Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Росица Кирова: Бюджет 2024 е с фокус върху Северозапада

Снимка: ГЕРБ Видин

Над 400 млн. лв. са включени в проекта за държавен бюджет за следващата година за изграждането скоростния път „Видин - Ботевград“. Очакваното завършване на строителството е през 2025 г. Други 2.8 млн. лв. са предвидени за 2024 година за проектиране на скоростно трасе София - Монтана с тунел под Петрохан с дължина 82 км. Това каза в "Посоките на делника" по Радио Видин народният представител от Видин Росица Кирова.

"Всички проекти за изграждане на инфраструктура в Северна България като цяло, както и този в Северозападна - Видин-Ботевград, вече са заложени в държавния бюджет и са приети като приоритети от правителството. За това, естествено, беше необходимо много говорене, много писане, много настояване. Освен Русе-Велико Търново и Видин-Ботевград, започва и работата по автомагистрала "Хемус" с довършване на някои от участъците, което е изключително важно, защото прави Северна България свързана. Един от основните проблеми за това, че сме по-малко развити като регион, се дължи на липсата на инфраструктура. И това е държавно развитие през последните повече от 30 години. Приемам, че само за това са стигали средствата или не е била измислена друга концепция, за да се развиват тези инфраструктурни връзки, но това не е причина да се съгласим с това положение." 

Предвидените за изграждането на инфраструктура в Северозападна България средства в бюджета за следващата година обнадеждават, че правителството не е загърбило най-бедния регион в ЕС. 

"Аз почти три години присъствам в политическия живот и в Народното събрание с три основни цели. Първата е да бъде изграден пътят Видин-Ботевград и да имаме скоростен път и абсолютно безопасно трасе, като между Видин и Монтана пътят е с магистрални габарити. За да се строи обаче и през миналата, и през по-миналата година, освен хубавите приказки и обещанията на Шишков и на някой друг министър по това време, не получавахме нищо. Това, което получаваме в бюджета за следващата година обаче е реален ангажимент. Заложени са 400 млн. за цялото трасе, които ще бъдат похарчени в рамките на следващата година за участъците, за които има проектна готовност и по които се работи. Също така в бюджета за заложени 2,8 млн. за технически проект за трасето от София до Монтана с тунел под Петрохан, за което трасе има заложен габарит на скоростен път. Т.е. вече се преминава към следващата стъпка - подготовка на проект. Няма как да направим тунел под Петрохан, ако нямаме технически проект за това. Кога точно като време ще стане? Това е дълъг процес и аз не мога да кажа, че ще се случи за 1 година подготовката на проекта, защото той също зависи и от фазата на Оценката за въздействие върху околната среда, по която тепърва започва да се работи - две години никой не направи нищо. В общи линии не мога да бъда недоволна, защото двата основни мои приоритета, като народен представител и човек от Видин, който влезе в Народното събрание с ясна и конкретна цел, са изпълнени. Третият ми приоритет е да има специална политика по отношение на Северозападна България и по отношение на инвестициите там, за да може да догоним в развитието си останалите региони. Тук има много какво да се работи. В този бюджет политиката по отношение на общините дава един подход за заявка на основните проекти, за които има готовност, така че да може всяка една Община да изгради онова, от което има нужда. Не мога да бъда недоволна - заложени са много пари за Българския северозапад, ако трябва да бъдем честни. Въпросът е тези пари да влязат в употреба максимално бързо и в рамките на една година да видим сериозен напредък по проектите, за които тези пари са дадени в малко по-голям мащаб. Предстои ни гледане на бюджета между първо и второ четене, след като мине на първо четене през тази седмица, и ще могат да бъдат правени някакви промени, но не очаквам промени във финансирането на големите инфраструктурни обекти, които са свързани с Видин и Северозападна България. Надявам се и в следващия бюджет да бъдат заложени и останалите средства, които да дофинансират изграждането на тази пътна артерия, която ни е толкова важна. Не зная дали хората във Видин осъзнават колко много труд и колко много усилия е това. Но не е толкова важно дали го осъзнават, важното е да си свършил работа, когато си отишъл там. Мисля, че дори и само това да се случи, напълно ще осмисли престоя ми в Народното събрание, защото това, което повече от 50 години нашият регион не е получил, ще го получи сега. Т.е. то ще бъде довършено и ще бъде доведено до своя логичен край", обясни Росица Кирова и напомни, изпълнението на големите инфраструктурни проекти изисква необходимото технологично време:

