Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Защо модернизацията на линията София- Видин не е държавен приоритет

Снимка: Радио ВИДИН

Няма да има модернизация на железопътната линия София - Видин, защото това е икономически неизгодно. До този извод стигнаха от Национална компания "Железопътна инфраструктура" /НКЖИ/ след като приключиха проекта "Проектиране на строителството на железопътната линия Видин- София: актуализация на проекта и подготовка на железопътен участък Видин- Медковец". За него са похарчени 10 милиона лева. Днес в "Посоките на делника" търсим причините държавата да се откаже от този приоритетен за Европейския съюз железопътен коридор, който ще свързва европейските държави Гърция и Румъния през Видин. Защо държавният приоритет не се покрива с местните интереси, а и с европейските?

Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт сигнализира, че България рискува да загуби стотици милиони евро безвъзмездно финансиране за железопътни проекти поради липсата на ясна и целенасочена политика за подготовка и реализиране на конкурентоспособни проекти и ефективно инвестиране.

Представяне на техническият проект за участъка  Видин- Медковец на 16.12.2015 г."Поводът за тази констатация е информацията, която получихме на пресконференция миналата година във Видин, на която на въпрос на гражданин дали ще се строи това трасе, от страна на Национална компания "Железопътна инфраструктура" беше отговорено, че може би ще отпадне по различни причини. Проектът би бил одобрен, ако бъде подаден и решението е изцяло политическо. Самият министър на транспорта Ивайло Московски, като кандидат за народен представител през 2014 година, е посочил на свята Фейсбук страница, че железопътната линия Видин- Медковец е основен приоритет заедно с пътя София- Видин", каза Веселин Кирев, координатор на Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт.
 
Проектът Видин - Медковец за момента е изчислен по предварителни данни за около 400 милиона евро. Тази ж.п. линия  е част от коридор "Ориент/Източно Средиземноморие"  на ЕС. Той е приет през 2013 година като задължителен за изпълнение. В него е посочено трасето Видин- София- Кулата като приоритет и че този проект ще се финансира приоритетно от Европейската комисия.

"Би било абсолютно престъпление да не се кандидатства с този проект. Още повече, че Видин и Северозападна България са най- бедният регион в цяла Европа и това беше заложено като приоритет и на правителството, и в предизборната кампания. Ние считаме, че това е престъпление не само към видинчани и всички хора от областта, но и към българските интереси", допълни Веселин Кирев.

СнимкаПо същия този Механизъм за свързване на Европа, по който трябваше да се кандидатства за финансиране на ж. п. трасето, се правят проучвания в Гърция и Румъния. За връзката с България - от Крайова за Видин и от Солун за Кулата. Гърция преди около 10 години реконструира трасето до българската граница за по- висока скорост- около 100 км в час. През декември м.г., когато се проведе срещата във Видин по проекта "Проектиране на строителството на железопътната линия Видин - София: актуализация на проекта и подготовка на железопътен участък Видин-Медковец", стана ясно, че:

"Модернизацията на железопътната линия Видин - София ще генерира множество положителни ефекти както от европейска, така и от национална гледна точка." Това е мнението на Михаил Ангелов- ръководител на звеното за подготовка на проекта в НКЖИ. Въпреки това, проектът за ж.п. линията до Видин и Дунав мост 2 отпадна от приоритетите на държавата. Защо България не кандидатства за финансиране изграждането на този железопътен коридор и би ли могъл той да съживи икономиката в региона? Това попитахме Мария Чакърова, директор на дирекция "Стратегическо развитие и инвестиционни проекти" в НКЖИ:

"Транспортните коридори се строят по посока на товаро- потока. В нашия случай това е север- юг. Когато от север коридорът не е достроен, няма смисъл по средата на едно нещо, което не е обвързано с основния товаро- поток да влагаш 400 милиона евро, преди колегите от румънска страна да са започнали да строят техния участък от коридора. Нали разбирате, че дори и да го построим, влаковете няма къде да отидат след това. В Румъния правят това, което ние вече сме приключили- те правят предварителни проучвания за модернизирането на отсечката, която свърза Калафат с унгарската граница."


Поради липса на товари в това направление към момента, именно защото не е доизграден коридорът на север от нас, резултатът от анализа за икономическата ефективност на проекта е негативен и съответно такъв проект не може да бъде одобрен от ЕС. Дали все пак ще се кандидатства с него е политическо решение, поясняват от НКЖИ. Експертите смятат, че развитието на района няма да дойде от изграждането на линията. Би могло да има работни места през периода на строителството. Но когато не е развита икономиката в Северозапада, този участък няма да донесе товари. В момента не е това най- приоритетното място за инвестиции.

Ненчо НешевПовече товари в посока Видин- това ще бъде ефектът, ако се модернизира трасето София- Видин, опонира Ненчо Нешев, представител на граждански движения от Видин:

"Ние нямаме предприятие, което да се ангажира с намиране на товари. Ж.п. предприятието в момента се намира в Мездра. А това предприятие осигурява товарите по ж.п. линиите. Ние сме имали товари, които чрез ж.п. линията и ферибота са заминавали за Европа. Ние, гражданските движения, преди година и половина дадохме идея за втора ж.п. връзка на Видин със сръбската ж.п. линия. Участъкът е около 15 -20 км, с него може да се свърже линията, която минава през Зайчар и Неготин-  да бъде продължена до Видин. Така може да се търсят товари от Македония, Сърбия и да заминават в посока Русия. Действително трасето през Румъния не се прави. Но се прави от китайска фирма трасето от Белград до унгарска граница. И това ще бъде влак стрела."

