Какво не можем да върнем, ако сме го купили онлайн

Снимка: БГНЕС

През месец януари празниците продължават, а с това и купуването на подаръци. Възможно е, обаче, да не ни допадне избраното от нашите близките. Какво да правим в такъв случай? Ако подаръкът е купен онлайн, имаме 14 дни от доставката, за да го върнем. Подобна опция предлагат и по-големите физически магазини. Какво обаче не можем да върнем, дори и да е закупено през електронен търговец? 

"Основно правило на потребителите е, когато пазаруват онлайн, да върнат стоката в срок от 14 дни. Този срок започва да тече от момента, в който потребителят получи поръчката си. Този срок, разбира се, е по закон, но има и търговци, които дават по-голям срок. Има изключения, които се прилагат обаче що се касае до връщането. На първо място основно правило е, че за да върнем една стока, ние не трябва да сме я ползвали, без значение каква е. Ние можем да я изпробваме, но не да я ползваме. Изпробването е такова, сякаш сме в един магазин и си избираме дреха. Ако си купим прахосмукачка, можем да я включим в електрическата мрежа, за да направим проверка, но не можем да чистим с нея. Стоката не трябва да бъде употребявана през тези 14 дни, защото връщането означава, че търговецът ще я продаде на друг", разяснява Игнат Арсенов, директор на Европейски потребителски център България.

Определени стоки не могат да бъдат върнати. 

"Такива изключения са финансовите услуги, социалните и здравните услуги, големи сектори, като транспорт и настаняване. Ако си купим билет за транспорт, няма да можем да отменим резервацията в 14-дневен срок, освен ако самият търговец не предлага тази услуга. От друга страна, има и конкретен списък със стоки, които не могат да бъдат върнати. На първо място и естествено е логичен, защото произтича от естеството на стоките. Ако си купим бързо разваляща се стока, т.е. букет от рози или пица, няма как да ги държим 14 дни, а после да ги върнем. Трябва да споменем и стоки, изработени по наш проект и желание, т.е. индивидуална поръчка. Ако си поръчаме кухня, която е изработена по наш модел, няма да можем да я върнем. Модулните обаче можем. Същото важи за специален сувенир, който сме поръчали и сме избрали да е с нашите инициали. Потребителите не могат да върнат и стоки като четка за зъби. Отваряме я, как точно да я върнем? Най-често става въпрос за козметика. Ако отворим парфюм или крем за лице, то срокът за годност започва да тече", допълва още Игнат Арсенов.

Цифровите стоки също не подлежат на връщане в 14-дневен срок.

"Филм, музика на диск, на какъвто и да е носител. Ако ги разпечатаме, не можем да ги върнем. На практика можем да сме гледали филма. Ако сме купили нещо онлайн, то ние имаме право на този 14-дневен срок, но не трябва да е започнало използването на електронното съдържание", съобщава Игнат Арсенов.

Описаните правила важат в рамките на Европейския съюз, уточнява директорът на Европейския потребителски център.

"Ако купуваме от САЩ или Китай, тези правила няма да важат. Независимо дали пазаруваме в нета, или в супермаркет, ние имаме право на 2-годишна гаранция на територията на целия ЕС за всички стоки. Разликата между гаранцията и правото на връщане е, че ние можем да върнем стоката, само защото сме размислили. Гаранцията е тогава, когато стоката не съответства на това, което сме си поръчали."

Ако потребителите срещнат затруднения при връщането на стоките и съответно получаването на парите обратно, те могат да се свържат с онлайн магазина, подавайки оплакване. Ако и това не помогне, Европейският потребителски център може да съдейства.