Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Другите са виновни за катастрофите"

Снимка: Радио ВИДИН

Превишаването на позволената скорост, определяно като "неволно", е най-разпространеното рисково действие сред българските шофьори на възраст между 18 и 75 г., показва първото издание на изследователския проект Индекс за безопасно шофиране. 71% от запитаните 1000 водачи отговарят, че това им се е случило поне веднъж през последната година.

Неправилното планиране на маршрута и попадането в задръстване, което е могло да бъде избегнато, е втората най-често срещана ситуация - 56% от българските шофьори отговарят, че това им се случва. Този тип ситуации не носят особен риск за водача или другите на пътя, но са сериозна причина за повишаване на стреса и нарастване на агресията, особено при натрупване на закъснения.

Над 90 процента от катастрофите са в резултат на човешки грешки, сочат още изводите от доклада. По-малко от 30 процента категорично са заявили пред анкетиращите, че не са допускали нарушения през изминалата една година.

Българските шофьори си дават висока оценка за избягване на риска и прехвърлят отговорността към останалите участници в движението. Това е знак, че рисковете на пътя не просто са подценени, а често не се и разпознават, коментира Яна Спасова от екипа, реализирал проучването.

"Не бих казала, че съм лош шофьор, старая се да спазвам правилата. Опитвам да съм отговорна на пътя. Наблюденията ми са, че българският шофьор е изнервен зад волана, а това води до катастрофи. Най-честата грешка, която ми се е случвала, е отнемане на предимство. Лошо е, че повечето шофьори се смятат за най-добрите, а всеки прави грешки. Мисля, че не са достатъчни часовете за обучение по кормуване. Няма как само за 30 часа да станеш шофьор. Моят призив е всички да са отговорни зад волана, да не забравят, че трябва да пазят не само собствения си живот, а и останалите участници в движението.", каза в студиото на Радио ВИДИН Теодосия Микова, млад водач, участник в кампанията "Най-добър млад шофьор на България".

Най-честото нарушение, което водачите сами признават, че извършват, е шофирането с превишена скорост. А това е и най-честата причина за пътни произшествия. Над 2000 тежки катастрофи през миналата година са станали заради несъобразена с пътните условия скорост. При тях са загинали 228 души, ранени са над 2400.

През 2017 година по българските пътища загинаха 682 човека. От началото на тази година до днес смъртта си при катастрофи намериха още 229. Голяма част от тежките пътно-транспортни произшествия са в резултат на подценяване на обстановката, превишена скорост, чувство за безнаказаност и неуязвимост. Тези констатации се потвърждават и от националното изследване за Индекс на безопасно шофиране.

Налага се изводът, че са необходими мерки за повишаване на уменията и познанията на участниците в движението, обясни заместник- министърът на транспорта Ангел Попов.

Обмисля се по-дълго обучение на младите водачи, каза и заместник-изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" Дамян Войновски.

През миналата година на територията на област Видин са станали 75 тежки катастрофи с шестима убити и 76 ранени, във Враца- 183 тежки пътно-транспортни произшествия с 18 убити и 235 ранени, в област Монтана по пътищата са загинали 23, 169 са ранени при 132 катастрофи.

"Пътна полиция" отново напомня, че е важно всеки един от участниците в движението да е наясно, че е длъжен да пази себе си и е отговорен за живота на другите.

Повече по темата- в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Хората в Челопек: Селото ни е хубаво и спокойно

Красива природа, чист въздух, богата история, спокойни и усмихнати хора. Така ни посреща Челопек - едно планинско село, сгушено в полите на Врачанския Балкан. Част е от община Враца и е разположено на по-малко от 10 км от големия град. Близостта до него е предимство, казват местните . В града намират работа, а децата им ходят там на училище...

публикувано на 19.07.24 в 14:50

Александър Михайлов: Антикорупционното говорене е просто мода

Продължава да се търси формулата за управление в българската политика.  От поредните предсрочни избори ни делят редица нестандартни и екзотични предложения, целящи да съставят кабинет.  Антикорупционните мерки ли са единствената възможност за преодоляване на превърналата се в перманентна криза?  Статуквото дискутираме с анализатора и автор в..

публикувано на 18.07.24 в 10:00

Задължително ли е висшето образование за успешна реализация на младите?

В разгара на лято 2024 поредният випуск средношколци вече пое по пътя на живота. Почти половината от младите хора не виждат възможности за реализация на трудовия пазар в страната. Някои се ориентират към висшите учебни заведения, а други предпочитат работа в чужбина, заради по-доброто заплащане. Голяма част от младите хора, завършили висшето..

публикувано на 17.07.24 в 10:45

Проф. Вили Лилков: Нужна е формула за съставяне на временно управление с конкретни задачи

Ситуацията в парламента, както и като цяло за българското общество е изключително тревожна, коментира професор Вили Лилков от "Синя България" . По думите му, последните парламентарни избори не са показали път пред българското общество, а много силно раздробяване на политическия пейзаж. На този фон  няма никаква възможност за съставяне на трайно..

публикувано на 16.07.24 в 16:06
Михаил Миков

Михаил Миков: Тежката политическа фрагментация е пречка за съставяне на редовно правителство

Тежката политическа фрагментация в страната е пречка за съставяне на редовно правителство, коментира председателят на 42-рото Народно събрание и бивш председател на БСП Михаил Миков . На последните избори той участва в политическото обединение "Левицата".      "Всичките опити да се състави правителство при такава фрагментация на Народното..

публикувано на 16.07.24 в 13:33

Обсъдиха състоянието на пътищата в област Видин

На проведено заседание на Областната комисия по безопасност на движението по пътищата (ОКБДП), ръководено от областния управител на област Видин Ани Арутюнян, бе представен анализ на пътнотранспортната обстановка на територията на област Видин за второто тримесечие на 2024 г. В заседанието участваха представители на регионални институции и общини ,..

публикувано на 15.07.24 в 14:53

Село Гомотарци - с бъдеще във винения туризъм и с грижа за опазване на миналото

Гостуваме на Гомотарци, едно село разположило се на брега на река Дунав.  Голямо  и красиво населено място, с няколко площада, с просторни и красиви къщи с големи дворове и трудолюбиви хора. Видинското село се гордее със запазената си църква, големия църковен двор, с ценните стенописи, които са реставриран и с новата трапезария към храма...

публикувано на 12.07.24 в 12:00