Този губещ коридор, според управляващите, да се даде на концесия на Китай, предлага Ненчо Нешев.

"Европа дава пари, иска това направление и ние казваме "Да", ама ние няма да го направиме. Ако погледнеме еврокоридорите, те са налице. Китай купува Пирея, и след като купува Пирея, ние не може ли да бъдем малко по- гъвкави и да предложим това, което е губещо на Китай, да го направи печелившо. Това не е ли политика на държавата за изолация на българския Северозапад и за ликвидация на региона", пита Ненчо Нешев.

За да се реализира този проект, според него, трябва да има нови трасета, по простата причина, че съвременният транспорт трябва да стига от точка до А до точка Я по най- бързия начин. Еврокоридор №4 трябва да мине по най- прекия път и да стигне до Гърция. Трасето може да бъде модернизирано и този участък от Медковец до Видин с малко повече желание от страна на правителството може да се реализира.

"В момента такова желание от страна на правителството не виждам. Не се прави интермодалният терминал, не се предвиждат средства за модернизация на този участък." Ненчо Нешев попита и защо българските и румънски евродепутати не са поставили въпроса за липсата на готовност на Румъния и България за модернизация на европейския железопътен коридор от Гърция до Румъния пред Европейската комисия.

От видинското гражданско обединение "Единни за промяна" излязоха с декларация срещу липсата на финансиране за модернизацията на ж.п. линията Видин-София. Тя е адресирана до Правителството, Народното събрание, посланиците на страните от Европейския съюз, медиите. Общински съветници от коалицията внесоха декларацията в Общинския съвет и настояха той да я приеме, за да се предизвика реакция в българското правителство на това вече взето решение. След гласуване документът беше отхвърлен с мотива, че срокът за подаване на апликационната форма за модернизацията е до 18 февруари.

"След като срокът изтече, тогава да внасяме декларации",
призоваха съветници.

Още по темата може да чуете в звуковия файл.

Вижте още
Бойко Станкушев

Бойко Станкушев: Всичко в България може да се опише с "разпад"

Международната неправителствена организация "Прозрачност без граници" публикува своя Индекс за възприятие на корупцията за 2019 г. в 180 държави. За България този показател е 43 пункта, като с това страната ни заема 74 място в световната класация. В рамките на регионалната класация на държавите-членки на Европейския съюз България продължава да е на..

публикувано на 28.01.20 в 12:16

Подценен ли е трудът на жените в семейството

Жените и момичетата по света посвещават ежедневно 12 милиона часа на грижи за роднини, деца и домакинство. Ако тази работа бъде измерена с минималната заплата в съответната държава, общата сума би възлязла на 11 трилиона долара годишно. Изчисленията са направени от хуманитарната организация "Оксфам" и показват колко подценена е този вид работа...

публикувано на 27.01.20 в 15:14

Хората в село Арчар искат работа

Гостуваме в село Арчар . Село със забележителна древна история, с известни личности, с амбициозни хора, направили много за благоустрояването и развитието на селото. Село, за което се казва, че в неговото минало е неговото бъдеще. Село Арчар е възникнало още по времето на Римската империя под името Рациария. Създадено през II век като постоянна..

публикувано на 24.01.20 в 11:00

30 % от домакинствата у нас не успяват да платят сметките си навреме

България е на второ място в ЕС по невъзможност за плащане на комуналните услуги навреме /30% от домакинствата/ . Това сочи ново годишно изследване на ЕС за доходите и условията на живот. Как бихме могли да се справим с този проблем? Йордан Генов  е директор в платформата "Моите пари" и дава своите съвети:  "Бюджета на едно домакинство има..

публикувано на 23.01.20 в 12:04

Създават фонд за подпомагане на болницата във Видин

Общински фонд във Видин ще помага на многопрофилната болница в града. Въпреки, че общината има само 11 % дял в акционерното дружество, а мажоритарен собственик е държавата, общинските съветници се обединиха около каузата за лечебното заведение. Сформирана е временна общинска комисия, която да подготви нормативната уредба за създаването..

публикувано на 22.01.20 в 15:02

Ще има ли достойни минимални заплати в целия ЕС?

Ще има ли минимална работна заплата за целия Европейски съюз ? Идеята подхранва надеждите особено в по-бедните държави в общността, като България. Европейската комисия обяви, че започва консултации по предложението минималното възнаграждение да е определен процент от средните доходи в дадената страна от ЕС, а не да бъде въведена еднаква за съюза..

публикувано на 21.01.20 в 14:48

Стабилна икономика с ниски заплати

Българинът смята, че икономиката на страната се развива и в същото време не е доволен от доходите си. 54,3% от българите са доволни от икономическия климат и възможностите в страната. 59,7% не са удовлетворени от личните си доходи. В парламента със сигурност попадат 4 формации, ако изборите са днес- ГЕРБ, БСП, ДПС, Обединени патриоти. Това..

публикувано на 20.01.20 в 13:43