Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Готов ли е автомобилът ни за зимата

Снимка: БГНЕС

От опит знаем, че не е нужно да чакаме първия сняг да ни "изненада", за да започнем подготовката на автомобила за зимата. Едно от най-важните неща за безопасното придвижване през снежните месеци са гумите. Повечето хора обаче чакат да завали сняг, за да си купят нови или "втора ръка" зимни гуми.

Ани Ванков
е известно име в автомобилния спорт във Видин и страната. Той и днес не спира да се занимава с поддръжка и ремонт на леки коли и даде няколко съвета по темата:

"Задължително е да се направи пълно техническо обслужване на автомобила. Търсят ни хора, особено в дъждовните дни, за смяна на гуми. Препоръчвам нови зимни гуми за по-голяма сигурност на пътя и не чакайте последния момент" - каза Ани Ванков.


Таксиметровите шофьори трябва да се отнасят доста сериозно към подготовката на автомобила за зимния сезон. Често, обаче, състоянието на пътната настилка се оказва голям проблем за ходовата част на колите. Любомир Георгиев работи като таксиметров шофьор във Видин от около 10 години.

"Сигурно окачване и по-нови гуми. Не е задължително да са чисто нови, но да бъдат на поне 3-4 години, за да са сигурни в снега" - препоръча Любомир Георгиев.

Потърсихме и коментар от автомеханика Васил Николов, който работи към известна автоинструкторска школа във Видин.

"Подготовката на автомобила е сериозна и отговорна работа. Трябва да се провери осветлението, спирачната система, парното, гъстотата на електролита в акумулатора. Гъстотата му трябва да е 1.25. Антифризът също трябва да се подмени. И преди години задължително се правеха такива прегледи. Веригите също са задължителни. Отнасяйте се сериозно, за да нямате проблеми на пътя - зимата си е зима"- са част от съветите на Васил Николов.

Посетихме и пункт за технически прегледи във Видин. Има ли наплив и в какво състояние са автомобилите, които се проверяват? Има ли върнати шофьори поради технически неизправности на колите?

"Видинчани карат сравнително изправни автомобили. Най-честите дефекти са свързани с дефектирали накрайници и шарнири. Съветвам ви да обърнете внимание и на акумулатора. Има стандартно обслужване, което е препоръчително да се направи в началото на всяка зима" - това каза Андрей Николчин, председател на комисия за годишни технически прегледи във Видин.

Сътрудникът на Радио ВИДИН Жоро Александров вече е подготвил своя автомобил за зимни условия, успяхме да научим от коментара му по темата днес:

"Всеки шофьор знае, че в средата на есента, трябва да подготви колата си за зимата. Колкото и да струва тази "подготовка", пари трябва да се намерят, защото евентуалните поражения от ниските температури са повече от щетите на семейния бюджет от едни нови зимни гуми, например.

Но не става дума само за гумите, макар че в тях е най-голямото вторачване. Имат ли грайфер, нямат ли? Полицията ще започне да ни проверява с шублери и да мери дали гумите не са изтрити като галоши. Да, но в същото време МВР забравя да съобщи на водачите, че смяната на зимните гуми е единствено тяхна отговорност, защото няма правно основание да бъде глобен никой за това, че през зимата кара с летни гуми, които имат дебел грайфер.

Повярвайте ми: това е самата истина. Повтарям! Няма законова пречка да си карате летните гуми и през зимата, никой не може да ви глоби за това…

Тук, обаче, идва обяснението, че при понижаване на температурите, летните гуми губят своята устойчивост на пътя, материалът им се втвърдява и те лесно се ронят, а грайферът се чупи. Затова специалистите препоръчват да се слагат зимни гуми през месеците между ноември и март, когато има лед и сняг по пътищата.

Другото безумие, което доста често напоследък се върти като препоръка от медиите е, че трябва да имаме вериги на пътя. За какво са ни? – питам аз, след като е доказано, че веригите разбиват предницата на автомобила, тъй като повечето съвременни коли са с преден мост на задвижване. Едни добри зимни гуми вършат много повече работа в лед, а и при заснежен асфалт. Ние не живеем в Скандинавските страни, за да си слагаме традиционните за Норвегия и Швеция, например, гуми с железни шипове.

