Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Автоинструктори подготвят протест заради промени в обучението на шофьорите


Заради "липса на компетентност и затрудняване работата на учебните центрове" автоинструктори планират общонационален протест в цялата страна.

Публикуваният за обществено обсъждане проект, с който се променя Наредбата за условията и реда за обучение на бъдещи шофьори, предизвика недоволство сред някои от автошколите.

От Съюза на центровете на авто-мото подготовка определят като лобизъм промените в Наредба 37 и Наредба 41, каза председателят Йонко Иванов и ги определи като допълнителни административни тежести за бизнеса.

"Въвеждат се нови изисквания, които ще доведат до нови корупционни практики. Не се прави нищо за подобряване качеството на обучение и за облекчение на изпитите. С наредба 37 се вкарват нови четири допълнителни институции в лицето на Пожарна безопасност, Служба "Трудова медицина", която трябва да определи колко ученици могат да бъдат в един кабинет, след като до момента това се решаваше от Министерство на образованието. Изисква се застраховка Професионална отговорност след като имаме гражданска отговорност, след като имаме застраховка на местата. Следващото изискване е всички автомобили да бъдат на учебния център. Вече ще има изискване за общата маса на ремаркето. По принцип изискването е за допустима маса на камиона, не на ремаркето. Трябва тежестта да се докаже с кантарна бележка. Преди да започне изпитът, трябва да се мине на кантар от вторични суровини. В нито един нормативен документ няма понятие кантарна бележка".

От 1 октомври от "Автомобилна администрация" напомнят, че ще започнат проверки дали тежкотоварните автомобили по време на изпитите, са натоварени. Изискването е общата маса на автомобила да е повече от 10 000 кг.

Вчера започналото Национално съвещание на автомобилните учебни центрове в страната продължава и днес. Инструкторите ще настояват за среща с премиера Бойко Борисов, защото липсва диалог с ръководството на "Автомобилна администрация", продължи Иванов и прогнозира, че цената на шофьорските курсове ще се увеличи с до 700 лв.

"В нашето предложение беше залегнало отпадането на вътрешния изпит, за да преборим спекулата. Това, което ще въведат, е корупционна схема. Трябва да плащаме на 4 институции. Защо? Цената ще се вдигне с 300 лева за леките категории и между 500 и 700 за тежките. С милиционерски стил ни налагат неща. Това увеличаване на цената не води до по-добро качество. Целят да спрат растежа на малкия и средния бизнес".
Йонко ИвановНа портала за обществени консултации на Министерски съвет е публикуван проекта за промени на Наредба номер 37 за условията и реда за обучение на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство и условията и реда за издаване на разрешение за тяхното обучение.

Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, вносител на проекта за промени, предлага обучението на младите шофьори да се прави на учебен полигон, в населени места и извън тях, включително и на магистрали. Предлага се учебните коли, без тролейбусите, да са собственост на учебните центрове, а инструкторите да са на трудов договор в тях.

Въпреки наложената забрана от "Автомобилна администрация" за провеждане на шофьорски курсове по време на извънредната обстановка, е имало фирми, които продължавали да работят и да провеждат психологически тестове, твърди е Йонко Иванов.

"В Наредбата се говори за полигон - това го има и в старата наредба. В приложение 17 е описано какво трябва да може обучаемия, но сега го пишат отново. Тези хора не четат, не гледат, единствено искат да унищожат бизнеса. Говорих с Рановски, той ми казва, че няма да е това, а което той е решил. Липсва диалог тези хора, които са на държавна заплата. Не продавам кебапчета, за да бъда търговски обект. Извършвам обучителна дейност. Призовавам да се оттеглят наредбите, обслужващи дадени фирми. Същите фирми провеждаха обучение и тестове по време на ситуацията с вируса. Никаква реакция. и отговор на нашите въпроси - кои от учебните центрове по време на карантината са провеждали обучения и са издавали удостоверение по Наредба 41, както и са провеждани и психологически изследвания по Наредба № 36. Ето това е спекулата. Нашата кауза е, че преподавател се става с любов, не с корупционни намерения".

Проектът за изменение на Наредба 37 идва в отговор на заявено желание за промяна, коментира оглавяващият "Автомобилна администрация" Бойко Рановски.

"В продължение на месец проектът ще бъде достъпен за обществено обсъждане, след което ще се обобщят всички възражения и предложения и едва тогава ще се предложи краен вариант".
Министерството на транспорта информационните технологии и съобщенията смята, че ще е добре учебните центрове да са търговски дружества. Изискването е с цел недопускане на нелоялна конкуренция и осъществяване на по-ефективен контрол. 

Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България няма
да подкрепи протестните действия, каза председателят Красимир Георгиев.

"Трябва да уточним кое е бранш - това са учебните центрове, които притежават разшрешително за обучение на бъдещите шофьори. Инструкторите са изпълнители на това обучение - дали работят със собствен автомобил или такъв под наем, това засяга Центъра. Протестиращите не ги разбирам. Държавата иска да вкара ред, ясни правила, които да доведат по-добро качество на пътя. Ако държавата не прави необходимото - ние протестираме, ако не го прави - пак протестираме. Основанието за протест е нулево, освен ако някой не иска сегашното статукво. Болниците също са търговски дружества, както театрите и така нататък".

Електронизацията няма разумна алтернатива, добави Георгиев.

