Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Електрическите тротинетки - правила и задължения на водачите

Снимка: Радио Видин

Употребата на електрическите тротинетки за придвижване в градска среда навлиза все повече у нас. Наред с удобствата, управлението на превозното средство носи и опасности и то не само за неговия водач, но и за всички участници в движението. В Закона за движение по пътищата са приети разпоредби за шофирането на електрическите тротинетки. За водачите има определени правила, задължения и забрани, обясни Росен Рапчев експерт в Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата". Те нямат право да развиват скорост, по-висока от 25 км/ч, също и да се движат по пътища и улици, на които максимално разрешената скорост за движение е над 50 км/ч, като това ограничението не се прилага за улици с изградена велосипедна инфраструктура. Водачите, които управляват тротинетки трябва да са навършили 14 години и не трябва да превозват други хора, допълва експертът:

"Първото, което трябва да знаят хората е самото име, как е наименувано в самата законодателна уредба - индивидуални електрически превозни средства. Самото име показва, че само едно лице може да използва в един и същи момент това превозно средство. Не могат водачите да си позволяват да превозват товари, които ще нарушат баланса или ще могат да застрашат останалите участници в движението. Другото, което е много важно, тези превозни средства са предназначени да спомогнат придвижването особено в населените места. Съгласно екологичните норми, ние имаме възможност да използваме електродвигатели, които по-малко замърсяват околната среда. И това е едно добро средство за придвижване в градска среда. Но тъй като, това средство крие своите опасности, докато се използва. Нормите бяха изложени, водач на такова превозно средство да използва наличната велоинфраструктура. Когато такава не е налична, водачът може да използва пътищата и улиците, които са с максимална скорост до 50 км/ч. Водачът трябва да се движи с максимална скорост до 25 км/ч. Другото, което е важно да отбележим е, че тези водачи не трябва да използват тротоарите и местата, където пешеходците се придвижват. Тъй като те се движат с по-висока скорост, безшумни са и реално погледнато, на тротоарите пешеходците имат изцяло тяхното си поведение, даже не очакват, че зад тях идва някой с по-висока скорост да ги удари. Задължително е използването на каска на лица, които са до 18 г... През тъмната част на денонощието тези водачи трябва да носят светлоотразителни елементи. Задължително трябва да е изправна зад превозното средство червена мигаща светлина и отпред бяла проблясваща светлина - фар. Това са основните параметри на които трябва да се обръща внимание. Особено внимание е това, което виждаме последните дни в социалните мрежи с водачи да се движат по автомагистрали, което не само, че застрашава техният живот, а и е много сериозна предпоставка за голям пътен инцидент."


В анкета потърсихме мнението на видинчани за този вид превозно средство:

"Те са много опасни, нямат нищо, има и заспали и не виждат... Не искам да ги ползвам, защото може и да ме вали дъжд... Ние трябва сами да се пазим, било тротинетка, било пешеходец... Внуците карат тротинетка, аз го смятам за нормално. И те да се опазят и другите да ги опазят. Ами винаги се страхувам и когато са пеша. Да се забрани това не съм съгласна. Това е един начин на движение, както го разбират, младостта го иска... Аз не бих карал тротинетка... Не мога да си представя, че онова момиче, което кара със 120 км. по магистралата има мозък в главата си. Свободия, няма ред и дисциплина..."


Иван е от Видин, избрал да се придвижва в градска среда именно с електрическа тротинетки. Според него това превозно средство е много практично, запознат е с правилата за ползването му:

"Доста е удобна за градски условия. Бързо придвижване, лесна е за пренос, може да се побира на всякъде. Носиш си я с теб. По-евтин транспорт, екологичен. От 2020 г. пролетта съм си я взел. Имах понятие, понеже бях поразучил насам натам за тях и беше интересно да видя как се кара. Мислех, че е по-трудно, но обаче се оказа по-лесно. Предпочитам да я карам по паркове, алеи, където има. По пътищата не обичам да карам много много, шофьорите са доста нетолерантни, често се случва да ме засичат. За пробега, тя се зарежда за 4 ч. до 100 % батерията. Издържа около 20-25 км. зависи от местото, където се ползва и от килограмите на човека. Всичко има, има светлини, светлоотразители, може да се свърза с телефон дори, от там да се следи всякаква информация като км., батерия. Спрямо колелото е малко по-мързелив начин на придвижване, не се потиш. След като си я закупят да прегледат правилника за движението по пътищата, защото е много важно също от страна на тротинеткаджиите да имат познания как да карат по пътната мрежа. Защото има много хора, по-малки те не знаят как да карат по пътя."


