Опашките на Дунав мост 2 са заради нарасналия трафик и по-строгия граничен контрол

Снимка: Радио ВИДИН

Отново километрични опашки се образуваха на Дунав мост 2 при Видин Калафат през изтеклата седмица. Колоната от товарни автомобили, чакащи да преминат през граничния пункт с Румъния на изхода на страната надмина 10 километра. Преди време, заради опашките, шофьори блокираха моста, а браншовите организации в международния транспорт поискаха оставките на ръководствата на Агенция "Митници" и на Гранична полиция, ако проблемите не бъдат решени. Състояха се няколко срещи, преговори се водеха и между българските гранични власти с румънските им колеги, отворени бяха нови ленти за преминаване на тежкотоварни автомобили, но сега, в края на лятото отново се стигна до значителни колони от изчакващи, напрежение и негодувание. Каква е причината?

"Проблемът на Дунав мост 2 идва от службите, осъществява се фискален контрол от румънските власти и там има забавяне. От друга страна, нашите гранични власти невинаги пускат всички трасета за преминаване. Бяхме се договорили миналата година през второто трасе за леки автомобили поне от 22 до 6 часа да преминават и товарни автомобили. Според нас причините са комплексни- и в българската, и в румънската администрация. Още миналата година дадохме предложения за оптимизиране на работата на моста. Ясно е, че превозвачите са недоволни да има опашки по граничните пунктове, особено между две държави, членки на Европейския съюз. Едно денонощие чакане на границата ни струва около 150 евро на камион, отделно са неустойките за забавяне на транспорта.", каза Йордан Арабаджиев, изп. директор на Съюза на международните превозвачи.

Заради множеството сигнали за "километрични опашки, многочасов престой и бавно обслужване при преминаването през Дунав мост 2 Видин-Калафат" отправихме запитване до ГД "Гранична полиция", Агенция „Митници“, дружеството, което стопанисва моста и Областна администрация Видин, като представител на държавната власт и координиращ орган със следните въпроси:
-   Каква е причината за образуването на километрични опашки на Дунав мост 2 Видин-Калафат?
-   Какъв контрол се извършва в момента на граничния пункт и възможно ли е оптимизирането му?
-   Назначен ли е достатъчен брой служители, съобразно трафика през моста?
-   Обсъждат и предприемат ли се мерки за облекчаване на преминаването през съоръжението?

От Агенция "Митници" отговориха, че не извършват контрол на всички преминаващи през моста тирове. Проверяват се само камиони, за които има съмнение, че са в нарушение. Тези тежкотоварни автомобили се отделят от опашката, което по никакъв начин не забавя трафика. Забавяне се получава заради румънските гранични служби, които извършват проверки с уред, известен като "туптящо сърце", с който се проверяват всички автомобили за превозване на незаконни мигранти. Другото, което би могло да забавя трафика е пунктът "Пътни такси и разрешителни", защото е само едно гише, обясниха от пресцентъра на Агенция "Митници".

Екипите по границите продължават да работят в условията на летен туристически сезон с изключително интензивен трафик, пък казаха от Главна дирекция "Гранична полиция". При очакван силен трафик се обезпечават със служители всички работни места за осъществяване на гранични проверки, за да може да се преминава по-бързо и безпрепятствено.

От Областна администрация Видин заявиха, че подготвят писмен отговор на поставените въпроси.

