Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Нов ЗДвП и електронизация, за да се разбие статуквото

Красимир Георгиев, АКАБ: "Пътна полиция" трябва да се разпусне и реформира по нов модел

Чужди фирми да строят пътищата ни

Снимка: БТВ


За политическа и експертна неспособност за противопоставяне на рисковете и заплахите от настъпването на тежки пътнотранспортни произшествия предупреждават експертите. Политическите противопоставяния в държавната администрация са превърнали безопасността на движението в досадно служебно задължение, посочват в свое становище от Института за пътна безопасност. 

Мисия възможна ли е пътната безопасност в България?

Темата дискутирахме с Красимир Георгиевизпълнителен директор на Асоциацията за квалификация на автомобилистите.

Радио ВИДИН: Не знам дали сегашната ситуация е безпрецедентна, но това си го говорим през един месец, през два, всяко лято, всяка година. Защо обаче никога няма промяна?

"Защото тези, от които зависи да започне промяната, първо нищо не разбират от тази материята, и второ - не искат да слушат и тези, които знаят, могат и разбират, та като резултат от цялата тази история всеки ден слушаме за двама, трима, четирима, петима убити - нещо, което в момента го няма никъде в нормалния свят. За съжаление, аз преди години казвах, че ще дойде време, в което по пътищата на България ще настъпи ад. Това време дойде. Аз искрено се надявах да изляза лош пророк, да не се сбъдне това, което казвах".

Радио ВИДИН: Екипът на Бойко Рашков обяви война на проблемните шофьори, но пък ситуацията се влоши. Това е абсурдно.

"Ние свикнахме да живеем с абсурди. Ако случайно един или два дни няма такива, на нас ни е криво, не ни е нормално, не ни е комфортно. Екипът на г-н Рашков първо трябва да отговори защо като започна тази акция изведнъж излязоха толкова много дрогирани и пияни зад волана? Че до началото на тази акция контрол не е ли имало? Ако е имало, щеше ли да има толкова много, които да карат дрогирани и пияни? Ако някой по време на шофьорския им курс им формираше мирогледа, поведението, мисленето, една част няма да се слушат в това, което им се говори и се формира от страна на тези, които се обучават, но една голяма част щяха да бъдат по-примерни шофьори. В момента няма никакво обучение, нямаме никакъв изпит, нямаме никакъв контрол на пътя и като сложим чертата се получава по няколко човека убити на ден. Повярвайте ми, това го няма дори в африканските страни. Почвам да се замислям дали и в Украйна вече дават толкова убити на ден".

Радио ВИДИН: Аз оставам с впечатление, че в България под контрол се разбира едно постоянно надуване на глобите, което да оправи проблемите, обаче това не е контрол, а глупост.

"Глупост е, защото вдигайки санкциите, по този начин вдигаме и размера на рушветите на пътя. Това е истината. Никой не залага на превенцията, абсолютно никой. Аз много пъти съм казвал и продължавам да твърдя, че ако водачът зад волана, не случайно има една приказка, нали, питат един млад водач дали знае кое е най-важното устройство на автомобила, той казал двигател, а те му отговори, че е задкормилното устройство, т.е човекът. Не случайно в системата, в основната формула за безопасно движение по пътищата, която се състои от човек-път-автомобил - човекът е поставен на първо място като най-важен и решаващ фактор. Ако той е добре обучен, ако е научен да предвижда ситуациите на пътя, ако е научен въпреки всичко и изникне ситуация как да реагира, аз съм убеден, че 70 % от ПТП-тата ще намалеят и броят на убитите ще падне. Затова трябва да има държавни институции, които да си вършат работата. А те работа не вършат. Тяхната работа се състои в това какво да направят днес, че да изскочи някоя далавера, някоя комисионна, нещо такова. С това се занимават. Какво пречи на тази държава да електронизира обучението и контрола на обучението, както и на изпитите? Какво пречи? Нищо. Но пък ще намалеят парите под масата. Няма да има за какво да се дават пари. Ето, сега никой не взима пари да урежда изпити по теория, защото вече не може да се уреди".

Радио ВИДИН: Пътна полиция се явява проблем явно.

"С риск да бъда може би малко краен, но продължавам да твърдя, че единственият начин Пътна полиция да си влезе в ролята, е да се разпусне в този си вид и на нейно място да се обучат млади кадри, перспективни, да се създаде нова служба, от която наистина ще има ефект и полза. Тази полиция, в момента Пътна полиция, е неизличимо болна".

Радио ВИДИН: През април започна да се работи по нов Закон за движението по пътищата. Вие участвахте.

"Имаше хубави неща, които трябваше да минат по дългите бюрократични процедури в наша мила страна. Така в лабиринтите на тези процедури времето се изчерпа, свърши, падна правителството и следващото пак ще почне да прави нов закон, докато падне и то и така нов закон бял ден не може да види. Не случайно управляващите не искат нов Закон за движението по пътищата. Няма нищо случайно. Един нов закон пак ще има недостатъци, но при всички случаи ще има и положителен ефект и някои условия за далавери ще бъдат преустановени. Никой не иска нов такъв закон. Това е причината".