И накрая, един съвет шофирайте отговорно и пазете себе си и другите участници в движението. За неспазване на правилата при управление на електрическите тротинетки са предвидени и санкции. Те са в размер на 10 и 50 лв. - в зависимост от тежестта на нарушението. 


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Буферният паркинг край Видин е факт, неясно остава как се организира движението

Буферен паркинг за тирове е изграден преди подхода към Дунав мост 2, от 15 май вечерта вече работи. Ден по-късно на среща на транспортните фирми от Видинска област притеснени шофьори се поинтересуваха каква собственост е, каква е организацията на движение, могат ли камионите на видински фирми да не престояват на него.  "Никой не може да..

публикувано на 21.05.24 в 17:50

Ученичка от Монтана с първо място за есе

Мая Асенова, ученичка във Финансово-стопанска гимназия "Васил Левски" Монтана спечели първо място за есе в конкурса "Да запазим внезапността".  Конкурсът се организира от Професионална гимназия по икономика и управление „Елиас Канети“ град Русе, разказва Мая Асенова:  "Това, което ме вдъхнови да напиша поредното си есе, е мотивацията,..

публикувано на 21.05.24 в 15:15

В село Горна Бела речка се готвят за Нефестивала "Козе мляко"

За 20-и път в село Горна Бела речка, община Вършец, ще се проведе нефестивалът "Goat Milk" или в превод "Козе мляко" . Събитието ще започне на 24 май и ще продължи до неделя, 26 май.   Фестивална програма е наситена с разнообразни работилници и ателиета за изкуство, музика, танци, кулинария, образование, общуване с природата, здравето, лечебни..

публикувано на 21.05.24 в 14:00

Ученичка от видинската езикова гимназия се класира за световните финали HIPPO

Осмокласничката Весислава Лъчезарова Лазарова от ГПЧЕ “Йордан Радичков“ Видин се класира на световните финали на Международната олимпиада „Английски без граници“ (HIPPO). Тя е една от двете ученички от България в тази възрастова група, които се класираха на световните финали на това състезание, които ще се проведат през септември в град..

публикувано на 21.05.24 в 13:30

Защо не оцеляват дръвчетата във видинския парк

Повече от година и половина 32 дръвчета се опитват да оцелеят в Крайдунавския парк на Видин, в района между Речна гара и Колодрума. Поводът за тяхното насаждане е Националната конференция на българската адвокатура, която се проведе във Видин преди две години. До всяко дръвче е поставена табелка, на която пише от коя адвокатура в страната е..

публикувано на 21.05.24 в 12:00

Дарителски фонд подкрепя местни инициативи в Оряхово

Създаване на читалня на открито в Оряхово, възраждане на народните танци в Остров и оживяване на моменти от Средновековието ще подкрепи Общественият дарителски фонд "Участвам - дарявам - променям" - Оряхово". Трите идеи ще се финансират със средства, изцяло дарени от местни жители – граждани и фирми, обясни Наталия Фенерска, председател на..

публикувано на 21.05.24 в 11:30

Изложба показва автентични носии от цялата страна в Монтана

Народните носии не са само облекло - те са жива връзка с миналото ни, символ на българската традиция и майсторство. Всяка от тях е плод на ръчна изработка, богато украсена с бродерии, тъкани и орнаменти, които отразяват не само регионалните особености, но и жизнения цикъл, обичаите и вярванията на нашите предци. Магията на тези типично български..

публикувано на 21.05.24 в 10:05