Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Ще ни глобяват ли, ако сами ремонтираме колата?

Снимка: Радио ВИДИН

"Забраняват десния волан... Глобяват с 500 лв. шофьор, ако сам си ремонтира колата... Махат от КАТ регистрацията на колите..." Това са само част от заглавията, които в последните дни се тиражират в медии, сайтове и социалните мрежи. Озадачаващите новини са продиктувани от публикувания за обществено обсъждане от Министерството на транспорта проект за Закон за пътните превозни средства. Той е един от трите нови закона, които се очаква да заменят настоящия Закон за движение по пътищата. 


В проекта е записано, че дейностите по ремонт и техническо обслужване на пътни превозни средства може да се извършват само от физически или юридически лица, регистрирани и разполагащи с удостоверение за такава дейност. Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" ще създава, води и поддържа регистър. Сред авторите на законопроекта е Съюзът на автосервизите. 


"По наша инициатива предложенията са да се въведе регистрационен режим за всички сервизи и за всички, които упражняват тази професия, за да се гарантира качеството на ремонта в интерес на потребителите, да се ограничи нерегламентирания труд в тези автосервизи, не на последно място- фискалната политика на държавата е засегната много сериозно. В момента няма регристър, но около 6900 автосервиза членуват в различни асоциации, мисля че е по-голям броят на сервизните работилници, които не са обявени въобще. Проблемът е, че хора катастрофират заради неизправни автомобили без дори да го знаят и да подозират за това нещо. Рискът в нерегламентиран сервиз да ви сложат некачествена чест е много голям и това е предизвикано от стремежа да предложат нереално ниска за услугата цена", обясни Емил Германов, председател на Съюза на автосервизите.


Документът предвижда затягане на контрола, което включва забрана за извършаване на ремонти по автомобилите извън регистрираните автосервизи. Именно тези текстове бяха изтълкувани като ограничаващите всякакви, дори и дребни, ремонти на колата от собственика ѝ.


"Подготвили сме един сериозен текст с доста забележки по закона. Написали сме в преходните и заключителни разпоредби, че ремонтът и техническо обслужване е всяко въздействие върху автомобила с изключение на операциите, които са посочени в инструкцията за експлоатация от производителя на автомобила, което включва монтаж на резервна гума, смяна на крушка, смяна на бушон и т.н."
, добави председателят на Съюза на автосервизите.


Търговията с употребявани автомобилни части също е влязла в проектозакона. Изисква се всички търговци, които ги предлагат, да се регистрират като такива и да водят специален регистър на авточастите за повторна употреба. 


"Основната идея е да се намалят кражбите на автомобили с цел разкомплектоване и продажба на частите. Забранява се и продажбата на части втора употреба между физически лица", обясни Емил Германов.


Автосервизите ще трябва задължително да се регистрират в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". Трябва да декларират наетите технически специалисти и какво образование, квалификация и професионален опит имат. Въвежда се и поне 6 месеца гаранция за извършения ремонт.


Не е ясно обаче кой и дали ще успее да контролира автосервизната дейност, смята Емил Германов:


"Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" няколко пъти се провали в изпълнението на задачите си, освен това няма и достатъчно служители, които да извършват тази дейност. Те нямат капацитет да контролират дейностите, с които са натоварени в момента, камо ли да им трупнем 20-30 000 автосервиза, които трябва да контролират и регистрират." 


