Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Кои са предизвикателствата пред транспортния сектор

Снимка: Радио ВИДИН

Пакет "Мобилност" за сухопътния транспорт включва три ключови елемента: по-добро прилагане на правилата за каботаж, командироването на служители и времето за почивка на шофьорите. Каботажът е превозът на стоки в рамките на една страна, когато се прави от чуждестранен камион, след като той е осъществил международен курс от друга страна. Едно от условията, срещу което възразиха българските фирми, беше водачите да се прибират на всеки 4 седмици в страната по регистрация. Проблемът продължава да стои пред българските превозвачи, стана ясно на среща във Видин на бранша, на която присъства Николай Рашков- превозвач, експерт в Брюксел в транспортна комисия. Той беше и един от кандидатите на ГЕРБ за евродепутат.

"Случи се, факт е, търпим негативите на този пакет и там една част от колегите много настоятелно казаха: "Ние докога ще стоим настрани от решаване на нашите проблеми" и тогава се завъртя колелото да тръгнем да се занимаваме, да предлагаме въобще човек, който да влиза в европарламента", обясни кандидатурата Йордан Арабаджиев- изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи и каза, че предстоят промени, които ще засегнат сериозно бранша както превозвачите, така и шофьорите.

Николай Рашков е професионален шофьор от 2009 година. От 2019 година представлява интересите на Съюза на международните превозвачи в Брюксел. Обясни, че в Регистъра за прозрачност на Европейската комисия, всяка една българска неправителствена организация или бизнес може да се регистрира и по този начин да представлява интересите и да ги защитава пред хората, които определят тяхната съдба в парламента. 

"Тези хора, във всички институции имат кардинално непознаване на транспортно- логистичния бизнес като такъв. Което само по себе си не е техен проблем, ами всъщност е проблем на всички нас като европейски потребители, тъй като автомобилният транспорт на стоки пряко свързва всички икономически единици, които обграждат нас като потребители... Нашият бранш като такъв, автомобилен транспорт на стоки, има срок на годност и този срок на годност изтича точно след 6 години и половина. Това в момента е разписано и е прието и ако ние не направим нищо в защита на нашия интерес, нас просто няма да ни има на картата", обясни Николай Рашков.

Частта на "зелената сделка", която обхваща автомобилния транспорт, посочва точните квоти- до 2030 година да бъдат намалени вредните емисии, генерирани от този бизнес с до 45%, до 2035 година са до 60% и до 2040 година трябва да станат до 90%.

"Има един ключов текст, който фигурира във въпросните разпоредби и той казва, че автомобилният транспорт на стоки на средни и дълги разстояния трябва да бъде прекратен в Европа."

Доставката трябва да бъде чрез алтернативни методи- дронове и влакове, допълни превозвачът. Транспортният бранш в България защитава своя интерес не само на национално, но и на европейско ниво, каза на срещата във Видин Росица Кирова- народен представител от ГЕРБ от област Видин. 

"Не веднъж сме коментирали както особеностите на тол системата, така и начина, по който са таксувани българските превозвачи и проблемите, които са възниквали... На Видин, на региона и на Северозападна България му трябват пътища, трябва му свързаност... Ние нямаме една магистрала, на която да имаш вход от единия граничен пункт и да приключи на другия граничен пункт. Така че да осигурява пълно обслужване както на тези, които преминават по нея, така да може да им вземе размера от таксите, които ги взимат съседните държави. Т.е. ние не печелим от това, което изграждаме като инфраструктура. Защо? Защото тя е изграждана на парче... Това също трябва да е кауза на транспортния сектор", каза народният представител.

30 юни е Ден на работниците от транспорта. Отбелязва се от 1965 година с решение на Министерски съвет от 23 март 1965 година през последната неделя на юни.

Цялата тема може да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Над 1,6 млрд. лева годишно е ползата за България, ако влезе в Шенген

На 31 март тази година страната ни влезе в Шенген по въздух и вода, а следващата седмица - на 12 декември, се очаква решението на вътрешните министри на ЕС България и Румъния да влязат в общото Шенгенско пространство и по суша от 1 януари. Шенген представлява група от 29 европейски държави, които са премахнали граничния контрол помежду си. Почти..

публикувано на 03.12.24 в 12:08

Справедливо ли е въвеждането на такса "водомер"

Проект на Закон за водоснабдяването и канализацията е публикуван на сайта за обществени консултации на Министерския съвет.  Една от целите на проекта на новия закон е да се въведе нова структура на цените на ВиК услугите. Планира се заплащането на водата да е двукомпонентно. Постоянната компонента е достъп до услугата водоснабдяване и..

публикувано на 02.12.24 в 13:55

Лехчево: Едно от най-големите населени места в област Монтана

Лехчево е село в Северозападна България. Намира в община Бойчиновци, област Монтана.  Най-старият писмен документ за село Лехчево се съхранява в ориенталския отдел на Народна библиотека "Кирил и Методий" в град София. Това е една данъчна книга, в която е отбелязано събраното през 1430 година "джизие" (така са наричали личния данък, който всеки..

публикувано на 29.11.24 в 15:03
Теодора Макавеева

Теодора Макавеева: Всеки регионален журналист ще излъже, ако каже, че не му е оказван натиск

Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегаряне в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната.  Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите?  Ще намерят ли отговор..

публикувано на 28.11.24 в 10:05
Илия Вълков

Илия Вълков: Журналистите направиха всичко възможно през годините да намалят до минимум доверието

Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегряване в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната.  Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите?  Ще намерят ли отговор..

публикувано на 28.11.24 в 10:00

Заложници ли са общините на политическата безтегловност?

Политическата обстановка в края на годината у нас остава напрегната и нестабилна. Българите се питат дали този път ще се сформира правителство и дали страната най-накрая ще преодолее дългогодишната политическа криза. За съжаление, потърпевши от нестабилната политическа ситуация се оказват и общините, които продължават да разчитат на сигурно..

публикувано на 27.11.24 в 10:45

Светослав Славчев: Без държавата да се намеси, няма как Видин да излезе от дъното

"Статистически вече не сме най-бедните, съревноваваме се с няколко области, като това, разбира се, не ме успокоява. Тук обаче Общината не може да направи кой знае какво. Общината и Общинският съвет могат да съдействат всячески на инвеститори и да има прозрачност в тази връзка, но липсата на инфраструктура е главният фактор, липсата на газова връзка,..

публикувано на 26.11.24 в 14:14