Българско национално радио © 2022 Всички права са запазени

Управляващата коалиция залага задължителни промени в сектор "Транспорт"

Настимир Ананиев: Обучение от най-ранна възраст ще гарантира пътната безопасност

Подготвя се нов Закон за движението по пътищата

Настимир Ананиев, народен представител
Снимка: Ани Петрова

"Един от фокусите, които дадохме, е френският модел за пътна безопасност: още от детската градина започва да се изграждат знания за пътна безопасност, след това се минава през обучение на велосипед, за да се създадат умения и рефлекси, свързани с пътната безопасност. Идеята е да се фокусираме и да работим в тази посока - образованието и обучението, но в по-ранна детска възраст, още от детската градина да започне създаването на навици за участие в организацията на движението по пътищата. Когато един велосипедист се научи да кара колело и кара по улиците безопасно, след това като се качи на автомобил ще има това усещане за безопасност", каза в "Посоките на делника" народният представител от управляващата коалиция Настимир Ананиев.

Според думите му в дългосрочен план трябва да бъде постигната Визия 0.

"Идеята на Визия 0 е да направи такава безопасна система, която да предпази човешкия живот. Човекът винаги ще сгреши, така казваме за човешкия фактор, но трябва да направим такава система около него, за да запазим живота, когато стане грешката."

Задължително обучение по пътна безопасност от детската градина, ревизия на листовките и създаване на нови 28 полигона за обучение на шофьори - това са част от промените в сектор "Транспорт", заложени в коалиционното споразумение на депутатите от четворната коалиция. 

"Дискутирахме осъвременяването на подготовката, когато вадихме акценти за споразумението. Трябва да се променят и листовки, и практика. За практиката вкарваме 28 полигона - във всяка от областите. Това ще даде повече възможност за различни ситуационни задачи, които да се тренират на терен, за да могат водачите да реагират впоследствие на пътя. Същият е фокусът и в теорията - искаме повече задачи, свързани с конфликти на пътя. Повечето нови водачи, които излизат на пътя, нямат опит. Не са се сблъсквали с различни ситуации. Изпитът трябва да бъде по-труден, но който го мине, да значи че може да шофира. Анализирайки данните, първата година повечето шофьори са по-стреснати, карат по-прибрано, но на втората се отпускат, тогава сякаш показват, че са се почувствали шофьори. Тогава са и повечето ПТП-та - между 2 и 4 година от взимането на книжката."

Амбицията е да бъдат въведени в спешен порядък още през настоящата година.

"Част от нашите заложени мерки са постижими, а те са 12. Единствено полигоните ни притесняват, защото се изисква повече анализ - къде да се позиционират, кой ще ги обслужва - община или държава. Намерението е тук, имаме го, работим с експерти. Голяма част от нещата, които сме заложили, са свързани със законодателни промени, които могат да бъдат внесени тази година."

Необходим е и нов Закон за движението по пътищата, над който ще се работи в следващите години, посочи още Ананиев.

"В коалиционното споразумение сме записали, че искаме да направим и нов Закон за движението по пътищата. Ще ни трябва повече време обаче, затова си го поставихме като цел за целия мандат. Промени обаче могат да бъдат направени в кратки срокове, особено свързаните с обучението. Трябва синхрон с МОН (Министерството на образованието и науката- бел. ред.), скоро ще има среща с тях. Вкараме ли записаните неща - обучението на учениците, например, трябва да има нужната инфраструктура - не като зали, а като човешка и експертна, която да подпомогне този процес. Практиката обикновено е класният ръководител да поеме и часа за пътната безопасност, а това леко отмята нещата като свършени, но не дава добавена стойност към самото обучение."

Последното правителство, което изкара пълен мандат, тотално неглижира темата за пътната безопасност, каза експертът.

"В 43-тото Народно събрание, когато бях председател на Комисията по транспорт, тогава бяха направени 110 поправки, от които 10 бяха много добри, дадоха резултат. Вкарахме 9 промени с шофирането под влияние на наркотични вещества - казус, който не беше изчистен законодателно. 44-тото Народно събрание четири години, пълен мандат, тотално неглижира темата за пътната безопасност. В момента заварваме пътища, които са в тежко състояние, не отговарят на нормативна уредба, нямат удостоверение за ползване. Пътната маркировка е под всякаква критика, същото може да се каже за знаковата уредба. Трябва да събудим от летаргичния сън и Държавната агенция по пътна безопасност, която се оказа придатък, който не прави нищо. Нейната работа е да координира и контролира министерствата в темата "пътна безопасност", да прилага конкретни мерки".

