Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Росица Кирова: Бюджет 2024 е с фокус върху Северозапада

Снимка: ГЕРБ Видин

Над 400 млн. лв. са включени в проекта за държавен бюджет за следващата година за изграждането скоростния път „Видин - Ботевград“. Очакваното завършване на строителството е през 2025 г. Други 2.8 млн. лв. са предвидени за 2024 година за проектиране на скоростно трасе София - Монтана с тунел под Петрохан с дължина 82 км. Това каза в "Посоките на делника" по Радио Видин народният представител от Видин Росица Кирова.

"Всички проекти за изграждане на инфраструктура в Северна България като цяло, както и този в Северозападна - Видин-Ботевград, вече са заложени в държавния бюджет и са приети като приоритети от правителството. За това, естествено, беше необходимо много говорене, много писане, много настояване. Освен Русе-Велико Търново и Видин-Ботевград, започва и работата по автомагистрала "Хемус" с довършване на някои от участъците, което е изключително важно, защото прави Северна България свързана. Един от основните проблеми за това, че сме по-малко развити като регион, се дължи на липсата на инфраструктура. И това е държавно развитие през последните повече от 30 години. Приемам, че само за това са стигали средствата или не е била измислена друга концепция, за да се развиват тези инфраструктурни връзки, но това не е причина да се съгласим с това положение." 

Предвидените за изграждането на инфраструктура в Северозападна България средства в бюджета за следващата година обнадеждават, че правителството не е загърбило най-бедния регион в ЕС. 

"Аз почти три години присъствам в политическия живот и в Народното събрание с три основни цели. Първата е да бъде изграден пътят Видин-Ботевград и да имаме скоростен път и абсолютно безопасно трасе, като между Видин и Монтана пътят е с магистрални габарити. За да се строи обаче и през миналата, и през по-миналата година, освен хубавите приказки и обещанията на Шишков и на някой друг министър по това време, не получавахме нищо. Това, което получаваме в бюджета за следващата година обаче е реален ангажимент. Заложени са 400 млн. за цялото трасе, които ще бъдат похарчени в рамките на следващата година за участъците, за които има проектна готовност и по които се работи. Също така в бюджета за заложени 2,8 млн. за технически проект за трасето от София до Монтана с тунел под Петрохан, за което трасе има заложен габарит на скоростен път. Т.е. вече се преминава към следващата стъпка - подготовка на проект. Няма как да направим тунел под Петрохан, ако нямаме технически проект за това. Кога точно като време ще стане? Това е дълъг процес и аз не мога да кажа, че ще се случи за 1 година подготовката на проекта, защото той също зависи и от фазата на Оценката за въздействие върху околната среда, по която тепърва започва да се работи - две години никой не направи нищо. В общи линии не мога да бъда недоволна, защото двата основни мои приоритета, като народен представител и човек от Видин, който влезе в Народното събрание с ясна и конкретна цел, са изпълнени. Третият ми приоритет е да има специална политика по отношение на Северозападна България и по отношение на инвестициите там, за да може да догоним в развитието си останалите региони. Тук има много какво да се работи. В този бюджет политиката по отношение на общините дава един подход за заявка на основните проекти, за които има готовност, така че да може всяка една Община да изгради онова, от което има нужда. Не мога да бъда недоволна - заложени са много пари за Българския северозапад, ако трябва да бъдем честни. Въпросът е тези пари да влязат в употреба максимално бързо и в рамките на една година да видим сериозен напредък по проектите, за които тези пари са дадени в малко по-голям мащаб. Предстои ни гледане на бюджета между първо и второ четене, след като мине на първо четене през тази седмица, и ще могат да бъдат правени някакви промени, но не очаквам промени във финансирането на големите инфраструктурни обекти, които са свързани с Видин и Северозападна България. Надявам се и в следващия бюджет да бъдат заложени и останалите средства, които да дофинансират изграждането на тази пътна артерия, която ни е толкова важна. Не зная дали хората във Видин осъзнават колко много труд и колко много усилия е това. Но не е толкова важно дали го осъзнават, важното е да си свършил работа, когато си отишъл там. Мисля, че дори и само това да се случи, напълно ще осмисли престоя ми в Народното събрание, защото това, което повече от 50 години нашият регион не е получил, ще го получи сега. Т.е. то ще бъде довършено и ще бъде доведено до своя логичен край", обясни Росица Кирова и напомни, изпълнението на големите инфраструктурни проекти изисква необходимото технологично време:

