Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Защо зареждаме по- скъпи горива в Северозапада

Снимка: БГНЕС

Защо има разлики в цените, на които се продават горивата? Темата провокира обаждане на жител на Берковица. Антон Младенов пътувал до София и заредил бензин на цена от 2.09 лева за литър.

"На следващата бензиностанция, която погледнах, бензинът беше 2.13, горе-долу на скъпите бензиностанции- 2.22. Прибирам се в Берковица, аз знаех и тук как е, значи дизелът и в момента е 2.46, на 2.44- бензин. Аз питам в друга държава ли сме? Чак такава фрапираща разлика и то в горивата, което се отразява на всичко и на цени в нашия край. Нищо не ни е наред, отгоре ни газят и с цените. Нямам представа каква е тази ценова политика. Действително пазарна икономика е, ама такава фрапираща разлика- на 2.46 дизел, 2.44 бензин, а само на 80 километра в София е на 2.09, 2.13", разказа Антон Младенов.

Валентин Василев е от Асеновград, работи като международен шофьор. Казва, че в България цените на горивата са колкото в Европа, на места дори в Австрия цените са по- ниски.

"Съпоставено с доходите на хората е голяма разликата. Гориво в Европа- евро и 20 цента е в момента, тук наближава 2.40, някъде може и да надвишава 2.40 цена. Къде са доходите на хората в Европа, къде са доходите на хората тук- в България?! Оттам идва проблемът. Цената на горивата вероятно може да се регулира по друг начин тук, заради доходите на хората да е по- ниско горивото. То навсякъде в Европа има разлика в цените на горивото по места, защото на магистралата  цената е най- висока, в малките населени места е по- ниска. Даже в Германия мога да ви кажа, че цената на горивото се сменя в населените места сутрин и вечер", обясни Валентин Василев.

Слушател от Козлодуй коментира високите цени на бензиностанциите в града така:

"В Козлодуй цената на горивата е забита от началото на пролетта без да мърда до ден днешен. И интересното е, че цените на горивата въобще в района, като почнем Козлодуй, Лом, до Видин горе-долу не мърдат за разлика от останалите градове и от София нататък, където цените са драстично назад. При лев и тринайсет тук, за газта говоря, в София е лев и девет, лев и седем, къде е разликата? Като имаше период през лятото, където цената беше под левче. Тя работата е ясна- по някакъв начин се избиват загубите от конкуренцията с другите бензиностанции в големите градове. Но защо пък ние тук, по- бедният регион, трябва да сме потърпевшите?"

СнимкаВсяка една компания има съответните ценообразуващи схеми, които включват доставни цени, разходи, транспорт и на база на това се определя цената, на която да се продава във всеки един обект. Защо се получава разлика в цените? Отговор дава Пламен Дочев- мениджър на международна петролна компания за България:

"В конкретния случай ме питате защо в София и в Берковица има такава разлика. Да кажем- имаме една бензиностанция в София и бензиностанция в Берковица. Разходите за двете бензиностанции са почти еднакви- за персонал, за заплати, за поддръжка, за ток, но... Идва голямото "но". В София, при големия оборот, който се прави и при съответната конкуренция в края на месеца се образува много голям обем от продажби. Отделно доставките в този обект се извършват на по- големи пратки, т.е. идва цял камион с 30 кубика гориво, разходът за транспорта се разпределя на по- големи литри. Оттам идва и себестойността на продукцията- да е много по- евтина. Докато в един обект в Берковица, който продава малко, обикновено се зареждат по малки партиди гориво и съответно разходът на единица литър за транспорт и разхвърляни разходите на обекта на единица литър са много по- големи. Оттам съответно и разлика в ценообразуването. Това е от страна на разходите. От страна на конкуренцията, вие знаете, че всеки един търговски субект съществува, за да печели. При условие, че в Берковица се продава на определена цена и върви горивото, естествено, че ще държат тази цена. Ако не се продава, ще направят съответните корекции надолу, за да може да има продажби. Това е пазарната икономика."

В цената на горивата е включен акциз и ДДС:

"На всеки един литър 67 стотинки е акциз и отделно слагат ДДС-то, т.е. над един лев цена прибира държавата. Няма как акцизът да бъде променен. Единствено може да се играе с надценката там, където позволява."


В кой регион цените на горивата са най-високи?

"Пазарът не е константа, постоянно се влияе от различни събития. В момента, може би най- висока цена се наблюдава във Велико Търново, където дизелът е стигнал до 2.45, може би в Шумен също. Няма някаква логика, която да обяснява цялостно пазара."


