Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ще се пресекат ли корупционните практики на изпитите по кормуване

3
Снимка: Радио Видин

Новите правила за провеждането на изпит по кормуване отново са на дневен ред пред младите шофьори и техните преподаватели. Миналата седмица една идея разбуни духовете в гилдията. Появи се информация, че кандидатите за шофьорска книжка ще трябва се явяват на изпита си на автомобил, различен от този, на който са се обучавали, по време на курсовете. Според изнесената информация, компютър ще избира маршрута за каране, а датчици ще отчитат кой натиска педалите. Това е част от проекта на Министерството на транспорта, за промяна в реда за провеждане на шофьорските изпити. Държавата трябва закупи сто нови автомобила, които да бъдат оборудвани с видеокамера и компютър, който да избира маршрута за каране, а датчици ще отчитат кой натиска педалите- кандидат- шофьорът или изпитващия. Отново компютър ще показва кой греши и в какво. Изпитът ще е в автомобил, различен от учебния, и само в присъствието на инспектор от ДАИ, без инструктора. По този начин ще се премахне субективния елемент при задаването на маршрута и при оценяването на допусканите грешки. Как коментира информацията Георги Борисов, автомобилен инструктор от Видин с над 30 стаж в тази област:

"Аз като шофьор от толкова години и като инструктор от толкова години, като седна в чужда кола, докато се адаптирам с габаритите, с педалите, с газта, със спирачките минават поне 10 минути. През това време автомобилът върви ... Да си стегнат изпитвачите, тия дето изпитват. България не започва от София. Ние в провинцията, мога да го кажа с чиста съвест, че имаме по- голям контрол и изпитите се провеждат на по- голямо ниво, отколкото в София."- обясни Георги Борисов.

"Не само не учим учениците, а и даваме пари на тези, които изпитват и тези убийци излизат на пътя", каза Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто- мото подготовка и коментира идеята за "белите автомобили": "Тази идея възникна преди няколко години, когато бяха създадени "белите стаи". Такава европейска практика към момента не съществува. В частност и обучението куца, но то куца от гледна точка на това, че нямаме достатъчно добри нормативни документи, които да ни дават възможност хората да бъдат подготвени по- добре."

Председателят на Съюза на преподавателите по авто- мото подготовка Йонко Иванов припомни, че до 30 март тази година трябваше да бъде създадена нова учебна документация за обучение на водачи на МПС. До днес намаляването на часовете по теория и увеличаването на тези по практика не се е случило. Йонко Иванов уточни още, че се предлага да се завишат часовете за кормуване по автомагистрала, извънградско и нощно шофиране и коментира разликата между столицата София и провинциалните градове в страната: "Аз не деля България на провинция и големи градове. Това са населени места, в които всичките ние живеем по един и същи начин. Надали, обаче за цени от 350 лева за шофьорски курсове за "С" категория, както има във Видин в момента някой ще се научи да управлява съвременен товарен автомобил."- подчерта Йонко Иванов.

Потърсихме и млади шофьори, на които тепърва им предстои изпит по кормуване. Разговаряхме с Петър Петров от Видин, на 30 години, който в момента кара курсовете за любител шофьор в Крайдунавския град: "За мен са предостатъчни 31 часа кормуване. Трябва да се седне и да се учи. Защото повечето хора не спазват правилата, не спазват знаците и така стават катастрофите."

Кристина Савова е на 18 години и е от Видин. Според нея кормуването в градската част на Видин е доста трудно, защото движението е доста натоварено. Разговаряхме и с Радослав Цанков, професионален шофьор от Видин, който в момента е на обучение за подновяване на своя документ за превоз на опасни товари /ADR/: "Другарите, така наречени "изпитващи", би трябвало да помислят по различен начин за самите курсове и за обучението на курсистите."- каза Радослав Цанков.

