Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Електронизацията ще сложи край на сивите практики

Красимир Георгиев: Българинът се разтапя от удоволствие, когато чуе за полигони и Тодор Живков

Нивото на обучение на шофьорите е под нулата, но държавата остава равнодушна

Снимка: в-к "24 часа"


"Идеята на новото правителство аз я приветствам, само че пак тръгваме от покрива към първия етаж, макар че обикновено се върви обратно. Българинът се разтапя от удоволствие, когато чуе за полигони и Тодор Живков. На полигон по време на шофьорския курс няма какво да се научи. Учи се, когато е в истинска обстановка. Иначе свикваме между колчета и линии. След това, когато трябва да паркираме пред блока - не можем. Не би било лошо, ако една година - първата след придобиване на правоспособност, младите водачи минат обучение при специални ситуации - занасяне на автомобила, аквапланинг, внезапно спиране за запазване на пешеходец, изобщо екстремно шофиране. За да стигнем до този момент, първо трябва да си оправим къщичката с обучението за придобиване на правоспособност, а там е страшно", каза в "Посоките на делника" Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите (АКАБ) в България.

Според думите му е нужна спешна реформа в обучението на бъдещите шофьори. 

"Положението е тежко. Контролът тотално липсва. Смятам, че има симбиоза между някои служители от ДАИ и тези, които правят некачественото обучение. И двете страни имат собствен интерес - един зле подготвен курсист се нуждае от помощ на изпита, а тази помощ не е без пари. Нещата са много занемарени, изоставени. Не само, че трябва да се тръгне от нулата, нивото е под нулата. Краските са много черни, но е така. Готов съм с вашата медия да направим експеримент и ще видите, че всичко, което казвам, е така."

За да се изсветли браншът, се изисква дигитализация на контрола на обучението на водачи, обясни Георгиев.


"Докато има физически контрол, ще има и пари под масата. Дори да дадат 10 000 лева заплата на контролните органи, пак ще взимат под масата. Знаем поговорката за шопа: "И пет стотинки да стане бензинът, пак ще крадна". Единствената причина да не се въвежда електронизация на контрола - заинтересоваността на администрацията да няма такъв."


Електронизацията няма разумна алтернатива, въпреки яростното противопоставяне на сивия сектор, посочи експертът.


"Голям, много голям, изключително голям проблем. И в момента продължава старата практика - бой по редовните фирми, ревизии, проверки по тези, регистрирани по ДДС, имащи данъчни декларации, плащащи заплати и осигуровки. Явно държавата иска всички да бъдат в сивия сектор. Ако се продължава така към малкото останали светли фирми, то ще ги закрием.

Задължително обучение по пътна безопасност от детската градина, ревизия на листовките и създаване на нови 28 полигона за обучение на шофьори - това са част от промените в сектор "Транспорт", заложени в коалиционното споразумение на депутатите от четворната коалиция.


"Колкото и да се усъвършенства подготовката не само на бъдещите шофьори, а и на действащите, никога не е излишно. Съотношението между промените на пътя и адекватната подготовка и умения на водачите не е никак в полза на водачите. Непрекъснато се строят нови магистрали, съоръжения, има автомобили със съвременни системи. Средната скорост на движение ще се покачва. Нивото на водачите, нивото на подготовката, обаче не само че не се качва, а намалява. Подготовката и изпитите се нуждаят от много голяма промяна, изключително голяма промяна. Всичко трябва да се пипне. 2008 година, когато се създадоха учебните центрове, беше последната промяна. Идеята беше добра, но ако държавата си беше наложила това, което беше написала в нормативната база, сега нямаше да има проблем. На книга обаче това беше сборище на инструктори с техните автомобили и всеки си работеше така както иска - собствена методика, собствена документация, автомобил, контрол над обучението".

Статистическите данни показват, че България и Румъния делят водещото място по брой на загиналите по пътищата в Европейския съюз.

"За миналата година убитите са повече, отколкото през предишната. За тази, не че искам да бъда лош пророк, но ще бъдат повече, отколкото за 2021 година. Изпадаме в ужас, когато от епидемията умират 500 човека, но когато умират по 1000 на пътя - седим и гледаме равнодушно".

Държавата да преустанови обучението за инструктори, призова той.

"Листовките са проблем. Говорим го от години, обаче си остава. От друга страна, не е решаващ проблем. Има въпроси, които се назубрят от курсистите, след месец - никой не си ги спомня или знае тези неща. Аз смятам, че държавата трябва да помисли да ревизира, да преустанови обучението за инструктори. То липсва, само на книга е. Хората, които обучават инструкторите, нямат нищо общо с тази работа, не разбират нищо от това, обучават ги обаче и им дават дипломи. Тези хора никой не ги задължава поне няколко години да минат през утвърдени школи, да съберат опит, да понаучат това, което не са, а тогава вече да започнат да мислят за собствен бизнес. Още не са се сдобили с диплома, но вече са сложили на собствената кола педали. Няма никой, който да ги наблюдава. Нататък е свободен флуид и прави каквото си пожелае. Държавата остава безучастна, защото започват едни финансови взаимоотношения и тя потрива доволно ръце в лицето на своите служители".

