Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Презастрояването в градовете и ролята на озеленяването

Снимка: Радио ВИДИН

Населението на България основно е съсредоточено в градовете и това е тенденция от години. Градските територии особено силно се урбанизират, а това води до пренаселването им. Това, обаче, не върви ръка за ръка с устойчиво развитие на градовете. Презастроява се градската територия, но всички други комплекси на града изостават- обществено обслужване, зелен транспорт, озеленяване, а това води до неустойчиво развитие на градската среда, заяви ланд. арх. Станимир Шаламанов.

"Все по- малко места, все повече бетон, все повече трафик, все по-лоши условия на обитаване, все по-лошо проветряване, замърсен въздух от това презастрояване. Градовете ни, в крайна сметка, особено през летните месеци, колкото повече изкуствена настилка има, те се превръщат в едни топлинни кладенци, които предизвикват дори от климатична гледна точка поройни дъждове лятно време. Нали от слънчевата радиация тези изкуствени настилки се нагряват и това нещо в последствие излъчва, през нощта например. Това нещо може да се преодолее с най-различни градоустройствени похвати. Но така, ако мога да се изразя, една особено важна част е озеленяването."

Зеленината произвежда кислород и пречиства въздуха. Ние не можем без нея и колкото повече се лишаваме в градски условия от нея, толкова повече ще страдаме, заяви още ланд. арх. Станимир ШаламановОсобено в по-старите градски части, където улиците са по-тесни и където няма габарит, озеленяването е проблем. Растителността е удушена от околните сгради и от малките пространства, които са се образували. На много от по-старите градски части, където има улично озеленяване, в момента, в който то загине, няма как да бъде реализирано ново, защото няма необходимата ширина на тротоарите.

"За да имаме улично озеленяване ширината на тротоара трябва да бъде 3 метра, а пък ние в повечето случаи я нямаме. И в един момент всички дървета, които на тези тротоари загинат, те няма как да бъдат подменени... Ако всъщност общинските ръководства, общинските структури, ако имат желание за нещо такова, то винаги може да бъде реализирано и давам пример. Например една улица може да стане еднопосочна, да се промени габаритът на пътното платно и спокойно от едната страна тротоарът да стане минимален, еднопосочна улица, която изисква по- малка ширина и съответно от другата страна тротоарът да стане 3 метра, така че да може да бъде реализирано едно озеленяване. Разбира се, това може да бъде комбинирано и с джобове за паркиране."

Начините за улично озеленяване трябва да се реализират комплексно от пътни инженери, ландшафтни архитекти, като всеки казус трябва да се решава самостоятелно и да се подхожда индивидуално. Застаряването на самата растителност в градовете също е проблем, посочи ланд. арх. Станимир Шаламанов. Жизнеността на градските дървета варира между 70-80 години. Тъй като градските условия са особено утежнени от биологична точка, видовете много по- бързо достигат предела на своята жизненост. Когато реконструираме едно трасе трябва да се има предвид растителността в момента на каква възраст е и колко перспективно време и ма тя пред себе си , както и в какво здравословно състояние са дърветата. 

При реконструкция на по-малките улици е по-добре да се остави паважа, съветва ланд. арх. Станимир Шаламанов. В дългосрочен аспект ползите са много и най-различни. Асфалтът по тротоарите отвежда водата на 100 процента в канализацията. При дъждове, в зависимост от големина на плочи, на фуга и т.н. част от водата прониква надолу и това спомага да има малко влага в почвата под тротоарите съответно и за дърветата.

Цялата тема може да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Как ще се отрази евентуално увеличение на пътните такси

По-високи пътни такси са предвидени в проектобюджета за 2025 г. Тол таксите за превозвачите се очаква да се повишат с около 20%. Димитър Димитров, изпълнителен директор на Камарата на автомобилните превозвачи в България (КАПБ), коментира за Радио ВИДИН, че планираното увеличение е неаргументирано заради лошото състояние на пътищата...

публикувано на 12.03.25 в 11:10

Защо се бави строителството на пътя Видин-Ботевград?

Участъкът на международен път Е-79 между Видин и Монтана е един от най-натоварените както в България, така и в Югоизточна Европа, тъй като по него преминава тежкотоварният трафик от и към Дунав мост 2. Ясно е, че в момента капацитетът на пътя от Видин до Ботевград не отговаря на съвременните условия. Това е естествената и най-кратка връзка на..

публикувано на 11.03.25 в 12:07

Субсидията за аптеките ще реши ли проблема с достъпа до лекарства

Проблемът с ограничения достъп до лекарства в много населени места на територията на страната не е от сега. Влязлата в сила през 2024 "Методика за финансиране на аптеки, които изпълняват дейности по договор с НЗОК/РЗОК в отдалечени, труднодостъпни райони или са единствен изпълнител за съответната дейност в община, както и с денонощен режим на..

публикувано на 10.03.25 в 13:40

Читалището в Мокреш издирва книгата за историята на селото

Един ден преди 8 март екипът на Радио ВИДИН гостува в село Мокреш, община Вълчедръм.  Разположението му е благоприятно - намира се в долина, на 19 км от Лом, на 7 км от Вълчедръм, на 50 км от Монтана. Землището заема близо 60 хиляди декара земя, които се обработват от големи арендатори. По-голяма част от нивите са на местните хора, които..

публикувано на 07.03.25 в 12:15
Владимир Чешмеджиев

Владимир Чешмеджиев: Колкото повече праведна е една идея, толкова повече тя се използва за манипулации

Докато за една част от обществото "последното убежище на негодника е именно патриотизмът", то за други "любовта към отечеството е действие на ясния разсъдък, а не на сляпа страст".  В седмицата, в която отбелязахме 147-мата годишнина от освобождението на България, дискусиите за това кой е подходящият национален празник породиха още веднъж..

публикувано на 06.03.25 в 10:00

Нужна ли е повече свобода за учениците или напротив - дисциплина

Инстинктът на българите е за повече ред в училищата, сочи проучване на агенция „Мяра“ . Според него, 84% са за въвеждането на оценка за дисциплина, а 83% за цялостна забрана на мобилни телефони в училище. 72% подкрепят въвеждането на униформи навсякъде сред учениците, съобщи социологът Яница Петкова . "Това, което показаха нашите данни, е..

публикувано на 05.03.25 в 13:02

Готова ли е България да приеме еврото?

България е подала искане за извънреден конвергентен доклад за Еврозоната , това обяви премиерът Росен Желязков . Още в зародиш новата власт обяви, че основен приоритет за нея е приемането на новата валута. "Има много стъпки, които България трябва да извърви, преди да стане ясно дали е готова за въвеждане на еврото. Конвергентният доклад..

публикувано на 04.03.25 в 10:00