В края на миналата седмица министър Росен Желязков отрече информацията, че ще бъдат въвеждани т. нар. "бели коли" и обясни, че информацията, появила се в публичното пространство е фалшива новина. Ще бъде създадена контролирана среда, така че да се пресекат всички възможни корупционни практики при провеждането на практическия изпит на кандидатите за водачи. Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията по време на работната среща, организирана от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България. Събитието бе инициирано във връзка с обявените мерки за подобряване на дейността на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", които включват и такива за организацията и провеждането на изпити на кандидатите за водачи. На срещата присъства и Владимир Илиев, преподавател и автоинструктор от Монтана: "Според мен "Автомобилна администрация" трябва да направи една качествена селекция, да мотивира по някакъв начин изпитвачите си и оценката на кандидат водачите да бъде единна. Не може 90 изпитвача да тълкуват по 90 начина Закона за движение по пътищата." 

На проведената среща стана ясно, че основната задача е да се създаде контролирана среда в рамките на практическия изпит, така че да бъдат ясно идентифицирани грешките, които прави водачът. Те трябва да бъдат анализирани и да има обективност при оценяването от изпитващия като бъдат премахнати възможностите за субективна преценка. Министър Росен Желязков бе категоричен, че всичко се прави, за да се подобри системата, така че чрез корупция да не се прикрива лошата подготовка.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Политическите кризи оставят усещането, че Преходът продължава

В навечерието сме на официалния старт на предизборната кампания, с която ще започне и обратното броене към 9 юни, когато ще гласуваме на националните и европейските избори.  Как ще се отрази натрупаното недоверие в изборния процес, засилило се от честите избори, от още по-честите промени в Изборния кодекс и информационната война по машинно-хартиенния..

публикувано на 25.04.24 в 10:00

На какво се дължи бърнаутът сред българските учители?

За никого не е тайна, че учителската професия има висока обществена стойност. Работещите в сферата прекарват много часове в преподаване, носят отговорност за ученици и често са натоварени с административна дейност. Бързата промяна в начина на работа заради пандемията допълнително доведе до натоварване при тях. Ако учителите не получават подходяща..

публикувано на 24.04.24 в 13:45

С какви послания и амбиции тръгват към предизборната кампания политическите сили?

На 9 юни ще отидем до урните за поредните предсрочни парламентарни избори и за народни представители в Европейския парламент. Официално предизборната кампания ще започне на 10 юни, но неформално тя стартира веднага след като падна кабинетът Денков. В последните дни сблъсъците между основните парламентарни сили са фокусирани върху служебния кабинет на..

публикувано на 23.04.24 в 12:08

Енергиен преход към чиста енергия при конкурентни цени

Сигурността и достъпността на енергията са важна предпоставка, за да имаме конкурентна европейска индустрия. Това заяви председателят на УС на Асоциация на индустриалния капитал в България Васил Велев на конференция на тема "Устойчива и ефективна енергийна система за стабилна и сигурна икономика", която се проведе в София. Проявата беше..

публикувано на 22.04.24 в 16:05

Информационен портал подкрепя развитието на енергийните общности

Българските граждани вече могат да използват информационната платформа "Енергия за гражданите в България" , насочена към подпомагане на развитието на енергийните общности . Платформата е резултат от близо 3-годишна работа на европейския проект SHAREs. За България тя се изпълнява от Черноморския енергиен изследователски център, а координатор е..

публикувано на 22.04.24 в 16:03

Жителите на село Вещица искат параклис

Село Вещица ни посреща със свежест, чистота, зеленина и песен на пойни птички .  Това е населено място, което не може да бъде забравено. Първо поради името си, което е наистина необичайно и второ, когато дойдеш в него, оставаш завинаги запленен от прекрасната природа. Чистота, спретнатост, свежест струи от накацалите къщички. Макар и семпли, те..

публикувано на 19.04.24 в 12:00
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев: Трябва да се промени философията на законодателството ни

България вече няма да бъде една от двете страни в Европа с максимално допустима скорост на движение от 140 км/ч по магистралната мрежа.  Скоростта по аутобаните ще бъде свалена до 130 километра със закон.  В правителствения законопроект се предвижда въвеждане на наказания за нарушаване на средната скорост.  Възможно ли е да се намали пътнотранспортният..

публикувано на 18.04.24 в 11:00