Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Управляващата коалиция залага задължителни промени в сектор "Транспорт"

Настимир Ананиев: Обучение от най-ранна възраст ще гарантира пътната безопасност

Подготвя се нов Закон за движението по пътищата

Настимир Ананиев, народен представител
Снимка: Ани Петрова

"Един от фокусите, които дадохме, е френският модел за пътна безопасност: още от детската градина започва да се изграждат знания за пътна безопасност, след това се минава през обучение на велосипед, за да се създадат умения и рефлекси, свързани с пътната безопасност. Идеята е да се фокусираме и да работим в тази посока - образованието и обучението, но в по-ранна детска възраст, още от детската градина да започне създаването на навици за участие в организацията на движението по пътищата. Когато един велосипедист се научи да кара колело и кара по улиците безопасно, след това като се качи на автомобил ще има това усещане за безопасност", каза в "Посоките на делника" народният представител от управляващата коалиция Настимир Ананиев.

Според думите му в дългосрочен план трябва да бъде постигната Визия 0.

"Идеята на Визия 0 е да направи такава безопасна система, която да предпази човешкия живот. Човекът винаги ще сгреши, така казваме за човешкия фактор, но трябва да направим такава система около него, за да запазим живота, когато стане грешката."

Задължително обучение по пътна безопасност от детската градина, ревизия на листовките и създаване на нови 28 полигона за обучение на шофьори - това са част от промените в сектор "Транспорт", заложени в коалиционното споразумение на депутатите от четворната коалиция. 

"Дискутирахме осъвременяването на подготовката, когато вадихме акценти за споразумението. Трябва да се променят и листовки, и практика. За практиката вкарваме 28 полигона - във всяка от областите. Това ще даде повече възможност за различни ситуационни задачи, които да се тренират на терен, за да могат водачите да реагират впоследствие на пътя. Същият е фокусът и в теорията - искаме повече задачи, свързани с конфликти на пътя. Повечето нови водачи, които излизат на пътя, нямат опит. Не са се сблъсквали с различни ситуации. Изпитът трябва да бъде по-труден, но който го мине, да значи че може да шофира. Анализирайки данните, първата година повечето шофьори са по-стреснати, карат по-прибрано, но на втората се отпускат, тогава сякаш показват, че са се почувствали шофьори. Тогава са и повечето ПТП-та - между 2 и 4 година от взимането на книжката."

Амбицията е да бъдат въведени в спешен порядък още през настоящата година.

"Част от нашите заложени мерки са постижими, а те са 12. Единствено полигоните ни притесняват, защото се изисква повече анализ - къде да се позиционират, кой ще ги обслужва - община или държава. Намерението е тук, имаме го, работим с експерти. Голяма част от нещата, които сме заложили, са свързани със законодателни промени, които могат да бъдат внесени тази година."

Необходим е и нов Закон за движението по пътищата, над който ще се работи в следващите години, посочи още Ананиев.

"В коалиционното споразумение сме записали, че искаме да направим и нов Закон за движението по пътищата. Ще ни трябва повече време обаче, затова си го поставихме като цел за целия мандат. Промени обаче могат да бъдат направени в кратки срокове, особено свързаните с обучението. Трябва синхрон с МОН (Министерството на образованието и науката- бел. ред.), скоро ще има среща с тях. Вкараме ли записаните неща - обучението на учениците, например, трябва да има нужната инфраструктура - не като зали, а като човешка и експертна, която да подпомогне този процес. Практиката обикновено е класният ръководител да поеме и часа за пътната безопасност, а това леко отмята нещата като свършени, но не дава добавена стойност към самото обучение."

Последното правителство, което изкара пълен мандат, тотално неглижира темата за пътната безопасност, каза експертът.

"В 43-тото Народно събрание, когато бях председател на Комисията по транспорт, тогава бяха направени 110 поправки, от които 10 бяха много добри, дадоха резултат. Вкарахме 9 промени с шофирането под влияние на наркотични вещества - казус, който не беше изчистен законодателно. 44-тото Народно събрание четири години, пълен мандат, тотално неглижира темата за пътната безопасност. В момента заварваме пътища, които са в тежко състояние, не отговарят на нормативна уредба, нямат удостоверение за ползване. Пътната маркировка е под всякаква критика, същото може да се каже за знаковата уредба. Трябва да събудим от летаргичния сън и Държавната агенция по пътна безопасност, която се оказа придатък, който не прави нищо. Нейната работа е да координира и контролира министерствата в темата "пътна безопасност", да прилага конкретни мерки".

