В транспортното планиране във Варна има много грешки, смята живеещият от няколко години в града руснак Дмитрий Галихин, програмист по професия и гражданин по призвание, той изследва градоустройтвото, там където е решено в полза на пешеходците. Така създава страницата си http://bgurban.com/ , където публикува възможни практически решения, приложени в градове по света, които са били блокирани от пътния трафик. Преди всичко неговите причини да избере Варна:
Това за мен вече е дом, харесва ми тук – добър климат, Морската градина, морето. Всичко, което харесват обикновените хора.
Какво Ви впечатлява в пътната обстановка във Варна, обичайният трафик в града?
За съжаление, като във всеки български град, са сбъркани малко приоритетите. Защото навсякъде има много коли, а когато колите са твърде много на едно място, те вече не са толкова ефективни. Когато е сбъркан балансът, хората просто стоят в задръстването, търсят място за паркиране, после паркират на тротоарите. Когато е недостъпна пешеходната инфраструктура, това се отразява на градския транспорт, а той в същото време може да бъде много ефективен за придвижване.
Във Варна ефективен ли е – бърз и редовен?
За съжаление, виждате че автобусите седят в задръстването заедно с колите. По този начин не е ефективен. Трябва обособена лента за градския транспорт.
Това е Вашата гледна точка като гражданин на Варна.
Не, аз просто чета по темата, книги, статии за това какво трябва да направим, за да се справим с проблема.
Т.е. виждате пропуски в градоустройството във Варна...
Да, в транспортното планиране в града има много грешки, които трябва да оправят.
А Вие защо се интересувате от оптимизиране на трафика и изобщо от градската среда?
Като хоби ми е. И просто имам желание да живея в красив, чист и ефективен град. Нещата които правя са и с образователна цел, а може би и някои общински служители ще прочетат моите статии.
За други начини за популяризиране на тези идеи мислил ли сте, защото така на случаен принцип вероятността не е много голяма?
На последното публично обсъждане на бюджета на община Варна подготвих материали и ги предадох на общински служители.
На кого?
Не знам на кого точно, но обикновено там са заместник-кмета и някакви други служители. Аз просто им ги предадох.Вече съм събрал електронните пощи на всички кметове и на други служители в общината. Понякога им изпращам материали, но за съжаление никога не получавам никакъв отговор... Транспортните експерти отдавна са разбрали, че когато правиш пътищата по-широки, провокираш хората да използват кола още повече.
И какво можем да прочетем във Вашия сайт?
Превеждам статии на професионални урбанисти и градостроители от руски на български език. Една последните много добри книги, на които попаднах е на Вукан Вучик „Транспортът в градовете, удобни за живот”. По този начин искам да популяризирам темата, защото както виждам на български изобщо няма подобни материали.
Срещаме се с Вас по време на визитата във Варна на световно известния урбанист проф.Ян Геел от Дания. Той е за втори път във Варна по покана на ВСУ, но се надяваме градската администрация да го покани да работи и във Варна, както това се случи в София. Той е работил и в Москва от 2012 до 2018 г. Бил ли сте в Москва скоро, за да споделите впечатления за промените?За съжаление скоро не съм бил, след тези ремонти. Но планирам през м.май да отида. Като гледам снимки и статии на други урбанисти, които правят анализи на промените, те са много доволни защото сега да си пешеходец не е унижение като човек и можеш да вървиш свободно, тротоарите са станали по-широки, има повече дървета, по-добра свързаност и са направени повече пешеходни пътеки. Има още какво да се направи, но подобренията са значителни.
Общинската фирма „Градски транспорт“ продължава да е на загуба, при тези обстоятелства и магьосник да стане управител няма да обърне тенденцията. Това каза в обзорното предаване на Радио Варна „Позиция“ общинският съветник от ГЕРБ/СДС Биляна Раева. По думите и, общинският съвет продължава да е принципал на дружество „Градски транспорт“, но..
Решенията за оползотворяване на морския бряг в градовете трябва да се основават на природата, смята главният архитект на Грьонинген в Кралство Нидерландия Михий ван Дрийш. Паркът и плажната ивица във Варна са уникални. Крайбрежната алея не трябва да изглежда като автомобилн аулица, а да бъде по-удобна за пешеходци и велосипедисти, както и да..
Летният сезон в Галерия A&G Art Meeting, Варна, продължава със самостоятелна изложба живопис на една млада художничка – Петра Димитрова. Все още в началото на творческия си път, Петра вече е разпознаваем автор, който изгражда собствен, провокативен стил на изразяване. Познаваме от предишни нейни представяния интереса и към..
Две нови лица ще виждат любителите на театралното изкуство във Варна. Част от трупата на Драматичен театър "Стоян Бъчваров" от това лято са Симеон Димов и Хенри Ескелинен. Във визитката на 26-годишния Симеон е записано, че е роден в Бургас, където през 2016 завършва Националното училище за музикално и сценично изкуство "проф. Панчо Владигеров" със..
„Не тръгва ли понякога времето срещу търсача, не му ли показва на ъгъла част от лицето си, не разкрива ли в дребна ежедневна случайност забулените следи на предстоящото? А не е ли любовта единственият възможен начин да прекосиш живота?" Новата книга с разкази на Ина Иванова "И винаги любовта" бе представена пред четящата публика във Варна...
На 9 юли Сдружение „ЗА ТЕБ“ кани варненци и гостите на града да се включат в едно различно спортно събитие с вход свободен. По време на „Щък тук-там: Адаптирай се!” всеки, който желае, ще има възможност да наблюдава и да участва в спортни дейности, адаптрани за хора с увреждания. В рамките на 10 часа – от 11 сутринта до 21ч. вечерта, ще бъдат..
Най-новите произведения на талантливия художник Атанас Хранов от 3-ти юли до 7-ми август 2024 г. са в изложбеното пространство на Галерия „Папийон“ във Варна. Неговите идеи, копнежи, „вероятни пейзажи“ и „чезнещи лица“ са събрани в изложба живопис, наречена "Дирижабъл". Приключението, в което ни въвлича този великолепен творец, е..