"В България има едни Андрешковци, на които това им е начин на живота. Ако искаш да развиваш бизнес, да си учебен център, купи си автомобили - има лизинги, кредити от банките. Трябва да се спазва върховенството. Електронизацията е по цял свят. Инструкторът не е учебен център. Учебните хартиени картони ще бъдат премахнати. Начинът за контрол е по електронен път, за да се избегнат подкупите. В системата са заложени параметри - времетраене на часа, маршрут, упражнение, което се обработва. Прослувотото селфи е фалшива новина - него няма да го има. Всичко, което е в интерес на гражданина, не подлежи на дискусия. Твърде много се акцентира върху гражданина, вместо да се мисли за интереса на гражданина".

Електронното отразяване на преминатото обучение ще осигури възможност за недопускане на изпит на кандидати, които не са присъствали на необходимия за всеки модул брой часове съгласно учебната документация по чл. 153, т. 1 от Закона за движението по пътищата.

Школите ще водят и електронен график за провеждане на обучението на групите, а всеки кандидат шофьор ще има електронен учебен картон. Преподавателите по практическо обучение ще отбелязват в него началния и крайния час на занятието. На всеки кандидат ще се води  и електронна контролна карта, на която преподавателите ще отбелязват допуснатите от кандидатите грешки, като резултатите от тях се нанасят автоматично в електронното досие на кандидата в информационната система.
Ще се включат ли автоинструкторите от Видин в евентуален протест? Това попитахме председателя на регионалната структура на Съюза на автомобилните инструктори Георги Борисов.

"Регионалните отдели на три месеци носят документация за учебната дейност, на която се прави ревизия. Всяка фирма има касов апарат. Как се работи на черно след като той е свързан с НАП? Не можеш да скриеш курсистите си. Говорил съм с инструкторите тук. Има причина на подобни протести от Видин да ходят кола или две - липса на смелост. Хората искат да протестират, но няма да го сторят. Истината е, че няма да се дават часовете, за да не се вдигнат цените. Преди два месеца във Видин решихме да се вдигнат цените със 100 лева. Колите и сега не са собственост на Центъра, но се водят към него. Трябва да се знае, че няма контрол над часовете - никой няма да разбере дали обучаващият се шофира 20 минути или 2 часа".

Предвидено е информационната система да осигурява възможност на служителите на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" да разполагат с информацията за датите и часовете за провеждане на обучението и достъп до електронните учебен дневник, учебен картон, контролна карта, което ще допринесе за повишаване на качеството на контрола на теоретичното и практическото обучение за придобиване на правоспособност за управление на МПС, аргументират се вносителите на предложението.

Бидейки първенец в ЕС по загинали в катастрофи през последните няколко години, България се нуждае от повишаване качеството и грамотността на движение по пътищата.

Ще доведат до по-качествено обучение промените в Наредбата за условията и реда за обучение на бъдещи шофьори, публикувана за евентуално обсъждане? Предстои да разберем.




Вижте още

8 март през погледа на жените

8 март празнуваме с дами от Северозапада. Те са позитивни, вярват в себе си, в добрите думи и дела, радват се на малките жестове. 8 март е любим празник, не само на майката, но и на всяка жена. Днес е ден и за признание на постижения на жените в различните сфери на живота. Започнал само като политическо събитие на социалистите, празникът стана част..

публикувано на 08.03.21 в 17:03

Студентка от Видин с документално видео за Националния празник

С документално видео, което подготви, студентката Антонина Лозанова отбеляза Националния празник. Краткият филм, озаглавен "143 години свободна България: Освобождението на Видин" може да се види във фейсбук. "Главната причина беше, че хората тази година няма да имат възможността да бъдат заедно на площада, особено във Видин...

публикувано на 03.03.21 в 13:30

На 3 март с поглед към събитията във Видин от преди 143 години

На трети март обръщаме поглед 143 години назад към събитията, заради които сега честваме Националния си празник на тази дата. За тях разказва Маргарита Радулова , уредник в Регионалния исторически музей във Видин. Датата започва да се чества скоро след Освобождението. От 5 март 1990 г. с решение на Народно събрание е обявена за..

публикувано на 03.03.21 в 13:20

Кметът на Габаре Ирена Игнатова: Да се работи в среда със смесено население не е проблем, ако всеки изкарва прехраната си с честен труд

Село Габаре е едно прекрасно село. Над 1000 души живеят в него. Имаме прекрасна природа - през селото преминават три реки, в близост имаме два язовира, доста обработваема земя, гора. В селото ни се живее спокойно, независимо, че преобладаващото население е от ромски произход. Това обясни кметът на село Габаре, община Бяла Слатина, Ирена Игнатова и..

публикувано на 26.02.21 в 16:00

Младите врачани, решили да търсят професионално и лично развитие в родния град

Защо все повече млади хора решават да останат и да търсят развитието си във Враца ? Осигурява ли градът възможности за атрактивна и добре платена работа ?  Емилиян Кадийски  решава да търси развитието си в родния град. Той е един от основателите на " Враца софтуер общество " - сдружение, чиято цел е чрез качествено образование да даде..

публикувано на 25.02.21 в 10:40

Колко пари са ни нужни месечно, за да живеем нормално?

2 542 лева са необходимите средства за издръжка на живота на 4-членно домакинство от двама възрастни и две деца, или малко над 635 лева на човек. Това сочат най- новите данни на Института за социални и синдикални изследвания към КНСБ. Увеличението на общата стойност за издръжката на живота е с близо 25 лева от началото на годината, като..

публикувано на 24.02.21 в 12:09

Фермерските пазари по нов правилник

Изсветляване на пазара за домашни и фермерски храни целят два документа- Правилник за ползване на фермерските пазари и Наръчник за мерките за безопасност на предлаганите храни в къщи за гости. Тези документи за първи път въвеждат официални определения за фермерски пазар, местна храна, фермерска храна и занаятчийска храна.  "До момента..

публикувано на 22.02.21 в 15:12