Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Реалистично е да бъде изцяло завършен през 2026 година

Кога ще е готов новият път Видин-Ботевград?

Ключов приоритет в момента е изграждането на връзката между Видин и Кулата

Снимка: МРРБ

65% от строителството на скоростното трасе между Ботевград и Мездра е изпълнено. Във Враца регионалният министър Андрей Цеков беше категоричен, че до края на настоящата година този участък от новия път Видин-Ботевград ще бъде напълно готов. Очаква се в средата на следващия месец движението по трасето да бъде пуснато, макар че строителните дейности по маршрута ще продължат. 

"Още 2020 година за участъка между Мездра и Ботевград е взето решение да бъде извършено цялостно препроектиране на пътните кръстовища. Първоначално е било решено да бъдат с кръгови кръстовища, което не е удачно за един скоростен път и не отговоря на изискванията. Това налага да се изготвят нови подробни устройствени планове, да се извършат отчуждения, да се преработи изцяло инвестиционният проект. Често се твърди, че този път не се строи с нужните темпове. Това към момента не отговоря на истината. Истината е, че този инфраструктурен проект в един момент стана жертва на едно безвремие, започнало още от времето на ковид кризата и преминало през няколко политически кризи. Истината е, че реалното строителство, масовото строителство по всички участъци от този проект започна едва в последната година", обясни Андрей Цеков.

"Строителните дейности на обекта се извършват ежедневно в изключително усилени и стегнати темпове. Концентрирано е изключително голямо количество строителна механизация, хора, материалите са доставени, така че сме осигурили всичко към настоящия момент. Ще бъде отворен участъкът частично по стария път, частично по новоизграденото трасе. Ще бъдат пуснати 5 км двупосочно с по две ленти върху новоизграденото трасе. Ще може да се усети това облекчение, което се очаква от толкова дълго време. За съжаление още един строителен сезон е необходим, за да бъде завършено строителството докрай", добави изпълнителният директор на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Ясен Йорданов. Той обясни, че ще се наложи повторно затваряне на участъка за движение:

"Това се налага за изграждането на пътните възли "Мездра" и "Дърманци". Това е вторият етап от строителството."

Народният представител от Враца Ивайло Папов попита в парламента министъра на регионалното развитие Андрей Цеков докъде стигна изграждането на най-важния за Северозапада инфраструктурен обект:

"Пътуването до моя регион е изключително трудно. Опашката от товарни камиони беше между Кнежа и Бяла Слатина по целия път. Другият възможен път е на практика непризнатият път от АПИ Крета-Ребърково, който не можем да наречем път, или Паволче-Челопек. Изключително трудни условия. Надявахме се до 10 декември да има напредък по строежа на пътя Ботевград-Мездра, но нещата не се получават. Аз съм притеснен не само като пътуващ всяка седмица, а и за хората, за автобусите. Не виждам как ще стане готов пътят и след една година."

"От месец юни 2023 година (когато беше затворен за движение участъкът - бел. ред.) досега са изпълнени следните по-основни видове работи: изградено е мостовото съоръжение при км 161 - това е мостът над река Искър; в участъка между 163 и 169 км са изградени почти изцяло пътните участъци, в това число армонасипните стени, отводнителните съоръжения, изключение прави пътен възел "Дърманци", изградените участъци са до ниво "положен биндер", т.е. под основния асфалтов пласт; изградено е директното трасе на пътен възел "Ребърково", както и прилежащите му пътни участъци, в участъка са извършени взривно-изкопни дейности, обхващащи земна маса от над 1 млн. куб. м. скален материал; в участъка от км 172 до 174 - това е обхода на Лютидол, са извършени строителни дейности по тунелните съоръжения и прилежащата им пътна част, като има напредък до 50% в участъка. По обекта се работи и всеки, който отиде в момента, може да установи количеството ресурс от работна ръка и механизация, която е налице на обекта. Тук имаме класическо тясно място, което не може да бъде заобиколено по друг начин и което трябваше да е готово отдавна, но причината не е в лоша организация по отношение на изпълнението, а заради промяната на проектното решение. За съжаление това, което заварихме през месец юни е, че все още нямаше одобрени подробни устройствени планове за новите съоръжения. След това бяха извършени отчужденията и издадени разрешенията за строеж. Срокът за цялостно завършване на обекта е до края на 2024 година. Нямам никакви притеснения, че това ще стане в срок", обясни Андрей Цеков.

Министърът на регионалното развитие определи като основен държавен приоритет завършването на скоростния път Видин-Ботевград:

"Държавата е приела преди повече от 10 години концепция за пространствено развитие и там сме дефинирали какви са ни приоритетите от гледна точка на свързаността. Ако нямаме свързаност посока юг-север, дисбалансът в икономическото развитие ще продължи. Основният стокообмен идва от егейските пристанища, особено в ситуацията на войната в Украйна. Почти всички стоки от Азия в момента имат два пътя - единият е през егейските пристанища, а другият е да преминат на север и да стигнат до пристанище Ротердам. Стратегически интерес на България е да осигури поне два пълноценни коридора север-юг, които да свързват гръцките пристанища със северната част на Европа. Заради това ключов приоритет в момента е изграждането на връзката между Видин и Кулата. Магистралата Видин-Ботевград е може би най-важната стратегическа част от свързаността ни на север, тъй като е и най-реалистичната, най-близо сме до нея. До края на следващия месец ще пуснем в експлоатация участъка между пътен възел "Макреш" и пътен възел "Бела". Той беше съществено завършен още към края на миналата година, а в момента се правят финалните работи. До края на 2025 година трябва да завърши участъкът между Видин и Макреш. Остават четири участъка, които трябва да свържат Бела с Монтана. Там срокът за изпълнение е до края на 2026 година. Остава един последен участък, който е между Монтана и Враца и за който за съжаление повече от 10 години е оставен без проектна готовност, т.е. там няма дори избрано трасе. Ние сега сме пуснали обществена поръчка за избор на трасе. Реално погледнато е възможно тази магистрала да е почти изцяло завършена през 2026 година. Аз искрено вярвам, че това ще даде изключителен тласък за развитието на Северозапада."

Според първото решение на Министерския съвет след протестите през 2018 година, новият път Видин-Ботевград трябваше да е готов в края на 2021 година. Бързо стана ясно, че този срок е нереалистичен. Реално строителството започна едва през 2020 година, а крайната дата бе изтеглена до 2023 година. После дойде ковид пандемията, а след това - политическата криза и поредицата от служебни правителства. Строителството се забави, стана ясно, че трябва да се проектира ново трасе за участъка Монтана-Враца и да се преработи първоначалният вариант за Мездра-Ботевград. Регионалният министър в правителството на Кирил Петков Гроздан Караджов през 2022 година заяви, че пътят ще се строи поне до 2027-а. Сегашното ръководство на Министерството на регионалното развитие пък дава малко по-оптимистична прогноза - пътят да е готов с година по-рано - през 2026-а, това обаче е пет години по-късно от първоначално обещаните. Единствената готова отсечка от новия път е 7,5-километров участък при ботевградското село Новачене, който бе официално открит от служебния министър на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков през април миналата година. 

Повече - в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Обсъдиха състоянието на пътищата в област Видин

На проведено заседание на Областната комисия по безопасност на движението по пътищата (ОКБДП), ръководено от областния управител на област Видин Ани Арутюнян, бе представен анализ на пътнотранспортната обстановка на територията на област Видин за второто тримесечие на 2024 г. В заседанието участваха представители на регионални институции и общини ,..

публикувано на 15.07.24 в 14:53

Село Гомотарци - с бъдеще във винения туризъм и с грижа за опазване на миналото

Гостуваме на Гомотарци, едно село разположило се на брега на река Дунав.  Голямо  и красиво населено място, с няколко площада, с просторни и красиви къщи с големи дворове и трудолюбиви хора. Видинското село се гордее със запазената си църква, големия църковен двор, с ценните стенописи, които са реставриран и с новата трапезария към храма...

публикувано на 12.07.24 в 12:00

Калин Виденов: Геноцидът над Северозапада от страна на ГЕРБ продължава

Все по-илюзорни изглеждат шансовете за съставяне на редовен кабинет в рамките на настоящото Народно събрание.  Политическата криза в страната продължава да се задълбочава.  Предсрочните избори наближават с все по-голяма скорост, а единственият шанс да не се стигне до тях е експертен и технически кабинет с третия мандат.  Как се отразява дългогодишният..

публикувано на 11.07.24 в 10:00

Нуждае ли се от рестарт икономиката ни?

България трябва да извърши смели реформи на пазара на труда и в образованието, защото рискува икономиката ѝ да стане много неконкурентоспособна. Разходите за труд растат ударно и въпреки това не успяват да наваксат изоставането спрямо ЕС, а производителността остава ниска. Трябва да се подобри рязко и средата за инвестиции, които изостават..

публикувано на 10.07.24 в 10:45
Боян Минков, кмет на община Белоградчик

Боян Минков: Липсата на редовно правителство затруднява работата на общините

Общините са сред потърпевшите от политическата криза в страната ни, коментира кметът на Белоградчик Боян Минков . По думите му политиците трябва разберат, че хората все повече ще ги наказват по време на избори, като все по-малко гласуват. "Има огромни затруднения в работата на общините и ние, кметовете, го усещаме най-силно, защото сме..

публикувано на 09.07.24 в 14:26
Румен Гълъбинов

Румен Гълъбинов: Политическата нестабилност усложнява постигането на стратегическите ни цели- Еврозоната и Шенген

Ако политиците в България не успеят да се разберат и се стигне до нови избори, се усложняват задачите, свързани със стратегическите цели на страната ни- Еврозоната и Шенген, коментира икономистът и финансист Румен Гълъбинов. По думите му, има риск и да не получим в пълен размер средствата по Плана за възстановяване и устойчивост. "Планът за..

публикувано на 09.07.24 в 13:31

Засилен контрол на Инспекциите по труда за недеклариран труд в рискови сектори

Работата без трудов договор е нарушение, за което в Кодекса на труда изрично е регламентирано, че не може да е маловажно . Затова винаги, при установяване на такова нарушение, се налага санкция, която не може да бъде по-малка от 1500 лева и може да достигне до 15 000 лв.   Много е важно всеки работник да разбере, че когато се съгласява да работи без..

публикувано на 08.07.24 в 15:03