Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Автомобилите с десен волан - да бъдат ли забранени у нас

2
Снимка: Уикипедия

През последните години в страната ни се повишава вносът на автомобили, втора ръка с десен волан внос от Великобритания. Цените на употребявани коли в Англия са два-три пъти по ниски отколкото в другите страни членки на Европейския съюз. Създава ли проблеми, обаче това по нашите пътища ? Стефан Николов от Видин шофира автомобил с десен волан от шест години. С него разговаря Гергана Панова. "Получих оферта от дъщеря ми, която живееше в Лондон. Беше ми проблем около два три дни докато свикна. Аз съм дългогодишен шофьор, но внимавам при изпреварване. Според мен всичко си зависи от човека, който сяда зад волана, а не от колата." - сподели Стефан Николов.

Мнозина смятат, че могат да си купят автомобил с десен волан и тук да го прехвърлят отляво. В Англия има специализирани фирми, които само за един ден могат да трансформират возилото. Сменят се дори фаровете и страничните огледала. В България обикновено смяната на волана и педалите отнема повече време. Попитахме Ани Ванков, собственик на автосервиз и амтомобилен състезател от Видин какво представлява тази процедура и има ли клиенти за нея в крайдунавския град. "Смяната на волана не е много лесна процедура. Трябва да имате и друг автомобил, от който да се свалят частите. При това положение става бързо - за ден два. Шофирането с десен волан крие немалко рискове при движение по нашите пътища." - смята Ани Ванков. Колите с десен волан в страната имат своите противници. Най- върлият от тях е бившия депутат от "Атака" Ваньо Хърков. През 2007 г. той преживя инцидент за който бе виновен камион с десен волан. Хърков настоява да се забранят колите с десен волан по българските пътища и предизвика публичен дебат в Интернет. Атанас Тодоров, който е шеф на Асоциацията на вносителите на автомобили също е против возилата с десен волан. Той смята, че водачите на тези автомобили трябва да преминават допълнителни курсове при автоинструктори. За колите нов внос пък задължително трябва да се мести кормилото. Депутатът Георги Кадиев също настоява да се забрани регистрацията на автомобили с десен волан у нас.

Според някои при кола с десен волан трябва да караш с навигатор, за да можеш да изпревариш. Някой трябва от ляво да ти каже дали е чисто и дали няма насреща движещи се автомобили. Да изпревариш голям камион с ремарке без навигатор е невъзможно. Потърсихме за коментар и шофьор на такси във Видин. Илиян Ангелов е дългогодишен професионалист и сподели, че едно от задължителните условия един автомобил да бъде превърнат в таксиметров такъв е да е с нормален волан. Автоинструкторът от Видин Георги Борисов предложи интересен вариант за разрешаване на проблема. "Моето предложение е компромисно. Предлагам при внос на автомобил с десен волан веднага да се прехвърли волана от лявата страна и колото до се регистрира като нормална такава. Така ще може и бизнеса да върви и няма да има проблеми на пътното платно."

Има ли разлика в цената при задължителната автомобилна застраховка "Гражданска отговорност" при автомобилите с ляв и с десен волан. Сътрудникът ни Жоро Александров се срещна и разговаря с Владислава Лакова, застраховател от Враца. "При тези автомобили се отчита като допълнителен риск проблема с изпреварването и всички застрахователи следва да се съобразят с това." - така коментира особеностите на застраховането на автомобилите с десен волан Владислава Лакова. Разговаряхме и с международен шофьор който често пътува и в Обединеното кралство за това какво е усещането да караш МПС с ляв волан в лявата пътна лента. "Правилникът трябва де се спазва във всяка една държава. Шофьорите на острова са толерантни, когато видят, че не си англичанин и дават предимство. Шофьорът обаче е длъжен да спазва правилника и да бъде внимателен, в която и страна да шофира." - сподели Генади Георгиев. Това което се случва в България не е непознато за Европа. В Страните от Европейския съюз шофирането на автомобил с десен волан не е забранено. Повече по темата можете да чуете в звуковия файл към материала.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Обсъдиха състоянието на пътищата в област Видин

На проведено заседание на Областната комисия по безопасност на движението по пътищата (ОКБДП), ръководено от областния управител на област Видин Ани Арутюнян, бе представен анализ на пътнотранспортната обстановка на територията на област Видин за второто тримесечие на 2024 г. В заседанието участваха представители на регионални институции и общини ,..

публикувано на 15.07.24 в 14:53

Село Гомотарци - с бъдеще във винения туризъм и с грижа за опазване на миналото

Гостуваме на Гомотарци, едно село разположило се на брега на река Дунав.  Голямо  и красиво населено място, с няколко площада, с просторни и красиви къщи с големи дворове и трудолюбиви хора. Видинското село се гордее със запазената си църква, големия църковен двор, с ценните стенописи, които са реставриран и с новата трапезария към храма...

публикувано на 12.07.24 в 12:00

Калин Виденов: Геноцидът над Северозапада от страна на ГЕРБ продължава

Все по-илюзорни изглеждат шансовете за съставяне на редовен кабинет в рамките на настоящото Народно събрание.  Политическата криза в страната продължава да се задълбочава.  Предсрочните избори наближават с все по-голяма скорост, а единственият шанс да не се стигне до тях е експертен и технически кабинет с третия мандат.  Как се отразява дългогодишният..

публикувано на 11.07.24 в 10:00

Нуждае ли се от рестарт икономиката ни?

България трябва да извърши смели реформи на пазара на труда и в образованието, защото рискува икономиката ѝ да стане много неконкурентоспособна. Разходите за труд растат ударно и въпреки това не успяват да наваксат изоставането спрямо ЕС, а производителността остава ниска. Трябва да се подобри рязко и средата за инвестиции, които изостават..

публикувано на 10.07.24 в 10:45
Боян Минков, кмет на община Белоградчик

Боян Минков: Липсата на редовно правителство затруднява работата на общините

Общините са сред потърпевшите от политическата криза в страната ни, коментира кметът на Белоградчик Боян Минков . По думите му политиците трябва разберат, че хората все повече ще ги наказват по време на избори, като все по-малко гласуват. "Има огромни затруднения в работата на общините и ние, кметовете, го усещаме най-силно, защото сме..

публикувано на 09.07.24 в 14:26
Румен Гълъбинов

Румен Гълъбинов: Политическата нестабилност усложнява постигането на стратегическите ни цели- Еврозоната и Шенген

Ако политиците в България не успеят да се разберат и се стигне до нови избори, се усложняват задачите, свързани със стратегическите цели на страната ни- Еврозоната и Шенген, коментира икономистът и финансист Румен Гълъбинов. По думите му, има риск и да не получим в пълен размер средствата по Плана за възстановяване и устойчивост. "Планът за..

публикувано на 09.07.24 в 13:31

Засилен контрол на Инспекциите по труда за недеклариран труд в рискови сектори

Работата без трудов договор е нарушение, за което в Кодекса на труда изрично е регламентирано, че не може да е маловажно . Затова винаги, при установяване на такова нарушение, се налага санкция, която не може да бъде по-малка от 1500 лева и може да достигне до 15 000 лв.   Много е важно всеки работник да разбере, че когато се съгласява да работи без..

публикувано на 08.07.24 в 15:03