Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Проверки на пътя за вредни емисии - мисия не/възможна

Снимка: Радио ВИДИН
Седем газ-анализатора са предоставени на "Пътна полиция" към Столичната дирекция на вътрешните работи за проверка на превозните средства. Новите уреди са закупени от Столична община във връзка с покриването на техническите изисквания за замърсяване на въздуха. Проверките с новите газ-анализатори на столичната пътна полиция са крачка в посока на подобряване качеството на атмосферния въздух, обясниха от екоминистерството. Ако при автомобил се установят стойности на отработените газове над допустимите, няма да бъде регистриран, а при проверка по улиците в София - ще бъде спиран от движение. Да очакваме ли проверки на пътя в цялата страна за вредни емисии?

В сектор "Пътна полиция"- Видин са регистрирани около 90 000 автомобила. Всеки ден пред гишетата за регистрация има чакащи граждани. Какви коли са си купили?

"Нов, вкаран от Германия, втора употреба... Производство 2011 година, минал е на преглед. Трябва да е екологично чист. Нали ще ги проверяват за газовете и ще ги спират от движение... По- стар модел, защото нямам пари за по-нов. Нека да направят стандарта малко по- хубав и всеки да може да си позволи нова кола..."

СнимкаПо-старите автомобили също са произвеждани съгласно изискванията към годината на производство, въпреки че замърсяват повече въздуха. Данъкът на новите коли е по-висок от този на старите. Те са и по-скъпи и съответно не са по джоба на повечето хора.  

По-малко от 5 на сто са колите до 5 години у нас. Над 69 процента са по- стари от 15 години, а средната възраст на автопарка е 18 години. Данните са на Асоциацията на автомобилните производители. Изпълнителният директор на асоциацията Татяна Груева посочи пред БНР, че през последните 25 години у нас няма държавна политика за подобряване на състоянието на автопарка и това е сред причините за увеличаването на катастрофите и замърсяването на околната среда.
 
Министърът на околната среда и водите Нено Димов ще преговаря с Европейската комисия за възможността да се финансира осигуряването на газ-анализатори за пунктовете на КАТ в цялата страна. Според него това е възможно да се осъществи до края на тази или началото на следващата година.

Снимка: МВРПотърсихме за коментар представител на министерството на околната среда и водите /МОСВ/ и попитахме колко ще са допустимите стойности на вредните газове, поставихме и още въпроси. От там обясниха, че част от въпросите са към институцията, която ще прилага мярката - МВР. Няма обаче законов акт към момента, който да посочва, че вменява на ведомството да изпълнява такава мярка. От пресцентъра на МОСВ съобщиха, че поставените въпроси са разглеждани в рамките на работната група за транспорта и има решение мерките да се прилагат.  Намеренията са да се прави проверка и при първа регистрация на територията на страната, и по пътищата. Допустимите стойности за вредни газове са различни, в зависимост от това, кога е произведен даден автомобил (например ЕВРО 4 е в сила от 2005 до 2009 година). Намеренията са при отчитане на стойности на отработените газове над допустимите, на превозното средство да бъде служебно отнемана регистрацията, до успешно преминаване на контролен преглед за нивата на емисиите.

Вредните емисии и сега се следят. При първоначалната регистрация на автомобил, превозното средства преминава технически преглед в КАТ. Проверката е регламентирана в Наредба No I-45 от 24 март 2000 година. В Приложение No 3 към чл. 32 в, ал. 3 на тази Наредба, са посочени проверките, които задължително се извършват при първоначалните технически прегледи. Не пише обаче какви трябва да са нормите, по които да се преценяват показателите - високи, ниски или в норма.

СнимкаПо друга наредба работят пунктовете за технически прегледи, които извършват периодичен контрол и които се проверяват от областните отдели на "Автомобилна администрация". Това е Наредба №32 от 16 декември 2011 година. В тази наредба има методика за извършване на периодичен преглед за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства и в нея подробно е описано какви са изискванията, наред с това какви са възможните причини за установените нередности. Максимално допустимите стойности се определят от производителя на моторното превозно средство и се посочват в техническите му характеристики от свидетелството за регистрация. При липса на такава информация максимално допустимите стойности са:
- за МПС, регистрирани или пуснати в експлоатация преди 1 октомври 1986 г. - съдържание на въглероден оксид /СО/ - е 4,5 %;
- за МПС, регистрирани или пуснати в експлоатация след 1 октомври 1986 г. - съдържание на въглероден оксид /СО/ - е 3,5 %.

Видинчани продължават да си купуват втора употреба автомобили, внос, предимно от Европа.

"Голяма част от тях са в добро техническо състояние, защото там явно по-строги са изискванията към автомобилите, за да могат да бъдат допуснати да се движат по техните пътища. Когато вече са извън тези норми, те се продават от чужденците, българите ги купуват, и не само българите, населението на страните с по-нисък стандарт на живот купуваме тези автомобили. При нас изискванията са занижени и това се използва и се регистрират в България", каза началникът на сектор "Пътна полиция"- Видин главен инспектор Владимир Герасимов.

