Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Част от превозвачите искат мораториум

Нерегламентиран превоз = затвор

Превозът трябва да се извършва по занятие, със заплащане и икономическа облага

Снимка: Любо Андреев


Нерегламентираните автомобилни превози да се наказват със затвор прие парламентът в средата на декември. Вместо от 3 до 5 години, наказанието е намалено на от една до три, след като народните представители преодоляха президентското вето. Държавният глава по-рано върна законопроекта с мотива, че не са уточнени критериите за разграничаване на нерегламентирания превоз от споделеното пътуване.

Промените в закона са насочени срещу сивия сектор, коментира народният представител от ВМРО и член на комисията по транспорта Деан Станчев.

"Самият мотив на закона е да ограничи нерегламентираните превози на пътници, които поставят в неравностойно положение фирмите с лиценз и разрешително - т.е легалните фирми. Появяват се хора, които изведнъж им взимат дейността. Това не е лобистки закон, а удар срещу сивата икономика. Подпомагаме честността, за да отиват парите при реалните фирми. Промените бяха подкрепени от голяма част от бранша".

В случаите, когато нерегламентираният превоз е извършен от две или повече лица и те са се сговорили предварително, предвиденото наказание в първоначалните текстове беше лишаване от свобода от 5 до 10 години и глоба от 5 000 до 15 000лева.

Окончателният текст гласи:

"Който без разрешение, регистрация или лиценз, които се изискват по нормативен акт или акт на Европейския съюз, извършва по занятие обществен превоз на пътници, се наказва с лишаване от свобода от една до три години, като моторното превозно средство, послужило за извършване на деянието, се отнема в полза на държавата, независимо чия собственост е".

Уточнено е, че превозът трябва да е извършен по занятие и с икономическа облага. Ако се заплати горивото при споделено пътуване, това няма да се приема като икономическа изгода, решиха депутатите и по този начин го разграничиха от споделеното пътуване. Предишната редакция предвиждаше, че това е превоз "срещу заплащане или икономическа облага". Ако деянието е извършено от две или повече лица, сговорили се предварително, лишаването от свобода е от 2 до 5 години.
Деан Станчев
Подкрепяме криминализирането на нелегалните превози, коментира Петър Захариев, член на Управителния съвет на Националната асоциация на автомобилните превозвачи.

"От много години искаме да се справим със сивите и незаконни превози в нашия сектор, а такава мярка е криминализирането, за да се сведе до минимум ощетяването на държавата, на нас и като цяло е опасно за гражданите. До 70 % от общите превози в средата и чужбина са стигнали нерегламентираните превози през пандемичните месеци. Искаме ограничение, намаление, затова работим с транспортното министерство и съответната комисия, търсейки правилното решение".

Законът се нуждае от корекции, за да бъде прецизен и точен, допълни Захариев, който е и собственик на автобусна фирма от Монтана.

"В последния момент превозвачите се разделихме. Не останахме доволни от текста. Като идея трябваше да се случи, но изпълнението не ни прави доволни - така записан гол текста "който извършва по занятие" е опасен. Покрай незаконните могат да бъдат "удряни" и онези, които не слушат от законните. Тоест няма граница, в която да се движи контролния орган. Не ни харесва, че текстът е без дефиниция за незаконен превоз по занятие, какви са параметрите и кога този превоз е незаконен. Близка е границата със споделеното пътуване. Даде се основен текст, но насетне всеки контролен орган и съдебна институция, когато при нея попадне съотвеното дело, има широко поле за тълкуване. Случайните превози са против тези текстове - това са автобуси и микробуси, които извършват туристически пътувания, превоз до забележителности. Те са близо до попаденето под ударите на закона, ако нещо не е изрядно или сгрешено, пропуснато в последния момент".


От Националното сдружение "Случаен превоз" предупреждават, че пропускът в закона може да изпрати в затвора стотици хотелиери и превозвачи. Причината е, че превозвачите или хотелите, които разполагат с автомобил до 8 плюс 1 място, не подлежат на регистрация, обясни председателят Радка Мандилова.

"Изглежда, че законът е срещу сивата икономика. Ние не сме против да има закон, но сме против отварянето на широка врата, на едно поле за злоупотреба в бранша. Обществените превози на пътници съгласно Закона за автомобилните превози се извършват или от автобуси с 9 места нагоре, или с таксиметров автомобил - всичко, което не е такова средство, няма право да вози пътници срещу заплащане. Това е проблем за туризма, защото хотелите предлагат леки автомобили за трансфери на гостите, туроператорите използват бусчета за екскурзии, превозвачи работят с ВИП услуги - това са лимузините за сватби и специални събития. Всичко това към момента е наказуемо обаче. Искаме като допълнение към наказателните разпоредби да бъдат въведени нови такива за Закона за автомобилните превози, така че да подлежи тази дейност на разрешителен режим. В момента всичко е нерегламентирано, не съществува и механизъм за контрол. Сивият сектор ще продължи да си работи без фактури, а изрядните ще са обект на наказания. Липсва ни добър диалог с депутатите. Свързах се с Георги Свиленски от Комисията по транспорта. Уж ни разбираше, обеща да повдигне темата за дискусия, но и БСП, които бяха критици на Закона, подкрепиха текстовете. Ние сме изпратили готов законопроект, включващ мотиви и предложения".

От НССП и Бургаската регионална туристическа камара изразиха несъгласието си с приетите промени, искайки да бъде наложен мораториум върху промяната в Наказателния кодекс, с която осъществяването на нерегламентиран превоз в България вече може да те вкара в затвора. Двете сдружения твърдят, че промените са лобизъм в полза на Конфедерацията на автобусните превозвачи.