Изпълнителният директор на Асоциацията е убеден, че с въвеждането на електронната система, която да контролира и отчита правилното подаване на курса, ще има рязък скок в качеството на обучението.

"Разбира се, че сме отворени за разговори с властта. Готови сме на всичко, което ще допринесе за подобряването подготовката за излизането на по-качествени шофьори. Аз гарантирам, че това ще доведе до намаляване броя на убитите. Основният голям проблем във всяко едно начинание е човекът. Не случайно системата е човек-път-автомобил. Човекът е на първо място, защото е най-важният фактор от тази система. Всякакви други пропуски, недостатъци, ако човекът със своето поведение, знаене и можене, предприеме правилните действия, то ще се избегне съответното ПТП. Една електронна система - тя е програмирана, не може да променя поведението си. Човекът обаче така е създаден, че ако знае и може, може да взима различни решения, за да преодолява проблемите. Един добре подготвен водач на пътя е в състояние да компенсира и недостатъците на пътя, и тези на автомобила".

Разговороът с Красимир Георгиев можете да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Как ще се отрази евентуално увеличение на пътните такси

По-високи пътни такси са предвидени в проектобюджета за 2025 г. Тол таксите за превозвачите се очаква да се повишат с около 20%. Димитър Димитров, изпълнителен директор на Камарата на автомобилните превозвачи в България (КАПБ), коментира за Радио ВИДИН, че планираното увеличение е неаргументирано заради лошото състояние на пътищата...

публикувано на 12.03.25 в 11:10

Защо се бави строителството на пътя Видин-Ботевград?

Участъкът на международен път Е-79 между Видин и Монтана е един от най-натоварените както в България, така и в Югоизточна Европа, тъй като по него преминава тежкотоварният трафик от и към Дунав мост 2. Ясно е, че в момента капацитетът на пътя от Видин до Ботевград не отговаря на съвременните условия. Това е естествената и най-кратка връзка на..

публикувано на 11.03.25 в 12:07

Субсидията за аптеките ще реши ли проблема с достъпа до лекарства

Проблемът с ограничения достъп до лекарства в много населени места на територията на страната не е от сега. Влязлата в сила през 2024 "Методика за финансиране на аптеки, които изпълняват дейности по договор с НЗОК/РЗОК в отдалечени, труднодостъпни райони или са единствен изпълнител за съответната дейност в община, както и с денонощен режим на..

публикувано на 10.03.25 в 13:40

Читалището в Мокреш издирва книгата за историята на селото

Един ден преди 8 март екипът на Радио ВИДИН гостува в село Мокреш, община Вълчедръм.  Разположението му е благоприятно - намира се в долина, на 19 км от Лом, на 7 км от Вълчедръм, на 50 км от Монтана. Землището заема близо 60 хиляди декара земя, които се обработват от големи арендатори. По-голяма част от нивите са на местните хора, които..

публикувано на 07.03.25 в 12:15
Владимир Чешмеджиев

Владимир Чешмеджиев: Колкото повече праведна е една идея, толкова повече тя се използва за манипулации

Докато за една част от обществото "последното убежище на негодника е именно патриотизмът", то за други "любовта към отечеството е действие на ясния разсъдък, а не на сляпа страст".  В седмицата, в която отбелязахме 147-мата годишнина от освобождението на България, дискусиите за това кой е подходящият национален празник породиха още веднъж..

публикувано на 06.03.25 в 10:00

Нужна ли е повече свобода за учениците или напротив - дисциплина

Инстинктът на българите е за повече ред в училищата, сочи проучване на агенция „Мяра“ . Според него, 84% са за въвеждането на оценка за дисциплина, а 83% за цялостна забрана на мобилни телефони в училище. 72% подкрепят въвеждането на униформи навсякъде сред учениците, съобщи социологът Яница Петкова . "Това, което показаха нашите данни, е..

публикувано на 05.03.25 в 13:02

Готова ли е България да приеме еврото?

България е подала искане за извънреден конвергентен доклад за Еврозоната , това обяви премиерът Росен Желязков . Още в зародиш новата власт обяви, че основен приоритет за нея е приемането на новата валута. "Има много стъпки, които България трябва да извърви, преди да стане ясно дали е готова за въвеждане на еврото. Конвергентният доклад..

публикувано на 04.03.25 в 10:00