Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Валери Стоичков, археолог: "Северозападът има огромен потенциал за културен туризъм"

© Снимка: РАДИО ВИДИН Архив

За Деня на археолога и за двойно повечето пари за археология е темата днес в "Посоките на делника" по РАДИО ВИДИН. Дейността на археолозите не се свежда само до работата им по разкопки през лятото. След тях, пред археолога се появяват документиране на находките, анализ и датиране, публикации, реставрация и консервация, представяне на находките и подготовка на обектите за посетители, за да станат откритията достояние както на учените, така и на всички, любопитни към археологията. Археолозите си имат и ден- 14 февруари, който се отбелязва у нас от 1970 година по инициатива на тогавашния състав на Националния археологически институт и музей към Българската академия на науките.

През тази година ще бъдат заделени двойно повече пари за археологически проучвания по и около пътищата- 7 милиона лева. Общата сума на всички вложени средства в проучване на културно- историческото ни наследство, което попада в обсега на пътните проекти от 2009 година до края на тази година, ще достигне близо 19 млн. лв. До края на 2013 година ще се копае по път Е- 79, в участъка Мездра- Ботевград.

© Снимка: РАДИО ВИДИН

Исторически музей, Враца
"Цифрата е много висока и се радвам, че са ни обърнали внимание. Проблемът е, че когато се работи по инфраструктурните проекти ни се поставя срок. Така разкопките се правят в екстремни условия. Това, което облекчи работата ни е приемането на наредба, която определя какво трябва да се проучва, броя на работниците, сроковете",
обясни археологът от Врачанския исторически музей- ст. н. с. Нарцис Торбов. По отношение на сензациите, в които се превърнаха някои от археологическите разкрития в Созопол, историкът съветва колегите си да бъдат по- внимателни, с това което се обявява:

"Тиражираните сензации преминават границите на държавата ни. Стигна се дотам, че колеги от чужбина ме питат не какво ще открием тази година, а какво ще измислим."

И тази година ще продължат разкопките в древнотракийското селището край прохода "Вратцата", допълни Нарцис Торбов.

© Снимка: РАДИО ВИДИН Архив

Археологията е хуманитарна наука, която изучава и документира миналото по останките от многобройни цивилизации и култури, живели в различни епохи на Земята. Тя обхваща периода от време от първите каменни инструменти отпреди 2,5 милиона години до най-новата епоха.

"Археологията е начин да знаем повече за миналото си. Сигурно звучи стряскащо за някои хора суми като 3 милиона лева за археология или решение да се спре инфраструктурен обект, за да се направят проучвания, но това позволява да се изучи културата на хората, населявали преди нашите земи и да се открие това, което ни свързва с народите в Европа", е мнението на археолога от Лом Валери Стоичков. Според изследователя, в нашия регион има огромен потенциал за развиване на културния туризъм, който не се използва достатъчно:

"Античният град Рациария е едно богатство от световен мащаб. А ние го оставяме на произвола на съдбата. Бях там лятото и се удивих, че въпреки вандалските нашествия на иманяри, които се извършват вече от 25 години, много от нещата там са унищожени, но и много все още съществуват. Тях трябва да ги проучим и експонираме. В Лом, античният Алмус също има още какво да се проучва и да се изложи в градска среда."

Засиленият интерес , който предизвика преди време откритието на т. нар. ломски вампир е показателен за дълбоките традиции при балканските народи, свързани с нечистите сили, смята археологът, според който, останките са от 12- 13 век. За предстоящия празник, изследователят пожелава повече далновидност към културните ни и исторически ценности, които могат да бъдат включени в каузата за възраждането на Северозапада.

Според някои видинчани обаче не е оправдано да се дават повече пари за археология, а според други- проучването на културата и наследството ни може да бъде само от полза за нашия край. Това показва анкета на РАДИО ВИДИН:

© Снимка: РАДИО ВИДИН Архив

"И археология трябва да има, но по- важно е, че хората са гладни. Повече пари трябва да се дават за развитието на земеделието. ... Пътят може да заобиколи, а архелогическите находки трябва да си останат там, където са. Затова е добре, че се отпускат повече пари, за да знаем и помним миналото ни. ... За нашия край е добре да се наблегне на археологическите находки, за да се привлекат туристи."
Вижте още

Единствената на Балканите църква със зидан иконостас се намира в мездренското село Царевец

Село Царевец се намира само на няколко километра от Мездра и на 23 от Враца. Тук може да се види не само една от най-старите църкви на Балканите, но и скални ниши, изрисувани преди векове с рисунки на елени, сърни, коне и птици. В близост се намира и кариерата, от която се добива прочутия врачански камък... Селото е известно не само с красивата си..

публикувано на 10.07.20 в 19:22

Ковид-19 предизвиква по-висока тревожност в обществото

Тревога или спокойствие изпитва българина при увеличаването на заразените с Ковид-19?. Едно изследване на "ГАЛЪП Интренешанъл" показва, че с ръста на тестване и на положителни проби за коронавирус тревогата сред българите отново започва да расте, но няма предразположение за затягане на мерките.  Нещата са динамични и след като преди дни..

публикувано на 09.07.20 в 15:00

Коронакризата и пакет "Мобилност" срещу транспортния бранш

Министрите на транспорта и на външните работи на 9 държави от Европейския съюз изпратиха писмо до евродепутатите срещу настоящата версия на пакета "Мобилност". Сред подписалите се са и българските министри Екатерина Захариева и Росен Желязков. В писмото се настоява евродепутатите да разгледат внимателно пакета по време на предстоящата сесия на 8 юли..

публикувано на 08.07.20 в 11:40

За професията, която помага на другите да застанат в светлината на прожектора

В "Посоките на делника" изваждаме наяве хората, които създават имидж, но остават в сянката на институциите или на публичните личности. Днес е п рофесионалният празник на пиарите.  Отбелязва се от няколко години насам. От месец март с Решение на Министерски съвет датата 7 юли официално е обявена за професионален празник на специалистите по..

публикувано на 07.07.20 в 15:00

Какво показаха резултатите от Националното външно оценяване на седмокласниците

51.06 е средният брой точки на 7-класниците на Националното външно оценяване /НВО/ по български език и литература за 2020 година, при максимален брой 100 точки. По математика тази година средният брой точки е 36.33 точки.  "Постижимостта на въпросите с избираем отговор през 2020 година по български е по-висока, за сметка на постижимостта на..

публикувано на 06.07.20 в 13:05

На почивка в Северозапада- защо не?

Ситуацията с коронавируса промени плановете на цели семейства за почивка през лятната отпуска. Има ли начин да почиваме през летните месеци без да пътуваме на далеч? Красивите места са до нас и е нужно да ги преоткрием. Северозападна България крие много места, където хората могат да си изкарат приятно отпуската, без да е нужно да пътуват на..