От 21 октомври всички училища в Община Видин, а и в още 6 общини от област Видин, преминаха на онлайн обучение. Обучението от разстояние е предизвикателство за всички- учители, ученици и родители, но няма спор, то е трудно и сложно за най-малките - първокласниците. Защото, трудно можем да си представим как се придобиват базови умения при писане на ченгелчета, чертички и лулички без директен контакт.
Безспорно дистанционното обучение е най-трудно за най-малките, трудно е и за нас, но сме принудени и се справяме според ситуацията, обясни за Радио Видин Петър Младенов, класен ръководител на 1-ви клас в ОУ "Иван Вазов" във Видин:
"Обучението на първокласници онлайн е мисия невъзможна, или по-точно- възможна дотолкова, доколкото техниката, нагласата на децата го позволява, но така зададен въпроса трябва да споменем куп обстоятелства и куп "ако", за да се случат нещата поне на малък процент, приближавайки се до присъственото обучение. Принудени сме да го правим - правим го, полагаме усилия. Радващото за мен като начален учител е че усилия полагаме не само ние учителите, но и родителите, за което им благодаря. Доколко децата ще успеят - имам разбира се отговор - някои малко повече, други по-малко, трети - хич, но ще го направим както трябва и след това ще се опитаме в присъственото да изправим нещата, доколкото е необходимо, но на първо място наистина е здравето на всички, на децата на първо място... "
По думите на Петър Младенов, обучението от разстояние лишава децата от живия контакт с учителите, който е особено важен в първите срещи на детето не само с чертички и ченгелчета, а и със света на науката изобщо:
"Чарът на обучението на първи клас, ако се абстрахираме от всички училищни истории, родителски коментари и какво ли не още - чарът на обучението на първокласника е точно в това - да застанеш до него, да му хванеш ръчичката и заедно да изпишете онова, което трябва. Това е не само педагогически похват, това е и силно психологически похват, защото близостта на учителя с детето в тази възраст е онова нещо, което изстрелва детето в друга орбита. Ние като възрастни не си даваме сметка за тези неща, но повярвайте, първоколасникът търси близостта на своя учител, търси директния телесен контакт с него, за да придобие своята увереност. Е, как да стане? Няма как да стане, а момента е точно този, че трябва ние да държим тази малка ръчичка и да я водим по редовете, по квадратчетата, да пишем онези ченгелчета, опашчици, камшичета и така нататък. Трудно е."
Трудности при обучението изпитват не само учителите. Ако по-големите ученици са изработили навици за самостоятелно учене, то при първокласниците е абсолютно наложително присъствието на по-възрастен. Как успяват да се справят децата, разказа за Радио Видин родител на първокласник:
"Разбира се, предпочитам децата ми да се обучават в училище, защото няма алтернатива, която да замени присъственото обучение, контакта с учителя, но не на всяка цена. Когато се налага, бих могла да се примиря и с онлайн обучението... В първи клас е много трудно. Необходимо е, когато са в училище, дори на моменти учителката да им държи ръката при изписването на букви и елементи. Концентрацията на децата в училище, в час е много по-добра и учителката ги мотивира да учат и да се концентрират, отколкото пред компютрите. Те самите в първи клас се запознават с нови приятели в училище и социалния контакт наистина е много важен, както и личния контакт с учителя... Аз нямам нищо против тестването на децата и родителите- за собствена сигурност би трябвало да не са против".
Учениците от 1-ви до 4-ти клас ще могат да се върнат в училище най-рано на 10 ноември с тестване два пъти седмично в класните стаи чрез тестове, съобщиха от Министерството на образованието и науката. За да се върнат в клас, половината от родителите на учениците от 1-ви до 4-ти клас, трябва да бъдат съгласни децата им да бъдат тествани. Другата опция пред родителите е да представят валиден документ, че детето е преболедувало коронавирус.
Повече чуйте в звуковия файл.
Има един млад човек от Северозапада, за когото солта е не просто подправка в кулинарията, а нещо много повече - изразно средство в портретното изкуство, което създава. Денис Алиев е художник, но вместо с четка и бои, рисува с готварска сол. Талантливият творец е роден в Долни Дъбник, но живее и работи в София. Преди 10-ина години случайно..
Преди няколко години, фотографът и журналист Антонина Лозанова от Видин, с която сме ви срещали многократно, заедно с актьора Ивайло Петков, създават уникално и вдъхновяващо риалити предаване в YouTube, наречено „При рода на село“. Проектът им бе насочен към млади хора, които искат да се запознаят с българските традиции и обичаи, като..
Фондация "Подкрепа за реализация" се включи като съорганизатор в спортно събитие за хора със специални потребности, инициирано от Спортен клуб "Обединен спорт за всички". Проявата беше със съдействието на Община Видин. Домакин на срещата беше Профилираната природо-математическа гимназия "Екзарх Антим I", а като доброволци в събитието..
„Романът на една жена без качества“ на Ралица Николова е точно обратното на онова, което казва заглавието в опит да прикрие истинските качества и на самата авторка, и на нейната книга. Това всъщност е историята на една жена с много качества, в това число с огромно чувство за хумор и самоирония, съизмерими само с броя и размерите на дилемите и..
Реставрирането на мебели е, когато възстановяваме старото си обзавеждане до първоначалния му вид по функционалност или подновяваме финишните му покрития. Обновяването има различни техники, които изискват много устременост, търпение и внимание. Трябва да отбележим обаче, че не всички мебели подлежат на реновиране или реставриране..
Над 230 туристи посрещнаха пролетта при извора на река Златица, където започва началото си водопад Бигора. Организатори на пролетния празник са Борис Кръстев- фотограф и общественик от мездренското село Зверино. Борис Кръстев споделя, че детството му е преминало покрай водопада. Там с брат си се научили да плуват. Познава местността..
Наближава крайният срок за участие в екоконкурса на образователния сайт "Преподаваме.бг". Отбори от ученици от цялата страна се съревновават, за да получат финансиране на идеите си за решаване на местни екопроблеми. Идеята за ученическите екопроекти стимулира учениците да намерят локален екопроблем и да помислят, ако имат бюджет да променят..