"Има повече от 5 години подготвителни дейности, свързани с проектиране, с идейни проекти, с утвърждаването му в различни програми, ако така ще се финансира, с оценки за въздействието върху околната среда, с отчуждителни процедури, които са доста дълги, с обезщетения на самите собственици, което също е дълъг процес, защото често има съдебни дела. Тук ще ви дам пример с отсечката между Монтана и Враца, където имаше съдебни дела повече от 5 години. По тази причина вече са изтекли огромна част от подготвените документи. Тепърва трябва да се прави нова Оценка за въздействието върху околната среда. Всички процедури започват отначало. Българинът се е научил много често да е недоволен и да търси вина. Каквото и да се случи, ние сме винаги недоволни. Видях, че под заглавието, че над 400 млн. лева са заделени за този път, имаше изключително много недоволни и отрицателни коментари. Отрицанието е черта на хората, които никога не са си поставяли цели и не са ги постигали. Те единствено могат да мрънкат, за съжаление. Бих препоръчала в светлината на Коледните празници да бъдем малко по-позитивни. Случват ни се и хубави неща, трябва да имаме очи да ги виждаме. В държавния бюджет има такива неща за Видин и за региона. Личен ангажимент, поет от министър Цеков, е, че за него ще бъде приоритет инфраструктурата в Северна България. Малко министри са казвали това и малко министри са полагали толкова усилия в това отношение. Аз съм оптимист по отношение на това, което през следващата година ще се случи на Видин и региона. Пътят носи след себе си икономика, носи безопасност, носи спокойствие, носи, надявам се, малко по-положителни и усмихнати хора."

Въпреки че в държавния бюджет за следващата година са предвидени значителни средства за големите инфраструктурни проекти в Северозапада, липсва проектна готовност за текущ ремонт на пътищата в региона, обясни още народният представител.

"Нещо, което не беше заложено в бюджета и за което беше моето голямо възражение, е, че не е заложено достатъчно проектиране от страна на АПИ за ремонти на републиканската пътна мрежа на територията на област Видин, както и в Монтана. Тъй като това е моят фокус, по който работя в Народното събрание, обърнах внимание на министъра, на екипа му и на представителите на АПИ, че в бюджета между първо и второ четене ще искам да видя заложени средства за технически проекти за основни ремонти и рехабилитация на републиканската пътна мрежа на територията на общините в Северозападна България. Тъй като много говорим, че не са еднакво развити Северна и Южна България, и едновременно с това се оказва, че има много по-добра техническа обезпеченост за изграждане на пътищата в региона на област Бургас, да речем. И това продължава, това е тенденция. Разбира се, свързано е с работата на Областните пътни управления и на това колко проекти подават, колко са активни, как кореспондират с АПИ и изобщо по какъв начин се възлагат там проектите, но това може да бъде променено. В този бюджет очаквам да видя и това - средства за проектиране."

На заседание на постоянната комисия по регионално развитие в парламента министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков заяви, че Северозападна България е приоритет за ведомството, което оглавява:

"Най-големият разход, заложен като единично перо в бюджета, е за Видин-Ботевград. И моето сърце тегли натам, като израснал на брега на Дунава около Видин. Но истината е, че няма достатъчно проекти извън този големия проект. Ние залагаме като разход тази година това, което го има като договор или като обществена поръчка или което предстои да бъде сключено. Това сме наследили. Истината е, че около 35 проекта приключихме като възлагане през последните 6 месеца. От тях над 25 са само в Южна България. Това е било заложено навремето. Много по-малка част е в Северна, а за Северозападна, освен Иново-Бойница и пътя към сръбската граница, нямаше абсолютно нищо. Това е един недостатък, който трябва да компенсираме чрез проектиране. Има буфер в бюджета, който ще ни даде възможност да включим проекти, и за мен е логично тези средства да отидат там, където има най-голяма нужда. Имаме пътища, които са изключително опасни за хората, но за които няма проекти. Вторият приоритет трябва да бъде наистина да компенсираме там, където не достигат инвестиции, а те не достигат масово в Северна България. Това е факт. Ще опитаме да изправим този дисбаланс чрез проектирането през следващата година, така че да имаме нормален баланс в развитието на пътната мрежа."

Повече - в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Село Гомотарци - с бъдеще във винения туризъм и с грижа за опазване на миналото

Гостуваме на Гомотарци, едно село разположило се на брега на река Дунав.  Голямо  и красиво населено място, с няколко площада, с просторни и красиви къщи с големи дворове и трудолюбиви хора. Видинското село се гордее със запазената си църква, големия църковен двор, с ценните стенописи, които са реставриран и с новата трапезария към храма...

публикувано на 12.07.24 в 12:00

Калин Виденов: Геноцидът над Северозапада от страна на ГЕРБ продължава

Все по-илюзорни изглеждат шансовете за съставяне на редовен кабинет в рамките на настоящото Народно събрание.  Политическата криза в страната продължава да се задълбочава.  Предсрочните избори наближават с все по-голяма скорост, а единственият шанс да не се стигне до тях е експертен и технически кабинет с третия мандат.  Как се отразява дългогодишният..

публикувано на 11.07.24 в 10:00

Нуждае ли се от рестарт икономиката ни?

България трябва да извърши смели реформи на пазара на труда и в образованието, защото рискува икономиката ѝ да стане много неконкурентоспособна. Разходите за труд растат ударно и въпреки това не успяват да наваксат изоставането спрямо ЕС, а производителността остава ниска. Трябва да се подобри рязко и средата за инвестиции, които изостават..

публикувано на 10.07.24 в 10:45
Боян Минков, кмет на община Белоградчик

Боян Минков: Липсата на редовно правителство затруднява работата на общините

Общините са сред потърпевшите от политическата криза в страната ни, коментира кметът на Белоградчик Боян Минков . По думите му политиците трябва разберат, че хората все повече ще ги наказват по време на избори, като все по-малко гласуват. "Има огромни затруднения в работата на общините и ние, кметовете, го усещаме най-силно, защото сме..

публикувано на 09.07.24 в 14:26
Румен Гълъбинов

Румен Гълъбинов: Политическата нестабилност усложнява постигането на стратегическите ни цели- Еврозоната и Шенген

Ако политиците в България не успеят да се разберат и се стигне до нови избори, се усложняват задачите, свързани със стратегическите цели на страната ни- Еврозоната и Шенген, коментира икономистът и финансист Румен Гълъбинов. По думите му, има риск и да не получим в пълен размер средствата по Плана за възстановяване и устойчивост. "Планът за..

публикувано на 09.07.24 в 13:31

Засилен контрол на Инспекциите по труда за недеклариран труд в рискови сектори

Работата без трудов договор е нарушение, за което в Кодекса на труда изрично е регламентирано, че не може да е маловажно . Затова винаги, при установяване на такова нарушение, се налага санкция, която не може да бъде по-малка от 1500 лева и може да достигне до 15 000 лв.   Много е важно всеки работник да разбере, че когато се съгласява да работи без..

публикувано на 08.07.24 в 15:03

Изсветлява ли сивата икономика

Публичните финанси на България губят близо 3 млрд. лева на година, заради невнесени данъци и осигуровки, вследствие на недекларирана заетост. Изводът е на Асоциация на индустриалния капитал в България. Типичните проявления на недекларирана заетост са няколко и те се променят през годините в зависимост от степента на контрол и в зависимост от..

публикувано на 08.07.24 в 14:59