Радио ВИДИН: Аз не проумявам защо не се осъзнава, че пътната безопасност е надпартийна, идеологията и възгледите са без значение. Нужно е обединение, но не разбирам как се допуска това неглижиране.

"Аз също съм си задавал този въпрос, обяснявам си нещата по следния начин: наближило е време, аз преди време предвидих, че по пътищата на България ще се лее кръв, а това се случва вече, но предвиждам, че скоро и тези властимащите, те не са безсмъртни, не са застраховани, ще почнат да дават фира на пътя и тогава ще разберат, че не всичко е парите. Най-ценни са животът и здравето на хората. Тогава ще се сетят, но ще бъде късно, защото това означава тотална реформа, която няма кой да я направи. Този, който има лостовете да я направи, не знае как, а тези, които знаят как - нямат лостовете. Това е омагьосан кръг, докато не изчезнем".

Радио ВИДИН: Къде е истината в спорта между власт и пътни фирми за инфраструктурата?

"Истината е, че и двете страни си имат своето основание, но пътната инфраструктура - този, който ползва тази инфраструктура, ако не знае как да я ползва правилно, пак ще има убити и ранени. По отношение на войната между фирмите и властта: аз бих го решил просто този проблем. Ще обявя международен конкурс за фирми, които да строят и поддържат българските пътища и тогава нека българските фирми се явяват наравно с чуждите. Който успее, успее".

Радио ВИДИН: Не можем ли да използваме утвърдени чужди модели, дали резултат? Топлата вода се опитваме да я открием, но по света това вече е сторено.

"В Швеция и изобщо в чуждите страни дори да има мъничко комисион, той е в рамките на допустимото. Докато при нас се гони големият комисион. Така идва целият проблем. Не искаме затова чуждите фирми. На чужда фирма не можеш да и кажеш, че ще и пуснеш 100 милиона за отсечка, ама 70 от тях трябва да бъдат върнати. Това няма как да се каже на чужда фирма".





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Рупци: Китно, но обезлюдяващо село

Гостуваме на село Рупци, община Видин. Това е едно от най-близките села до областния град, само на около 5 км. Въпреки, че Рупци е много близо до Видин, местните жители са намалели значително през последните години. В селото постоянно живеят по-малко от 100 души, предимно възрастни хора. Илиян Ангелов е кмет на Рупци от 2015 година, като в..

публикувано на 14.02.25 в 11:30
Яница Петкова

Яница Петкова: Социалните мрежи са ни изнежили

Фалшивите новини и ограниченията в мрежите са новата нормалност.  Над 60% от българите твърдят, че на практика попадат всеки ден на информация, която може да се определи като лъжлива. Тенденцията от последните години сочи, че България трайно заема последно място сред държавите от Европейския съюз в Индекса за медийна грамотност.  Защо..

публикувано на 13.02.25 в 10:00
Тома Ушев

Тома Ушев: Интернет е отражение на човешката природа

Фалшивите новини и ограниченията в мрежите са новата нормалност.  Над 60% от българите твърдят, че на практика попадат всеки ден на информация, която може да се определи като като лъжлива.  Тенденцията от последните години сочи, че България трайно заема последно място място сред държавите от Европейския съюз в Индекса за медийна грамотност...

публикувано на 13.02.25 в 10:00

Ще се включи ли Северозападът в протеста срещу надценките на храните?

Бойкот на хранителните магазини е обявен за 13 февруари, четвъртък. Заради високите цени, идеята е на тази дата магазините да останат пусти и в тях да не влезе нито един купувач. Протестът е по примера на Хърватия и е организиран от Движение "Системата ни убива", Федерацията на потребителите в България и Обединени пенсионерски съюзи...

публикувано на 12.02.25 в 10:45
Румен Гълъбинов

Румен Гълъбинов: Очевидно е, че членството ни в ЕС, в Шенген, а и в еврозоната, ни дава възможности за по-добър живот

До края на тази седмица трябва да бъде внесен в парламента проектобюджетът за тази година. Това обявиха премиерът Росен Желязков и финансовият министър Теменужка Петкова. Според новите управляващи в държавният бюджет има недостиг от 18 млрд. лева. Съпредседателите на "Продължаваме промяната" Кирил Петков и Асен Василев пък заявиха, че по техни..

публикувано на 11.02.25 в 12:52

Какъв е ефектът от Шенген за бизнеса във Видин

Малко повече от месец, откакто България е част от Шенген, свободното пътуване вече оказва известно влияние в пограничен район, какъвто е Видин. В града и преди можеха да бъдат забелязани не малко граждани на Румъния. Но с падането на задължителните гранични проверки, съвсем естествено е това да се засили. А потенциалът за посещения е огромен,..

публикувано на 10.02.25 в 11:05

Село Септемврийци очаква своя църковен храм

 Екипът на радио Видин гостува в село Септемврийци, община Димово. В България има още едно село с това име и то се намира в община Вълчедръм. В миналото селото е носило името Толовица и е било част от община Лом, но по време на социализма се преименува в Септемврийци, поради факта, че от селото има участници в Септемврийското въстание през 1923 и..

публикувано на 07.02.25 в 12:05