"Има повече от 5 години подготвителни дейности, свързани с проектиране, с идейни проекти, с утвърждаването му в различни програми, ако така ще се финансира, с оценки за въздействието върху околната среда, с отчуждителни процедури, които са доста дълги, с обезщетения на самите собственици, което също е дълъг процес, защото често има съдебни дела. Тук ще ви дам пример с отсечката между Монтана и Враца, където имаше съдебни дела повече от 5 години. По тази причина вече са изтекли огромна част от подготвените документи. Тепърва трябва да се прави нова Оценка за въздействието върху околната среда. Всички процедури започват отначало. Българинът се е научил много често да е недоволен и да търси вина. Каквото и да се случи, ние сме винаги недоволни. Видях, че под заглавието, че над 400 млн. лева са заделени за този път, имаше изключително много недоволни и отрицателни коментари. Отрицанието е черта на хората, които никога не са си поставяли цели и не са ги постигали. Те единствено могат да мрънкат, за съжаление. Бих препоръчала в светлината на Коледните празници да бъдем малко по-позитивни. Случват ни се и хубави неща, трябва да имаме очи да ги виждаме. В държавния бюджет има такива неща за Видин и за региона. Личен ангажимент, поет от министър Цеков, е, че за него ще бъде приоритет инфраструктурата в Северна България. Малко министри са казвали това и малко министри са полагали толкова усилия в това отношение. Аз съм оптимист по отношение на това, което през следващата година ще се случи на Видин и региона. Пътят носи след себе си икономика, носи безопасност, носи спокойствие, носи, надявам се, малко по-положителни и усмихнати хора."

Въпреки че в държавния бюджет за следващата година са предвидени значителни средства за големите инфраструктурни проекти в Северозапада, липсва проектна готовност за текущ ремонт на пътищата в региона, обясни още народният представител.

"Нещо, което не беше заложено в бюджета и за което беше моето голямо възражение, е, че не е заложено достатъчно проектиране от страна на АПИ за ремонти на републиканската пътна мрежа на територията на област Видин, както и в Монтана. Тъй като това е моят фокус, по който работя в Народното събрание, обърнах внимание на министъра, на екипа му и на представителите на АПИ, че в бюджета между първо и второ четене ще искам да видя заложени средства за технически проекти за основни ремонти и рехабилитация на републиканската пътна мрежа на територията на общините в Северозападна България. Тъй като много говорим, че не са еднакво развити Северна и Южна България, и едновременно с това се оказва, че има много по-добра техническа обезпеченост за изграждане на пътищата в региона на област Бургас, да речем. И това продължава, това е тенденция. Разбира се, свързано е с работата на Областните пътни управления и на това колко проекти подават, колко са активни, как кореспондират с АПИ и изобщо по какъв начин се възлагат там проектите, но това може да бъде променено. В този бюджет очаквам да видя и това - средства за проектиране."

На заседание на постоянната комисия по регионално развитие в парламента министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков заяви, че Северозападна България е приоритет за ведомството, което оглавява:

"Най-големият разход, заложен като единично перо в бюджета, е за Видин-Ботевград. И моето сърце тегли натам, като израснал на брега на Дунава около Видин. Но истината е, че няма достатъчно проекти извън този големия проект. Ние залагаме като разход тази година това, което го има като договор или като обществена поръчка или което предстои да бъде сключено. Това сме наследили. Истината е, че около 35 проекта приключихме като възлагане през последните 6 месеца. От тях над 25 са само в Южна България. Това е било заложено навремето. Много по-малка част е в Северна, а за Северозападна, освен Иново-Бойница и пътя към сръбската граница, нямаше абсолютно нищо. Това е един недостатък, който трябва да компенсираме чрез проектиране. Има буфер в бюджета, който ще ни даде възможност да включим проекти, и за мен е логично тези средства да отидат там, където има най-голяма нужда. Имаме пътища, които са изключително опасни за хората, но за които няма проекти. Вторият приоритет трябва да бъде наистина да компенсираме там, където не достигат инвестиции, а те не достигат масово в Северна България. Това е факт. Ще опитаме да изправим този дисбаланс чрез проектирането през следващата година, така че да имаме нормален баланс в развитието на пътната мрежа."

Повече - в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Какви традиции и обичаи спазваме на Бъдни вечер и Рождество Христово

За традициите и подготовката за празниците разказаха Биляна Иванова от Видин и Цеца Христова от видинското село Антимово. Дамите споделиха какви обичаи спазват на Бъдни вечер и Рождество Христово, какви ястия приготвят за празничната трапеза и защо е важно да предават традициите на своите деца. Няма други празници, които са така очаквани от..

публикувано на 23.12.24 в 14:23

Толовица- красиво, спокойно и безлюдно село

Днес ще посетим село Толовица в община Макреш. Намира се в изключително красива местност по течението на две малки реки, а районът наоколо е зает от гъсти гори. Според местна легенда, първият жител на Толовица се е заселил тук при малко изворче, а селото е кръстено на жена му.  В близост до Толовица започва природният резерват "Магурата", защитен..

публикувано на 20.12.24 в 13:13
Стоил Цицелков

Стоил Цицелков: Нуждаем се от политици, не от партизани в окопите или знаменосци на средновековна чета

Първият мандат за съставяне на правителство ще бъде връчен след Нова година.  Междувременно ГЕРБ и останалите формации продължават да търсят формула за парламентарно мнозинство.  Ще завършат ли преговорите с успех?  Ще посрещнем ли 2025 година с редовен кабинет?  Динамиката на политическата ни сцена дискутираме с изборния експерт Стоил..

публикувано на 19.12.24 в 10:00

Справя ли се туризмът в условията на политическата криза?

Над 100 000 българи ще посрещнат празниците зад граница в края на тази година. От тях около 60% ще посетят близки и приятели, докато останалите ще предпочетат разнообразни туристически дестинации. Тази година празничният период е повече от 10 дни - от 20 декември до 2 януари, което насърчава както семейните, така и корпоративните пътувания...

публикувано на 18.12.24 в 10:45
Румен Гълъбинов

Румен Гълъбинов: Скорошното ни влизане в еврозоната е напълно реално и постижимо

Ставаме ли бавно, но сигурно, пълноправни, равнопоставени и интегрирани европейци? След приемането ни и в сухопътния Шенген, трябва ли следващата ни цел да бъде еврозоната? По темата в "Посоките на делника" разговаряме с икономиста Румен Гълъбинов. "България и Румъния дълго време понасяха негативи, преки и косвени загуби, както и пропуснати..

публикувано на 17.12.24 в 13:25

Росица Кирова: Шенген ще се отрази положително на Видин

България и Румъния стават пълноправни членове на Шенгенското пространство на свободно движение на хора и стоки, след от 1 януари 2025 г. От този момент българите ще могат да пътуват напълно свободно през българо-гръцката граница. В рамките на 6 месеца ще се запази граничният контрол между България и Румъния, но той ще бъде много по-облекчен...

публикувано на 17.12.24 в 11:29

Съобразени ли са специалностите в образованието с нуждите на пазара на труда

На кръгла маса за образованието и пазара на труда бяха идентифицирани основни проблеми в сферата на образованието. Сред тях са: нисък дял на учениците, завършващи средно образование - около 50%; несъответствие между образованието и нуждите на пазара на труда; нужда от популяризиране на професионалното образование; остарели методи на..

публикувано на 16.12.24 в 15:32