Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Безстопанствени коне тормозят хората във Върбово

7
Снимка: Радио Видин
Село Върбово се намира в община Чупрене. Разположено е на 12 км от град Белоградчик, в полите на Предбалкана на Западна Стара планина. Статистическите данни показват възхода и падението на селото през годините- от над 1200 души през 1934 година до едва 60-ина днес, постоянно живеещи. Хората се занимават с градинарство, харесват родното си село, и не биха го напуснали никога. Даже живеещите постоянно на друго място не пропускат да прекарат летния сезон в прохладата му. Като най-сериозен проблем жителите посочиха набезите на конете от ромската махала, които изпотъпкват ливадите им. Проблемът с животните, които скитат без надзор е отдавна. 


"Цяла нощ ходим, в 4-5 часа сутринта, да гоним конете от ливадите, пазим си тревата за животните, кози и овце имаме. С тези от махалата, 3 къщи са, имат коне. Постоянно са в нашите люцерни, гоним ги, чак пред къщата на кмета ги закарам... Там, където кон е минал, животните не ядат сеното, няма кой да ни помогне. Иначе други проблеми или кражби нямаме, обикалят ни кварталните...", оплакаха се хората от селото. 


СнимкаКметски наместник на Върбово трети мандат е Еленко Антов. Казва, че знае за проблема с конете, които съсипват ливадите. В ромската махала живеят 18 души, конете са тяхна собственост, за която обаче не се грижат. Оставени на свобода, те живеят като диви и стъпкват всичко по пътя си. Проблем през лятото са и пожарите, за които бди постоянно. 


"В 36 къщи има живот, в 36 къщи се пали печка зимата, 57 души живеят. 18 са ни жителите от ромската общност, но при тях има постоянна миграция. Прави са хората да се оплакват от конете им, с тях не може да се оправиш. Отглеждат си конете, без да ги връзват изобщо. Оставени са като диви коне, като в прериите. Колкото и да им говориш, както и да се разправяш с него, клати глава, обещава и пак си прави каквото си иска. Имаха доскоро и прасета, но ги махнаха. Няма спасение, неразбрани, без каруца и кон не могат, и без куче след каруцата. Не можем да си позволим да обособим двор, където да ги затваряме, нямаме средства",
обясни Еленко Антов. 


Във Върбово е оживено до 11 часа преди обяд, когато се събират на раздумка пред магазина. След това всички се прибират и настава тишина. За разлика от забързания ритъм на деня преди 30-ина години, когато имали млади семейства. Те пътували до Белоградчик и Чупрене на работа, имали ТКЗС, Горско стопанство, а хората били десет пъти повече от сега. Имали и училище, открито било през 1937 година. В някогашното Върбово имало толкова много деца, че класните стаи в училището не стигали, ползвали и салона за преподаване. Учениците моделирали буквите от българската азбука с пластилин. Била развита и театралната дейност. За младините си разказват роденият във Върбово Сашо Попов и кметът на селото Еленко Антов.


"Привечер младите се събираха на един мост тук и си правеха разходки. Приберат се от работа, донесат вода, измият се и тръгват на разходка. В събота и неделя- същото, но вече се срещат пременени. Акордеон свиреше, там се срещаха, там се влюбваха, там започваше всичко"
, спомнят си кметският наместник и Сашо Попов.


Пълния разказ може да чуете в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Защо има дефицит на кадри в строителството

Категорично има дефицит на кадри в строителния бранш. От няколко години фирмите изпитват проблеми с намирането на хора. Причините са няколко, заяви Любомир Качамаков, заместник-председател на Камарата на строителите в България /КСБ/ и председател на най-голямото областно представителство на КСБ- София и София област. Радио Видин: Защо се стига..

публикувано на 13.01.25 в 16:30

Професията "Туроператор" влиза в училищата

Дефицит на кадри има в сектор туризъм, проблемът се изостри след ковид. През този период туристическата дейност беше сред забранените и голяма част  от хората, които работиха в тази сфера просто се пренасочиха към други професии. Това заяви Павлина Илиева- председател на "Обединение Бъдеще за туризма". Радио Видин: Как се..

публикувано на 13.01.25 в 15:39

На какво се дължи недостигът на кадри на пазара на труда

Недостиг на кадри на българския пазар на труда има не от днес и не от вчера, а от много години. Това е един от въпросите, за които Българската стопанска камара алармира вече може би 10 години. Продължава да има недостиг на кадри, като вече става въпрос не само за висококвалифицирани кадри, а за всякакъв тип. Изчисленията са, че българската..

публикувано на 13.01.25 в 15:28

Община Ново село - стремеж към развитие и обновяване

Екипът на Радио ВИДИН гостува на Ново село - голямо, красиво и достолепно село, което е общински център. Намира се на брега на река Дунав.  Богатството и културата на новоселяни са следствие на търговията с вино и грозде по река Дунав и от съхранените традиции - на децата да се дава образование. В миналото е било изключително богато и с доста..

публикувано на 10.01.25 в 12:05
Светлин Тачев

Светлин Тачев: На прага сме на пълна делегитимация на политическата система

Държавният глава Румен Радев обяви, че ще даде още време преди връчването на папката за съставяне на редовно правителство, определяйки като безотговорно поведението на политиците.  Първият мандат ще отиде в най-голямата парламентарно представена партия ГЕРБ-СДС.  Преговорите между партията на Борисов, Демократична България, БСП и Има такъв народ..

публикувано на 09.01.25 в 10:00

Ще издържи ли семейният ни бюджет на новата ценова атака?

Новата година настъпи с повишени цени на някои стоки и услуги у нас. Токът за бита за Северозападна България вече е по-скъп с около 9%. Хлебопроизводителите побързаха да реагират на повишеното ДДС на 20% и съответно повишиха цените на насъщния. От 1 януари са в сила новите цени на личните карти. Вместо 18 лева за нова лична карта трябва да..

публикувано на 08.01.25 в 10:45

Видин-Ботевград: Новият път, чийто край непрекъснато се отлага

Строителството на най-големия инфраструктурен обект в Северозападна България започна след протестите в началото на 2018 година, когато стотици жители на региона няколко поредни седмици блокираха важни пътни отсечки с искане за магистрала до Видин и тунел под Петрохан. Тогава правителството обеща, че този проект ще е приоритетен за държавата, ще се..

публикувано на 07.01.25 в 13:24