При новите автомобили изискванията са съотносими към тези в Европа.

"За старите автомобили, когато е посочено в чуждестранното свидетелство за регистрация някаква евро категория, която е имало превозното средство към момента на първоначалната регистрация в Германия, например, 2012 година, ние тази категория я преповтаряме в нашето свидетелство - българското."

СнимкаВсеки автомобил подлежи на периодичен технически преглед в пунктове за технически преглед, работата на които се контролира от областните отдели на "Автомобилна администрация".

"Тук не говорим за стари и нови, говорим за изправни и неизправни. По отношение на изгорелите газове има определи норми, които ние не определяме, определя наредбата, чрез съответните уреди се извършва проверка на качеството на изгорелите газове- димомер и газоанализатор. Поставя се специално уредче в тръбата на изгорелите газове, температурата на двигателя, измерва се оборотите на двигателя и самата система определя дали автомобилът е годен или има наличие на вредни емисии, които не отговарят на нашите стандарти. Самата система ги определя за изправни или неизправни", обясни Фидан Ангелов- собственик на пункт за технически прегледи на фирма "Воф инс".

Съюзът на българските автомобилисти /СБА/ също има пунктове за технически преглед. Митко Стаменов е председател на съюза на българските автомобилисти в град Враца. Казва, че в развитите индустриални райони в България, хората могат да си позволят лизингови автомобили, но при нас хората едва свързват двата края:

"Явяват се при нас автомобили лади и жигули, които са на 30- 40 години, но след като са в нормите и хората си ги поддържат, значи всичко е нормално. Всички по-съвременни автомобили, всеки един производител се стреми да намаля разхода на гориво, да повишава надеждността, безопасността и по-малко вредни газове."



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Жителите на село Вещица искат параклис

Село Вещица ни посреща със свежест, чистота, зеленина и песен на пойни птички .  Това е населено място, което не може да бъде забравено. Първо поради името си, което е наистина необичайно и второ, когато дойдеш в него, оставаш завинаги запленен от прекрасната природа. Чистота, спретнатост, свежест струи от накацалите къщички. Макар и семпли, те..

публикувано на 19.04.24 в 12:00
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев: Трябва да се промени философията на законодателството ни

България вече няма да бъде една от двете страни в Европа с максимално допустима скорост на движение от 140 км/ч по магистралната мрежа.  Скоростта по аутобаните ще бъде свалена до 130 километра със закон.  В правителствения законопроект се предвижда въвеждане на наказания за нарушаване на средната скорост.  Възможно ли е да се намали пътнотранспортният..

публикувано на 18.04.24 в 11:00

Звуци в тишината: Изчезващата роля на предмета "Музика" в училище

Спокойно можем да кажем, че музиката е една от основите на човешката култура. Още откакто хората са блъскали с кости по земята и по камъните, създавайки ритъм, тя е била олицетворение на общността и чувството за споделеност. Още оттогава човечеството е било наясно с това какво е музиката и какво носи тя, но в днешни дни изглежда, че това разбиране..

публикувано на 17.04.24 в 11:00

Един от трима съвременни българи би защитил родината във военен конфликт

На фона на няколко сериозни военни конфликта, дори близо до нас, едва 30% от българите заявяват, че биха се били за страната си, ако има война . 42% не биха, а останалите от запитаните се колебаят и не знаят как да отговарят. Ние се нареждаме по-близо в нагласите си до западните европейски държави, отколкото до източните. Това показват резултати от..

публикувано на 16.04.24 в 12:40

Северозападна България с трайно присъствие на туристическата карта

Седемнадесет проекта са одобрени за финансиране в конкурса "Развитие на туризма в Северозападна България и по поречието на река Дунав" на Фондация "Америка за България". Финансирането на всички тях е за 1 312 000 лева. Средствата ще подкрепят развитието на туристически продукти и услуги в регионите с цел да удължат престоя на посетителите. Над 150..

публикувано на 15.04.24 в 15:38
Цветан Ценков, кмет на община Видин

Цветан Ценков: С булевард "Панония" се случва това, което се случва и в държавата (видео)

До края на април се очаква да завърши ремонтът на първото платно на бул. "Панония" във Видин . Следващата седмица Народното събрание трябва да гласува окончателно останалите 3,5 млн. лева за завършването на проекта. Това обясни в "Посоките на делника" кметът на Община Видин д-р Цветан Ценков в отговор на въпроса "Какво се случва с бул...

публикувано на 12.04.24 в 13:03
Марая Цветкова

Марая Цветкова: Превърнахме демокрацията ни в елитарно хоби за глупаци

Кабинетът "Главчев" положи клетва и встъпи официално в длъжност, с което 103-тото правителство в историята на България е факт.  Президентът Румен Радев насрочи за 9 юни националните и европейските парламентарни избори.  Кои са причините, поради които отново ще се отправим към урните?  Може ли предизборната кампания да предложи решения, а не битовизми..

публикувано на 11.04.24 в 10:00