СнимкаРазликите в цените на горива коментира и икономистът Радослав Георгиев:

"Това, което определя цените на горивата на първо място е компанията, която предлага този продукт, но до голяма степен това се определя по- скоро от оборота, който прави самият обект. Съвсем логично и нормално е там, където има по- голям оборот, съответно доставните цени на горивата да бъдат по- ниски и оттам самата компания да предлага своите горива на по- ниски цени. Нормално е в големи градове, където има по- голямо потребление да има и по- ниски цени. Това съвсем не означава, че навсякъде в големите градове има по-ниски цени и навсякъде в по- малките има по- високи цени. Когато имаме тук, на нашето околовръстно в град Видин бензиностанция, през това място минава трафикът за Дунав мост, това е международният път, нормално е там в конкретния обект да има много по- голямо потребление. Това също води до понижаване на цената нищо, че говорим за град Видин, а не за София."

"Държавата не е заинтересувана хората да са добре, а се пълнят гушите на притежателите на бензиностанции, на вносителите на гориво и т.н. Като им поставят таван на горивата, да видим дали ще има мърдане. Като им кажат, няма да продавате повече бензина от 2 лева, да видим дали някой ще смее да го продава повече от 2 лева", коментира цените на горивата друг слушател.

Колкото е по- голям оборотът, толкова търговецът може да си позволи по- малка надценка, обясни Богомил Николов- изпълнителен директор на потребителската организация "Активни потребители":

"Нормално е, даже е желателно, цените на горивата да са различни по различните бензиностанции, но това зависи основно от конкуренцията. За съжаление, има региони, които са по- рядко населени или по-малки населени места, в които има една-две бензиностанции и тогава се създават предпоставки за монополно положение и по- високи цени. Трябва да знаят хората, че в такива ситуации единственото решение е да има повече конкуренция." 

Още по темата може да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Хората в Челопек: Селото ни е хубаво и спокойно

Красива природа, чист въздух, богата история, спокойни и усмихнати хора. Така ни посреща Челопек - едно планинско село, сгушено в полите на Врачанския Балкан. Част е от община Враца и е разположено на по-малко от 10 км от големия град. Близостта до него е предимство, казват местните . В града намират работа, а децата им ходят там на училище...

публикувано на 19.07.24 в 14:50

Александър Михайлов: Антикорупционното говорене е просто мода

Продължава да се търси формулата за управление в българската политика.  От поредните предсрочни избори ни делят редица нестандартни и екзотични предложения, целящи да съставят кабинет.  Антикорупционните мерки ли са единствената възможност за преодоляване на превърналата се в перманентна криза?  Статуквото дискутираме с анализатора и автор в..

публикувано на 18.07.24 в 10:00

Задължително ли е висшето образование за успешна реализация на младите?

В разгара на лято 2024 поредният випуск средношколци вече пое по пътя на живота. Почти половината от младите хора не виждат възможности за реализация на трудовия пазар в страната. Някои се ориентират към висшите учебни заведения, а други предпочитат работа в чужбина, заради по-доброто заплащане. Голяма част от младите хора, завършили висшето..

публикувано на 17.07.24 в 10:45

Проф. Вили Лилков: Нужна е формула за съставяне на временно управление с конкретни задачи

Ситуацията в парламента, както и като цяло за българското общество е изключително тревожна, коментира професор Вили Лилков от "Синя България" . По думите му, последните парламентарни избори не са показали път пред българското общество, а много силно раздробяване на политическия пейзаж. На този фон  няма никаква възможност за съставяне на трайно..

публикувано на 16.07.24 в 16:06
Михаил Миков

Михаил Миков: Тежката политическа фрагментация е пречка за съставяне на редовно правителство

Тежката политическа фрагментация в страната е пречка за съставяне на редовно правителство, коментира председателят на 42-рото Народно събрание и бивш председател на БСП Михаил Миков . На последните избори той участва в политическото обединение "Левицата".      "Всичките опити да се състави правителство при такава фрагментация на Народното..

публикувано на 16.07.24 в 13:33

Обсъдиха състоянието на пътищата в област Видин

На проведено заседание на Областната комисия по безопасност на движението по пътищата (ОКБДП), ръководено от областния управител на област Видин Ани Арутюнян, бе представен анализ на пътнотранспортната обстановка на територията на област Видин за второто тримесечие на 2024 г. В заседанието участваха представители на регионални институции и общини ,..

публикувано на 15.07.24 в 14:53

Село Гомотарци - с бъдеще във винения туризъм и с грижа за опазване на миналото

Гостуваме на Гомотарци, едно село разположило се на брега на река Дунав.  Голямо  и красиво населено място, с няколко площада, с просторни и красиви къщи с големи дворове и трудолюбиви хора. Видинското село се гордее със запазената си църква, големия църковен двор, с ценните стенописи, които са реставриран и с новата трапезария към храма...

публикувано на 12.07.24 в 12:00