Друг от акцентите в програмата е изсветляването на сивия сектор.

"Сивата практика ражда убийци. Корупцията също убива - и на пътя, и при продажбата на книжки, и в автосервизите. Трябва да се преборим с този феномен - автошколи, при които всичко е на хартия. Може да се окаже, че има автошколи, които произвеждат убийци на пътя. Самите школи ясно трябва да посочат колегите си, които са нелоялни и прилагат такива лоши практики. Може би чрез дигитализацията и електронното управление може да се осветли този сектор. Разговарял съм с премиера Кирил Петков по темата. Припознава я, имаме неговата подкрепа. Трябва да има синхрон и граждански сектор."

Разговорът с Настимир Ананиев можете да чуете в звуковия файл.
Вижте още

Ангел Георгиев, "Възраждане": Северозападният край може да изчезне

71 години е продължителността на живота в България. Според официалната статистика живеем най-кратко сред страните от Европейския съюз. Оглавяваме и друг негативен показател, бидейки първи по застаряване.  Защо северозападната част от държавата е с най-нисък стандарт на живот? Как можем да се борим със задълбочаващата се демографска криза? Това..

публикувано на 26.05.22 в 11:06
Настимир Ананиев

Настимир Ананиев: Когато отшумят останалите кризи, правителството ще потърси решение и за демографската

71,4 години е продължителността на живота в България, при малко над 80 години за другите европейски страни. Според официалната статистика живеем най-кратко сред страните от Европейския съюз.  Защо северозападната част от държавата е с най-нисък стандарт на живот? Как можем да се борим със задълбочаващата се демографска криза? Темата дискутирахме..

публикувано на 26.05.22 в 10:10

Защо отново са недоволни ресторантьорите?

Преди дни от Българската асоциация на заведенията (БАЗ) и Сдружението на заведенията в България (СЗБ) изразиха искреното си възмущение от увеличението на ДДС за слабите алкохолни напитки от 9 на 20%. Това бе съобщено в писмо на двете браншови организации, изпратено до медиите. Според представителите на бранша те са удряни, защото не..

публикувано на 25.05.22 в 10:45

Жени Жикова от Видин: Вярвайте в могъществото на езика, защото той променя съдби и географски карти

24 май е една от малкото дати, които ни обединяват, кара ни с право да се годеем и въздига българския дух. В Деня на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност разговаряхме с видинчанката Жени Жикова, преподавател по старобългарски език в Софийския университет "Св. Климент Охридски":  "От..

публикувано на 24.05.22 в 11:24

Моника Петкова, НЧ "Просвета" Мездра: Празникът на буквите е специална дата за всички нас

Винаги през годините НЧ "Просвета 1925" Мездра е било сигурен пазител и разпространител на българския фолклор и традиции. Неговите колективи разнасят славата на Мездра у нас и по света, печелейки десетки престижни награди. И днес те ще празнуват заслужено!  "24 май е един от най-светлите български национални празници. На тази дата честваме Деня на..

публикувано на 24.05.22 в 09:41

На кого ще помогнат антикризисните мерки

Нулева ставка на ДДС за хляба, осъвременяване на пенсиите с близо 20%, по-високи данъчни облекчения за семействата с деца и отстъпки за горивата, включително за бензин и дизел - това са само част от мерките в антикризисния пакет , приет на коалиционен съвет. Мерките целят да подкрепят българските граждани и бизнеса.  Антикризисните мерки са..

публикувано на 23.05.22 в 14:49

В Бойчиновци живеят спокойно

Град Бойчиновци е населено място, възникнало в близост до жп линията, известно в близкото минало със силно развита икономика и стопански живот, най-вече в областта на хранително-вкусовата промишленост.  Бойчиновци е общински център на 13 населени места.  Релефът тук  е хълмист на юг и равнинен на север. Територията обхваща  Западен..

публикувано на 20.05.22 в 13:00