Друг от акцентите в програмата е изсветляването на сивия сектор.

"Сивата практика ражда убийци. Корупцията също убива - и на пътя, и при продажбата на книжки, и в автосервизите. Трябва да се преборим с този феномен - автошколи, при които всичко е на хартия. Може да се окаже, че има автошколи, които произвеждат убийци на пътя. Самите школи ясно трябва да посочат колегите си, които са нелоялни и прилагат такива лоши практики. Може би чрез дигитализацията и електронното управление може да се осветли този сектор. Разговарял съм с премиера Кирил Петков по темата. Припознава я, имаме неговата подкрепа. Трябва да има синхрон и граждански сектор."

Разговорът с Настимир Ананиев можете да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Делейна - селото с бистри извори и сърцати хора

Днес ще посетим село Делейна в община Брегово. Намира се на 25 км от Видин и само на километър и половина от границата със Сърбия.  Селото води началото си още от римско време. Споменава се за първи път под името Даляйна в турски данъчен регистър от 1560 г. По време на турското робство селото се е намирало на 2 км на изток от сегашното си..

публикувано на 28.06.24 в 16:52

Тома Ушев: Скептиците първи ще кажат, че България без евроатлантизъм огън ще я гори

Обречена ли е възможността за съставяне на редовен кабинет?  Ще продължи ли да се задълбочава политическата криза в страната?  Какви трябва да бъдат приоритетите пред 50-тото Народно събрание?  Политическата ситуация дискутираме с  Тома Ушев , автор в дясната платформа Консерваторъ. Радио ВИДИН : Как стигнахме дотук, това се чудя? Според..

публикувано на 27.06.24 в 10:00

Можем ли да си позволим пълноценна лятна почивка?

Повечето работещи българи имат възможността да почиват само веднъж годишно, а както добре знаем нищо не може да бъде по-приятно от една спокойна лятна почивка. След дълга година на работа, ограничения и стрес е хубаво ваканцията ни да бъде пълноценна, с необходимите удобства и дори малки глезотии. Разбира се, след това идва основният въпрос -..

публикувано на 26.06.24 в 10:45

Димитър Петров: Политическата криза ще свърши, когато се успокои международната обстановка и се появи достатъчно добра алтернатива у нас

Започнаха консултациите при президента Радев преди връчването на първия проучвателен мандат за съставяне на редовно правителство.  Първата среща на държавния глава бе с представители на политическата сила, спечелила най-голяма подкрепа на изборите, а именно - ГЕРБ-СДС . "Ще предложим правителство на малцинството с първия мандат", обяви лидерът..

публикувано на 25.06.24 в 13:15

Кои са предизвикателствата пред транспортния сектор

Пакет "Мобилност" за сухопътния транспорт включва три ключови елемента: по-добро прилагане на правилата за каботаж, командироването на служители и времето за почивка на шофьорите. Каботажът е превозът на стоки в рамките на една страна, когато се прави от чуждестранен камион, след като той е осъществил международен курс от друга страна. Едно от..

публикувано на 24.06.24 в 15:10

Млади хора се заселват в село Трифоново

Съвсем близо до Монтана, само на 7 км, се намира село Трифоново. То е част от Западния Предбалкан. Природата тук е красива. През селото минава и река Шугавица. Къщите са нови, а старите са ремонтирани. Преобладават млади хора. Този процес се наблюдава отскоро. Възрастните, за съжаление, си отиват от този свят. Домовете им, обаче, се заселват от..

публикувано на 21.06.24 в 11:45

Книжните инфлуенсъри - ренесанс в света на литературата

В последните години наблюдаваме един ренесанс в света на литературата , воден от книжните инфлуенсъри , които преобръщат традиционните представи за четене. Тези новатори в света на книгите вдъхновяват не само младите, но и читатели от всички възрасти, създавайки мост между поколенията чрез споделената любов към литературата. Социалните мрежи се..

публикувано на 20.06.24 в 11:20