след 15-часово заседание. За да запази кворума в Народното събрание, управляващата партия ГЕРБ гласува заедно с ДПС промени в Изборния кодекс, които ограничават преференциалния вот. Против предложението гласуваха от БСП, ВМРО и "Воля" с мотива, че така се обезсмисля преференциалният вот. От..

публикувано на 19.02.19 в 14:12

Какви участници в движението са пешеходците

Приключи акцията на полицията, която се проведе в цялата страна и беше насочена към пешеходците- нарушители на правилата за движение. Активният контрол бе извършен в районите с интензивно пешеходно движение. Едно от тези места във Видин е кръстовището на улиците "Екзарх Йосиф I" и "Митрополит Кирил", до църквата "Св. Димитър". На улица "Митрополит..

публикувано на 18.02.19 в 16:17
Мая Иванова, кмет на село Флорентин

Кметът на Флорентин: Младите по селата не бива да чакат, а сами да търсят реализация

" Тук съм израснала, тук минава и 80 процента от времето ми. Село Флорентин е едно красиво, зареждащо място- място, на което винаги искаш да се върнеш... Иска ти се да усетиш аромата на селото, аромата на реката и спокойствието, което излъчва ." Така описа Флорентин кметът му  Мая Иванова .   В официалната справка за видинското село пише, че по..

обновено на 15.02.19 в 16:27

Помириха ли се Трифон Зарезан и свети Валентин

Празничен е 14 февруари, но дали свикнаха един с друг Трифон и Валентин търсим отговора в "Посоките на делника". В Северозападна България виното е на голяма почит и логично е да се почита Трифон Зарезан, по- младото поколение обаче празнува и свети Валентин. Разговора по темата ще започнем с управителя на винарска изба във Видин Петко Миков :..

публикувано на 14.02.19 в 13:37

Съществува ли у нас резерв на пазара на труда

В страната ни има резерв на пазара на труда от около 500 000 работници- това заяви в края на миналата година директорът на Балканския институт по труда и социалната политика и бивш социален министър Иван Нейков. В същото време работодателите настояват за внос на работници от трети страни. Според Иван Нейков сред тези 500 000 работници има хора с..

публикувано на 13.02.19 в 13:37

Концепцията на Каракачанов за ромите- "навременна и наложителна" или "фашистки предизборен популизъм"

"Концепцията за решаване на проблема с несоциализираните цигански групи е готова. Тя включва пакет от мерки за премахване на гетата, справяне с циганската престъпност, обществено полезен труд, контрол над социалните помощи, спиране на детската раждаемост и още редица други механизми за реалната интеграция на маргинализираната част от този етнос."..

публикувано на 12.02.19 в 14:27

Каква е ползата от националните програми в образованието

Седемнадесет национални програми ще подпомогнат процеса на модернизиране на българското образование чрез мотивиране на учители, прилагане на иновативни методи на преподаване и организация на учебния процес, ранно кариерно ориентиране и отваряне на училищата към други институции. "За изпълнението на националните програми на Министерството на..

публикувано на 11.02.19 в 14:53