любомир низамов"Опашките зависят от трафика, който има определена неравномерност. В края на август и началото на септември се засилва трафикът на леките автомобили, защото много хора се прибират от отпуска, което се усети не само на Дунав мост 2, но и на всички ГКПП-та. Малко след 1 септември трафикът на леките автомобили намаля, но рязко скочи трафикът на товарните автомобили. Обичайно преминаваха до 750 автомобила, докато през последните няколко дни на седмицата преминаваха до 860, което затрудни пропускателната способност. Максималният брой ленти на движение, с които могат да се обработват, са 5. Пропускателният пункт е предвиден да работи в рамките на Шенген, т.е. автомобилите да преминават без граничен контрол, а само да заплащат такси за преминаването на моста, но заради обстановката с мигрантската криза се извършва засилен граничен контрол, а вече и фискален контрол, пътните служби на Румъния, напоследък се извършва и дезинфекция срещу чумата по свинете и преминаването се забавя. Причината е по-обстойният граничен контрол. Обработката на един тир изисква минимум 5 минути. Максималният капацитет за преминаване на товарни автомобили е 850-900 дневно, когато се натрупат повече, винаги се образува опашка. Мисля, че граничните служби си вършат съвестно работата и създават необходимата организация. Опашки обикновено се образуват в неделя, а октомври и ноември са най-натоварените месеци за товарния транспорт. Всяка неделя се нареждат автомобилите, защото магистралите и основните пътища в централна Европа са затворени за товарни автомобили от петък през нощта до 24 часа в неделя. Заради това всички превозвачи в България се опитват от неделя да тръгнат от тук, за да могат към 12 часа вечерта да са на границата на Унгария и да продължат натам след забраната. Това е причината в неделя да е особено засилен трафикът в посока Румъния. Поради същата причина в обратната посока основният трафик влиза в България в петък и събота. Граничните служби гъвкаво се ориентират спрямо трафика колко платна да отворят за леки и за тежкотоварни автомобили", обясни инж. Любомир Низамов, изп. директор на смесеното българо-румънско акционерно дружество "Дунав мост Видин-Калафат".

Повече по темата- в прикачения звуков файл.

Вижте още

Докато има млади хора в Манастирище, селото ще живее

Гостуваме на хората в село Манастирище . Това е село, което   се намира в северозападната част на Дунавската равнина, на Източния бряг на река Огоста.  Селото съществува на сегашното място от 1825 година. В околностите му има остатъци от римски път и римско селище. През Средновековието тук е съществувал манастир, който по-късно е дал..

публикувано на 19.07.19 в 14:00

Готови ли сме за новия здравноосигурителен модел?

Преди дни Министърът на здравеопазването Кирил Ананиев представи предложението на екипа си за нов здравноосигурителен модел по време на кръгла маса в НДК, посветена на състоянието на системата на здравеопазването в България. Новият здравен модел предвижда частни каси и основен медицински пакет по договаряне. Пациентите ще доплащат за дейностите извън..

публикувано на 18.07.19 в 11:49

Ще реши ли проблема с агресията намордникът за кучета

В началото на месеца депутатите гласуваха промени в Закона за ветеринарно- медицинската дейност, които засягат свободното пускане на домашни кучета. Глоба в размер на 300 лева заплашва всеки собственик на куче с тегло над 5 килограма, който го разхожда в градска среда без повод. На 1 000 лева пък скача санкцията за онези стопани на агресивни..

публикувано на 17.07.19 в 13:06

За и против машинното гласуване на местните избори

У нас след горещото лято идва "гореща" политическа есен, защото с указ на президента местните избори в страната вече са насрочени за 27 октомври. Днес се решава как ще можем да упражним правото си на вот. На извънредно заседание парламентът ще обсъжда дали да отпадне машинният вот за изборите за кметове и общински съветници, както и на..

публикувано на 16.07.19 в 13:00

Как възстановяването на един парк стана обща кауза

Доброволци от Кула от пролетта почистват в свободното си време градския парк, който е занемарен в годините след демокрацията. Инициативата нарекоха "Северозапазване". Надежда Иванова и Наско Цанов са част от екипа доброволци. "Идеята тръгна от младите майки, които искат да има място, където да заведат децата си", каза Надежда Иванова . "Нашият..

публикувано на 15.07.19 в 14:06

Пазарът на имоти във Видин бележи спад през лятото

По-слаб се очаква да бъде пазарът на имоти във Видин през летния сезон в сравнение с миналото лято и с началото на тази година. Липсват купувачи и не се обявяват много имоти за продан - констатира брокерът Нина Каменова: "Най-често купуваните имоти са двустайните панелни и двустайните тухлени апартаменти, тъй като те отговарят на..

публикувано на 14.07.19 в 08:10

Панаири, панаири....някога и сега

Панаирите- някога и сега. През годините всичко се променя, дори панаирите вече не са това което бяха. Видинският започва скоро- на 23 август и ще продължи до 31 август. Наистина не са същите панаирите, които познаваме от детството си, но ги има. Държавен архив-Видин притежава ценни документи, като справка за промените в панаирните дни и протокол..

публикувано на 11.07.19 в 12:07