"Предлагаме да се наложи мораториум върху наказателните състави, докато не се реши проблемът. Ние предлагаме австрийски модел - да се въведат правила, нормален регламент, според който ако дадено предприятие отговаря на изискванията, може да извършва превоз на пътниците и без да има лиценз за автобусен превозвач. Друг проблем нямаме. Ако това не се случи, ще се обърнем към президента. Ако и това не доведе до резултат, ще се обърнем и към Европейската комисия. Говорим за противоречение, явно такова, с европейското законодателство".

Туристическият сектор отправи предложение за проект на закон за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, с който да бъдат въведени в регулация превозите с 8-местните бусове. 

"В момента няма механизъм за контрол - всеки, който вози на черно пътници, не може да бъде контролиран. Това са частни лица, които се организират нагледно дори в социалните мрежи. Затова предлагаме предприятията и хората, извършващи превоз със средства до осем места, да се регистрират в Министерството на транспорта по облекчена процедура, да си впишат в талона на колата, че е сосбственост на дружеството. Тези, които оставят следи, че са извършвали такъв превоз, ще подлежат на закон, а тези без касовите бонове и фактури - ще останат без наказания. Има нужда от регулаторен и контролен режим".

С коментар по темата се включи и Иван Божинов от Дондуково, който ни написа:

"Има нерегламентиран превоз, защото няма регламентиран. Питам автобусните превозвачи: как човек може да се придвижи по линията Монтана - Смирненски - Лом или Лом - Белоградчик и да не изреждам други дестинации. Като имаше линия Видин - Велико Търново, защо я закриха? Не стига, че пускаха стари автобуси, но и караха хората да чакат по отбивките като стопаджии. Нали тази услуга се заплаща? Не знам депутатите, които са приели този закон, каква "трева" са пушили, но явно не им се е отразила добре. Нали човек от малкото населено място, за да си изпълни гражданския дълг, трябва да се придвижи до общината или областният център, ако няма собствен превоз или регламентиран такъв, как ще си изпълни гражданските задължения?"


С приетите промените в Кодекса за търговското корабоплаване се преодолява дублирането на административна и наказателна отговорност и се дава ясна дефиниция за обществен превоз на пътници, за да не може под ударите на закона да попада и т. нар. "споделено пътуване".




БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Калоян Велчев

Калоян Велчев: Предизборната кампания трябва да повдигне въпроса за изказа и приличието

Парламентът обяви първия мандат за неуспешен, с което безпрецедентната ротация остава в историята.  Малко вероятни изглеждат шансовете на втората политическа сила да състави кабинет.  Защо се счупи Сглобката?  Кои са причините за разваляне на отношенията между доскорошните партньори?  Какво следва на политическата сцена?  Правителствената криза..

публикувано на 28.03.24 в 10:00

Има ли бизнесът ресурс да повиши заплатите?

Представителите на бизнеса у нас бяха песимистично настроени за 2023 година, като с подобни опасения навлязоха и в новата 2024 г. Това показват резултатите от традиционното онлайн допитване до членовете на Българска стопанска камара (БСК), проведено сред 784 микро, малки, средни и големи предприятия от цялата страна и от всички сектори на..

публикувано на 27.03.24 в 10:45

Общинските съветници в Кула разгледаха на заседание 15 точки

Общинските съветници в Кула се събраха на поредното си редовно заседание . Сред по-важните точки, които разгледаха, са докладна записка, внесена от кмета на общината Владимир Владимиров, относно задание за изработване на проект за частично изменение на общия устройствен план на община Кула.  Включено бе разглеждане и на докладна записка относно..

публикувано на 27.03.24 в 08:45

Румен Гълъбинов, икономист: Очаквам към средата на годината да сме изпълнили всички критерии за еврозоната

Министерството на финансите публикува за обществено обсъждане проекта на Закон за въвеждане на еврото в Република България. Страната ни може да стане част от еврозоната още през 2025 г. Това каза председателят на Еврогрупата Паскал Донахю, който посети София. Единствено по-високата инфлация у нас спира към момента членството на България..

публикувано на 26.03.24 в 12:29

Социален фонд за климата– подкрепа на прехода към зелена икономика

Преходът към възобновяема и чиста енергия поставя за цел българската енергетика да се декарбонизира и да стане климатично неутрална до 2050 г. Това, обаче, не трябва да се случва по несправедлив начин, особено що се касае до енергийно бедната част от обществото и домакинствата, уязвими от цената на електроенергията и горивата. За тази цел от януари..

публикувано на 25.03.24 в 13:40

Село Рабиша - с прекрасна природа, но без работа за хората

Село Рабиша се намира на път, който води към известната пещера Магурата и към красивото Рабишко езеро.  Най-близкият град е Белоградчик, на 12 км, а на 38 км е Видин.  В миналото Рабиша е било голямо село. През 1946 година жителите са над 1200, с два големи площада и с еднотипни едноетажни къщи, с няколко големи сгради, в които се помещавали..

публикувано на 22.03.24 в 12:20

Тома Ушев: Сглобката е евтин заместител на луксозен продукт от китайски сайт

Бъдещето на властта зависи от извинение към Мария Габриел.  Ще бъдат ли подновени преговорите между партньорите, които не успяха до този момент да постигнат съгласие?  Предстои ли разглеждане на неодобрения проектокабинет?  Безпрецедентната политическа ситуация дискутираме с Тома Ушев , автор в дясната платформа Консерваторъ. Радио ВИДИН : Ако ми..

публикувано на 21.03.24 в 10:00