Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Чия отговорност е децата да ходят на училище?

Снимка: Радио ВИДИН

От следващата учебна година започва още по-активна работа за привличането и включването на децата и учениците в образователната система, обявиха от Министерството на образованието и науката. За целта детските градини и училищата в страната ще сформират постоянни екипи за превенция на отсъствията без уважителни причини. При необходимост новите екипи ще функционират всекидневно. Експертите ще  посещават домовете на отсъстващите по неуважителни причини деца и ученици, като обходите ще се правят още след регистрирането на отсъствията.

Това предложение обаче не се хареса на голяма част от педагозите. Близо 6000 гласа подкрепа е получила онлайн-петицията на учители от цялата страна срещу идеята на просветното министерство. В над 10 точки авторите на петицията обясняват защо това не бива да се случи. Една от причините е, че според наредбата не е ясно дефинирано какво означава "ученик в риск от отпадане", което затруднява решението им кои ученици да бъдат посетени. Посочено е също, че работното място на учителя е училището, а не домовете на децата, както и че обикалянето по техните домове е извънреден труд, за който не е посочено кой ще заплати. Друга причина е, че тази мярка противоречи на законите, по конституция домът е неприкосновен и родителите не са длъжни да им отворят вратата. Учителите настояват наредбата да бъде оттеглена.

Снимка"Още преди две години казахме, че учителят не би трябвало да бъде водещ в процеса за обхват на учениците. Това би трябвало да бъде прерогатив на други институции, други министерства. Учителят само да подпомага този процес. Мисля, че в случая се пресолява манджата. Вече бяха създадени комисии в училищата, които да работят във връзка с обхвата. Сега се иска втора или дори трета комисия, която наслагва дейности, които би трябвало да помогнат за обхвата, но историята в последните 20 години показа, че това няма как да се случи- сега пак няма да се случи. Българският учител е претоварен с несвойствени дейности и това е една от тези, които евентуално ще се насложи на количката, която скоро ще се обърне. Трябва да седнем и да решим какви са действията, които биха решили този проблем. Да обясним на правителството какво се случва в момента в българското училище, как то генерира липса на правила, генерира анархична схема по отношение на ученик-родител и това след това се мултиплицира в самата държава. Това е големият проблем. Проблемът е много сериозен, но в момента не правим правилните действия, за да го решаваме", смята председателят на Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" Юлиян Петров.

СнимкаДиректорът на видинското училище "Св. Софроний Врачански" в квартал "Нов път" Нина Иванова обясни, че учителите в нейния колектив от години работят активно за обхвата на учениците и без да има специална наредба от Министерството:

"Този механизъм по Постановление №100 от миналата година касаеше формиране на екипи и обход на деца с цел обединяване усилията на различни институции- Социални дейности, Община, при необходимост- на полицията, както и на учители. Тогава нямаше такава реакция от страна на учителите. В нашето училище тези дейности са правени и преди да го има механизма, защото няма как по друг начин тези деца да бъдат привлечени. Миналата година екипът, с който работеха моите учители, беше изключително ползотворен. Не бихме могли да имаме негативна реакция срещу такова нещо, не защото не искаме да бъдем в унисон с колегите си, а защото това е необходимост и се прави в училището от години."


Бившият заместник-министър на образованието Диян Стаматов, който сега е директор на училище и председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета предложи, за да се избегне напрежението сред учителите, в  училищата да се назначават медиатори- непедагогически специалисти за бърза и директна връзка с родителите:

Снимка"В 300 училища в страната има назначени образователни медиатори, които са в пряка комуникация с училището, с класните ръководители. Тяхната дейност през последната година дава резултат. Там, където има ученици от различни уязвими групи, е най-добре да се продължи с назначаване на такива образователни медиатори, които да са връзка между "трудните семейства" и училището. Действително това не са свойствени за учителя дейности, но в същото време има немалко училища, в които броят на учениците в класните стаи е малък и не би следвало да остава в този си вид. Цялото общество разчита на дейността на учителя, на неговата духовност, отговорност и отдаденост. Механизмът за обхват даде добри резултати през изтеклата година."

Учители отново настояват да се предвидят по-сериозни санкции за родителите, които не гарантират посещението на децата си в училище. Педагозите искат и да се възстанови правото на учителя да отстранява ученик от час при неприлично поведение. В заключение заявяват, че отхвърлят всички промени, които касаят опита за подмяна на съдържанието на учителската професия.

Повече по темата- в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Светослав Славчев: Без държавата да се намеси, няма как Видин да излезе от дъното

"Статистически вече не сме най-бедните, съревноваваме се с няколко области, като това, разбира се, не ме успокоява. Тук обаче Общината не може да направи кой знае какво. Общината и Общинският съвет могат да съдействат всячески на инвеститори и да има прозрачност в тази връзка, но липсата на инфраструктура е главният фактор, липсата на газова връзка,..

публикувано на 26.11.24 в 14:14

Ще работят ли младежите по специалността си след гимназията

Около половината от гимназистите, които завършват средно образование, няма да работят това, за което са учили. Това показва изследване на Института за пазарна икономика за 2024 година. В проучването се съпоставят различните специалности, които се завършват, приемът в професионалното образование и профилът на икономиката, обясни за Радио ВИДИН..

публикувано на 25.11.24 в 11:00

Село Куделин- най-северната точка на България

Днес гостуваме в село Куделин- най-северната точка на България при устието на река Тимок. Намира се в община Брегово, област Видин. Старото име на селото е Влашка Раковица. През 1934 г. е преименувано на името на владетеля на "Браничевската земя" Куделин. Историята на братята Дърман и Куделин е малко позната, но важна страница от средновековното..

публикувано на 22.11.24 в 16:56

В Деня на християнското семейство: Колко е важен бракът?

На 21 ноември отбелязваме Деня на християнското семейство - повод да се замислим върху значението на семейството и брака като основи на духовния и социален живот. В съвременното общество, обаче, много млади хора избират да живеят заедно и без да сключват брак. Какви са причините за възникването на тези тенденции? Според социалния..

публикувано на 21.11.24 в 13:42

Чувстват ли се сигурни на работните си места хората в предпенсионна възраст?

Застаряването на населението в Европейския съюз (ЕС) е един от най-сериозните проблеми, с които повечето страни ще се сблъскат в близко бъдеще. Съществуват сериозни опасения за предизвикателствата, които все по-застаряващото население поставя пред икономическите и социални условия в момента. Делът на младите хора (на възраст 0-14 г.) в EС до..

публикувано на 20.11.24 в 10:45

Северозападът - слаба икономика, застаряващо население, лоши пътища

Остават ли Видин и Северозападният регион на последно място по икономическо, демографско и социално развитие? Институтът за пазарна икономика представи традиционния си доклад "Регионални профили: показатели за развитие 2024".  Тазгодишното проучване показва, че изпреварващият икономически растеж в няколко от по-малките области в България..

публикувано на 19.11.24 в 13:49

Как помага кариерното ориентиране на учениците и кога да започне

Изборът за бъдещото професионално развитие е още в училище. Как правилно да се насочат учениците, обяснява Силвия Ставрева от Центъра за подкрепа на личностното развитие  с предмет на дейност кариерно ориентиране и консултиране във Видин. "Центърът работи с ученици от I-ви до XII-ти клас и в тази връзка нашата програма за работа с тези..

публикувано на 18.11.24 в 12:31