За антифриза – няма да спорим. Той е най-добрата охладителна течност за двигателя през зимата. Всеки добър шофьор знае, че годността на антифриза е 3 години, след което той се сменя. Който не го е направил, да знае, че смяната не струва много и е стотици пъти по-малко от смяната на двигателя, който би гръмнал при замръзване на охлаждащата течност.

Не на последно място е време да се смени и течността в казанчето на чистачките, защото през зимата се налага предното, а и задното, стъкло да се почистват редовно. За чистачки, стъргалка за лед и други помощни неща да не говорим, защото сигурно вече съм дотегнал на читателите. Пък и бързам да си сменя летните гуми със зимни – защото от понеделник синоптиците вещаят застудяване."

И на финал ще отбележим, че на 1 ноември стартира и традиционната акция "Зима".

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Село Гомотарци - с бъдеще във винения туризъм и с грижа за опазване на миналото

Гостуваме на Гомотарци, едно село разположило се на брега на река Дунав.  Голямо  и красиво населено място, с няколко площада, с просторни и красиви къщи с големи дворове и трудолюбиви хора. Видинското село се гордее със запазената си църква, големия църковен двор, с ценните стенописи, които са реставриран и с новата трапезария към храма...

публикувано на 12.07.24 в 12:00

Калин Виденов: Геноцидът над Северозапада от страна на ГЕРБ продължава

Все по-илюзорни изглеждат шансовете за съставяне на редовен кабинет в рамките на настоящото Народно събрание.  Политическата криза в страната продължава да се задълбочава.  Предсрочните избори наближават с все по-голяма скорост, а единственият шанс да не се стигне до тях е експертен и технически кабинет с третия мандат.  Как се отразява дългогодишният..

публикувано на 11.07.24 в 10:00

Нуждае ли се от рестарт икономиката ни?

България трябва да извърши смели реформи на пазара на труда и в образованието, защото рискува икономиката ѝ да стане много неконкурентоспособна. Разходите за труд растат ударно и въпреки това не успяват да наваксат изоставането спрямо ЕС, а производителността остава ниска. Трябва да се подобри рязко и средата за инвестиции, които изостават..

публикувано на 10.07.24 в 10:45
Боян Минков, кмет на община Белоградчик

Боян Минков: Липсата на редовно правителство затруднява работата на общините

Общините са сред потърпевшите от политическата криза в страната ни, коментира кметът на Белоградчик Боян Минков . По думите му политиците трябва разберат, че хората все повече ще ги наказват по време на избори, като все по-малко гласуват. "Има огромни затруднения в работата на общините и ние, кметовете, го усещаме най-силно, защото сме..

публикувано на 09.07.24 в 14:26
Румен Гълъбинов

Румен Гълъбинов: Политическата нестабилност усложнява постигането на стратегическите ни цели- Еврозоната и Шенген

Ако политиците в България не успеят да се разберат и се стигне до нови избори, се усложняват задачите, свързани със стратегическите цели на страната ни- Еврозоната и Шенген, коментира икономистът и финансист Румен Гълъбинов. По думите му, има риск и да не получим в пълен размер средствата по Плана за възстановяване и устойчивост. "Планът за..

публикувано на 09.07.24 в 13:31

Засилен контрол на Инспекциите по труда за недеклариран труд в рискови сектори

Работата без трудов договор е нарушение, за което в Кодекса на труда изрично е регламентирано, че не може да е маловажно . Затова винаги, при установяване на такова нарушение, се налага санкция, която не може да бъде по-малка от 1500 лева и може да достигне до 15 000 лв.   Много е важно всеки работник да разбере, че когато се съгласява да работи без..

публикувано на 08.07.24 в 15:03

Изсветлява ли сивата икономика

Публичните финанси на България губят близо 3 млрд. лева на година, заради невнесени данъци и осигуровки, вследствие на недекларирана заетост. Изводът е на Асоциация на индустриалния капитал в България. Типичните проявления на недекларирана заетост са няколко и те се променят през годините в зависимост от степента на контрол и в зависимост от..

публикувано на 08.07.24 в 14:59