Бившият председател на парламентарната комисия по транспорт Настимир Ананиев и лидер на партия ВОЛТ заяви, че е разочарован от проекта за Закон за пътните превозни средства:


"Самият закон сглобява няколко различни визии и изглежда все едно има три закона, които са слепени заедно. Това за сервизите е много хубаво. В медиите обаче излязоха неверни публикации, че за да се намалят опашките в "Пътна полиция", частни фирми ще могат да регистрират коли. Те всъщност ще могат да предлагат само първоначалния технически преглед- т.нар. "канал", но не и да регистрират. Регистрацията си остава в МВР, което означава, че отново трябва да отидете до КАТ, за да си вземете регистрационните табели и талоните. Опасявам се, че има предложения, които крият много тежък лобизъм. Не е изяснено какво точно е "техническо обслужване на автомобила" и дали ще ни глобяват, ако си сменим сами маслото или чистачките. Все пак е хубаво да има регулации в тази сфера, за да знаем, когато отидем в един сервиз, че той е легитимен и ще има гаранция за услугата, която получаваме. Браншовите организации са прави да се опасяват, че ще липсва достатъчен контрол, защото в Агенция "Автомобилна администрация" има най-много корупция. Мисля, че не бива да се спешава приемането на този закон."

Повече по темата и какво смятат видинчани за проектозакона- в прикачения звуков файл.

Вижте още
село Ракево

Кметът на село Ракево: "Денононщно работя за селото и за хората"

В "Посоките на делника" се отправяме към село Ракево. Намира се на  5 км северозападно от общинския център Криводол, 26 км северозападно от Враца. Жителите в момента наброяват 650. В миналото добре развити били животновъдство, земеделие и селско стопанство. Днес земята обработват големи арендатори като се отглежда основно слънчоглед, жито, ечемик,..

публикувано на 30.10.20 в 12:00

Младите и онлайн комуникацията - преимущества и опасности

Три четвърти от децата и младите хора в България сърфират в социалните мрежи и комуникират чрез онлайн приложения всекидневно, но повечето определят случващото се в реалния свят за по-важно и вълнуващо. Това показват резултатите от национално проучване , което поставя във фокус медийните навици и практики, популярните личности в Мрежата,..

публикувано на 29.10.20 в 11:00

Как приема обществото новите мерки и забрани, заради коронакризата

Сякаш неусетно, почти ежедневно ставаме свидетели на нови забрани и изисквания, свързани с разпространението на пандемията от COVID-19. Реакциите в социалните мрежи не се забавиха и голяма част от обществото открито продължава да показва, че няма доверие на стъпките, които управляващите и Националният оперативен щаб предприемат, за да ни предпазят..

публикувано на 28.10.20 в 12:30

COVID-19 упорито настъпва и в Северозапада

България е засегната от втора вълна на разпространение на COVID-19 и по всичко личи, че положението сега е значително по-сериозно от пролетта. През последните седмици случаите на заразени рязко се увеличиха. За да се стигне до рекордните 2243 нови случая на коронавирус за последното денонощие. По-притеснителното е, че близо 30% от направените вчера..

публикувано на 27.10.20 в 14:10

С Видин в сърцето

В деня на Видин - 26 октомври, Димитровден, търсим мнението на някои от носителите на званието "Почетен гражданин на Видин" за града и бъдещето му.  Професор Андрей Пантев е роден 1939 година в село Раковица. Интелектуалец, учен и публицист, с ярко присъствие в българския духовен живот. "Почетен гражданин на Видин" от 1997 година:..

публикувано на 26.10.20 в 11:50

Кметът на Видин Цветан Ценков с равносметка в навечерието на Димитровден

За свършеното, за проблемите и визията за бъдещето на Видин - броени дни преди духовния празник на Видин - Димитровден, в "Посоките на делника" по радио Видин разговаряме с кмета на община Видин д-р Цветан Ценков.  Равносметката за изминалата една година управление  "Не мога да си дам никаква оценка, това ще го направят нашите съграждани...

публикувано на 23.10.20 в 14:07

Автоинструкторите остават в протестна готовност

Около тезата за промяна в обучението се обединиха участниците в широк дебат, дискутиращ евентуални промени в обучението на бъдещите шофьори . В дискусията, организирана от " 24 часа ", участие взеха представители на Министерството на транспорта, Държавна агенция "Безопасност на движението", Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация",..

публикувано на 22.10.20 в 11:00